Moeder ziet het shirt dat ze draagt in grote winkelketen. Leuk, maar er is één probleem mee

Moeder ziet het shirt dat ze draagt in grote winkelketen. Leuk, maar er is één probleem mee

Uh, beste winkelketen, waar heb je dat design vandaan?

Melissa Lay, een eigenaar van een klein bedrijfje en moeder, ging onlangs even winkelen in Target, een grote Amerikaanse winkelketen. Hoewel ze zelf een ontwerper is en kleding maakte wilde ze even kijken of de winkel iets voor haar had; je wilt af en toe immers iets anders.

Toen ze de winkel rondkeek vond ze echter iets dat haar in woede deed uitbarsten:

Screen Shot 2015-05-17 at 17.12.25

Je zou denken: oké, ze draagt het shirt dat te koop is in Target. Dus? Nou, het probleem is dat zij dit shirt zelf ontworpen heeft. Sterker nog, het is één van haar meest succesvolle en populaire kledingstukken (ze verdient er heel aardig mee, zeker voor een zogenaamde mom-entrepreneur). Target heeft weliswaar hetzelfde shirt, maar heeft het design niet van haar gekocht... en de shirts ook niet bij haar besteld. Er staat zelfs een heel andere producent op het etiket.

Daarom zette de moeder-ondernemer een foto op Istagram van zichzelf met het shirt. Het resultaat? De post ging viral. De ene na de andere lezer reageerde verbaasd en boos dat een grote winkelketen kleine ondernemers als Melissa op deze wijze uit de markt probeert te drukken.

Tot zover het slechte nieuws; het verhaal eindigt namelijk op positieve wijze. Toen Target hoorde dat de fabrikant het shirt-design gestolen had van Melissa haalde de winkelketel het shirt meteen uit de omloop. Target zoekt nu uit wat er precies is gebeurd en laat weten dat het deze zaak bijzonder serieus neemt omdat het de rechten van andere ontwerpers - en zeker die van kleine ondernemers - graag wil respecteren. Het is daarom niet uitgesloten dat de winkelketen Melissa uiteindelijk een financiële vergoeding aanbiedt (hoewel de mama-ondernemer al heeft laten weten dat ze geen geld wil van Target).

Zo is dit op twee manieren een echt modern verhaal: ten eerste bewijst Melissa dat het tegenwoordig mogelijk is om een moeder te zijn én een succesvolle ondernemer, en daar komt nog eens bij dat de viral posts bewijzen dat één individu wel degelijk druk kan zetten op grote bedrijven om hun beleid te wijzigen.

Een oproep van de redactie: door de coronacrisis heeft DDS het, net als veel andere websites, ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!
Lees meer over:
Ondernemers Gezinswaarden

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties