Keiharde maatregelen tegen jihadisme nodig

Louis Bontes sprak vanmiddag deze tekst uit tijdens het jihaddebat. “Het jihadisme moet worden vernietigd.”

De jihad vormt een enorme bedreiging voor de internationale rechtsorde en de nationale veiligheid van Nederland. Het jihadisme is uit op de vernietiging van alles waar wij voor staan: onze democratie, onze rechtsstaat, onze vrijheid. Keiharde maatregelen zijn vereist.

In Syrië en Irak moet IS met wortel en tak worden uitgeroeid. Het Westen zou daarbij militaire middelen moeten inzetten en Nederland zou daaraan een substantiële bijdrage moeten leveren.

Voorzitter, Nederlandse jihadisten zijn betrokken bij middeleeuwse gruwelijkheden: onthoofdingen, kruisigingen, standrechtelijke executies en andere misdaden in naam van de islam. Zij moeten ongekend hard worden aangepakt.

Voorzitter, het probleem wordt steeds groter. AIVD-hoofd Rob Bertholee laat vandaag weten: “Het aantal mensen dat bereid is een terroristische aanslag te plegen is een stuk groter dan tien jaar geleden.”

Schrikbarend is dat uit een onderzoek van Motivaction onlangs bleek dat liefst driekwart van de Nederlandse moslims Syriëgangers ziet als helden.

De maatregelen waarmee het kabinet het jihadisme denkt te kunnen bestrijden zijn te soft. Het is bovendien vooral oude wijn in nieuwe zakken.

Mijn fractie wil dat het kabinet de mogelijkheid creëert terugkerende jihadisten in administratieve detentie te nemen. Dat is de enige maatregel die werkt. Wij stellen het middel van administratieve detentie voor, met een rechtelijke toetsing na zes maanden.

En, Voorzitter, kom bij mij niet aan met het argument dat het voorstel over de administratie detentie zou indruisen tegen de rechtsstaat. Ons voorstel versterkt de rechtsstaat juist. Bovendien bestaat de mogelijkheid van administratieve detentie al in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Australië. Stuk voor stuk democratische rechtsstaten.

Indien, Voorzitter, tijdens de administratieve detentie blijkt dat de gedetineerde inderdaad een jihadist is, volgt wat ons betreft berechting en indien er sprake is van meerdere nationaliteiten altijd – standaard – denaturalisatie en uitzetting. Graag een reactie van de zijde van het kabinet.

Daarnaast, Voorzitter, moeten radicale moskeeën waar wordt opgeroepen tot geweld onherroepelijk dicht. De betreffende imam moet worden uitgezet. Ook ronselaars moeten, anders dan het kabinet wil, de Nederlandse nationaliteit kunnen verliezen. Verder moet er extra geld naar de inlichtingendiensten.

Tot slot, Voorzitter, pleit mijn fractie voor de invoering van een Nationaal Jihad Alert, zeker indien het kabinet ons plan voor administratieve detentie niet zou omarmen. Wij denken aan een openbare lijst waar alle teruggekeerde jihadisten op terug te vinden zijn. De lijst kan wat ons betreft prima bestaan naast de al bestaande nationale opsporingslijst. Hoe meer ogen en oren, hoe beter. Geen enkele jihadist mag uit beeld raken.

Louis Bontes is Kamerlid namens Groep Bontes/Van Klaveren. Ook is hij mede-oprichter van de nieuwe politieke partij VoorNederland (VNL).

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en like onze spiksplinternieuwe Facebook-pagina!
In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

37 reacties

  1. nog_1

    @ fredvdb

     

    Omdat de maatregelen die voorgesteld worden de basisrechten van iedereen aangaan, niet alleen van eventuele verdachten.

     

    @ Henk

     

    Lijkt me op zich een goed plan. Je gaat je huis ook niet blussen voordat er brand is uitgebroken.

  2. Henk

    @ Nog1

    Dus we moeten eerst maar eens een goede aanslag afwachten en tot die tijd niet lopen zeuren. 

  3. fredvdB

    Nog_1 14:55

     

    Indien het een terecht te bagatelliseren probleem is, dan zal vanzelf blijken dat de te nemen preventieve maatregelen ruim voldoende blijken te zijn. Trouwens, aangenomen dat je geen radicale Islamiet bent, waar maak je je eigenlijk druk over?

