Opheffen eerste klas in de trein, een goed idee?

SP Kamerlid Farshad Bashir houdt dinsdag een debat in de Tweede Kamer om te pleiten voor afschaffing van de eerste klas in de trein omdat hij een verschil in klassen niet meer van deze tijd vindt.

De treinen zijn overvol dus meer ruimte zou een argument kunnen zijn, maar hij denkt juist dat door afschaffen van de duurdere eerste klas er juist meer mensen met de trein zullen gaan reizen, dus dan is de trein opnieuw overvol. Zijn eigen argument zal dus de drukte in de treinen niet voorkomen. Dus ook de reden waarom mensen nu niet met de trein reizen zal hierdoor niet worden opgelost. Daarnaast is drukte in de trein niet de enige reden dat mensen liever de auto pakken dan de trein. In de herfst bladeren op de rails waar onze treinvervoer al door pleegt te stagneren en de winter staat ook nog eens voor de boeg: u weet wel bevroren wissels en zo, treinen die niet rijden enz.

Veel mensen die eerste klas reizen, doen dit omdat ze door de rust hier tijdens hun reis kunnen werken. Wanneer de eerste klas dus geen voordeel meer biedt ten opzichte van de tweedeklas, valt het voordeel van reizen met de trein voor deze mensen weg. De kans is dan ook aanwezig dat deze mensen, wanneer er niet meer rustig in de trein gewerkt kan worden, voortaan met de auto naar hun werk zullen gaan. Dat geldt ook voor de mensen die gewoon rust ambiëren tijdens hun treinreis.

Het is weer een vorm van nivellering en gelijkheidsdenken. Niet de ruimte en rust van de verschillende klassen worden vergeleken, waar mensen dan zelf voor kunnen kiezen en wat meer voor willen betalen indien zij die rust belangrijk vinden, maar er wordt ervan uitgegaan dat de eerste klas een luxe is die veel mensen zich niet kunnen veroorloven. En luxe voor de één en niet voor de ander is iets dat bij de SP nooit goed valt. Dat zij op deze manier mensen die een rustige werkplek kiezen in de trein en daar wat meer voor willen betalen juist de trein uitjagen, is voor de socialisten kennelijk geen probleem. Want waarom zou je nog met de trein reizen indien deze nergens meer een rustig plekje biedt? 

Ook het plan van Stientje van Veldhoven van D66 die pleit voor de mogelijkheid voor tweedeklasreizigers om hun kaartje op te waarderen naar eerste klas indien zij dat willen, lijkt mij wat vreemd. Wanneer je dat kunt, kun je namelijk ook meteen een kaartje voor de eerste klas kopen. Mensen ondervinden immers dagelijks de drukte in de trein, het is niet iets dat sporadisch voorkomt. Dus waarom zou je dan een tweedeklas vervoersbewijs kopen als je dat vervolgens tijdens de reis gaat opwaarderen? Daarnaast kost het natuurlijk weer behoorlijk veel geld om zo’n systeem in te voeren. Waarbij het dus maar de vraag is of er veel gebruik van zal worden gemaakt. De kans op weggesmeten geld is hier dus, zoals zoveel onzalige plannen van de overheid, dik aanwezig. 

Laat alles zoals het is. Zodat treinreizigers die bereid zijn wat meer te betalen en juist de trein kiezen om rustig tijdens hun reis te kunnen werken, die mogelijkheid gewoon behouden. 

En wanneer het zo ontzettend overvol is in de trein, zet dan gewoon extra treinstellen in. Dat lijkt mij slimmer en eenvoudiger en in ieder geval minder kostbaar dan een nieuw in te voeren systeem. 

 


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

22 reacties

  1. Henry Joseph

    Voor iedereen een Mao pak!

  2. LantR.fant

    De SP wil oook 50 cl bierblikjes verbieden, want die zijn groter dan die met 33 cl.

     

    Verder kansloos plan. Te stom om aandacht aan te schenken. Overigens vind ik het idee om ter plaatse het kaartje op te kunnen waarderen naar 1e klasse geen gek idee. Vrijheid, daar houd ik van. Hooguit moet het betaalsysteem efficiënter.

  3. Pieter V

    Eerst even de tweede klas afschaffen en dan komt de volgende stap van deze krankzinnige luchtfietsers.

    Het kaartje dat u dan nodig heeft voor het zelfbetalend veevervoer wordt inkomensafhankelijk gemaakt.

    Mag onze koning dan ook alleen nog maar 2e klas reizen als hij overhoopt een bevlieging krijgt van meeleven met het volk?

     

    Iets met Animal Farm?

     

    Linkse loetjes zijn echt allemaal getikt.

  4. brutebertus

     

    Deze man is pas onlangs van z’n ezel afgestapt en gaat nu bij óns even vertellen wat we “beter” kunnen doen

     

    betreffende de trein, hij weet toch hopelijk wél wat een trein is ??

     

    Er kan in ons land heel veel beter gedaan worden maar daar hebben we figuren als Frans Bashir niet bij nodig !

  5. Caroline

    In Frankrijk rijdt er sinds een half jaar een prijsvechter (ook van de SNCF) op het TGV-spoor. Met een beetje handigheid ben je daarmee voor een tientje zeer comfortabel in 3 uur en 15 minuten van Parijs in het centrum van Marseille. Zelf broodjes meenemen en iets te drinken, maar dat is dan uiteraard geen bezwaar. Kijk, als de SP zich nou eens daarop zou gooien, op het de dingen beter maken voor de mensen, in plaats van het voor iedereen slechter.

     

     

  6. eenkaa

    De SP wil business class in vliegtuigen afschaffen. De SP is tegen de Magnum Almond, het moet gewoon allemaal Classic. De SP wil alle bieren waar ‘premium’ op het etiketje staat wegbonken. De SP wil alle auto’s vernietigen behalve de Lada 2103. Alle dames minimaal en maximaal maatje 38. Penissen langer dan 19 centimeter worden afgetopt. Slagroom op de koffie gaat in de ban. Rood haar wordt verplicht. Betaalmuren op het interweb worden verboden. Iedereen dezelfde onderbinders als het vriest. Als er één iemand verkouden is moet iedereen verkouden zijn. Dure plaatsen bij een concerten mogen niet meer. Alle witbrood uit de schappen, alles moet bruin. Niemand een iPhone, iedereen Android. Hetzelfde loon voor iedereen. Iedere maand hetzelfde wijf in de Playboy. Langer dan 5 jaar na de pensioengerechtigde leeftijd door leven mag niet meer. Iedereen naar Landal op vakantie.  

  7. dirkse

    Ik bepleit juist uitbreiding van de 1e klas service.

    In Engeland reis ik 1e klas, voordelen zijn:

    1. zit plaatsen zijn gereserveerd

    2.op grotere perrons zijn 1st class lounges waar gratis ontbijt,kofie, thee, frisdrank en versnaperingen zijn te verkrijgen.

  8. shrimpocat

    “Alle witbrood uit de schappen, alles moet bruin”

    Ik zou al blij zijn als dat bruingekleurde witbrood eens uit de schappen ging. En vervangen wordt door echt brood.

  9. Knarsman

    Het opheffen van de 2e klas lijkt me een veel beter idee, het laten zoals het is het allerbeste idee.

  10. Jeroen

    Farshad mag natuurlijk van de SP alleen maar 2e klas reizen, terwijl de rest van het parlement 1e klas rijdt. Tja, dan begrijp ik dat je uit jaloezie de 1e klas wil afschaffen.

  11. R. Hartman

    <<De staat gáát niet over NS>>

    Toevallig wel. De NS is namelijk openbaar vervoer. Dat mag alleen rijden met een ‘concessie’ van de overheid.”

    De NS is 100% staat, de overheid is namelijk de enige aandeelhouder en bepaalt nog steeds alles. De zogenaamde privatisering was alleen een afleidingsmanoeuvre om de ‘vrije markt’ in een slecht daglicht te kunnen plaatsen (net als bij de zorg).

  12. GeneraalPPardon

    <<De staat gáát niet over NS>>

    Toevallig wel. De NS is namelijk openbaar vervoer. Dat mag alleen rijden met een ‘concessie’ van de overheid. Daarvoor moet men aan voorwaarden voldoen, waarvan één der opvallendste wel is dat er gereden wordt volgens een dienstregeling, ook als er niemand in zit als passagier. Theoretisch zou een overheid de concessie kunnen intrekken als vervoerders durven te blijven rijden met afdelingen eerste klas.

    Zoals uit de reacties blijkt zit er aan de eerste klas een heel ander aspect dan of je wel een zitplaats krijgt. Namelijk de anti-asociale beschaafde sfeer. Dat voel je daar onmiddellijk. Men spreekt gedempt. In stiltecoupés is het echt stil. Je voelt je daar onder eigen volk. Soms zit er zelfs een stopcontact voor je laptop.

     

    <<Opwaarderen van 2 naar 1>>

    Wat een misverstand dat dit een goed plan zou zijn. Het is geen plan, maar praktijk. Op elke NS-automaat kan je een extra kaartje kopen voor een bepaald traject om op te waarderen naar de 1e klas. Dat kan nodig zijn als je op saldo reist met een 2e-klas kortingskaart, of als je 60+ keuzedag op 2e klas is geregistreerd, dus als je incidenteel behoefte hebt aan rust, zoals tijdens de spits, of als je een emotioneel kwetsbare dag hebt, noem maar op.

     

    <<Hitler trok de rijken ook voor>>

    Erudietere, hoger opgeleide, harder werkende personages vormen per definitie een elite. Maar elite heeft het te hoog in de bol. Juist aan hang-schorremorrie en ex-gevangenen moet je geëngageerde tv-producties wijden met lange interviews over hun dagindeling. Uitbuitende elitaire kapitalisten verdienen een schop onder hun kont. Achterstands-klassen moet je subsidiëren om uit hun gedeprivilegieerde positie te komen. De triple-A status van Nederland is ook elitair en je moet Nederland trouwens überhaupt slopen anders ben je een nationalist en dus een holocaustvergasser en als daartoe het afschaffen van de eerste klas in treinen een volgende stap mag vormen dan heb je weer iets zinvols te vieren. Want er is maar één elite met recht op bestaan, en dat is een linkse.

