Klik hier als u meer wilt lezen over ons privacybeleid en gebruik van cookies.

(Niet meer tonen)

Kosten verzorgingsstaat blijven stijgen

Geplaatst door Nick Ottens op 9 augustus, 2012 - 18:59

Als we links mogen geloven, is het kommer en kwel in verzorgingsstaat Nederland. Er word bezuinigd, gekort en geliberaliseerd. Burgers die op de sociale zekerheid zijn aangewezen, zijn de klos.

Er is niets van waar.

Uit cijfers die woensdag door het CBS werden vrijgegeven, blijkt dat met uitzondering van de Denen en de Luxemburgers, Nederlanders meer aan sociale zekerheid kwijt zijn dan andere Europeanen.

Vorig jaar bedroegen de kosten van de verzorgingsstaat 186 miljard euro. Dat is een stijging van 4 procent vergeleken met twee jaar geleden en komt neer op een bedrag van ruim 11.000 euro per burger.

De grootste kostenposten zijn de ouderen- en ziekenzorg. Elk is goed voor ongeveer een derde van de totale uitgaven. Daaronder vallen ook de verplichte basisverzekering (maar niet de aanvullende zorgverzekering) en het verplichte pensioensparen. Dat lijkt misschien wat vreemd. Immers, het betreft regelingen die burgers op individuele in plaats van collectieve basis bekostigen. Het feit dat deze "verzekeringen" verplicht zijn gesteld, maakt dat ze wel degelijk onder de noemer van de verzorgingsstaat moeten vallen.

Tevens maakt het de vergelijking met onze buurlanden eerlijk. In het Verenigd Koninkrijk, bijvoorbeeld, bestaat nog altijd een socialistische zorgsysteem waarbinnen iedere Brit aanspraak kan maken op "gratis" zorg dat uit de belastingpot wordt betaald.

Het is echter het pensioenstelsel dat de Nederlandse verzorgingsstaat zo duur maakt, zegt het CBS. Ook kennen wij relatief hoge uitkeringen bij arbeidsongeschiktheid en ziekte. (Probeer dat laatste de SP maar eens wijs te maken.)

Des te meer reden om de geringe liberalisering die vooral in de zorg is ingezet, door te zetten. Ook het sparen voor het pensioen zou de overheid uit handen moeten geven. Geef burgers de keuze! Dan zullen zij verstandiger met hun geld omgaan en worden de kosten gedrukt. Er is nu immers geen vrije concurrentie. De bedrijfstak waarin je werkt, bepaalt waar je pensioengelden worden ondergebracht en belegd. Dat is een oligopolie. Chili heeft dat in de jaren tachtig veranderd en daar behalen spaarders inmiddels veel meer rendement op hun pensioengelden dan hier. Waarom houden we vast aan een paternalistisch systeem dat op de lange termijn niet te betalen is?

Foto: Wikicommons

Reacties

Gielah op 9 augustus, 2012 - 19:06

De zaken nu NIET omdraaien, a.u.b.

Ik kan u verzekeren dat de inkomsten  van de niet-gekozen EU-baasjes, de directeuren van pensioenfondsen, ziekenhuizen en andere zorginstellingen en een léger van managers nog véél harder stijgen.

En inderdaad.....dat maakt alles héél erg duur!

Zo duur.... dat er voor de mensen, die zorg nodig hebben, verdomd weinig meer overblijft.

We kunnen het geld tenslotte maar één keer uitgeven:  óf aan de gruwelijk graaiende 'elite' óf aan de kwetsbare mensen.  

Zullen we dat probleem éérst eens even degelijk gaan tackelen, alvorens we ons alweer door de leugens van die meester-dieven over de kosten van ouderen en zieken op een dwaalspoor laten brengen?

MarinaBrandy op 9 augustus, 2012 - 19:57

''Als we links mogen geloven,

''Als we links mogen geloven, is het kommer en kwel in verzorgingsstaat Nederland.''

Daar valt de PVV ook onder! Je hoeft geen hoogleraar openbaar financien te zijn om te zie dat de PVV enorme begrotingstekorten realiseert. En waar de linkse SP de belastingen wil opkrikken wil de linkse PVV deze juist verlagen, wat het tekort alleen nog maar vergroot. 