     

  4. nog_1

    Knap…mensen vermoorden en ze daarna als slaaf verkopen. Dat is idd wel grappig.

  5. nog_1

    Wat is er dan gebeurd in ons land? Tien jongens met een vlag en we schijten in ons broek? We hebben de afgelopen halve eeuw welgeteld 1 moord meegemaakt die we met enige fantasie met jihadisme in verband kunnen brengen. 

     

    Je bent zelf een wegkijker; als er feiten gepresenteerd worden ipv emoties kijk je weg.

     

     

  6. KeesvanD

    “wat schermutselingen”, “niet veel aan de hand”

    Inderdaad: wegkijker(s) 

  7. fredvdB

    nog_1 14:38

     

    Je hebt termen als repressie en preventie. Het feit dat we hier geen absolute monarchie zoals Saudi Arabie kennen, of een theocratie als Iran, betekent niet dat we moeten wachten tot de zaak achteraf middels repressie moet worden rechtgezet. Preventieve middelen zijn -gezien de ontwikkelingen- dus wel degelijk noodzakelijk.

     

    Mopje:

    Staat een IS-lid jan en alleman uit te moorden, te verkrachten en als slaven te verkopen.

    Vraagt iemand: “Wat doe je nu? Ze zijn allemaal al bekeerd?”

    “Ach, da’s om ze voor eeuwig op het ware pad te houden en in het paradijs zijn ze ervan verzekerd.”

    “Maar met jouw en je zakmes in de buurt, zullen ze het echt niet in hun hoofd halen van het ware pad af te wijken.”

    “Goed zakmes.”

  8. nick87

    Wie zijn geen wegkijkers. Wij kijken net als jou naar wat er gebeurd en concluderen dat er behoudens wat schermutselingen niet veel aan de hand was en is….

  9. Moose

    Deze twee hebben het niet begrepen en wensen kennelijk eerst een Jihad in NL mee te maken.

     

  10. fredvdB

    Sinds 1994 geldt de Algemene Wet op binnentreden, waaronder de bijzondere plaatsen worden genoemd, waaronder ruimtes bestemd voor godsdienstoefeningen.

     

    Vertel mij nu eens hoe de “haatimam” gecontroleerd wordt? Niet dus.

    Alleen als er een melding naar buiten toe komt, van een klokkenluider, zal men op basis van die melding inmiddels een “gesprek met de burgemeester” krijgen. 

    Voorlopig heb je -voor zover ik weet- dan ook geen poot om op te staan of, wanneer, op welke wijze er haat gepredikt wordt: er bestaat immers geen enkel zicht op, want elke moskee is door de wet beschermd gelijk de huiskamer of slaapkamer. Als een (haat)imam zegt dat hij de barmhartigheid zelve is, kun je deze uiting immers niet staven; er is geen controle op. En gezien het feit dat afwijkende meningen heel vaak tot gevolg hebben dat je intimidaties, bedreigingen en dergelijk kunt verwachten, lijken klokkeluiders op voorhand dun gezaaid. 

     

    Overigens is de moskee een heel ander instituut dan de kerk: deze loop je in zijn algemeenheid vrijelijk in: daargelaten de gesloten gebedsruimten i.v.m. de kans op diefstal en of terreur (het laatste met name geldend voor de Joodse gebedsruimten). Logisch, want vanouds heeft de moskee altijd ook een para-militair aspect gehad (mannenverzamelpunt).

     

    Er zal nog het e.e.a. moeten veranderen, wil men echt de boel onder controle krijgen. 

     


  11. nog_1

    Helemaal mee eens.

     

    Ik vind het sowieso gek dat een organisatie die tot nog toe nog geen aanslagen heeft gepleegd terroristisch wordt genoemd.

  12. nick87

    Pfff, dat jihadisme keurt niemand goed, maar een écht probleem (althans voor Nederland) is het natuurlijk niet. Er zijn in bepaalde achterstandswijken inderdaad een aantal IS-fanboys te vinden, maar dat is het dan ook. Zo loper er in Nederland ook nog enkele honderden neo-nazi-fanboys rond. Daar maakt verder ook niemand zich druk om aangezien het gaat om de marge van de marge van de marge. 

