Zijn we in dit land nu helemaal van de pot gerukt? Voor de kans op een gratis doos Lego of een Barbiepop zijn honderden ouders bereid om de privacy en veiligheid van hun eigen kinderen totaal te verkwanselen. Uit onderzoek van Omroep West blijkt dat vaders en moeders massaal foto's van hun kroost op Instagram plempen, compleet met ingevulde verlanglijstjes waarop doodleuk het adres, telefoonnummer en e-mailadres van het kind staan. Het is een open uitnodiging aan elke kinderlokker, oplichter en digitale gluurder: "Kijk, hier woont mijn kind en dit is zijn nummer!" De Autoriteit Persoonsgegevens slaat alarm, Intertoys wast zijn handen in onschuld en de ouder is oliedom. Het is de ultieme consequentie van onze 'gratis-graaicultuur' gecombineerd met digitale ongeletterdheid. Intertoys heeft
een winactie bedacht waarbij je een foto van je verlanglijstje moet delen. Op dat lijstje (in het papieren boek) staat een invulveld voor contactgegevens. Een beetje weldenkend mens snapt dat je dat
niet invult als je het op het wereldwijde web gooit, of dat je het even afplakt. Maar nee hoor. Honderden ouders zetten hun kind, glimlachend met het lijstje in de hand, vol in beeld. Met naam en toenaam. En met het 06-nummer erbij.
Digitaal vlees in de kuip
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) moet er zelfs aan te pas komen om het voor de hand liggende uit te leggen: dit is onverstandig. En dat is nog zacht uitgedrukt. Het is roekeloos. De AP waarschuwt: "Dit maakt hen kwetsbaar voor kwaadwillenden die contact proberen te zoeken met kinderen."
In normaal Nederlands: je faciliteert kinderlokkers. Je geeft ze alle munitie die ze nodig hebben. "Hee Tim, ik zag dat jij die nieuwe PlayStation wilde, ik heb er nog eentje liggen, kom je even kijken?" Het is levensgevaarlijk. Dat ouders, die hun kinderen zouden moeten beschermen, zich laten verblinden door een marketingtrucje van een speelgoedgigant, is stuitend.
Intertoys: De onschuld zelve?
En dan de reactie van Intertoys. Die is typisch corporate. Ze zeggen dat ze het "zeker niet willen stimuleren" en dat het invullen van gegevens "geen vereiste is". Ze sturen zelfs privéberichtjes naar mensen om de foto's offline te halen.
Dat klinkt aardig, maar het is mosterd na de maaltijd. Als groot bedrijf weet je dat de gemiddelde consument niet nadenkt. Als jij een formulier ontwerpt met een invulveld voor een telefoonnummer, en je vraagt mensen daar een foto van te maken, dan wéét je dat dit gaat gebeuren. Intertoys faciliteert dit datalek. Ze bouwen een campagne op de rug van de privacy van kinderen. Dat ze nu zeggen: "We gaan ervan uit dat ouders zorgvuldig omgaan met gevoelige informatie", is het afschuiven van verantwoordelijkheid.
🟦 DDS waarschuwt waar de mainstream media en bedrijven de gevaren bagatelliseren. Wij beschermen onze kinderen en onze waarden. De digitale wereld zit vol valkuilen, en de overheid doet te weinig. Steun ons onafhankelijke geluid.
👉 Doneer via https://dds.backme.org of maak een bedrag over naar NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media. De Insta-Mommy ziekte
Het probleem zit dieper. Het is de ziekelijke drang van moderne ouders om hun kinderen te exploiteren voor likes en freebies. Het kind is een accessoire geworden in de online etalage van de ouder. "Kijk eens hoe schattig Jantje is met zijn lijstje!" En hupsakee, de hele wereld kijkt mee.
Er staan nog steeds honderden foto's online, ook van vorig jaar. Die data verdwijnt nooit meer. Die kinderen zijn voor het leven getekend door de digitale voetafdruk die hun ouders voor ze hebben gemaakt, in ruil voor een kans op een cadeau.
Gebruik je verstand!
Lieve ouders, doe normaal. Geen enkel Sinterklaascadeau is de veiligheid van je kind waard. Haal die foto's weg. En Intertoys: stop met deze onzin. Maak een digitaal formulier dat veilig is, of accepteer alleen foto's van de achterkant van het boek.
We leven in 2025. Wie nu nog niet snapt dat je geen privégegevens op openbare profielen moet zetten, is ongeschikt om een smartphone te bezitten, laat staan om kinderen op te voeden in het digitale tijdperk.
🟥 De bescherming van onze kinderen staat onder druk. Of het nu gaat om hun privacy, hun onderwijs of hun veiligheid op straat: de elite laat steken vallen. Ook de bescherming van het ongeboren kind wordt verwaarloosd. Kom in verzet voor de meest kwetsbaren.
👉 Teken HIER de petitie en laat je stem horen.