Een evenwichtige begroting valt alleen te realiseren door flink in de overheidsuitgaven te snijden. De enige partij die de intentie heeft om dit te doen is de LP. 

monty1 op 9 augustus, 2012 - 20:11

Gielah   En wat dacht je van

Gielah

En wat dacht je van al die Nederlanders en medelanders die nooit een cent hebben bijgedragen aan wat dan ook, of zelfs weigeren te betalen, maar wel, uit misplaatst sociaal gevoel, voor de volle pond mee mogen profiteren? Probeer maar eens een brandverzekering af te sluiten als je huis in brand staat. Gaat niet lukken. Ze zouden wel gek zijn.

Maar de staat? Die is gekke henkie.  En schoffeert iedereen die wel netjes altijd premie heeft afgedragen. We gaan het nog meemaken, dat mensen achter het net vissen. Omdat de wanbetalers inmiddels de kas hebben leeggeplunderd. Let op mijn woorden. Geheel in de lijn van Wallage, die ooit zei dat Nederlanders geen rechten kunnen ontlenen aan het feit dat ze Nederlander zijn. Betalen dus, maar geen rechten. The world according to Wallage. Dat is socialisme in de praktijk.

Na 12 september terug in het theater? God bewaar me..

MaartenBergen op 9 augustus, 2012 - 20:25

11000 per burger !!

11000 per burger dat is bijna een jaar inkomen voor iemand die het minimum loon krijgt. Iemand met een minimum loon zal netto iets van 1200 per maand verdienen (1200x12=14400).

Dat is een boel geld !! 

schnoebel op 9 augustus, 2012 - 20:29

@MarinaBrandy Waar haalt u de

@MarinaBrandy

Waar haalt u de informatie vandaan dat de PVV niet wil snijden in de overheidsuitgaven? Die informatie heeft u niet opgedaan bij de PVV. Nooit gehoord of gelezen dat de PVV wil bezuinigen op de PO, de OS, de EU, de immigratie/integratie, subsidies enzv? En door daadwerkelijk te bezuinigen op de uitgaven kan de PVV de lasten voor de burgers verlichten. Ik begrijp dat u de LP wil promoten en daar is niets op tegen maar met leugens verkondigen over een andere partij doet u uw zaak geen goed.

MaartenBergen op 9 augustus, 2012 - 20:33

11000 per burger !!

11000 !! Dat is bijna wat iemand met een minimum inkomen per jaar verdient. 1200 netto per maand x 12 mnd = 14400.

Zelf kost ik bijna niks kom bijna nooit bij de dokter. Nu ben ik ook nog jong. Maar als ik straks oud ben dan heb ik genoeg opgebracht dacht ik ja. 

Waar blijft dat geld ? 

Rechtse Rakker op 9 augustus, 2012 - 20:43

@Schnoebel

"Nooit gehoord of gelezen dat de PVV wil bezuinigen op de PO, de OS, de EU, de immigratie/integratie, subsidies enzv? En door daadwerkelijk te bezuinigen op de uitgaven kan de PVV de lasten voor de burgers verlichten."

Met die bezuinigingen ben ik het natuurlijk volledig eens. Alleen waarom niet breder bezuinigen? Waarom niet de zorg en de sociale zekerheid OOK onder handen nemen. Waarom hebben mensen "recht" op de inkomsten van anderen?

Natuurlijk snap ik ook wel, dat je de ouderen daarbij wel wat moet ontzien: zij hebben immers jarenlang veel premie betaald. Er is dus een overgangsregeling nodig. Maar dat wil toch nog niet zeggen, dat er NIETS moet gebeuren? Waarom is het hele idee van staatszorg en sociale zekerheid door de staat zo heilig?

En waarom is de PVV voor een verbod op softdrugs? Laat mensen gewoon zelf beslissen welke stoffen ze innemen! Een War On Drugs is trouwens ook zinloos duur. Dus in het kader van bezuinigingen....

MarinaBrandy op 9 augustus, 2012 - 21:08

@schnoebel  ''Nooit gehoord

@schnoebel 

''Nooit gehoord of gelezen dat de PVV wil bezuinigen op de PO, de OS, de EU, de immigratie/integratie, subsidies enzv?''

Die bezuinigen komen neer op zo'n 13,5 miljard terwijl we echt 21 miljard zouden moeten bezuinigen volgens het CPB. Zelfs wanneer alle 'linkse hobby's zijn afgeschaft blijf je zitten met een enorm begrotingstekort.

