Tupungato / Shutterstock.com

SCHIPHOL-DRAMA: Kerstvakantie begint in chaos! 20.000 koffers kwijt, reizigers met lege handen

Binnenland20 dec , 13:00
Het is om moedeloos van te worden. U heeft het hele jaar hard gewerkt, gespaard voor die dure vliegtickets (want vliegen is dankzij de klimaattaksen onbetaalbaar geworden), en u verheugt zich op een weekje zon of sneeuw tijdens de kerstvakantie. U checkt in, levert uw koffer af en stapt hoopvol het vliegtuig in. Maar bij aankomst op Curaçao of in Innsbruck blijkt de bagageband leeg. Niet even, maar permanent. Het overkwam vrijdag maar liefst tienduizenden reizigers. Schiphol, de luchthaven die grossiert in storingen en personeelstekorten, heeft het weer voor elkaar: 20.000 koffers zijn achtergebleven. Welkom in Nederland, waar niets meer werkt.
Het moest de mooiste tijd van het jaar worden, maar voor duizenden gezinnen begint de kerstvakantie in mineur. Door een enorme technische storing in het bagagesysteem van Vertrekhal 2 is een gigantische berg bagage niet meegegaan met de vluchten. Schiphol meldt zaterdag dat ze "volop bezig" zijn met het nasturen, maar waarschuwt dat het nog "enkele dagen" kan duren voordat iedereen zijn spullen heeft. Enkele dagen! Dat is voor iemand die een weekje weggaat praktisch de halve vakantie.
ZE WILLEN DAT WE ZWIJGEN: Steun DDS in de strijd voor een werkend Nederland! Of het nu het openbaar vervoer is, de zorg of onze luchthaven: onder de jarenlange wanbeleid van de gevestigde orde is alles afgebrokkeld. Wij blijven de incompetentie benoemen. Wilt u dat wij dat in 2026 kunnen blijven doen? Steun ons dan nu!
OPTIE 1: Via BackMe (Snel & Simpel) 👉 Klik hier: https://dds.backme.org
OPTIE 2: Via uw eigen bank IBAN: NL95 RABO 0159 0983 27 t.n.v. Liberty Media Vergeet niet uw e-mailadres in de omschrijving te zetten voor toegang tot onze exclusieve 'verboden' columns!

"Geen Gucci-bikini"

De oplossing die de reizigers wordt geboden, is ronduit vernederend. U mag op uw vakantiebestemming gaan shoppen voor de eerste levensbehoeften en de bonnetjes bewaren. "Als je zonder koffers aankomt mag je noodzakelijk, passend en redelijke artikelen declareren bij luchtvaartmaatschappij," legt Paul Vaneker van EUClaim uit. Denk aan een tandenborstel, ondergoed en basiskleding. Maar let op, waarschuwt Vaneker: "Een Gucci-bikini geldt in zo’n geval als niet redelijk."
Daar sta je dan. In plaats van te relaxen aan het zwembad of op de piste, moet u rennen naar de lokale supermarkt om een goedkope onderbroek en een simpele zwembroek te scoren, in de hoop dat u uw geld ooit nog terugziet van de luchtvaartmaatschappij. Want een vergoeding voor het ongemak of de stress? Die is er niet. U krijgt alleen vergoed wat u noodgedwongen moet kopen. De verloren vakantietijd en de ergernis zijn voor eigen rekening.

Prutswerk van de bovenste plank

De oorzaak was, zoals zo vaak, een technische storing. De bagage moest handmatig worden ingevoerd, wat natuurlijk veel te langzaam ging voor de enorme stromen passagiers op de drukste dag van het jaar. Op een dag als vrijdag verwerkt Schiphol ongeveer 150.000 koffers. Dat 20.000 daarvan (ruim 13 procent!) blijven staan, is een falen van jewelste. KLM, de nationale trots die ook steeds vaker in het nieuws komt met problemen, noemt het "buitengewoon vervelend". "Vervelend" is als je koffie morst. Dit is een ramp voor mensen die hier maanden naar uitkijken.

Schiphol is de weg kwijt

Het is het zoveelste incident in een lange reeks. Rijen tot buiten de vertrekhal, stakingen, personeelstekorten, en nu weer falende systemen. Schiphol is niet langer een hub van wereldklasse, maar een zorgenkindje dat aan het infuus ligt. Terwijl de directie zich druk maakt om 'verduurzaming' en 'krimp', vergeten ze de kerntaak: zorgen dat passagiers én hun koffers op tijd vertrekken.
Voor de gedupeerden rest er niets anders dan wachten. Wachten in hun hotelkamer op dat ene telefoontje, terwijl ze hun enige setje kleren voor de derde keer uitwassen in de wasbak. Fijne kerst, namens Schiphol!
WORD AANDEELHOUDER VAN HET VERZET! Wij blijven kritisch op de teloorgang van onze infrastructuur. Nederland verdient beter dan dit gepruts. Steun de onafhankelijke pers!
🚀 Steun ons via BackMe: https://dds.backme.org
Of maak uw bijdrage over op NL95 RABO 0159 0983 27 t.n.v. Liberty Media. PS: Zet uw e-mailadres erbij voor onze exclusieve SubStack-columns!
Ga verder met lezen
loading
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten

Loading