Boetes NS en ProRail gaan omhoog

Prima.

Aan de andere kant, je kunt de openbare vervoersmarkt natuurlijk ook gewoon helemaal openstellen voor de vrije markt. Dat lost dit soort problemen automatisch op:

Als de Nederlandse Spoorwegen (NS) en ProRail twee jaar op een rij niet goed presteren, moeten ze hogere boetes gaan betalen. Staatssecretaris Mansveld schrijft dat aan de Tweede Kamer. Ze wil ook dat de vervoersorganisaties transparanter worden en klachten serieuzer behandelen. In de plannen voor het hoofdrailnet voor de komende tien jaar staat dat als treinen bijvoorbeeld niet op tijd rijden of helemaal uitvallen, de NS de eerste keer een half miljoen euro moet gaan betalen. Bij een tweede keer loopt de boete op naar 750.000 euro en als de NS een derde keer de afspraken niet nakomt, is dat 1 miljoen euro.

Op zich heb ik hier verder weinig problemen mee, al moet er wel bij worden aangetekend dat de NS en ProRail dit soort kosten in theorie gewoon kunnen verhalen op de passagiers. Die zijn dan twee keer de pineut: eerst omdat hun trein niet op rijdt, en daarna door meer te betalen voor de (te late) reizen.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

2 reacties

  1. Liefhebber

    Op een omzet van 4,5 miljard is een boete van een half miljoen, 750.000 euro of zelfs een miljoen een lachertje en staat in geen verhouding tot de schade die voortvloeit uit het voortdurend te laat komen.

  2. M. Brandenburg

    Gaat de overheid hogere boetes aan staatsbedrijven opleggen????

    Staatsbedriven want ze zijn 100% eigendom van de staat. De staat kan een raad van bestuur namelijk zomaar naar huis sturen en dat klan alleen als je het voor het zeggen hebt. Dus wanneer de staatsbedrijven het beleid niet goed uitvoeren dan krijgen ze een boete(welke wordt doorberekend aan de reizigers) en als ze het goed doen slaat de staat zich op de borst omdat het zulke goede regelgeving kent.

     

    IK kan niet wachten op de figuren die gaan klagen over privatisering in Nederland.

Reacties zijn gesloten.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.