Verder wil de PVV alleen maar meer geld uitgeven en wil ze de belastingen verlagen. Dat laatste is natuurlijk helemaal prima alleen horen daar wel bezuiningen tegenover te staan. 

schnoebel op 9 augustus, 2012 - 21:26

PVV

@Rechtse Rakker

Er staan heus wel punten in het PVV-programma waar ik het niet mee eens ben. Maar toch heeft de PVV mijn voorkeur boven alle overige partijen, zeker wat de EU, euro en de islam betreft. Er zijn heus wel LP-punten die ik aantrekkelijk vind maar het gedachtengoed als geheel pruim ik absoluut niet.

schnoebel op 9 augustus, 2012 - 21:48

Tegenspraak

@MarinaBrandy

"Verder wil de PVV alleen maar meer geld uitgeven en wil ze de belastingen verlagen. Dat laatste is natuurlijk helemaal prima alleen horen daar wel bezuiningen tegenover te staan."

U komt weer met dezelfde riedel. Eerst beaamt u dat de PVV bezuiniging voorstaat en dan herhaalt u weer uw standpunt dat zij dat niet doen. Trouwens die 21 miljard zijn begroot op de huidige situatie, dus incluis de kosten van de PO, OS enzv. Wil men de huidige stand van zaken handhaven, ja, dan zijn die 21 miljard wel nodig.

Rechtse Rakker op 9 augustus, 2012 - 21:58

@Schnoebel

Het probleem is dat het huidige stelsel van sociale zekerheid en zorg onhoudbaar is. Met de vergrijzing wordt het steeds duurder. Alles is gebaseerd op jong betaalt voor oud. Dat is een misschien een mooi principe, maar wordt totaal onbetaalbaar als Nederland vergrijst.

Het is natuurlijk prima om het vet weg te snijden uit het overheidsapparaat en de macht van de EU te beperken (al is dat politiek op korte termijn onmogelijk te bereiken...).  Alleen vrees ik dat door de natuurlijke gang van zaken de uitgaven van zorg en sociale zekerheid fors zullen stijgen.... Daar MOET dus ook iets aan gedaan worden, omdat we anders straks ons hele inkomen in kunnen leveren bij de staat....

Verder is een overheidstekort van 3% (Wilders vond 4% al goed genoeg...) ook op lange termijn onhoudbaar.... Ook daar MOET dus wat aan gebeuren. Dat begrotingstekort moet naar 0%!

Rechtse Rakker op 9 augustus, 2012 - 22:04

@Schnoebel

Laat ik trouwens over 1 ding duidelijk wezen: de andere partijen laten het in deze materie ook ernstig af weten. Soms zelfs meer dan de PVV. Het gaat mij om het principe dat hier wat aan gedaan moet worden, omdat mensen in dit land anders echt niet meer voor zichzelf werken, maar echt alleen maar voor de staat....

drnomad op 9 augustus, 2012 - 22:15

Haha. Diep in het hart is de

Haha. Diep in het hart is de PVV kiezer gewoon een ordinaire socialist, die alles kapot wil bezuinigen, om zo zijn eigen gratis geld veilig te stellen. Waar Wilders op wil bezuinigen helpt de ecnomie niet, maar waarschijnlijk wil de PVV kiezer de economie ook niet helpen. Daar waar Wilders geen verandering wil, zoals ontslagrecht, bezunigingen op gezondheidszorg, zijn precies de dingen die het probleem zijn.

schnoebel op 9 augustus, 2012 - 22:16

Soms

In uw laatste reactie @Rechtse Rakker, zegt u "soms zelfs meer dan de PVV" Wat bedoelt u met soms? Noem mij dan die andere partijen die dat "soms" affirmeren.

Rechtse Rakker op 9 augustus, 2012 - 22:35

@drnomad

"Waar Wilders op wil bezuinigen helpt de ecnomie niet, maar waarschijnlijk wil de PVV kiezer de economie ook niet helpen."

Iedere bezuiniging helpt de economie. Het gaat erom dat de private sector meer lucht gaat krijgen door lage overheidsuitgaven en daarmee DUS ook lage belastingen. Op zich zijn de bezuinigingen van Wilders prima. Het probleem is alleen dat ze TE BEPERKT zijn. Laat mensen hun eigen zorg en sociale zekerheid regelen! Waarom moet de staat mensen onder dreiging van geweld dwingen aan dergelijke regelingen mee te betalen?