     

    Met alle respect, dat is met de IS-fanboys ook het geval. Een enkele demonstratie hier, en een enkele vlag daar. Het zal me een complete zorg zijn en een acuut gevaar voor het Nederlandse Volk is er gewoon niet…

  13. Henk

    Worden nu alle teksten die Louis Bontes uitspreekt in de TK integraal op DDS gezet? Nu is er niets mis met die tekst van Bontes, maar deze vond ik toch nog beter http://pvv.nl/index.php/36-fj-related/geert-wilders/7782-spreektekst-geert-wilders-islamdebat-4-september-2014.html

    Je hebt altijd baas boven baas.

  14. fredvdB

    Nog_1 14:56

     

    Die slavenverkoop is “site bussiness”, net als die ratten van Al Qeada in de opiumhandel zitten. Dat doen ze om die Jihadhoeren te betalen en om nieuwe zakmessen mee te kunnen kopen. 

  15. nog_1

    En hoeveel van die slaven hebben we in Nederland?

  16. fredvdB

    Nog_1 15:05

     

    Exact, en de basisrechten van iedereen zijn soms gediend met geboden en verboden. Ook al staan die niet in de Koran.

  17. rinus

    @Jessica  15.50u. De mediahetze wordt juist expres medegevoed via club Bontes en zijn medewerker(s). Kijk maar naar de afgelopen verkiezingscampagnes waar van alles op straat kwam

  18. KeesvanD

    Nog een wegkijker

  19. Two Ravens Black Kettle

    De CU is tegen denaturaliseren. 

    Wat een vreselijke islam-geile club is dat toch.

  20. fredvdB

    Nog_1 15:18

     

    Nee, oppakken hoeft ook niet. Wel even het uitleveringsverdrag met Syrie en Irak de puntjes op de i bij zetten. Dan daar uitleveren om te laten onderzoeken in hoeverre de terugkeerhulpverlenende Jihadist een schoon zakmes heeft en geen misdaden tegen de bevolkingen daar heeft verricht. Die administratieve detentie is niet nodig dus. Mee eens. Overigens heb ik wat dat betreft veel vertrouwen in Assad en de Irakeze regering.

  21. nog_1

    Bij bewezen wetsovertredingen moet natuurlijk opgetreden worden. Dan maakt het niet uit wat of wie men is, dus geldt dat ook voor moslims, jihadi’s en…ieder ander.

     

    En dat doen we ook al lang.

     

     

  22. Makker

    Helaas, wat een afgang dat de vrije woord sprekers hier zich zo druk maken om een mening die afwijkt van hetgeen hier gangbaar is.

    Het napraten, citeren en meehollen met elkaar hier, bezorgen mij het dun in de broek.

    nog_1 en nick87: jullie hebben natuurlijk een punt, die idioten zijn hier op 1 hand te tellen.

    Waar ik het niet met jullie eens ben (of ik lees dat niet) is dat er wel
    Streng tegen moet worden opgetreden, inderdaad gelijk als neo-nazi’s.

    Maar voor jullie mening heb ik respect!

  23. Jessica

    maar. alles wat Bontes en van Klaveren zeggen wordt hier op de site gepromoot. niks mis met de mening van deze mannen maar ik houd niet van nestbevuilers en verraders. hoop dat ze met dezelfde mediahetze te maken krijgen als Wilders/PVV.

  24. nog_1

    Die komt er niet, en ik ga mezelf niet vervelen met fantaseren.

  25. fredvdB

    Nog_1 15:26

     

    Daar heb je inderdaad een punt. ISIS doet er wat aan. Nu we er toch zijn: hoe dacht je hoe het shariat er hier uit moet zien? Ik zou zeggen: steek van wal.

  26. nog_1

    In aantallen staan blanke Nederlanders bovenaan, als etnische groep de christelijke Antillianen.

     

    Overigens vind ik het stelen van een fiets (of iets anders) niet bepaald een kenmerk van jihadisme. ISIS hakt je hand eraf als je zoiets doet.

