Zwarte Piet is een Moor(kop)

In Mexico hebben ze Pedro Negro; kleine plaatsjes in Canada en Duitsland vieren sinterklaas met een duivel als knecht van Sint-Nicholaas. Maar in Nederland hebben we een Zwarte Piet. Waarom is dat? En is het vanuit de kern racistisch? Laten we voor eens en altijd korte metten maken met mythe, selectieve verontwaardiging en historisch geklungel. 

Wie is Zwarte Piet?

Veel mensen associëren Zwarte Piet met een slaaf uit Afrika. Dit zal komen door het Nederlandse slavernij verleden. Maar het tegendeel is waar: Zwarte Piet is juist de slavendrijver die blanke Europeanen eeuwenlang op grote schaal tot slaaf maakte, nog voordat Europa z’n eerste Afrikaan kocht.  Zwarte Piet is namelijk gemaakt naar het model van de Moren, een historisch Islamitisch volk uit Noord-Afrika dat ongeveer vijf eeuwen lang de bezetter van Spanje en grote delen van Noord-Afrika was. Men had slaven, niet alleen uit Spanje, maar ook uit Noordelijker gelegen landen zoals Nederland. In heel Europa waren de Moren en latere Noord-Afrikaanse volkeren tot diep in de 18de eeuw berucht om hun ontvoeringen, meestal vanaf de kust. Met name blanke vrouwen en kinderen waren in trek. Die werden vervolgens in de tijd van de Moren meegenomen naar het door hen bezette Spanje (gaat er een belletje rinkelen?) en Noord-Afrika om verkocht te worden op de slavenmarkten. Vandaar ook de angst in die tijd onder ouders, dat hun kinderen zouden worden ontvoerd en meegevoerd naar Spanje en omstreken. Vele jaren later werd die ooit zo reële angst gebruikt voor het kinderverhaal rondom Sinterklaas. De Zwarte Piet moest de kinderen – met een knipoog – angstig maken waardoor ze het hele jaar braaf zouden zijn. Waren ze dat niet, dan gingen ze mee in de zak naar…? Juist ja: Spanje.

Waarom heeft Canada dan een duivelse knecht?

In de Nederlanden was het, vanuit Christelijke overtuiging, eeuwen geleden verboden om jezelf te verkleden als duivel. Hierdoor ging men, na jarenlang Sinterklaas als eenling te hebben opgevoerd, op zoek naar iets anders dat het kwaad kon symboliseren. Het werd de Moor: het kwaad dat nu als knecht van een Christelijke bisschop was overwonnen (Tijdens de ellenlange Reconquista zijn de Moren uiteindelijk door de Christenen verslagen), maar nog altijd zijn oude streken uit de kast kon trekken wanneer zijn meester dit wilde. 

Als Zwarte Piet werkelijk een slaaf was, zou hij dan een roe hebben om mee te slaan en een zak om kinderen mee naar Spanje te ontvoeren? Welnee. Dat is geen slaven attitude. Dat was wél de Moor die dat allemaal deed. Overigens, de ontvoering van Europeanen die vervolgens tot slaaf werden gemaakt, ging vanuit de Noord Afrikaanse (Berberse) landen middels piraterij door tot aan de tijd van Napoleon. Dit leidde zelfs tot enkele oorlogen tussen de Berberse landen en Amerika, doordat laatstgenoemde land, net na haar onafhankelijkheid, geen handelsschepen langs de Noord-Afrikaanse wateren kon sturen zonder aangevallen te worden met een slavenleven voor de bemanning als gevolg. Deze conflicten staan bekend als de Barbarijse oorlogen.

Waarom heeft Zwarte Piet een zwarte huidskleur?

Laten we allereerst constateren dat Zwarte Piet inderdaad gitzwart is en niet bruin. Persoonlijk ken ik geen mensen die zo zwart zijn als de tekst die u op dit moment leest. Eén keer zag ik een man uit een Afrikaans land die er dichtbij kwam, maar zelfs hij was slechts heel donkerbruin. Maar als die “vreselijke” witte mensen (witte mensen bestaan overigens ook niet) zichzelf als een Afrikaanse slaaf willen verven, waarom doen ze dit dan met inktzwarte verf en niet met een paar tintjes bruiner? Dan zouden de Surinamers en Antilianen van dit land terecht verontwaardigd zijn. Het lijkt erop dat getinte Nederlanders vallen in de kuil van hun eigen stereotypes. Zij kennen worden als “zwarte” en zien vervolgens zwartgeverfde mensen rondlopen. Als dat het geval is, dan is het Nederland wel degelijk kwalijk te nemen dat de gekleurde medemens zich zo voelt. Maar het blijft subjectief. En om de bij kinderen zo geliefde Zwarte Piet daarvoor te slachtofferen maakt een verbod geen rechtvaardige oplossing. 