Het levert trouwens ook heel verwend volk op. Ik heb zelf bij de gemeente gewerkt. Mensen eisten daar op hoge toon hun "rechten" op. Vaak dezelfde mensen, die altijd een reden hadden om een baan niet te accepteren. De baan was in een andere woonplaats, het was vies werk, het was voor "domme" mensen of whatever ze verzonnen... Ondertussen hadden ze natuurlijk wel "recht" op van alles en nog wat van de overheid!

Het is net als met kinderen. Als je ze alles geeft wat ze wensen, dan krijg je verwende nesten... In het groot werkt het ook zo...

drnomad op 9 augustus, 2012 - 22:46

Niet iedere bezuiniging is

Niet iedere bezuiniging is goed, splinter/balk verhaal.

http://www.prinsjesdag2011.nl/miljoenennota/huishoudboekje_van_nederland

De grote drie zijn gezondheidszorg, sociale zekerheid, onderwijs, in die volgorde. Link werkt niet op de iPad, hopelijk wel op de PC.

Elvi op 9 augustus, 2012 - 23:01

Verzorgingsstaat

Al meerder keren is er geschreven over de onmogelijkheid om
tegelijkertijd een verzorgingsstaat en emigratieland te zijn.

Welnu, Nederland is zo ongeveer, door toedoen van onze
geweldige visionaire politici, gedwongen om beide te zijn.

Het kan niet!

Emigranten uit het midden-oosten stromen veelal alleen binnen vanwege het bedje
dat hier gespreid is.  Ze hoeven niks! De
arbeidsethos in Nederland is naar een nulpunt gedaald. Er is geen enkele drive
meer om werkelijk voor zichzelf te zorgen. De staat doet het allemaal! En als
de staat het niet voor jou doet betaal jij voor iedereen waar de staat het wel
voor doet.

Om de arbeidsplekken in te vullen hebben we oost blokkers
nodig. Die begrijpen het nog steeds. Geld verdienen betekent je inspannen.
Betekent je arrogantie en vooral  je
gemakzucht opzij zetten.

Het hoeft allemaal niet in Nederland. Heb je geen zin, ben je beperkt?  De overheid, of laten we daar duidelijk over
zijn, de werkende Nederlanders, betalen je levensbehoeften.

Van mij mag het totaal afgebroken worden. Stop met  hoertoeslag, stop met subsidies voor allerlei
verwende kunstenaars, stop met ontwikkelingshulp. Verlaag de BTW tarieven en
zorg dat huisjesmelkers zich niet ten onrechte, dankzij de huurtoeslag, kunnen
verrijken aan de overheid, c.q. belastingbetalers. Triest dat een doorsnee
Nederlander niet in staat is om een huurprijs te betalen zonder huurtoeslag,
ook al werkt hij 40 uur per week. Triest dat vrouwen niet kunnen werken zonder
Kinderopvang toeslag.

Ergens moet het stoppen.

Het meest trieste aan dit verhaal is dat onze ouderen, die
zich jarenlang hebben ingespannen om dit te bereiken, van een koude kermis
thuis komen. Zij hebben hun hele leven premies betaald, daar in hun jonge jaren
geen aanspraak op gemaakt en krijgen  het
verwijt dat ze te duur zijn nu ze de 65+ hebben bereikt.

Naast de massa immigratie is het de managers cultuur die ons de das om doet.
Geen geneesheer directeur meer maar een team van managers die met liefde hun salarissen
opstrijken waarbij ik de persoonlijk de toegevoegde waarde niet zie.

Er is helaas geen weg meer terug. Emigratie en verzorging is
een absolute no go. En dat is precies waar we ingeluisd zijn door onze
fantastische politici.  De arbeidsethos
is voor een groot deel verdwenen door de verwencultuur van Nederland.

Met een doel?  Wie kan
het me vertellen…..

monty1 op 10 augustus, 2012 - 00:28

@ Elvi   "Er is helaas geen

@ Elvi

"Er is helaas geen weg meer terug. Emigratie en verzorging is
een absolute no go. En dat is precies waar we ingeluisd zijn door onze
fantastische politici.  De arbeidsethos
is voor een groot deel verdwenen door de verwencultuur van Nederland.

