De foto’s zijn fraai. Esthetisch bijna. Moeders in traditionele Arabische kledij, serene blikken, een kleintje tegen de borst gedrukt met het ruggetje naar de camera gekeerd. Het is een compositie die herinnert aan de iconografie van de pietà: Maria en het stervende Christus-kind. Compassie als beeldtaal. En precies dát is het punt. Deze beelden zijn geconstrueerd. Geënsceneerd. Ze manipuleren niet alleen het sentiment, maar haken in op de diepgewortelde culturele archetypen van het Westen. En dat is geen toeval.
In zijn
scherpe column in De Telegraaf legt
Leon de Winter de vinger op de zere plek: de
propaganda die
Joden opnieuw wil neerzetten als gewetenloze kindermoordenaars. De beeldtaal is niet willekeurig. Ze is historisch geladen, doelbewust vormgegeven en getimed om maximale morele woede op te wekken richting de Joodse staat.
“Dat oude ding is terug,” schrijft Israëlisch commentator Haviv Rettig Gur op X. Hij ziet exact wat hier gebeurt: de Jood als boeman van het christelijk onderbewustzijn, in een nieuw jasje.
Gaza als Golgotha, en Israël als moorddadige Romeinse soldaat.
Poseer-moeders en fotoshoots
De foto’s zijn écht maar niet spontaan. Ze zijn geposeerd. Dezelfde moeders en kinderen verschijnen in meerdere sessies, soms met de kindergezichtjes in beeld, soms juist niet om dat heilige pietà-effect maximaal te benutten. De compositie is dus niet het gevolg van een toevallige momentopname, maar van bewuste regie. Zoals De Winter schrijft: "Er zijn heuse fotoshoots geweest met hun kindjes als props."
De kinderen? Die lijden vaak niet aan honger, maar aan aangeboren afwijkingen als gevolg van het schrikbarend hoge aantal consanguiene huwelijken (tussen neven en nichten): in Gaza zo’n 40%. Daar wordt door geen enkele verslaggever bij stilgestaan.
'Uithongering als wapen van Israël' is een leugen
En dan plaatst de NRC, nota bene, onder zo’n geposeerde foto de kop: “Uithongering als wapen van Israël.” Een absurde claim. Er is géén bewijs dat Israël voedsel als wapen inzet. Sterker nog: Israël levert voedsel, brandstof en medische goederen aan Gaza en Hamas rooft en controleert.
Maar feiten doen er niet toe als de beeldtaal zo krachtig inspeelt op diepgewortelde emoties. En precies dát maakt het gevaarlijk: we zijn terug bij de bloedsprookjes van de Middeleeuwen. De mythe van de Jood als kindermoordenaar is gereanimeerd door progressieve redacties die zichzelf kennelijk als de morele elite zien. Deze keer niet met tekeningen van demonische rabbijnen, maar met esthetische foto's, strategisch geplaatste headlines, en het stilzwijgen van de context.
Waar is de compassie voor Afrika?
De Winter stelt een terechte vraag: waar is deze morele hysterie bij rampen in Afrika? Alleen al in Soedan lijden 25 miljoen mensen honger. Geen spoedzitting. Geen nooddebat. Geen headlines. Geen moeders met kindjes op de voorpagina. Geen camera’s.
Waarom dan wél Gaza? Omdat Gaza projectie is. Een projectie van Westers schuldgevoel, van cultureel zelfhaat, van moreel exhibitionisme. Gaza is het toneel waarop Westerse media hun eigen quasi-religieuze verlossingsverhaal willen opvoeren, met Israël als de duivel. En de Jood als zondebok.
De les is grimmig
De Winter laat er geen twijfel over bestaan: dit is geen gewone berichtgeving meer. Dit is beeld-propaganda met een antisemitisch residu, oud als de Middeleeuwen, verpakt in moderne fotografie en morele pose.
De beelden zijn echt. De teksten zijn gelogen.
Als jij wilt dat DDS blijft bestaan – als tegenmacht tegen de linkse media en Big Tech-censuur – dan hebben we jouw steun nú nodig. 👉 Ga naar https://dds.backme.org of doneer direct via: NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media Help ons het tweede deel van het jaar door. Vrijheid is niet gratis.