De reden dat Zwarte Piet, zwart is, komt doordat de Moren een woestijnvolk waren dat (om die reden) zwarte gewaden om hun hoofden gewikkeld hadden. In de mythe die rondom dit volk ontstond is dit een zwarte huidskleur geworden. In Spanje wordt overigens nog ieder jaar de slag tegen de Moren nagebootst met een grootschalige parade.

Positieve conclusies voor ons allemaal

Ondertussen discussiëren de volwassenen ieder jaar heviger over de aard van kindervriend Zwarte Piet. De één doet het omdat hij gelooft dat het racistisch is, de ander omdat hij graag de Nederlandse cultuur steeds verder ziet afslanken, wellicht zodat zijn cultuur de vacante positie kan overnemen. En weer een ander doet het omdat hij het zwartverven van je gezicht als vrijheid wil bewaren.

Laten we dan één positief punt uit dit alles halen: Kennelijk gaat het heel goed met de tolerantie in Nederland. Want als dit hét hete hangijzer is van strijders tegen racisme in Nederland, dan doen we het wereldwijd genomen niet slecht. Ik denk dat West-Afrikanen in Marokko zouden willen dat dit hun enige probleem was en dat de Afro-Amerikanen blij zouden zijn als ze hun nog steeds ongelijke rechten in de V.S. konden inruilen voor het wegslikken van één dag per jaar te moeten kijken naar een stel witte randdebielen met schoensmeer op hun hoofd.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

23 reacties

  1. Weisse Rose

    UIt mijn jeugd ken ik een iets ander verhaal over de Pieten en hun origine. Sint Nicolaas was een heilige actief in het Middenlands zeegebied waar vanaf de achtste eeuw door de Islamitische veroveringen negroïde (mag dat?) maar ook Noord Afrikaanse slaven werden geïntroduceerd op het Europese continent. Noord Afrika was vanaf de 4e eeuw christelijk.

    Sint Nicolaas deed zijn best om zoveel mogelijk van deze slaven vrij te kopen.Een praktijk waar later Cervantes en Michiel de Ruiter van profiteerden. Een deel van deze vrijgekochte, christelijke slaven koos er voor om hun redder te helpen bij zijn andere goede werken, zoal het rond brengen van de cadeautjes voor de kinderen.

     

    In 1435 schreef Paus Eugene IV een pauselijke bul, Sicut Dudum waarin slavernij wordt verboden.

  2. Chris Develing

    interessant!

    Ik vraag me ook weleens af waarom Zwarte Piet zo’n Nederlandse naam gekregen heeft. Door een moderne bril ben ik bijna geneigd te denken dat dit voortkwam uit een eerdere poging om deze gekleurde figuur wat minder knijpend te maken voor mensen die snel verontwaardigd zijn. Dezelfde reden waarom de negerzoen en de jodekoek onder vuur liggen. De moorkop zou ook onder vuur liggen als mensen historisch besef hadden over de aard. Zo zie je maar, men zoekt naar redenen om verontwaardigd te zijn.

    Dus zoek ik naar redenen waarom zij niet verontwaardigd hoeven te zijn.

     

  3. Lieftinck fan

    Het mooie van oude feesten is dat er, net zoals bij een schilderij, iedere keer een nieuw laagje overheen komt. Ik heb me ooit verdiept in de wortels van Sinterklaas. Anders dan dat vele ons wijsmaken, ligt de oorsprong van Sinterklaas niet in 1850, toen het boek van Jan Schenkman uitkwam en hij de stoomboot verzon alsmede de Zwarte Piet de huidige vorm gaf, maar is al veel ouder en een aantal keren ook bijna verdwenen als feest. In de 14e eeuw was het een populair feest. Ook toen legde kinderen een wortel in hun schoen.

