Leerlingen worden niet gemotiveerd op school

Triest.

Dit klopt ongetwijfeld:

Nederlandse leerlingen zijn minder gemotiveerd en hebben minder leerplezier dan leeftijdsgenoten in het buitenland. 

Dat schrijft de Onderwijsinspectie in het Onderwijsverslag 2012-2013 dat woensdag is gepresenteerd.

Uit onderzoek blijkt dat kinderen zich minder betrokken en gemotiveerd worden als ze geen cijfer krijgen voor bepaald werk dan wel een bepaalde opdracht. En dat gebeurt nogal eens in Nederland.

Het is niet van deze tijd, maar scholen moet voor meer concurrentiestrijd zorgen in de klas, en voor meer uitdagingen voor leerlingen. Dwing ze om het maximale uit zichzelf te halen. Daar worden ze uiteindelijk alleen maar gelukkiger van.

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en like onze spiksplinternieuwe Facebook-pagina!
In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

9 reacties

  1. M. Brandenburg

    Ach we kennen het allemaal wel, het medoen is belangerijker dan winnen. Het is juist het winnen dat aanzet tot meer beleving tot meer betrokkenheid. Het is iets dat men in Nederland maar vies vind. Zeker jongens hebben vannature de competitie strijd, maar iedereen moet en zal het zelfde behandeld worden. Dus daarom handeld Nederland vanuit het oogpunt dat juist bij vrouwen heel normaal is. Meedoen is belangrijker dan winnen.

     

    Die tien is nietbelangrijk, met een zesje red je het toch ook…..

  2. Rufol

    Als je niet anders doet dan een zesjes-cultuur promoten, dan hebben de meeste leerlingen ook geen enkele motivatie om er eens wat harder aan te trekken. Daarenboven, als je het net niet gehaald hebt, dan worden de normen wel bijgesteld, zodat er zoveel mogelijk onvlodoende scoorders, alsnog over de streep komen.

    Overigens, het is natuurlijk ook gewoon een tekortkoming in de leerling zelf en/of de opvoeding die er niet voor heeft gezorgd dat er een beetje eerzucht ingekomen is.

     

    Dan was er deze week een programma over iemand met snor (naam alweer vergeten, sorry) die achter zijn voorkeur van muziek aanging. Mooie muziek van Cuby te horen.

    Enfin, deze week was de brave man in Volendam en daar kwam ter sprake waarom er toch zoveel muziektalent in Volendam was.

    Het antwoord op die vraag was dat Volendammers gewoon de beste willen zijn in wat ze doen, dat zit min of meer in hun genen. Dat geldt voor muziek, voetbal en ga zo maar door.

    Daar is het streven naar de top nog lang niet verdwenen. En zie daar het resultaat.

    Blijft een kwestie van smaak natuurlijk, maar scoren doen ze. Gewoon omdat ze de beste willen zijn.

  3. halo1

    ..al die kinderen moeten met geweld  “onderwijs” krijgen.. haal de ongemotiveerden en onbeschoften eruit en straf ze af.. maar ga je niet verlagen tot hun “”niveau””.. willen ze nu ook weer doen. Zo beland je in de neerwaartse spiraal.

  4. sastro

    Heb eens voor heel veel belastinggeld een site (onderwijs in cijfers) jaren  in de lucht moeten houden. De getoonde informatie was zwaar achterhaald. Maar de dames en heren van de onderwijsinspectie vonden het zo gebruikersvriendelijk….

  5. sastro

    Ach de onderwijsinspectie, het veldwerk laten ze verslonzen. Maar vanuit hun ivoren toren komen ze wel  met dit onderzoek. 

  6. cmsuijkerbuijk

    “Het is niet van deze tijd, maar scholen moet voor meer concurrentiestrijd zorgen in de klas”

    Waarom zou dat niet van “deze tijd” zijn?

    Wat overiges ook demotiverend werkt, voora voor jongens, is het gefeminiseerde onderwijs, puur gericht op de meisjes. Omdat jongens nu eenmaal anders in elkaar zitten, hebben die andere ehoeftes om geprikkeld te worden dan de meisjes. Maar allen samen in één klas maakt het onmogelijk, om de prikkels van én jonges én meisjes te voorzien va uitdagingen. Daarom zou het m.i. gewoon beter zijn, de jongens en de meisjes apart op te leiden, zodat beiden i hn behoeften kunnen worden voorzien. Ik zu niet weten, waarom dat niet zou kunnen!

  7. Johannes N

    Waarom zou je in vredesnaam je best doen in een samenleving waarin je toch wel opgevangen wordt, waarin de hangmat ruimhartig aan elke stumper toebedeeld wordt? En dat terwijl je best doen zwaar bestraft wordt!

     

    Ik werk tegenwoordig vier dagen in de week en neem plenty extra weken onbetaald verlof op. Daar betaalt de staat nota bene meer aan mee dan ik zelf (ik draag voor 48% bij, de staat voor 52%!). Dus, mag ik even dit podium gebruiken om u allen hartelijk te bedanken voor uw bijdragen aan mijn dure verre reizen? 😉

     

     

  8. François

    Het kan altijd erger en destructiever. Wacht maar tot het Common Core curriculum wordt ingevoerd, net als in de VS (en al in een paar EU landen). “Though Common Core supporters pretend that the program is state-initiated, state-created, and state-driven, Common Core is actually a national, top-down program, created and written by a powerful national cartel with international influences. It includes a hidden “green” agenda of “sustainable development” and “redistribution of wealth”. Common Core will not raise standards, it will lower them.”

  9. dirkse

    gebrek aan motivatie is gebrek aan uitdaging maar zeker ook gebrek aan discipline.

    Weinig uitdaging omdat 1. teveel (uitsluitend) wordt ingezet op de zwakke leerling 2. in (onderbouw) VWO het abstractieniveau veel te laag is en 3. In HAVO, VWO (onderbouw) eenheidsworst heerst zonder differentiatie

    (bv extra talen, wiskunde)

    gebrek aan discipline is schoolleidingen aan te rekenen. leerlingen komen weg met slecht gedrag, krijgen 10 “laatste” waarschuwingen. Schors raddraaiers en het probleem is zo weg.

Reacties zijn gesloten.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.