Afbeelding gemaakt met Shutterstock AI

AUTOMOBILIST ALS MELKKOE: Tanken in België wordt GOUDMIJN door Haagse graaicultuur! 'Dit is absurd'

Politiek20 dec , 10:00
Het is de jaarlijkse traditie waar niemand op zit te wachten, maar waar de Haagse schatkistbewaarders hun vingers bij aflikken: de accijnsverhoging. Terwijl de Nederlandse burger zucht onder de lastenverzwaringen, heeft de overheid besloten om de automobilist – de favoriete melkkoe van het partijkartel – in januari nóg een keer een poot uit te draaien. De accijnzen op brandstof vliegen omhoog, waardoor Nederland zijn positie als duurste tankland van Europa met verve verdedigt. Maar de burger pikt het niet meer. Massaal trekken we naar het zuiden. Tanken in België is niet langer alleen voor de grensbewoners; het is een daad van verzet en economische noodzaak geworden. Zelfs vanuit Utrecht loont het om de reis te maken. Het beleid is, in de woorden van economen, "absurd" geworden.
Het wordt komend jaar nóg interessanter om in België te tanken. Nederland verhoogt, samen met Duitsland, de accijnzen. Maar onze zuiderburen? Die zijn dat vooralsnog niet meteen van plan. Het resultaat is een prijsverschil dat zo gigantisch is, dat je wel gek moet zijn om nog in Nederland te tanken als je de mogelijkheid hebt om uit te wijken. De inkomsten voor Nederlandse pomphouders en de overheid drogen daardoor op, maar dat lijkt de beleidsmakers in hun ivoren torens niets te interesseren. Zolang ze maar kunnen vinken dat ze de auto "ontmoedigen".
ZE WILLEN DAT WE ZWIJGEN: Steun DDS in de strijd voor de automobilist! De gevestigde orde en de klimaatlobby haten uw auto. Ze willen u het openbaar vervoer in pesten door autorijden onbetaalbaar te maken. Wij blijven strijden voor uw vrijheid en uw portemonnee. Wilt u dat wij dat in 2026 kunnen blijven doen? Steun ons dan nu!
OPTIE 1: Via BackMe (Snel & Simpel) 👉 Klik hier: https://dds.backme.org
OPTIE 2: Via uw eigen bank IBAN: NL95 RABO 0159 0983 27 t.n.v. Liberty Media Vergeet niet uw e-mailadres in de omschrijving te zetten voor toegang tot onze exclusieve 'verboden' columns!

De harde cijfers: U wordt bestolen

Laten we even naar de naakte feiten kijken, want die liegen niet. Volgens de ANWB is de gemiddelde benzineprijs in België momenteel 1,57 euro per liter. En in ons koude kikkerlandje? Daar is de pompprijs gemiddeld 1,84 euro. Langs de snelweg, waar de echte roversbendes actief zijn, ligt de prijs zelfs op 2,12 euro.
Maar wacht, het wordt erger. Vanaf januari legt de Nederlandse overheid daar nog eens vrolijk 5,5 cent bovenop. Dat brengt de prijs langs de snelweg op een afgeronde 2,18 euro per liter. Meer dan zestig cent verschil per liter. Zestig cent! Op een tank van 50 liter is dat 30 euro verschil. Dat is geen wisselgeld meer, dat is een weeks boodschappen voor sommige mensen.

Vanuit Utrecht naar België: Het loont!

Vroeger was tanktoerisme iets voor mensen in Limburg, Brabant en Zeeland. Maar de verschillen zijn nu zo groot dat zelfs mensen in Midden-Nederland geld besparen met een 'dagje uit' over de grens. Een vlugge rekensom bewijst het failliet van het Nederlandse beleid. Gooi je je tank in België bijna vol met 45 liter, dan is je winst in januari direct 14,85 euro. Als je auto 1 op 15 rijdt, kun je ruim 140 kilometer heen en terug rijden om te besparen. Dat betekent dat je vanuit Utrecht of Zuid-Holland naar de grens kunt rijden, tanken, en nog steeds goedkoper uit bent dan bij de pomp om de hoek.
Energie-econoom Hans van Cleef van EqoLibrium vat het perfect samen: "De accijns op brandstof begint absurd te worden." En het blijft niet bij benzine. Nederlanders zijn slim. Ze combineren het tanken met het inslaan van tabak, drogisterijartikelen en boodschappen. De Nederlandse middenstand in de grensstreek bloedt dood, terwijl de Belgische schatkist wordt gespekt met Nederlands geld.

Den Haag snijdt zichzelf in de vingers

Het cynische is dat deze roofzuchtige overheid zichzelf in de voet schiet. Erik de Vries, directeur van branchevereniging NOVE, ziet het met lede ogen aan. Nederlanders tankten in een jaar tijd 6 procent minder benzine en 11 procent minder diesel in eigen land. "Er verdwijnen naar schatting honderden miljoenen naar het buitenland door de prijsverschillen," zegt De Vries. België lacht zich een kriek.
Dat land meldde afgelopen zomer een recordbedrag aan brandstofaccijnzen te hebben opgehaald: bijna 6 miljard euro. Een aanzienlijk deel daarvan is betaald door Nederlanders die gevlucht zijn voor de Haagse graaiers. Wij financieren de Belgische staatskas omdat onze eigen regering te beroerd is om de lasten te verlagen.

Het D66/CDA-schrikbeeld: Rekeningrijden

Maar waarom doet de overheid dit? Is het incompetentie? Of zit er een plan achter? Het antwoord is beangstigend. Partijen als D66 en CDA willen dolgraag rekeningrijden invoeren in het volgende kabinet. Hun plan is om rijden tijdens spitsuren duurder te maken. Ze willen u per kilometer laten betalen, zodat de overheid altijd weet waar u bent en hoeveel u rijdt.
Het verhogen van de accijnzen is onderdeel van een strategie om de automobilist zo ver uit te knijpen dat hij uiteindelijk smeekt om rekeningrijden, of de auto helemaal laat staan. De VVD zegt tegen te zijn, maar in de huidige formatiegesprekken met D66 en CDA is de ruggengraat van de liberalen vaak ver te zoeken.
De Vries en Van Cleef noemen de huidige accijnsverhoging een "doodlopende weg". Ze pleiten voor rekeningrijden als 'oplossing'. Maar trap er niet in. Rekeningrijden is geen oplossing, het is een digitale enkelband voor uw auto.

Tank over de grens!

Zolang Den Haag weigert te luisteren naar de noden van de bevolking, zit er maar één ding op: stem met je voeten (en je wielen). Als u de kans heeft: ga naar België. Ga naar Duitsland (hoewel het daar ook 3 cent duurder wordt, blijft het goedkoper dan hier).
Laat de Nederlandse staat maar voelen dat er een grens is aan de uitbuiting. Ze hebben de automobilist jarenlang behandeld als een onuitputtelijke bron van inkomsten, maar de bron droogt op. De "absurde" prijzen zijn een politieke keuze. Een keuze voor klimaatdogma's boven welvaart. Een keuze voor de staatskas boven uw portemonnee. Het is tijd voor verzet. En dat verzet begint bij de pomp in België.
WORD AANDEELHOUDER VAN HET VERZET! Wij laten ons niet pakken door de anti-auto maffia in Den Haag. Wij blijven opkomen voor de automobilist. Steun de onafhankelijke pers!
🚀 Steun ons via BackMe: https://dds.backme.org
Of maak uw bijdrage over op NL95 RABO 0159 0983 27 t.n.v. Liberty Media. PS: Zet uw e-mailadres erbij voor onze exclusieve SubStack-columns!
Ga verder met lezen
loading
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten

Loading