Paniek bij de NPO. Programma's verdwijnen. Kijkers “gaan het merken”. De top van de publieke omroep jammert over “versraling” van het aanbod. En wij van DDS zeggen maar één ding: goeie zaak. Het is volkomen logisch – en volkomen terecht – dat de publieke omroep fors moet inkrimpen. Jaarlijks bijna 1 miljard euro belastinggeld naar een overgesubsidieerde, ideologisch scheefgegroeide, half-commerciële mediagigant? Dat kan en moet anders.
En dat begint nu eindelijk te gebeuren.
“De Rijdende Rechter” verdwijnt? Nou en!
De NOS
meldt dat programma’s als De Rijdende
Rechter, Blauw Bloed, Keuringsdienst van Waarde, First Dates, en zelfs Andere Tijden verdwijnen of drastisch worden teruggeschaald. En? Wat is precies het probleem?
Als deze programma’s écht zo geliefd zijn – en door miljoenen mensen worden bekeken – dan staan de commerciële zenders morgen op de stoep. SBS, RTL, Netflix of YouTube: keuze genoeg. Laat het aanbod gewoon over aan de markt.
De publieke omroep is er niet om populaire formats te subsidiëren. De publieke omroep is bedoeld voor informatie, educatie en cultuur, niet voor datingshows, quizjes en BN’er-tv.
💰 DDS zegt waar het op staat – steun ons!
Wij zijn niet van het klagen, maar van de keuzes. En deze bezuiniging is juist.
📌 Doneer via: https://dds.backme.org
📌 Of via bankoverschrijving: NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media 980 miljoen euro belastinggeld – voor wát precies?
Dit jaar ontving de publieke omroep 980 miljoen euro. Dat is bijna een miljard euro aan gemeenschapsgeld. Geld dat grotendeels opgaat aan talkshows vol linkse opiniemakers, aan “satire” die alleen rechts bespot, aan documentaires met deugfilters, en aan formats die óók gewoon commercieel geproduceerd kunnen worden.
En dan durft Arjan Lock, voorzitter van het College van Omroepen, te klagen dat de “verschraling” van het aanbod “pijnlijk” is. Nee meneer Lock: pijnlijk is de energierekening van de burger. Pijnlijk is het gebrek aan politie op straat. Niet het verdwijnen van ‘PubQuiz van MAX’.
NPO heeft zichzelf overbodig gemaakt
De waarheid is: de NPO is niet meer nodig in zijn huidige vorm. Wat ooit begon als een journalistieke en educatieve instelling is verworden tot een log, opgeblazen, politiek gekleurd mediabolwerk.
Tegelijkertijd floreert de commerciële mediawereld. YouTube-kanalen, podcasts, streamingdiensten, onafhankelijke redacties – er is méér aanbod dan ooit. En het mooiste? Zonder belastinggeld.
Laat de NPO zich beperken tot wat strikt noodzakelijk is:
- objectieve nieuwsvoorziening,
- parlementaire verslaggeving,
- noodcommunicatie.
De rest? Weg ermee.
Meer reclames? Echt niet!
De omroep-top wil nu méér STER-reclames toestaan om de klap op te vangen. Want ja, minder geld van de belastingbetaler is erg vervelend, tenzij je het kunt aanvullen met commerciële rotzooi tussen het 8-uur journaal en Nieuwsuur.
Maar laten we duidelijk zijn: óf je bent commercieel, óf je bent publiek. Niet allebei. Een publieke omroep met reclame is een halve hybride die het slechtste van twee werelden combineert: ideologische vooringenomenheid én kijkcijfers als doel.
DDS zegt: bezuinig dóór – en maak ruimte voor échte pluriformiteit
Dit is het moment om door te pakken. Als je écht wilt bezuinigen, dan kun je verder gaan dan 156 miljoen. Halveer de NPO. Decimeer de zendtijd. Maak ruimte voor nieuwe spelers. En stop met het subsidiëren van formats die zichzelf allang bewezen hebben op de markt.
Want wat nu gebeurt, is goed. Het is nodig. En het is nog maar het begin.
🙏 Steun DDS – wij staan voor een eerlijke mediamarkt
Geen NPO-monopolie meer. Geen links hobbycircuit op kosten van de burger.
📌 Doneer via: https://dds.backme.org
📌 Of via bankoverschrijving: NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media