Is het zo tragisch gesteld met omgangsvormen onder de Nederlandse jeugd dat het noodzakelijk is om hen omgangsvormen te leren op school, in een speciaal daartoe bestemd vak? Volgens een meerderheid van de Nederlandse ouders wél.
Het Algemeen Dagblad heeft een grootschalig onderzoek gehouden over de staat van het onderwijs en de gedachten erover van ouders (en anderen). Uit het onderzoek blijkt dat ouders ervan overtuigd zijn dat het vakkenpakket op basisscholen flink uitgebreid moet worden. Zo zouden er drie nieuwe vakken bij moeten komen: omgangsvormen, sociale media, en Engels.
Zeven op de tien Nederlanders pleiten voor het verplichte vak 'omgangsvormen' op de basisschool. Ook wil een meerderheid meer regels: afspraken over petjes en minirokjes en alleen nog gezonde snacks in de kantine. Daarnaast is sociale media gewenst als vak. Eerder dit jaar werd al bekend dat leerlingen in de laatste twee groepen van de basisschool een extra diploma moeten halen: het Nationaal Media Paspoort. Daardoor moeten kinderen leren hoe om te gaan met (sociale) media.
Ook vinden vier op de vijf mensen het een prima idee om Engels te geven op de basisschool. De gedachtegang hierachter is dat het Engels steeds belangrijker wordt; veel universiteiten hanteren Engels als hun primaire taal, en zelfs als het de secundaire taal is speelt het een bijzonder grote rol in het academisch onderwijs. Daar komt bij dat volwassenen Engels veelvuldig moeten gebruiken in hun werk.
Opvallend genoeg vindt een meerderheid wel dat het Engels niet thuis hoort in groep 1 en 2. Ouders willen blijkbaar dat kinderen zich op die leeftijd eerst en vooral bezighouden met hun moerstaal. Aan de ene kant is dat wel begrijpelijk, maar aan de andere kant is het ook vreemd: jonge kinderen leren talen namelijk sneller dan oudere kinderen. Hoe eerder je begint met Engels, hoe beter.
Hoewel staatssecretaris van Onderwijs Sander Dekker het belangrijk vindt dat het Nederlandse basisschoolonderwijs naar een hoger niveau wordt getild wil hij niet alles neerleggen op het bordje van juffen en meesters. "Er is ook een verantwoordelijkheid voor ouders," zegt hij. Dat laatste geldt natuurlijk met name voor omgangsvormen; dit werd historisch gezien als de verantwoordelijkheid van ouders. Je kunt je afvragen of het nuttig is om die verantwoordelijkheid uit hun handen te nemen en onderwijzers te veranderen in opvoeders.