Het is de natte droom van elke linkse drammer en de nachtmerrie van werkend Nederland: rekeningrijden. Terwijl de formatie muurvast lijkt te zitten, hebben D66 en het CDA elkaar gevonden in een gezamenlijke missie: de automobilist kapotmaken. In hun startdocument aan informateur Sybrand Buma staat het zwart op wit: het systeem is "noodzakelijk" en moet deze periode nog worden ingevoerd. De smoesjes over 'eerlijkheid' vliegen je om de oren, maar de werkelijkheid is simpel: u gaat betalen, en flink ook. Vooral als u de euvele moed heeft om tijdens de spits naar uw werk te rijden. De twee partijen noemen de invoering "noodzakelijk". Waarom? Omdat de overheid zichzelf in de vingers heeft gesneden. Door de dwangmatige vergroening rijden er steeds meer elektrische auto's, waardoor de inkomsten uit brandstofaccijns dalen. Er dreigt een "miljardengat" richting 2040.
En wie mag dat gat vullen? Juist, de automobilist. De overheid dwingt u eerst in een dure stekkerauto, en zodra u dat doet, verzinnen ze een nieuwe belasting (kilometerheffing) om u alsnog kaal te plukken. Het is gelegaliseerde struikroverij.
Straf op werken
Het meest perfide aan het plan is de zogenaamde 'spitsheffing'. D66 en CDA willen dat niet iedere bestuurder hetzelfde tarief betaalt. "Vooral rijden tijdens de spits moet duurder worden," zo luidt het plan.
Ze noemen dit 'stimuleren om op rustigere momenten te rijden'. Wij noemen het: een belasting op werken.
De verpleegkundige, de leraar, de bouwvakker en de politieagent kunnen niet kiezen om om 11:00 uur te gaan rijden. Zij moeten in de spits de weg op. Zij worden straks financieel gestraft omdat ze de maatschappij draaiende houden.
En de reden? "Minder files betekent minder CO₂- en stikstofuitstoot." Daar is-ie weer: het stikstof-evangelie van D66.
Steun De Dagelijkse Standaard!
De hetze tegen de auto bereikt een nieuw dieptepunt. D66 en CDA willen uw mobiliteit onbetaalbaar maken. Wij verzetten ons tegen dit autopesten! Help ons om kritisch te blijven. Steun ons via BackMe of maak uw bijdrage over op NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media. En let op: als u ons via BackMe steunt, krijgt u gratis en voor niets elke dag onze exclusieve SubStack-column zo, hop, in uw email inbox! Big Brother in uw dashboard
Ze proberen het te verkopen met een mooi praatje: de huidige motorrijtuigbelasting (MRB) verdwijnt. "Bezit wordt niet langer belast, gebruik wel."
Dat klinkt eerlijk, maar in de praktijk betekent het dat mensen in de provincie, die afhankelijk zijn van hun auto voor elke kilometer, de hoofdprijs betalen. Bovendien halen we met een kilometerheffing een digitaal surveillancesysteem binnen. De overheid weet straks precies waar u rijdt, wanneer u rijdt en hoeveel u rijdt.
Vastbesloten om te graaien
Waar het plan vroeger nog wel eens sneuvelde, lijken D66 en CDA nu "vastbesloten" om door te zetten. Ze ruiken hun kans in een minderheidskabinet of een constructie met de
VVD.
Het is code rood voor de automobilist. Als deze plannen doorgaan, wordt autorijden een privilege voor de rijken en mag de gewone man in de regen op de bus wachten.
Help ons in de strijd voor de automobilist!
Vond u dit een goed artikel? De Dagelijkse Standaard is de stem van de automobilist die het zat is om als melkkoe te dienen. Steun onze journalistiek. Doneer vandaag nog via BackMe of maak uw bijdrage over op NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media. Samen trappen we op de rem!