     

    Echter, het werd al gevierd meer dan 2000 jaar geleden, toen het Christendom nog geen wortel had geschoten. Toen brachten de germanen offers aan Wodan, een offer die zij zij in een schoen deden. Wodan voer door de lucht op zijn ros en had 3 knechten, waarvan 1 van de nacht (nogi heette hij geloof ik) en 2 raven. Deze 2 raven luisterede aan de schoorsteen en hielden Wodan op de hoogte. Ook keurde zij de offers.

     

    Het offeren door een wortel in de schoen te doen is dus de oervorm van Sinterklaas en het paardsymbool ook.

     

    Door de kerstening is er een Christelijk laagje overgekomen. Vervolgens heeft Jan Schenkman de stoomboot verzonnen. Kort geleden las ik over de bloedbelasting, die ook in de Sharia wordt beschreven en wat inhoudt dat ongelovige en overwonnen volken kinderen moesten weggeven als belastingmaatregel. Tegenwoordig wordt dit niet meer toegepast door Islamitische landen, maar vroeger wel. Met name in de Balkan landen.

     

    De bisscchoppen waren dhimmies en om de lieve vrede te bewaren werkte zij er aan mee en gingen met name op zoek naar kinderen die van het padje waren (stout dus) omdat je beter die kon missen dan eerlijke kinderen. Het heet Devşirme en u kunt het hier allemaal lezen http://nl.wikipedia.org/wiki/Dev%C5%9Firme

     

    Overigens, wij waren ook geen lieverdjes, gezien onze slavenhandel. Maar het is dus geen uitsluitend blanke aangelegenheid. Wat niet wegneemt dat het abject is.

  4. bramm

    zoals u die noemt zorgen er wel voor dat zo ongeveer alle kinderen de dag van hun leven hebben als Sint en Piet op bezoek komen.

    Durft u die 21 import Nederlanders waarvan enkele zelfs geen Nederlands spreken ook zwarte randdebielen te noemen?

    Voor die zou dat wel treffend zijn omdat ze tussen die witte randdebielen leven en niet uitwijken naar een land met uitsluitend zwarte etc.

  5. Limburgia

    Dat al die ‘gekrenkte’ zwarten geen enkel historisch besef hebben is natuurlijk niet verwonderlijk. Dat een organisatie als de VN dit blijkbaar ook niet heeft, vind ik echter ronduit tenenkrommend…

  6. Johanna

    Feit blijft dat de oorspronkelijke  Sinterklaas en Piet vierders worden weggezet als racisten.

    Dat is een van de vele  gevolgen  van een multiculturele  Verrijking.

  7. Frank

    Het is heel eenvoudig, als je de Nederlandse uitkeringen accepteert, acceteer je ook Zwarte Piet.

  8. Mar

    “Veel mensen associëren Zwarte Piet met een slaaf uit Afrika.”

     

    Is dat zo? Ik weet van niets. Ik heb nooit nagedacht over Sinterklaas en Zwarte Piet, ze waren er gewoon elk jaar.

    Sinterklaas droeg rode kleding en Zwarte Piet was zwart. In de liedjes wordt Zwarte Piet knecht genoemd. Voor mij zijn hulp(je). Het is nooit in mij opgekomen dat knecht ‘ondergeschikt’ impliceert. Daar denk je toch niet aan als je als kind ook weleens zingt: Sinterklaas en zijn (zwarte) Pieterbaas.

    Ik heb ook nooit het idee gehad dat Sinterklaas Zwarte Piet slecht behandelde, hem niet zag als gelijke.

     

    Volgens mij ben ik toch echt niet uitzonderlijk en hebben de meeste mensen van kindsaf aan deze ervaring.

     

    Hou het gewoon simpel. Het spitten in de geschiedenis, het zoeken naar oorsprong en verklaringen, er van alles bijslepen, zo zonde. Op die manier wordt een leuk feest kapotgeredeneerd.

     

    Ik vond de reactie van Rutte wel leuk: Zwarte Piet is nou eenmaal zwart, daar kan ik niets aan veranderen.  Je kan een Piet wit maken, maar dan is het een Witte Piet.

