Ambtelijke club onderwijsbobo's hoopt onderwijs nóg verder te slopen: 'Komt met een driejarige brede brugklas!'

Ambtelijke club onderwijsbobo's hoopt onderwijs nóg verder te slopen: 'Komt met een driejarige brede brugklas!'

Ezel in een klaslokaal. Bron: Franck Boston / Shutterstock.com.

Het is ongelooflijk, maar de onderwijsraad wil het onderwijs nóg verder slopen. Want, zeggen de 'experts' van de raad, eigenlijk is het maar onzin dat we naar de kwaliteiten en intelligentie kijken van kinderen! In plaats van brugklassen gebaseerd op niveau moet er op alle middelbare scholen "een driejarige brede brugklas" invoeren. Fantastisch idee jongens! Zo weten we in ieder geval zeker dat het niveau en de kennis van leerlingen nóg minder wordt.

Ooit was het Nederlandse onderwijs van een zeer hoog niveau. Natuurlijk, niet iedereen werd opgeleid tot intellectueel, maar dat hoeft en kan ook niet. Er werd op verschillende niveaus les gegeven. Het gevolg was dat kinderen die opgroeiden tot arbeiders daar de kennis voor hadden, dat kinderen die timmerman zouden worden of iets dergelijks daar de juiste kennis voor hadden, kinderen die uitgroeiden tot advocaat daar de kennis voor hadden, en zo verder. Onderwijs waar onderwijs voor bedoeld was: onderwijs gebaseerd op wat het beste bij de kinderen paste, en waar ze in de praktijk wat aan hadden.

Helaas hebben regering, overheid en ministeries de afgelopen decennia alles aan gedaan om dat schoolonderwijs te vernietigen. En dat is ze behoorlijk goed gelukt ook: het onderwijs is veralgemeniseerd waardoor er nauwelijks nog onderscheid gemaakt kan worden op basis van de kwaliteiten en eigenschappen van de kinderen. Iedereen moet hetzelfde leren... waardoor het niveau óók gemiddeld wordt. Met dat niveau bedoel ik dan niet alleen intellectueel niveau, maar ook bijvoorbeeld wat betreft het niveau van handwerken, techniek, gymnastiek, en ga zo maar verder.

Op elk gebied wordt de maat naar het algemeen gemiddelde gebracht. Het kind dat juist heel goed een timmerman kan zijn, of een kind dat juist een geweldige kunstenaar kan worden, of het kind dat juist een geweldige intellectueel kon zijn, of het kind dat een geweldige ondernemer kan worden... allemaal lijden ze eronder.

En wat stelt de Onderwijsraad voor om dat probleem, dat veroorzaakt is door de Onderwijsraad zelf in samenwerking met de politiek, op te lossen? Meer van hetzelfde! Nóg minder flexibilisering. Nóg minder onderwijs aangepast op de karakteristieken van de individuele leerling. Resultaat: lang leve de zesjescultuur, waar niemand nog kan excelleren.

Volg mij op Twitter-alternatief Gab én word gratis en voor niets lid van mijn Telegram-kanaal!

Wat een schande! Het is te hopen dat de politiek dit waardeloze onderwijsadvies meteen naar de prullenbak verwijst. Of is de scholing van onze kinderen nog niet genoeg in de pan gehakt, soms?

Een oproep van de redactie: door de coronacrisis heeft DDS het, net als veel andere websites, ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties