Het is weer typisch Nederlands: zodra het een beetje spannend wordt, duiken we met z’n allen onder de dekens. KLM, onze nationale trots, bewijst dat maar weer eens. Na meer dan een jaar afwezigheid hervat de luchtvaartmaatschappij eindelijk haar dagelijkse vluchten naar Tel Aviv, maar niet zonder een flinke dosis lafheid bericht Israël Nieuws. De vlucht vanuit Amsterdam maakt een tussenstop in Cyprus om de (bange) bemanning te wisselen, zodat ze niet in Israël hoeven te overnachten. Terug naar Amsterdam? Dat gaat wél rechtstreeks, want blijkbaar is Nederland wél veilig genoeg. Wat een vertoning. En laten we eerlijk zijn: onder die angsthazen zitten vast ook een paar types die hun zogenaamde ‘angst’ gebruiken als excuus om Israël te mijden. Jodenhaat vermomd als voorzichtigheid? Het zou zomaar kunnen. Ondertussen is KLM niet de enige die worstelt met de situatie rond Ben Gurion Airport. Een recente ballistische raket, afgevuurd door de Houthi’s, scoorde een directe treffer op de luchthaven, iets wat volgens Avner Yarkoni, voormalig hoofd van de Israëlische Luchtvaartautoriteit, ongekend is. “Het ging precies tussen de ogen,” zei hij tegen N12News. Geen wonder dat luchtvaartmaatschappijen huiverig zijn. Maar waar KLM kiest voor een halfbakken oplossing met een Cyprus-stop, kondigt de Lufthansa Group aan vanaf 23 juni weer geleidelijk naar Israël te vliegen, inclusief Swiss, Austrian Airlines, Brussels Airlines en Eurowings. United Airlines gaat zelfs al vanaf donderdag weer vliegen, en Delta heeft de draad ook al opgepikt. Stoere jongens, die Amerikanen.
Maar onze Europese budgetmaatschappijen? Die blijven bibberen. Ryanair heeft alle vluchten naar Israël tot 1 augustus geannuleerd, met honderdduizenden tickets in de prullenbak. CEO Michael O’Leary klaagde dat zijn maatschappij “het geduld heeft verloren” met de veiligheidsproblemen op Ben Gurion. EasyJet, dat in april al de handdoek in de ring gooide na een Iraanse raketaanval, stelt haar terugkeer nu uit tot minstens 1 juli. Air India, Air Seychelles, Iberia Express, British Airways en ITA? Allemaal annuleringen tot eind juni of later. Alleen de Hongaarse Wizz Air durft nog een beetje gas te geven.
Bij DDS geloven we dat satire een serieuze taak is. Macht moet je niet alleen bekritiseren, maar ook belachelijk maken wanneer dat nodig is. Wil jij dat we dat blijven doen? Steun ons dan via https://dds.backme.org of via NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media. Lach mee, steun scherpte. Yarkoni wijst terecht op de verantwoordelijkheid van de Israëlische regering. “Er is serieuze inspanning nodig van de premier en de ministers van Transport en Defensie om vertrouwen te herstellen,” zei hij. Maar laten we ook niet vergeten: luchtvaartmaatschappijen beslissen zélf over hun vluchten. En KLM’s keuze om de bemanning in Cyprus te laten wisselen terwijl passagiers doorvliegen naar Tel Aviv, stinkt naar lafheid. Of erger. Nederland, land van angsthazen? Het lijkt er wel op.