     

  9. de_mol

    Zwarte Piet bestond idd. al eerder dan 1850. Dat weten we gewoon al omdat in de Duitse gebieden er een zekere Schwarze Peter bestond, minimaal al een eeuw eerder:

     

    Peter Petri, der im 18. und 19. Jahrhundert im Hunsrück und Odenwald sein Unwesen trieb

     

    In de Zwitserse traditie kennen we vandaag de dag ook zulke donkere, ‘zwarte pieten’:

    Fsamichlaus Schmutzlis

     

    Fsamichlaus Schmutzlis

     

    Het 2e plaatje toont aan dat het veel relaties heeft met een ‘duivel’, krampus, die in de vroege middeleeuwen vooral in de Alpenlanden Sinterklaas vergezelde, ook in Nederland. In die Alpenlanden zien we ook de invloed van de zak en de roe, die ook daar bekend is. Persoonlijk denk ik dat daar een invloed is van het verhaal (toevoeging in de traditie) van de Ottomaanse Janitsaren, die, met name in de Balkan, christelijke kindertjes ontvoerden om te dienen in het islamitische rijk. Daar komt het verhaal van de ‘stoute’ kinderen en meegenomen worden in de zak vandaan.

     

    Bovenstaande links tonen aan dat Schenkman inderdaad niet de uitvinder is van ‘Zwarte Piet’, maar mogelijkerwijs wel voor onze moderne, ‘humane’ zwarte piet. Overigens bestond ook het witte equivalent van Krampus, dat was Knecht Ruprecht, ook knecht van Sinterklaas en die kennen ze al weer sinds de 17e eeuw, nog eerder dus. “A seventeenth-century document notes the appearance of Knecht Ruprecht in a Christmas procession in Nuremberg, Germany”.

     

    Hij gaf ze een vriendelijker gezicht, en voegde wat nieuwe ‘tradities’ toe, oa. geloof ik de Stoomboot en het feit dat Zwarte Piet uit Spanje kwam en hem veranderde in Mooriaantje. Daarvoor was dat waarschijnlijk niet het geval. Turkije (en het Janitsarenverhaal) was voor Nederlanders ver-weg-gi-stan, maar Spanje, als oude bezetter, niet.

     

    Er zijn ook mensen die beweren dat voor 1850 het Sinterklaasfeest helemaal niet werd gevierd, dat Sinterklaas alleen een heiligman was en een beschermheilige van de kinderen. Dat kan helemaal naar het rijk der fabelen worden verwezen, met het schilderij van Jan Steen uit 1668 als bewijs: The Feast of Saint Nicholas

     

    Als je goed naar het schilderij kijkt zien we het overgrote deel van de Sinterklaas tradities: de (lege) schoen, de pepernoten, de kadootjes, de (niet-)kadootjes als je stout was, het snoepgoed, zelfs taai-taai meen ik te ontwaren, de schoorsteen. Behalve dan de Stoomboot, Spanje en de fysieke verschijning van Sint en Piet. Echter, we kunnen wel zeker aantonen dat dit kinderfeest in die tijd al ging om Sinterklaas. Kijk maar goed naar wat het meisje bij de Schoorsteen in haar handen heeft: een Speculaaspop met de mijter van Sinterklaas… 1668. En lees ook maar wat wiki zegt over de reden dat er in dit schilderij geen Sinterklaas of Piet zichtbaar is. Sinterklaas mocht niet meer van de Protestanten in die tijd, dat werd geassocieerd met het Katholicisme. Maar zoals Jan Steen aantoonde ging het ‘Sinterklaasfeest’ gewoon door in die tijd, met ‘Sinterklaaspoppen’.

     

    We kunnen dan ook zien dat Schenkman mogelijkerwijs wat nieuwe tradities heeft ingevoerd, maar de kern van het Sinterklaasfeest bestond al eerder. Zwarte Piet bestond ook al veel eerder, en komt waarschijnlijk van de ‘duivel’ uit de alpenlanden. Ook is het, zie Arnold-Jan Scheer Wild Geraas, waarschijnlijk een feest dat teruggaat tot aan de Germaanse volkeren, met Odin die op een wit paard reed en 2 raven (die altijd gezien worden als de duivel) had. Dat is later vermengeld met Christelijke invloeden (gelijk het kerstfeest), en tradities aan toegevoegd, zoals het verhaal van de zak (Janitsaren) en het verhaal dat ie uit Spanje komt.