  27. M. Brandenburg

    Als je niet naar de cijfers kijkt van onze criminele Nederlanders dan zie je inderdaad helemaal niets, dan negeer je gwoon dat het land van binnenuit al ontwricht wordt. Zeker als je de achtergronden en religies er verder buiten laat!

  28. fredvdB

    Nick87 15:15

     

    Ik maak me geenszins druk, ik beantwoord met het grootste plezier hier een aantal reacties. Liever stemvee van de politiek in Nederland. dan slaafs vee van de Koran. Het is gewoon een kwestie van smaak.

  29. nog_1

    Welke basisrechten zijn er gediend met het oppakken van mensen zonder recht op proces zoals Bontes voorstelt? En vertrouw jij onze overheid met dit recht?

     

    Dit is dezelfde overheid die beloofde dat er geen geld naar de Grieken zou gaan, dezelfde die beloofde naar het referendum van 2005 te luisteren, dezelfde overheid die zei dat de ABN alle steun zou terugbetalen, dezelfde overheid gelogen heeft bij de Bijlmerramp, de Herculesramp, betrokkenheidheid bij drugssmokkel (IRT), en zo zou ik zonder problemen door kunnen gaan totdat de server overbelast wordt.

     

    En laten we even gaan rekenen;

     

    Aantal slachtoffers moslimextremisme in Nederland; 1

    Aantal Nederlandse slachtoffers Nederlandse bijdrage aan de War on Terror; 27 (2 in Irak, 25 in Afghanistan)

     

    Het middel is dus gevaarlijker dan de kwaal.

  30. nick87

    Waar maak je je toch druk om? Alleen Theo van Gogh is slachtoffer van het extremisme in Nederland geworden. Er is al 10 jaar niets gebeurd. Ga gewoon lekker leven en maak je niet zo druk om de spookbeelden van politici, die alleen maar angstbeelden oproepen omdat ze u als potentieel stemvee interessant vinden. 

  31. fredvdB

    Nog_1 15:07

    Als ik kijk naar die in zwarte zakken gehulde mensen, lopen er pakweg 200 ernstige gevallen rond. Verder enkele honderdduizenden die verplicht worden op basis van de Koran in de Koran te geloven. Lijkt me ruim vodloende.

  32. cmsuijkerbuijk

    Nou, geef mij dan maar de speech van Wilders: http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/09/wat_greet_zegt.html#comments

    Er gaat niks boven het origineel!

  33. H. Numan

    Louis, als je OPRECHT bent, waarom ben je dan weggelopen uit de PVV?

    Wees eens eerlijk: was dat omdat liever zelf Haantje de Voorste bent of omdat je met droge ogen durft te zeggen dat Wilders er minder van bakt dan jij?

  34. avander

    Dhr. Wilders:  Voorzitter, in dit onderzoek staat dat 73% van de Moslims de Isis Hihadgangers als helden ziet.
    Dhr. Pecholt,  Voorzitter, ik zie graag een keer dat onderzoek en de preciese onderbouwing. Voorzitter, Dhr. Wilders loopt weg voor de vraag. Al moet ik hem nog 10 jaar blijven stellen ik blijf hem stellen.

    Verdomme man, ga als je toch nog 10 jaar wil blijven zitten eens een keer rondkijken in Nederland en vervolgens ook nog eens in Europa.  Als de bom barst dan hoop ik dat dat op het Binnenhof begint. Koppen snellen tellen.

  35. nog_1

    Je reactie doet me denken aan een mop van Urbanus.

     

    Daarin rijdt een boer in het Pajottenland tonnen gif op zijn weiland te strooien. En als iemand hem vraagt waarvoor hij dat doet zegt de boer;

     

    ‘ A ja, da’s tegen de olifanten.’

     

    ‘Olifanten? Maar er zitten toch geen olifanten in het Pajottenland?’

     

    ‘Goed poeier!’

  36. KeesvanD

    Wegkijkers

  37. Mar

    @fredvdB

     

    Het klinkt zo makkelijk, zet ze uit naar Syrië of Irak maar willen die landen zulke gasten wel in de schoot geworpen krijgen door Nederland.

     

    Nederland kan ze het land uitzetten, maar niet andere landen dwingen ze te accepteren.

Reacties zijn gesloten.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.