De nieuwe EO-serie De Vuurwerkramp, over de
tragedie in Enschede op 13 mei 2000, is nog maar net verschenen en krijgt nu al
een stortvloed aan kritiek. Wat bedoeld was als een indringend eerbetoon aan
een nationale tragedie, wordt door veel kijkers ervaren als een dramatisch
dieptepunt — en dan niet in positieve zin. Acteerwerk, geluid en zelfs het
morele kompas van de makers krijgen een veeg uit de pan. Op papier klinkt het allemaal veelbelovend: regie door
Gouden Kalf-winnaar Lourens Blok (Rampvlucht, Nieuwe Buren) en
een script van de schrijvers achter Penoza en Swanenburg. Maar in
de praktijk weet de serie de hoge verwachtingen totaal niet waar te maken. In
plaats van een genuanceerde en respectvolle reconstructie van een zwarte
bladzijde uit de Nederlandse geschiedenis, lijkt het resultaat meer op een
schooltoneelstuk met een overambitieuze geluidsman.
Kritiek op dialect, acteerwerk en historische
onzorgvuldigheid
Online regent het dan ook klachten over het onverstaanbare dialect, de matige acteerprestaties en de historische onzorgvuldigheid. Niet bepaald de reacties waar je als omroep op zit te wachten.
De cast bestaat onder anderen uit Joes Brauers als jonge
wijkagent, Thomas Acda als rechercheur, Peter Blok als burgemeester en Katrien
van Beurden als vuurwerkdirecteur. Maar echt overtuigen doen ze niet. “Wat
wordt er slecht geacteerd, niet om aan te zien,”
klinkt het op sociale
media.
Het Twentse dialect, dat sommige acteurs krampachtig
proberen na te doen, werkt vooral op de zenuwen. “Slecht geluid en
onverstaanbaar gebrabbel,” is een
veelgehoorde klacht. Dan helpt het natuurlijk
niet dat er geen ondertiteling beschikbaar is. “Waar is de ondertiteling? Echt
slecht!” klinkt het verontwaardigd.
Respectloos of ondoordacht?
De EO nam het project over nadat Viaplay het liet afweten
vanwege financiële problemen. Achteraf misschien niet de meest gelukkige
beslissing. Sommige kijkers noemen de serie zelfs “respectloos” tegenover de
slachtoffers en nabestaanden. Een nationale ramp van dit kaliber zo
karikaturaal en ondoordacht in beeld brengen, voelt voor velen als een trap na.
Waar de EO wellicht mikte op een Nederlandse
Chernobyl,
blijft
De Vuurwerkramp steken in knulligheid en onbegrip. De serie staat
inmiddels op
NPO Start, maar of het publiek zich aan de resterende afleveringen
durft te wagen, is nog maar de vraag.
(Artikel gaat verder onder deze oproep) De Dagelijkse Standaard is de luis in de pels van de graaiende elite en de spreekbuis van de gewone Nederlander die dit soort praktijken spuugzat is. Wij trekken beerputten open die anderen gesloten willen houden. Steun onze onafhankelijke journalistiek! Overweeg een donatie via BackMe (https://dds.backme.org) of een directe bankoverschrijving naar Liberty Media, IBAN: NL95RABO0159098327. Belastinggeld voor halfbakken drama
Met alle bezuinigingsplannen van het kabinet zou de publieke
omroep zich beter kunnen richten op waar ze écht in uitblinken, en het
amateurtoneel gewoon lekker aan de commerciële zenders overlaten. Het voelt
behoorlijk krom dat er bakken belastinggeld in dit soort halfbakken drama’s
verdwijnen, terwijl sterke, journalistiek inhoudelijke programma’s het veld
moeten ruimen.
Natuurlijk, het is goed dat er aandacht is voor dit soort
verhalen — en ja, de Nederlandse film- en tv-wereld maakt flinke stappen (denk
aan de indrukwekkende serie De Joodse Raad). Maar dít soort producties?
Een doorn in het oog. Gewoon niet meer aan beginnen.