     

  10. pietkremer

    Ha, die Mas Rob, ik had het woord natuurlijk allang opgezocht in Wikipedia. Maar ik ben er zeker van dat iedereen die je op straat vraagt naar de herkomst van het woord, verband legt met negerdorpen. Ik denk dat zwarte Nederlanders ook zo redeneren en om die reden aanstoot aan het woord zullen nemen. Ze hebben toch ook de etymologische oorsprong vban de negerzoen niet opgezocht, alvorens daar aanstoot aan te nemen. .

  11. Mas Rob

    pietkremer op 20 oktober, 2013 – 13:52 schreef: Hij legde geen verband met racisme, maar waarschijnlijk stamt
    het woord (d.i. NEGORIJ) uit de VOC -tijd en duidde het op een van God verlaten dorpen
    in Afrika waar negers woonden.”

     

    Heb ik smakelijk om moeten lachen. Het is exemplarisch voor het niveau waarop de zwartepieten-discussie wordt gevoerd.

     

    Voor de goede orde: het woord negorij is een verbastering van het maleise negeri. De tegenwoordige betekenis is ‘land”, maar in vroeger tijd ook  “nederzetting”.

  12. dr.Kwast

    http://politiekincorrectblog.blogspot.nl/

    In veel Arabische landen bestaat al eeuwenlang een islamitisch, traditioneel feestje wat ieder jaar opnieuw gevierd wordt rond 20 maart. Dit feestje heet “Nowruz” en duurt 13 dagen. De day of Nowruz (een soort van pakjesavond) is een grote feestdag omdat dan aan de hand van de Persische kalender het nieuwe jaar en tegelijkertijd het begin van de lente wordt ingeluid. Iedereen is op deze dag van Nowruz erg opgetogen en veel mensen kopen insha’allah cadeautjes voor elkaar.

  13. huuskesgait

    En ze bleven maar doorzeuren over Zwarte Piet. Hou nou eindelijk eens op, Develing, met dit al dik beschimmelde onderwerp! Dit is Story niet, of Weekend, Privé of de Viva! Of kom je soms uit dat Kwekhuizen aan de Amstelmonding? Die Open Inrichting, waar helaas geen hekwerk omheen staat….

    Goodgoan: Gait H.M. Leferink

  14. pietkremer

    In de dagelijkse kruiswoordpuzzel in Trouw werd deze week gevraagd naar een naam voor een uitgestorven plattelandsgemeente en het goede antwoord was NEGORIJ. Nou is Trouw wel de politiek correctste krant van Nederland, maar de puzzelontwerper zag geen bezwaar tegen NEGORIJ. Hij legde geen verband met racisme, maar waarschijnlijk stamt het woord uit de VOC -tijd en duidde het op een van God verlaten dorpen in Afrika waar negers woonden. Nu kom je het woord negorij in de krant weinig tegen Het is vooral spreektaal. Maar de preciezen onder onze zwarte medemensen zullen zeke gaan aandringen op boycot van het woord negorij, omdat ze het evenals negerzoenen racistisch vinden. Nou begreep ik dfat van die negerzoen toch al niet, want er zijn vast blanke vrouwen die graag een zoen van een neger krijgen, zoals ik wel een gekust zou willen worden door een knappe negerin.

  15. Happel

    Nu de VN alle belangrijke problemen in de wereld heeft opgelost, gaan zij de kleinere problemen aanpakken, te beginnen met de onderdrukking van mensen die, vanwege hun beroep, handen en gezichten zwart moeten maken van hun werkgevers.

     

    Benieuwd wat de VN zal bedenken, ná de oplossing van het al eeuwen lang dooretterende problemen met onze pietermannen.

     

    Ik ben benieuwd. 

  16. François

    @Lieftinck fan (10:04) “Overigens, wij waren ook geen lieverdjes, gezien onze slavenhandel. Maar het is dus geen uitsluitend blanke aangelegenheid.”

    Inderdaad. Europeanen zijn slechts realtief korte tijd actief geweest als afnemer, in de doorvoer, beginnend met de Portugezen en Spanjaarden, die slavenhandel na het vertrek van de Moren gewoon voortzetten, maar voorbamelijk als afnemers.

