Jan van Dasler / Shutterstock.com

NPO lacht de belastingbetaler uit: ‘Bezuiniging’ is een wassen neus, want ze mogen het verlies gewoon terugverdienen met méér reclame!

Media21 nov , 18:30
Het leek even goed nieuws. De Tweede Kamer, aangevoerd door de PVV, besloot eindelijk het mes te zetten in het logge, geldverslindende en links-activistische gedrocht dat de NPO heet. Een bezuiniging van 50 miljoen euro. "Hoera!", dacht weldenkend Nederland. "Eindelijk krimpt die propagandamachine." Maar juich niet te vroeg. Het partijkartel en de ambtenarij hebben alweer een geitenpaadje gevonden om de pijn te verzachten. Minister Eppo Moes (BBB) van Mediazaken gaat akkoord met een plan waardoor de NPO gewoon méér reclame mag uitzenden om de gaten te vullen. Het is dweilen met de kraan open: ze worden niet kleiner, ze worden alleen maar commerciëler, terwijl ze wél aan het staatsinfuus blijven hangen.
Het is de klassieke Haagse trukendoos. Je belooft de kiezer een bezuiniging, maar via de achterdeur regel je dat de inkomsten op peil blijven. De NPO mag de reclametijd oprekken van 8 naar 10 procent van de zendtijd. Kassa! Volgens Moes levert dit zo’n 12 miljoen euro op. Dat is geld dat ze dus niet hoeven te bezuinigen op hun salarissen, hun nutteloze babbelprogramma’s en hun diversiteitsmanagers.

Oneerlijke concurrentie

Wat hier gebeurt is principieel verwerpelijk. De Publieke Omroep is er - in theorie - om programma’s te maken die de markt niet maakt, betaald van belastinggeld. Maar wat zien we? Ze maken precies dezelfde bagger als de commerciëlen, maar dan met een miljard euro subsidie.
Door ze nu toe te staan nóg meer reclame te maken, vervaagt de grens volledig. De NPO wordt een staatsgesubsidieerde concurrent van RTL en Talpa, maar dan eentje die niet failliet kan gaan. Ze snoepen reclamegelden weg uit de markt (waar echte ondernemers hun brood mee moeten verdienen) en gebruiken dat om hun linkse hobby’s in de lucht te houden. Het is marktvervalsing van de bovenste plank.
Minister Moes zegt naïef: "Commerciële omroepen hebben er weinig last van." Geloof je het zelf? Elke euro die Adverteerder X aan de STER geeft, gaat niet naar een commerciële zender of een krant.

Minder goede doelen, meer wasmiddelen

En wat krijgen we ervoor terug? Moes geeft het zelf toe: "In de reclameblokken komen minder maatschappelijke reclames voor bijvoorbeeld goede doelen en musea, daarvoor in de plaats komen commerciële reclames."
Juist. Dus de NPO, die altijd de mond vol heeft van 'maatschappelijke relevantie', gooit de charitatieve spotjes eruit om plaats te maken voor maandverband, wasmiddelen en online gokken (oh nee, dat mocht niet meer, maar u snapt het punt). Alles voor de poen. Het masker van de 'ideële' omroep valt volledig af. Het zijn ordinaire graaiers die hun machtspositie willen behouden, linksom of rechtsom.
🟦 De NPO wordt in leven gehouden met kunstgrepen, terwijl ze onze waarden ondermijnen. Ze promoten de woke-agenda en zwijgen over de echte problemen. Ook de bescherming van het leven is bij hen in slechte handen. Wij prikken door de leugens heen. Steun ons. 👉 Teken de petitie: Abortus is GEEN mensenrecht. Laat zien dat jij staat voor een eerlijk en moreel Nederland.

BBB moet rug recht houden

Het is teleurstellend dat uitgerekend een BBB-minister meegaat in dit spelletje. De kiezer heeft op rechts gestemd om de bezem door Hilversum te halen, niet om de NPO te faciliteren in het 'opvangen' van bezuinigingen. Bezuinigen betekent: minder geld, dus minder doen. Schrappen. Snijden. Saneren.
Niet: "Oh, arme NPO, hier heb je een extra zakgeldregeling via reclameblokken."
Als de NPO 50 miljoen moet inleveren, dan moeten er gewoon zenders op zwart. NPO 3 kan weg. Radio 4 kan weg. De helft van de talkshows kan weg. Dat is wat Nederland wil.

Opheffen die hap

Elke euro die naar de NPO gaat, is er één te veel. Maar deze sigaar uit eigen doos is een belediging voor de intelligentie van de belastingbetaler. De NPO moet niet 'gecompenseerd' worden; de NPO moet ontmanteld worden.
In een tijd van YouTube, podcasts en streamingdiensten is een staatsomroep die miljarden kost en politiek gekleurd nieuws brengt, een relict uit het verleden. Minister Moes moet stoppen met pappen en nathouden. Trek de stekker eruit. Dan zijn we ook meteen van die irritante reclames af.
🟥 Ze vullen hun zakken met belastinggeld én reclamegeld, en gebruiken dat om u te indoctrineren. De NPO is een instrument van de elite. Dezelfde elite die onze cultuur en onze waarden (zoals de bescherming van het leven) aanvalt. Kom in verzet. 👉 Teken HIER de petitie tegen de abortusplannen en voor een sanering van de linkse machtsbolwerken.
Ga verder met lezen
loading
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten

Loading