Afbeelding gemaakt met Shutterstock AI

RTL Tonight wankelt: aanpassingen na week al een wanhoopspoging

Media08 sep , 16:00
Nog geen week op de buis en RTL moet nú al ingrijpen bij de zogenoemde opvolger van de late talkshow. RTL Tonight moest dé frisse wind worden, maar blijkt nu al een kaartenhuis. De kijker haakt massaal af en de kritiek is vernietigend. De zenderleiding heeft halsoverkop gesleuteld: de bombastische voice-over is geschrapt, de rubriekjes verdwenen en presentator Renze Klamer krijgt een grotere rol. Het lijkt verdacht veel op de oude formule die ze juist wilden vervangen.

Grootse beloftes, kleine daden

De plannen waren megalomaan. RTL dacht een nieuw soort hybride talkshow te kunnen bouwen: een mix tussen Boulevard-achtige luchtigheid en serieuze politieke debatten. Het decor kostte een fortuin, er werden brainstormsessies gehouden met een leger aan producenten en programmamakers, en de marketingmachine draaide op volle toeren. En wat levert het op? 469.000 kijkers en een zender die al na een paar afleveringen in paniek terugkrabbelt.

De kijker prikt door de opsmuk heen

De kritiek van kenners is hard, maar raak. Tv-duider Victor Vlam merkte meteen dat de “Amerikaanse franje” averechts werkte. De overdreven leaders, de opgeklopte voice-over, de duurbetaalde “experts” die in flitsende shots werden geïntroduceerd: het voelde nep en onecht. Precies wat de Nederlandse kijker niet wil. En dus sneuvelde de opsmuk alweer. Het publiek krijgt nu weer gewoon gesprekken aan de desk, zonder die artificiële bombarie.

Halfbakken reddingspoging

Maar daarmee is het probleem niet opgelost. Vlam noemt het “een halfbakken oplossing.” Want het programma is nog steeds een slap aftreksel van wat er eerder stond. Het heeft geen duidelijke identiteit. Het lijkt op Renze op Zondag, maar dan zonder de charme van de talkshowtafel. Het mist de luchtigheid van Boulevard, maar ook de diepgang van een echte debatshow. Resultaat: een grijze brei die niemand écht boeit.
🟦 DDS geeft jou het nieuws zoals het écht is – zonder meel in de mond, zonder de Brusselse praatjes. Als jij waarde haalt uit deze artikelen, help ons dan in de lucht te blijven. 👉 Doneer via https://dds.backme.org of maak een bedrag over naar NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media.

Televisiebobo’s overschatten zichzelf

Mediadeskundige Tina Nijkamp wijst fijntjes op de arrogantie achter dit project. Maandenlange brainstorms, dure pilots, een peperduur decor, en dan na één week terugkeren naar bijna precies dezelfde show als voorheen. Dat is niet vernieuwend, dat is gênant. Het doet denken aan bobo’s die denken het wiel opnieuw uit te vinden, maar in werkelijkheid in cirkeltjes rijden.

Het publiek doorziet neptelevisie

Wat hier aan de orde is, gaat verder dan één talkshow. Het laat zien dat kijkers geen behoefte hebben aan “Amerikaanse namaaktelevisie.” De Nederlandse tv-kijker wil authenticiteit, niet glossy nepheid. Een tafel waar echte gesprekken plaatsvinden werkt nog steeds beter dan alle dure flitsers en toeters en bellen. RTL heeft dat compleet verkeerd ingeschat.

De val van Renze

Ook voor Renze Klamer is dit een probleem. Hij moest hét gezicht worden van de nieuwe avondshow. Maar na één week wordt zijn programma al publiekelijk afgebrand. Hoeveel krediet heeft hij nog bij de zenderleiding? Hoe lang kan hij deze zeperd dragen? Zijn naam hangt nu aan een format dat al voor de start op de intensive care ligt.

RTL Tonight als symbool van verval

RTL Tonight staat symbool voor het verval van de traditionele talkshow. Vroeger konden programma’s als Barend & Van Dorp of Pauw jarenlang publiek binden met scherpe gesprekken en een sterke presentator. Nu proberen zenders met miljoenenbudgetten en marketingtrucs het succes te forceren – en falen ze genadeloos.
Het publiek is niet dom. Je kunt ze niet eindeloos bedelven onder glitter en glamour en verwachten dat ze blijven kijken. Wat ze willen, is inhoud, echte gesprekken, en geloofwaardige televisie.

Grootheidswaanzin leidt tot mislukking

De harde waarheid: RTL Tonight is geen frisse start, maar een dure miskleun. De paniekaanpassingen na één week maken het alleen maar pijnlijker zichtbaar. Het is geen innovatie, maar grootheidswaanzin die in recordtempo is afgestraft door het publiek.
Als RTL écht iets wil neerzetten dat standhoudt, dan moet het de bravoure en de luchtkastelen laten varen. Terug naar de essentie: een tafel, sterke gasten en eerlijke gesprekken. Alles daaromheen is dure, doorzichtige opsmuk waar kijkers allang doorheen prikken.
🟥 Vind jij dat DDS van waarde is – omdat wij dit soort verhalen brengen, omdat wij laten zien hoe onze cultuur stukje bij beetje wordt afgebroken? Help ons dan nú. 👉 Ga naar https://dds.backme.org of doneer direct via: NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten
8 Reacties