Met een doel?  Wie kan
het me vertellen….."

Controle, Elvi, controle. Dat is mijn antwoord. Mensen die je afhankelijk van je maakt heb je volledig onder controle. Dat is een hobby van socialisten (inmiddels een breed palet van partijen), want men is volledig gefocust op collectieven die men door maakbaarheid van de samenleving kan "omturnen."  Social engeneering is een geliefde term in dit verband. Dus als je mensen royaal financieel ondersteunt zonder een tegenprestatie te vragen, maak je een massa die makkelijk te manipuleren is. En niets vind een neo-marxist heerlijker dan bij de knoppen te zitten. En men wenst niet gehinderd te worden door lastige individuen die meekijken. Of nog erger, kritiek leveren.

Ja oke, geld. Daar zijn ze ook niet vies van.

Fatima op 10 augustus, 2012 - 02:42

er waart een tijger door Nederland

Dit land wordt gek van de vreemdelingen

Dit land wordt gek van de managers

Dit land wordt gek van de eurofielen

Dit land wordt gek van de woonlasten

Dit land wordt gek van de bejaardenvernedering

Dit land wordt gek van de massaontslagen

En nog steeds wordt er slechts gemopperd, soms heftig emotioneel, maar dit alles doet de belanghebbenden geen pijn. Zelfs na de moord op Pim Fortuyn kwam het slechts tot enkele brandstichtingen.

Er moeten ingrijpendere dingen gebeuren. Maar niet op zo'n debiele en misdadige manier als Anders Breivik. Dat werkte geheel averechts. Nee, het dient zeer gericht en sluipenderwijs te gebeuren.

Er waart een tijger door Nederland. Wie nu nog fout is moet direct stoppen of anders afscheid nemen van een lachend en zorgeloos bestaan.

attlee op 10 augustus, 2012 - 08:24

verwencultuur

Ik las net een mooi woord, "Verwencultuur"...

Zoals Maxima zei, bestaat de Nederlander niet, we zijn nl. zoooo verschillend met z'n allen.

Nu was ik het met die uitspraak al niet eens, maar ik durf wel te beweren dat 80 tot 90% van alle Nederlanders de "VERWENCULTUUR" met elkaar delen.

En dan niet alleen op links, maar evengoed op rechts laten we ons graag verwennen door de staat.

Ik vraag me eigenlijk af hoeveel soorten tegemoetkomingen, rugzakjes, uitkeringen en subsidies er in dit land bestaan...je kunt het volgens mij zo gek niet bedenken of er is wel weer een regeling voor.

Ook de meeste rechtse mensen laten hun huis volplempen met gesubsidieerde zonnepanelen en gesubsidieerde islolatie...het is allemaal "pakken wat je kan" geworden. Ook de rechtse ondernemer dumpt zijn kinderen bij de kinderopvang en strijkt een mooie vergoeding op...

Dát is nu ook onderdeel van de nederlandse cultuur.

Willen we daar nu eens vanaf, begin eens zoals vroeger met een "appeltje voor de dorst", spaar nu eens een mooie som geld om naderend onheil voor te zijn ipv weer bij de staat aan te kloppen.

We stonden bekend als een spaarzaam volk, wars van spilziekte...zowel de rechtse directeur als de linkse arbeider.

En dan nog gekvinden dat we een begrotingstekort hebben?

François op 10 augustus, 2012 - 08:49

@ Elvi (23:01): Op veel

@ Elvi (23:01): Op veel punten met u eens, alleen niet wat betreft die "huisjesmelkers". U noemt autoverhuurders hoop ik ook niet 'automelkers' of verhuurders van vakantieappartementen "appartementjesmelkers" of van films "filmpjesmelkers".

U lijkt wat dit betreft uit het oog te verliezen dat enerzijds bouwen & wonen (het aanbod) door de overheid is kapotgereguleerd en anderzijds de vraag door diezelfde overheid is opgejaagd door de massaimmigratie. Ware dit niet het geval geweest, dan kon u verhuizen voor een ander behangetje of lagere huurprijs. Dan waren woningen of kamers op schaarse gewilde locaties duur (meer vraag dan aanbod), maar op andere locaties betaalbaar of zelfs relatief goedkoop (meer aanbod dan vraag). Dan was u op dit gebied niet afhankelijk geweest van de overheid en dus niet zo eenvoudig mak te maken: ofwel geen stemvee voor rabiate euro- en econazi partijen als de PvdA of het CDA bijvoorbeeld.

