Afbeelding gemaakt met Shutterstock AI

CADEAUKAART-MAFFIA: Miljoenen euro's van onschuldige burgers verdampen in zakken van grote bedrijven!

Economie14 dec , 12:30
Het is weer december, de tijd waarin we massaal de portemonnee trekken om elkaar te verrassen. Maar pas op! De detailhandel heeft een manier gevonden om slapend rijk te worden van uw goedheid. De cadeaukaart, dat ogenschijnlijk sympathieke pasje voor een boek, een luchtje of een middagje karten, is uitgegroeid tot een miljardenbusiness waarbij de burger aan het kortste eind trekt. WNL onthult vandaag hoe "vergeten tegoed" een "stille inkomstenbron" is geworden voor bedrijven. In gewoon Nederlands: ze hopen dat u vergeet dat u al betaald heeft, zodat zij het geld in eigen zak kunnen steken!
Nederland loopt weer eens voorop als het gaat om het spekken van de kas van de grote jongens. We behoren tot de absolute koplopers in Europa als het gaat om de aanschaf van cadeaukaarten, samen met landen als Duitsland en het VK. De markt is inmiddels gegroeid tot een duizelingwekkende 1,9 miljard euro per jaar, wat neerkomt op zo'n 53 miljoen verkochte kaarten.
Wendy Trienen van branchevereniging Cadeaukaarten Nederland (ja, die bestaat) wrijft in haar handen: rond de kerstdagen is het "hét populairste cadeautje".
Teken de petitie: Stop Paarse Vrijdag! Terwijl de commercie aast op uw portemonnee, azen radicale activisten op de geesten van uw kinderen. Vandaag is het Paarse Vrijdag: de dag van gender-gekte, occultisme en dwang op onze scholen. Dit moet onmiddellijk stoppen! Bescherm de kinderlijke onschuld en eis dat minister Moes ingrijpt. Teken hier direct de petitie van Gezin in Gevaar! Laat uw stem horen!

Gratis geld voor de elite

Maar hier komt de aap uit de mouw. Uit onderzoek blijkt dat zo'n tien procent van de kaarten blijft liggen en nooit wordt verzilverd. Reken even mee: 10 procent van 1,9 miljard. Dat is 190 miljoen euro aan pure winst voor de bedrijven, zonder dat ze er ook maar één product voor hoeven te leveren. Trienen noemt dit eufemistisch: "Het kan zijn dat mensen dat op een later moment nog gaan uitgeven", maar we weten allemaal dat die kaarten ergens in een keukenla verdwijnen tot ze verlopen zijn.
En als u de kaart wél gebruikt? Dan hebben ze u alsnog te pakken. Trienen legt het verdienmodel haarfijn uit: de gemiddelde consument besteedt nog eens 40 tot 43 euro extra bovenop de waarde van de kaart. "Mooie additionele omzet voor de ondernemer," noemt ze dat. U wordt dus gelokt met een cadeau, om vervolgens alsnog uw portemonnee leeg te schudden.

Een hele industrie rondom uw verlies

Het systeem is zo verrot dat er zelfs een secundaire markt is ontstaan. Ondernemers zoals Martijn Terbruggen van Wissel.nl kopen ongewenste bonnen op. Hij geeft er eerlijk toe goed van te eten: "Zakelijk, want we eten ervan". Bij hem krijgt u, afhankelijk van de populariteit, slechts 50 tot 80 procent van de waarde terug. De rest is zijn marge.
Het is typerend voor het Nederland van nu: overal wordt geprobeerd een graantje mee te pikken van de gewone man. Laat die plastic kaarten liggen. Geef uw dierbaren gewoon contant geld (zolang de EU dat nog toestaat!) of een écht cadeau. Gun deze graaiers hun "stille inkomstenbron" niet!
Teken de petitie: Stop Paarse Vrijdag! Laat u niet langer in de maling nemen, niet door bedrijven en niet door de staat. Vandaag worden kinderen blootgesteld aan Paarse Vrijdag-gekte. Genoeg is genoeg! Teken hier de petitie en stop deze waanzin! Bescherm uw (klein)kinderen!
Ga verder met lezen
loading
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten

Loading