Lekker efficiënt, zo’n onderwijskolos

Amarantis bewijst het tegendeel.



Scholengemeenschap Amarantis is gered. In vijf kleinere onderdelen gaat de mega-instelling, die voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs verzorgde, verder. Sowieso een heerlijk gegeven, maar het blijkt nog veel efficiënter ook! Een prachtige ontkrachting van het dogma dat grootschaligheid voordeel oplevert.


Het was overmoed dat Amarantis uiteindelijk de das om heeft gedaan. De school wilde in turbo-tempo groeien en had enorme kosten aan huisvesting en personeel. Het aantal studenten bleef echter achter bij deze grootse plannen. De instelling was bijna gevallen, ware het niet dat er van een aantal kanten financiële hulp kwam en de bank het weer aandurfde. De megalomane plannen zijn losgelaten en Amarantis gaat in vijf kleinere schoolgroepen verder.


Voor de 30.000 leerlingen is de continuïteit van hun opleiding gewaarborgd. En wat is nu het mooie? Dit kan met 250 man aan personeel minder! Vooral in de ondersteunende en staffuncties kon nogal wat worden gesneden. Als we het niet dachten…


En ook voor de leerlingen kan de opsplitsing alleen maar voordeel betekenen. Ze zullen straks kunnen rekenen op een veel persoonlijkere sfeer en meer gemotiveerde docenten, in plaats van te verdrinken in de anonimiteit.


Het is verbazingwekkend dat er zoveel kosten bespaard kunnen worden met decentralisering. Dit geeft eens te meer te kennen, dat de mega-onderwijsinstellingen niet zoveel met kostenbesparing van doen hebben, maar veeler draaien om prestige.


Kleinere scholengemeenschappen geven voordeel in zowel financiële, sociale als onderwijskundige zin. Het is beter en prettiger voor iedereen die erbij betrokken is – uitgezonderd natuurlijk de bestuurders die het onderwijs willen gebruiken voor het eigen gewin. Laten we hopen dat we hiervan leren. Amarantis is een mooi voorbeeld om bestuurders met grootheidswaanzin mee om de oren te slaan. 


Foto


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

7 reacties

  1. huuskesgait

    Pauline, een heel goed artikel! Ik heb er niets aan toe te voegen. Zelf uit het onderwijs afkomstig heb ik ook die ziekte van de Megalomanitis Gigantis meegemaakt.

    Voorbeeld: de Hogeschool Enschedé, nu tot een kolos die tot iets nòg groters is gefuseerd met die van Deventer en nu Saxion heet. Waar 2/3e van het geld naar de overhead gaat en 1/3e naar het eigenlijke onderwijs.  En met een mega-ontvangsthal die ’s winters, om hem op temperatuur te houden, het nodige kost….

    Ander voorbeeld: Het ROC in Almelo heeft een enorme centrale hal met dito stookkosten. Het is direct duidelijk dat de directie die niet zelf hoeft te betalen….

    Pim Fortuyn zei het al: niet voor elke dienst hoef je personeel aan te trekken. Zo kan b.v. de loonadministratie door een extern bureau gedaan worden en de gegevens kunnen via internet verstuurd worden.

     

    Goodgoan: Gait H.M. Leferink

  2. dirkse

    In de 60 er jaren waren er op mijn HBS naast de directeur (die natuurkunde gaf in de examenklassen) nog een congierge die tevens nieuwe leerlingen inschreef en een amanuensis voor de natuur- en scheikundepraktica. Vergelijk dat eens met een moderne scholengemeenschap met niet lesgevende directie, een zaaltje administratieve medewerkers, afdelingsleiders……..

    En in mijn dagblad zag ik nooit een advertentie voor docent bij een regionaal ROC (de lesuren verminderden, zodat docenten op straat kwamen te staan) maar des te meer voor beleidsmedewerkers.   

  3. Bas

    Neem het Romeinse rijk wat zonder onderwijs maar wel door hersens waarheid werd. Democratie geeft mensen, waarbij normaal de emmer overloop bij druppel honderd, te kwaken alsof er ruimte is voor honderd en èèn druppel. Dan krijg je prachtwijken als resultaat in return, wat in de geschiedenis een einde betekende. Van wat was pure ellende, en het begin van hoop, zo treffend vertaald uit de Maya geschiedenis. Toen was de oplossing emigratie. Wat nog altijd aan de gang is door nakomelingen. Die met precies dezelfde problemen kampen.

     

  4. Matthijs

    Het zijn eeuwen oude golfbewegingen.

    Centraliseren en decentraliseren, ergens in het midden ligt de oplossing.

    Dit centraliseren is trouwens direct het gevolg van de overheid die grote scholen gemeenshappen meer geld toestopt dan kleinere. Oplossing is het onderwijs vanaf de middelbare school privatiseren.

    Nu is het een verziekte diploma fabriek, waar na afstuderen het papier niets meer waard is.

  5. Happel

    Vroeger was het ” hoofd ener school” iemand die zélf nog voor de klas had gestaan, en dat nog wel eens deed ingeval een leerkracht door bijv. ziekte verhinderd was.

     

    Ouderwets natuurlijk maar het werkte goed.

     

    Tegenwoordig werken de meeste scholen vooral met directeur-managers, onder managers, assistent managers, assistent hulp managers, office managers, administratief personeel en andere toekomstige managers.

    Van onderwijs geven weten deze managers doorgaans weinig af. Hun plaats in de organisatiepiramide ligt vast en biedt zekerheid.

     

    Scholen zijn bedrijven geworden en gedragen zich daarnaar.

     

    Merkwaardig dat vrijwel niemand gemerkt heeft dat ons onderwijs langzaam maar zeker ten gronde is gegaan aan de enorme overhead van dit type organisaties.

     

     

  6. Nittickson

    Het is al heel lang bekend dat grote scholengemeenschappen veel duurder zijn. De ROCs met hun patserpaleizen en enorme staf zijn evenzovele voorbeelden, terwijl ook de diplomafraude die onder iedere gelichte tegel bij dergelijke organisaties wordt aangetroffem een veelzeggend verschijnsel is.

     

    De reden dat hier niets aan gebeurd is: LOEK HERMANS. Als minister van Onderwijs heeft hij de schaalvergroting verder bevorderd (Jo Ritzen was er al mee begonnen) en daarna heeft hij tal van andere LOEKEN HERMANS (namelijk oud-politici die behoefte hebben aan een goedbetaald maar luizig bestuursbaantje) op deze manier aan een plaatsje in de baantjescarrousel geholpen. Hoe kleiner de scholen worden en hoe meer er weer aan de docenten wordt gedelegeerd, hoe beter de schoolprestaties worden en hoe meer geld er bestpaard kan worden of staf en bestuur en hoe meer geld er overblijft voor het onderwijs zelf, de leerlingen en hun docenten.

     

  7. dirkse

    ja, die onderwijsinstellingen zijn totaal uit de hand gelopen. Er moet een wet komen die verbiedt dat gesubsidieerde instellingen meer dan 20% overhead hebben. De politiek heeft hier volkomen gefaald.

Reacties zijn gesloten.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.