Helaas is met al dit soort kwesties een hoognodige 'reset' alleen stapsgewijs mogelijk, om humanitaire rampen te voorkomen. Vermits de hele boel niet door deze overregulering plots ineenzijgt uiteraard.

DonnaDolce op 10 augustus, 2012 - 09:05

Zolang...

Zolang de grenzen NIET sluiten zal er weinig tot niets gebeuren, ohw jawel, er gebeurt wel iets............het klootjesvolk zal de knip moeten blijven trekken. Je moet en zal voor een aantal opvreters betalen, of je wilt of niet. Je hebt nu éénmaal niets in te brengen. En oh wee als je er iets van zegt, dan ben je egoistisch, rascistisch en discrimineer je. Doodmoe word je hiervan, het is vechten tegen de bierkaai.

Gielah op 10 augustus, 2012 - 09:14

Van het wegdek afspuiten...virtueel.

De eerste de beste, die tegen mij begint te zaniken over racistisch of discriminerend krijgt meteen onder uit de zak.

Gewoon even verbaal de brandspuit erop zetten.

Dat achtergebroed is namelijk al véél te lang beleefd behandeld en aangehoord.

Op Joop.nl en Sargosso en op Frontaal naakt  is men vast véél aardiger tegen hen.

Het is niet mijn schuld, dat een zeker masochisme hen ertoe brengt mij voor de voeten te gaan lopen.

MaartenBergen op 10 augustus, 2012 - 09:50

Even ter herinnering het is

Even ter herinnering het is niet de PVV geweest die zoveel schulden gecreerd heeft.

Als de pvv zegt 4% te kort is ook goed dan begrijp ik dat heel goed. Als je inkomen te laag is en je uitgaven te hoog en je leent daarom geld dan is dat niet goed daar zullen we het allemaal wel over eens zijn. Maar je kunt van een nieuwe partij niet verwachten dat ze dan in zeer korte tijd dit allemaal op order hebben. Anders kunnen ze net zo goed dit jaar al meteen op 0% gaan zitten.

Door de belasting te verlagen hoopt wilders de economie een boost te geven en zo op langere termijn een meer inkomen te hebben. Tevens snijd die waar het makkelijk kan.

Overigens als de PVV zegt we maken er 4% van wie wil zetegen houden dan de EU ?

MarinaBrandy op 10 augustus, 2012 - 12:41

@Schnoebel ''U komt weer met

@Schnoebel

''U komt weer met dezelfde riedel. Eerst beaamt u dat de PVV bezuiniging voorstaat en dan herhaalt u weer uw standpunt dat zij dat niet doen. Trouwens die 21 miljard zijn begroot op de huidige situatie, dus incluis de kosten van de PO, OS enzv. Wil men de huidige stand van zaken handhaven, ja, dan zijn die 21 miljard wel nodig.''

Jep, ik stelde dat de bezuiningen die de PVV voorstaat neerkomen op zo'n 13,5 miljard. Natuurlijk willen ze ook het aantal Kamerleden verminderen en de productschappen afschaffen maar zulke bezuinigingen komen neer op miljoenen, geen miljarden. Als je kijkt naar de rest van hun standpunten willen ze alleen maar meer geld uitgeven. Daarnaast komen ze met belastingverlagingen zonder dat dit resulteerd in een evenwichtige begroting. 

BigLjohn op 10 augustus, 2012 - 12:41

We worden altijd danwel door de kat of de hond gebeten

We ontkomen er toch niet aan. We worden altijd danwel door de kat of de hond gebeten. Privatiseren van de zorg betekent torenhoge salarissen voor de directie en managers, terwijl er alleen maar zal worden gekeken

of het kapitaal rendeert. Op de tweede plaats zullen pas de zieken en oudjes komen. En zoals de zorg nu bestierd wordt, zal die ook altijd een zorgenkindje blijven. Dus, zoals de titel dezes vermeld........

huuskesgait op 10 augustus, 2012 - 19:23

Open deur.

En weer trapt Ottens een open deur in.

Goodgoan: Gait H.M. Lefrerink

© 2009 - heden Dagelijkse Standaard. Alle rechten voorbehouden.