De prijs van lithium is maandag fors gestegen, nadat China besloot de Jianxiawo-mijn – goed voor zo’n 6% van de wereldproductie – stil te leggen.
De mijn werd geëxploiteerd door het Chinese batterijconcern CATL, maar de vergunning liep af en de autoriteiten weigerden deze te verlengen. CATL zegt te werken aan een nieuwe vergunning, maar de productie ligt zeker drie maanden stil. Op de grondstoffenmarkt in Guangzhou schoot de prijs direct met 8% omhoog.
Overaanbod en geopolitiek spel
Officieel is de sluiting onderdeel van een campagne van Peking om de overcapaciteit in de lithiumproductie aan te pakken en milieuproblemen te bestrijden.
Maar in werkelijkheid laat China hiermee ook zien dat het de wereldmarkt voor cruciale grondstoffen met één pennestreek kan beïnvloeden.
Al langer kampen lithiumproducenten met tegenvallende vraag naar elektrische auto’s. Dat leidde tot een overschot op de markt – en dus lage prijzen. Met deze ingreep draait China de kraan dicht, en dat voelen autofabrikanten en batterijproducenten wereldwijd.
🟦 DDS geeft jou het nieuws zoals het écht is – zonder meel in de mond, zonder de Brusselse praatjes. Als jij waarde haalt uit deze artikelen, help ons dan in de lucht te blijven.
👉 Doneer via https://dds.backme.org of maak een bedrag over naar NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media. Lithium als machtsmiddel
China is de onbetwiste wereldleider in de productie en verwerking van lithium – onmisbaar voor accu’s in elektrische voertuigen, smartphones en energieopslag.
Door een mijn als deze stil te leggen, kan Peking direct de wereldprijzen sturen, de winstgevendheid van buitenlandse producenten beïnvloeden en druk uitoefenen op landen die afhankelijk zijn van goedkope grondstoffen.
Het laat nog maar eens zien dat de “groene transitie” in het Westen volledig afhankelijk is van een communistische grootmacht die geen moment aarzelt om economische en geopolitieke macht te gebruiken.
Markten op scherp
Beleggers en producenten kijken nu gespannen naar de ontwikkelingen. Als de prijs hoog blijft, wordt de druk op de toch al dure productie van elektrische auto’s groter. Dat kan de vraag verder laten dalen – en het hele verdienmodel van EV’s in gevaar brengen.
CATL zegt te hopen dat de vergunning alsnog wordt verlengd, maar voorlopig ligt de mijn stil. En zolang dat zo blijft, kan de prijs van lithium op wereldschaal volatiel blijven.
🟥 Vind jij dat DDS van waarde is – omdat wij dit soort verhalen brengen, omdat wij laten zien hoe geopolitiek en economie elkaar beïnvloeden? Help ons dan nú.
👉 Ga naar https://dds.backme.org of doneer direct via: NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media. Afhankelijkheid wordt ons zwakke punt
Het Westen heeft zichzelf in een positie gemanoeuvreerd waarin de energietransitie volledig leunt op import van kritieke grondstoffen uit landen als China.
Deze sluiting toont aan hoe gevaarlijk die afhankelijkheid is: één besluit in Peking, en de wereldmarkt staat op zijn kop.
Wie denkt dat dit een eenmalige ingreep is, heeft niets geleerd van hoe machtspolitiek werkt.