Dutchmen Photography / Shutterstock.com

Kiezer straft Volt af: Laurens Dassen zakt naar 1 zetel na mislukte campagne vol media-optredens

Politiek30 okt , 3:55
Het is de harde realiteit voor Laurens Dassen en zijn partij Volt: de Europese beweging die drie jaar geleden nog als frisse nieuwkomer werd onthaald, is nagenoeg weggevaagd. Volgens de voorlopige uitslag houdt Volt slechts één zetel over in de Tweede Kamer - een verlies van vijftig procent.
Een pijnlijke afrekening, zeker gezien de enorme media-aandacht die Dassen de afgelopen weken kreeg. Hij schoof aan bij talkshows, kreeg zendtijd op NPO en in krantenkolommen - maar de kiezer prikte er doorheen.

Mediaheld zonder publiek

Laurens Dassen positioneerde zich de afgelopen maanden als het keurige, pro-Europese alternatief in het politieke midden. Maar zijn campagne draaide vooral om het aanvallen van andere partijen, met name Forum voor Democratie (FVD). In interviews ging het minder over oplossingen en meer over moraliseren: Dassen profileerde zich als de fatsoensridder van Brussel, die anderen de maat neemt.
Hij weigerde bovendien een open debat met FVD-lijsttrekker Lidewij de Vos, terwijl juist dat gesprek de kans had geboden om het inhoudelijk verschil te laten zien. Dat besluit viel slecht - niet alleen bij kiezers van rechts, maar ook bij velen die genoeg hebben van politici die wegkruipen voor echte discussie.
Het resultaat: Dassen stond overal in de media, maar zonder overtuiging of weerwoord.

Van “pro-Europa” naar irrelevant

Volt werd ooit gepresenteerd als het Europese antwoord op populisme. Een idealistische partij, jong, fris en grensoverschrijdend. Maar drie jaar later is daar weinig van over. De partij verloor haar profiel tussen D66 en GroenLinks-PvdA, en haar boodschap van “meer Europa” klonk hol in een tijd waarin veel Nederlanders juist minder Europese bemoeienis willen.
De kiezers zagen het verschil niet meer. Volt werd niet gezien als vernieuwend, maar als een tweede D66 - zonder ervaring, zonder inhoud, en zonder realiteitszin.
Zelfs in de grote steden, waar de partij traditioneel goed scoorde, is de steun fors ingezakt.
🟦 Ben jij het ook zat dat mediapartijen eindeloos zendtijd krijgen terwijl de echte vernieuwers worden genegeerd? Laat je stem horen! 👉 Teken de petitie: geen Timmermans in het Torentje!

De kiezer prikt door de façade heen

De uitslag van 2025 laat zien dat authenticiteit weer telt. Dassen kon rekenen op steun van de gevestigde media, maar niet van de mensen op straat. Terwijl FVD, JA21 en BBB rechtstreeks via sociale media campagne voerden - met duidelijke standpunten over migratie, lastenverlichting en nationale soevereiniteit - bleef Volt hangen in vage idealen over “verbinding” en “samenwerking in Europa.”
De kiezer heeft daar simpelweg geen boodschap meer aan. Waar Volt dacht te kunnen scoren met morele verhevenheid, bleek dat in de praktijk politieke leegte.

De moraal van dit verhaal

De nederlaag van Volt is geen toeval, maar een signaal. Nederlanders zijn klaar met partijen die de mond vol hebben van idealen, maar wegduiken zodra ze inhoudelijk worden uitgedaagd. Het weigeren van een debat met Lidewij de Vos bleek symbolisch: wie geen weerwoord aandurft, verliest geloofwaardigheid.
Volt heeft die les op de harde manier geleerd.
🟥 👉 Wat er bij Volt gebeurde, is precies wat er straks op landelijk niveau dreigt onder Timmermans: mediapartijen met lege verhalen, terwijl gewone burgers de rekening betalen. Teken daarom nu de petitie tegen Timmermans in het Torentje.
De val van Volt is compleet: van frisse nieuwkomer naar politieke voetnoot. De partij kreeg alle media-aandacht, maar vergat de kiezer. Laurens Dassen dacht dat talkshows genoeg waren - de kiezer dacht daar anders over. Met nog één zetel over is Volt het levende bewijs dat de macht van de media tóch beperkt is, maar de stem van de burger nooit.
Ga verder met lezen
loading
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten

Loading