     

    Het slavenjagen, de slavenhandel en de slavenmarkten waren anderhalf milennium lang geheel een zaak van- en in handen van Afrikanen, Berbers en Arabieren. De eerste witte Europeaan bijvoorbeeld die de slaven-groothandelsmarkt Timboektoe wist te bezoeken zonder slaaf te zijn, en dat nog kon navertellen ook, was René Caillié. Hij was succesvol in deze expeditie omdat hij zich als moslim had vermomd en zich voordeed Arabier te zijn.

     

    Maar die Barbaarse (Moorse) slavenjagers–zoals Chris Develing al stelt in dit prachtige artikel–jaagden niet alleen in Afrika (samen met bekeerde Afrikanen), maar van India, Polen tot en met de kusten van Nederland, Ierland en IJsland aan toe. Hun kustbestormingen om Christelijke vrouwen en kinderen te roven voor de Moslimse slavenmarkten in de door Arabieren gekoloniseerde wereld, heetten “Razzias“.

     

    Nederlanders in de kustgebieden hebben dus eeuwen lang risico gelopen slachtoffer te worden van Berberse (Moorse) bendes. Nu lopen ze alweer risico slachtoffer te worden, maar dan op en andere manier. Daarom is dat slavernijmonument in Amsterdam misplaatst: dat had in Mekka, Zanzibar of Marrakesh (of elders in Barbarije) moeten staan.

     

    Dus de VN en de volksverlakkers die ons een loer proberen te draaien mogen gewaarschuwd worden: handen af van onze SInterklaas en Zwarte Piet.

  17. Rufol

    Hoewel vermegavuildigt u, hier ook op zijn plaats zou zijn.

  18. Rufol

    dat ongelovige en overwonnen volken kinderen moesten weggeven als belastingmaatregel. Tegenwoordig wordt dit niet meer toegepast door Islamitische landen, maar vroeger wel.

    Schrijver vergeet de loverboys (of welke andere naam voor dat tuig ook is verzonnen) die wel degelijk nog steeds kinderen (meestal meisjes natuurlijk, die zijn makkelijker te verkopen/verhuren) confiskeren.

    Zo blijkt dat de Moren, die de spaanse koning destijds na een lange strijd Spanje (en Europa) uitgooide, door de multiculti-fans als sinterklaas weer zijn binnengehaald.

    Natuurlijk zijn die Moren in hun landen veel en veel en veel meer ontwikkeld dan de destijds eruit gegooide Moren, en gelukkig werpen ze en masse de laatste restjes onbeschaving af zodra ze voet op europese bodem zetten. Althans, dat denken de multicultis die ze zo graag zien komen. Levert vooral voor dat soort mensen goedbetaalde banen en, vooral niet te vergeten, bij verkiezingen stemmen op.

    Laat ons nu maar onze Zwarte Piet en of het nu zijn oorsprong heeft in slavernij of in iets anders. Het zal me worst zijn. Als het iemand niet bevalt, dan is de grenspost open voor hem of haar. Gaat heen en vermegivuldigt u, maar stoor uw kroost daarna niet deze kant op.

    Mensen die zich aan Zwarte Piet storen zijn zo klein, dat ze vanuit hun schoenen door de vetergaatjes de rest van de wereld aanschouwen.

  19. Knarsman

    Kijk dat is nu duiken in de geschiedenis. Hopelijk lezen alle Piethaters dit ook en druipen met het schaamrood op de zwarte kaken af om er nooit meer over te durven beginnen!

  20. Karina

    Dat over dit onderwerp zelfs maar een discussie is, laat staat dat de VN zich hiermee gaat bemoeien.

    De keren dat ik sprak over deze kleurlingen, benoemde ik hen altijd als donker getint. Nooit als zwarte. Ten eerste omdat ze niet zwart zijn en ten tweede vind ik het respectloos overkomen (vergelijkbaar met de blanke een bleekscheet te noemen). Maar zodra er gesleuteld wordt aan het uiterlijk van zwarte Piet is dit stukje respect verdwenen. Als zij zich zwart noemen en zich  vergelijken met een roetmop…wie ben ik om dit tegen te spreken.

    Voor de rest zal het Sint Nicolaasfeest voor mij niet meer bestaan. Ook ben ik erg teleurgesteld in de vele donker getinte personen die helemaal geen problemen maken over Zwarte Piet. Zij moeten met spandoeken staan en brieven schrijve naar Politiek Den Haag of zelfs nu naar VN. Zij zijn de enige die deze onzin kunnen stoppen. Want naar bleekgezichten zal niet geluisterd worden.

