Gemeente Hilversum smijt belastinggeld aan tegen PR-campagne met pijnlijke spelfout: 'Hliversum'

Gemeente Hilversum smijt belastinggeld aan tegen PR-campagne met pijnlijke spelfout: 'Hliversum'

Want niets zegt 'kom naar ons!' als een stel PR-bobo's die niet eens de letters van de naam van hun bloedeigen gemeente in de juiste volgorde kunnen zetten. Toch?

Your tax euros at work. De gemeente Hilversum denkt zich voor toeristen aantrekkelijk te kunnen maken door de naam van hun stad te spellen als "Hliversum". Want dan heb je het woordje 'live', en in de mediastad gaan er elke dag allerlei tv-kanalen live. Slim, toch?

Nee, vooral tenenkrommend natuurlijk:

"Het leek een ontzettend goed plan. Om de gemeente Hilversum wat sterker op de kaart te zetten, gingen drie creatieve bureaus met elkaar om de tafel voor een nieuwe campagne. En die werd vandaag gelanceerd. De woordgrap Hliversum wordt alleen niet door iedereen gewaardeerd.

Is het een ongelooflijke typefout of een geweldige grap die niemand begrijpt? Op sociale media vliegen de grappen om de oren van citymarketing Hilversum die achter de reclamecampagne zit. Projectleider Sieneke Croes is enigszins overrompeld door alle commotie. ,,Laat ik het zo zeggen: er wordt in ieder geval over gepraat. En dat is uiteindelijk de bedoeling.''"

Eerlijk is eerlijk: met de massale opkomst van marketingbureaus de afgelopen jaren zien geflopte PR-campagnes inmiddels elke dag het levenslicht. Dat is begrijpelijk, want niet ieder menselijk idee kan een succes zijn.

Waarom deze zet echter wel onvergefelijk is, is ten eerste omdat hier niet één maar drie pr-bureaus hebben gewerkt aan deze typfoutslogan. Was er nu echt niemand bij één van die drie bedrijven die kon zeggen: 'ja maar jongens, spelfouten zijn geen goede reclame. Laten we toch iets anders doen'?

Het dat is niet eens de belangrijkste reden waarom "Hliversum" echt niet door de beugel kan. De campagne is namelijk gefinancierd met belastinggeld. Hier probeert geen bedrijf zichzelf goed voor de dag te laten komen, maar een onderdeel van de overheid - een gemeente. Dat betekent dat hardwerkende burgers geld hebben verdiend, dat via de belasting heeft overgemaakt aan de overheid, die dat vervolgens verbrast heeft aan mislukte campagnes. Volgens mij is "Hliversum" dus bovenal vooral het beste argument voor een kleine overheid.

Een oproep van de redactie: door de coronacrisis heeft DDS het, net als veel andere websites, ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Lees meer