     

    http://www.infohit.nl/hollandprotect/protect118.htm

     

     

     


     

     

  13. Dick Kraaij

    @CarlaWijn

     

    Tja, die laatste zin slaat natuurlijk alles. Briljant! (Ik doe niet cynisch naar jou, Carla.) Waarom is er überhaupt een tekort aan materieel? Zijn er na de zomer ineens tienduizenden passagiers bijgekomen? Wat is er eigenlijk aan de hand?

     

    Verder vind ik die debatten over NS zo langzamerhand strontvervelend worden. De staat gáát niet over NS, de staat gaat over ProRail – of althans, dat zou zo moeten zijn. Parlement, stop met deze rituele dansen, en regel het dossier eindelijk eens eenduidig. Of de NS komt weer volledig in handen van de overheid (met een Directeur-Generaal-ambtenaar als hoogste baas, of een collectiefje van hoogste bazen), of het boeit in principe niet wie de commerciële vervoerderts op het spoor zijn, en u richt zich voortaan enkelt en alleen op ProRail, waarover u de volledige controle en zeggenschap hebt. Zorg ervoor dat al die gammele spoorbruggen, wissels enz. eens een keer vervangen worden.

     

     

  14. dirkse

    [Als je kijkt hoe het er in de tweede klas aan toe gaat, dan lijkt dat wel veetransport]

     

    Dan is het zelfs verstandig om een derde klasse in te voeren. Was er vroeger ook.

    Is ook sociaal, want goedkoper.

  15. Cathja

    Mijn echtgenoot reist regelmatig per trein en dan 1e klas. De rust is er aangenaam. Soms maakt hij gebruik van de stilte-wagon en kan hij wat lezen of werk voorbereiden.

    Als je kijkt hoe het er in de tweede klas aan toe gaat, dan lijkt dat wel veetransport! Luidruchtige jongelui, mobieltjes die constant afgaan, radiootjes met oortelefoons die zóveel lawaai maken dat iedereen gewoon kan ‘meegenieten’, etc. etc.

    Hij betaalt liever wat meer voor zijn zitplaats (vaak staan in de spits in de 2e klas), dan als haringen in een ton te moeten reizen.

     

    De SP moet zich niet bemoeien met dit soort zaken. Laten ze zich maar met serieuzere zaken bezighouden dan met wel of niet 1e klas in de trein!

  16. François

    Graag een eerste klas zoals het is (maar met gereserveerde stoelen, en eigen wacht-lounge, zie @dirkse 15:39) en een tweede klas voor abonnementhouders (ook met gereserveerde stoelen). Dan nog een derde klas voor losse kaartjes, en een vierde klas (alleen staanplaatsen). En die eerste en tweede klas mag een eigen snelle trein zijn, met een gewapende conducteur die het recht heeft om ingeslopen boefjes in de handboeien te slaan en op te sluiten, uit te schakelen, en/of geheel naar eigen inzicht uit de trein te sodemieteren:)

  17. toetssteen

    In vliegtuigen gaat het prima uit. Feitelijk zou men klanten moeten lokken in plaats van afbraak leveren.

    Kom op lui laat de markt zijn werk doen! Ow, wacht, de NS is een semi overheidsbedrijf…..

  18. de_mol

    De klant moet laten je bepalen wat nodig is. Je biedt een prijs aan die marktconform is, en als daar dan vraag is naar 1e klas, dan 1e klas. Liever meer typen producten dan minder. Voor ieder wat wils, zolang dat kan natuurlijk.

  19. sprx

    Maar in z’n eigen land (wat doet hij eigenlijk in het Nederlandse parlement?) kun je nog kiezen uit 3 klassen……

  20. Jan Van

    Nee.

  21. oudgediende

    Een beter idee is de treinen zo te plannen dat iedereen een zitplaats heeft. Dan hoef je niet meer een klasseverschil voor politiek succesje te spelen, want iedereen zit dan confortabel. De SP slaat weer de verkeerde noot aan. Ze moeten langere treinen eisen in plaats van die bordjes 1 en 2 weg te willen laten halen maar dat is nu net even iets te moeilijk om te bedenken. Typisch socialistisch: liever iedereen laten staan dan iedereen laten zitten.

     

  22. Twan 21

    Tja, je kunt natuurlijk ook een eerste klas kaartje kopen voor een Veolia trein…..

    Dan komen de luidruchtige studenten gewoon om je heen staan in de eerste klas. Maar je moet niet denken dat je je geld terug krijgt.

     

    Misschien is het zo gek nog niet. Als je er toch niet op kunt vertrouwen dat de eerste klasse rust biedt.

Reacties zijn gesloten.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.