Stel u voor: u koopt een televisie op afbetaling. U vergeet één keer te betalen. De winkelier stuurt u een aanmaning en plotseling is de prijs van die televisie verdriedubbeld. Als een bedrijf dat zou doen, zou de Autoriteit Consument & Markt de tent sluiten en de eigenaar wegens woekerpraktijken achter de tralies gooien. Maar als de Nederlandse Staat het doet? Dan heet het 'handhaving'. Het ministerie van Justitie is ontmaskerd als de grootste struikrover van de lage landen. Terwijl experts, politici en burgers al jaren schreeuwen dat de wettelijke verhogingen op verkeersboetes asociaal en disproportioneel zijn, weigert demissionair minister Foort van Oosten (VVD) in te grijpen. De reden? Uw geld is nodig om de gaten in zijn begroting te vullen. Het is de ultieme bevestiging van wat de gewone Nederlander al lang voelt: verkeersboetes hebben niets, maar dan ook helemaal niets meer te maken met verkeersveiligheid.
Het is een verdienmodel. Een belasting op het bezit van een auto, geïnd door een overheid die lak heeft aan redelijkheid.
Van 300 naar 900 euro: Gelegaliseerde diefstal
Laten we de feiten van Nu.nl er eens bij pakken. Krijgt u een boete van 300 euro en betaalt u niet binnen acht weken (bijvoorbeeld omdat u op vakantie was, de post kwijt is geraakt of u even krap bij kas zit)? Dan tikt de teller aan. Eerst komt er 50 procent bovenop. Betaalt u dan nog niet? Dan wordt het bedrag verdubbeld.
Het resultaat: een bon van 300 euro verandert in een molensteen van 900 euro. Een verhoging van 200 procent!
Vergelijk dat eens met de regels voor normale bedrijven. Incassobureaus zijn aan strenge banden gelegd om consumenten te beschermen. Zij mogen maximaal 15 procent kosten in rekening brengen. Waarom? Omdat de wetgever vindt dat mensen met schulden niet nog dieper de ellende in getrapt mogen worden.
Maar voor de overheid geldt: rules for thee, but not for me. De staat mag u wel de vernieling in helpen. De staat mag u wel financieel uitkleden.
Steun De Dagelijkse Standaard!
De overheid gedraagt zich als een criminele organisatie die haar eigen burgers uitperst. De mainstream media slikken het als zoete koek, maar wij blijven schoppen tegen dit onrecht. Help ons om onafhankelijk te blijven! Steun ons via BackMe of maak uw bijdrage over op NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media. En let op: als u ons via BackMe steunt, krijgt u gratis en voor niets elke dag onze exclusieve SubStack-column zo, hop, in uw email inbox! Minister geeft het gewoon toe: U bent een melkkoe
Het meest schokkende aan dit nieuws is niet eens de hoogte van de bedragen, maar de kille reactie van de verantwoordelijke minister. Demissionair minister Foort van Oosten (Justitie) windt er in een Kamerbrief geen doekjes om. Hij voelt er weinig voor om de regels aan te passen.
Waarom niet? Omdat het moreel juist is? Nee. Omdat het de verkeersveiligheid bevordert? Nee.
Omdat het geld oplevert.
"Verkeersboetes zijn een belangrijke inkomstenbron voor het ministerie van Justitie," schrijft hij. De verhogingen alleen al leverden vorig jaar 135 miljoen euro op. Dat is 135 miljoen euro die uit de zakken van (vaak kwetsbare) burgers is geklopt, puur omdat ze te laat waren met betalen.
Dit is een bekentenis van formaat. De minister geeft toe dat hij een pervers systeem in stand houdt omdat hij verslaafd is aan de inkomsten. Het CJIB is geen handhavingsinstantie, het is de winstgevende divisie van Justitie.
Experts luiden de noodklok
Zelfs experts uit de sector walgen ervan. Nadja Jungmann, lector schulden en incasso, stelt in het artikel hardop de vraag of dit wel "redelijk en proportioneel" is. "Je kunt je ook afvragen of ze niet te hoog zijn vergeleken met de extra kosten die gewone bedrijven mogen vragen," zegt ze.
Natuurlijk zijn ze te hoog! Het is pure willekeur. Als u een rekening van Wehkamp te laat betaalt, wordt u beschermd. Als u een rekening van de overheid te laat betaalt, wordt u vogelvrij verklaard.
Dit systeem creëert schulden. Mensen die die 300 euro al niet hadden, hebben die 900 euro zéker niet. Ze komen in een neerwaartse spiraal terecht, met loonbeslag, deurwaarders en ellende tot gevolg. En de overheid, die er zou moeten zijn voor bestaanszekerheid, is de oorzaak van die ellende.
Maffia-methodes
Laten we het beestje bij de naam noemen. Een organisatie die dreigt met disproportionele straffen om geld af te dwingen en die regels hanteert die voor niemand anders gelden, vertoont
maffia-trekjes.
Het ministerie van Justitie zou zich moeten bezighouden met het vangen van echte boeven (u weet wel, die jongens op fatbikes met messen, of de drugsbendes). In plaats daarvan zetten ze hun zwaarste middelen in tegen de burger die 4 kilometer te hard rijdt en de acceptgiro vergeet.
Het is tijd dat de Tweede Kamer ingrijpt. Niet met slappe moties, maar met een wet: de overheid mag nooit, maar dan ook nooit, meer incassokosten rekenen dan een commercieel bedrijf. Gelijke monniken, gelijke kappen. Stop de staatswoeker!
Help ons in de strijd tegen de graai-overheid!
Vond u dit een goed artikel? De Dagelijkse Standaard vecht voor een eerlijke overheid die zijn burgers dient in plaats van plundert. Steun onze journalistiek. Doneer vandaag nog via BackMe of maak uw bijdrage over op NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media. Samen breken we het kartel!