  21. Lieftinck fan

    Over de roe is ook veel te zeggen.

     

    De roe is namelijk het oersymbool van het fascisme. Zwarte Piet loopt weliswaar niet met een hakenkruis, maar de roe is er wel aan verwant.

     

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Fascisme

     

    Ook is er verwantschap met de Latijnse term fasces cum securibus, het Oud-Romeinse symbool van autoriteit (een bundel roeden om een bijl heen, waarvan het blad uitsteekt) en het recht om straf uit te delen.[3] Ambtsdragers in het oude Rome kregen een aantal lictoren, naargelang hun ambtelijke status, toegewezen die zulke roedenbundels voor hem uitdroegen. Het fascistische bewind verwees veelvuldig naar de gloriedagen van het Romeinse Rijk.

  22. Chris Develing

    In het artikel bepleit ik dat Zwarte Piet zwart hoort te zijn en dus niet bruin, zoals de pieten op de foto. Bruine pieten zwarte pieten noemen is eigenlijk raar en geeft critici amunitie.

    Ik zou er dus voor willen pleten dat er niet witte pieten komen maar een soort verbod op bruine pieten, zodat het duidelijk is voor iedereen dat er geen verwijzing bestaat naar getinte mensen.

  23. Lieftinck fan

    @Chris Develing

    Het was overigens niet Jan Schenkman die in zijn boek (1850) de knecht van Sint definitief zwart maakte.

     

    Vóór 1850 had Sinterklaas ook wel knechten ( in sommige provincies, met name in zuidelijke provincies) die bijvoorbeeld Sjaak Sjoor (hij is de Sjaak!) heette.

     

    Echter, in andere provincies kreeg de knecht een puur Hollandse naam, die heel vaak ‘Piet’ of ‘Jan’ heette.

     

    Dat Piet zwart was, werd wel populair gemaakt door Jan Schenkman maar bestond al eerder.

     

    Ik citeer:

    http://www.meertens.knaw.nl/cms/en/nieuwsbriefteksten/nieuwsbriefuitgelicht/143677-de-oudst-bekende-naam-van-zwarte-piet-pieter-me-knecht-1850

     

    Alberdingk Thijm geschreven artikel in het dagblad De Amsterdammer. Daarin beschrijft hij een Sinterklaasfeest, een ‘Strooiavond’, in 1828, waarop hij als kind was uitgenodigd met nog zo’n veertig, vijftig andere jongens en meisjes. Het werd gegeven op de Herengracht in het huis van een welgestelde koopman, de Italiaan Dominico Arata, die met een nicht van Thijms moeder was getrouwd. Van Arata werd gezegd dat hij ‘hoewel van geboorte een vreemdeling, in gewoonten en manieren een Nederlander geworden’ was. Terwijl de kinderen dansten en Sinterklaasliedjes zongen, ging plotseling

    de deur open en de kinderlievende Bisschop, in eigen persoon kwam, met een choorkap [koorkap] om, met een langen witten baard en een mijter, de kamer binnen. “Pieter me knecht” was in zijn gevolg, een kroesharige neger, die, bij de familie Arata, geen “gard” onder den arm droeg, maar, in tegendeel, een ruimen korf, waar allerlei elegante prezentjens […] gestapeld waren. Terwijl wij dansten, wierp Sint Niklaas van tijd tot tijd ulevellen, chokolaadjens met pistachen, kapittelstokjens, suikererwten, amandelen, rose, wit, licht geel, enz. in den kindercirkel, uit een grooten zijden zak, die hem voor het lijf gebonden was. Hij gaf ons […] eenige kwalijk geformuleerde zedelessen ten beste, en daarna begiftigde hij ieder onzer met een artikeltjen uit den korf van “Pieter me knecht”.

    Als we Thijm mogen geloven, speelde al in 1828 iemand voor de zwarte knecht van Sinterklaas. Dat kan een man zijn geweest die zich met ‘kroeshaar’ zo uitdoste, net zoals een Sinterklaas dat doet met een lange witte baard. Of het was een echte zwarte. Thijm suggereert ook dat deze “Pieter me knecht” niet uitsluitend bij de Arata’s op bezoek kwam.

     

     

Reacties zijn gesloten.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.