De ruwe beelden van Euromaidan

In november vorig jaar begonnen de protesten op het Onafhankelijkheidsplein in Kiev, ‘Euromaidan.’ De demonstraties richtten zich in eerste instantie tegen de pro-Russiche houding van toenmalig president Janoekovitsj en voor meer toenadering tot de EU, maar veranderden al snel in een golf van protest tegen de corrupte Oekraïense overheid in het algemeen. De oorlog met pro-Russische rebellen die in het Oosten van Oekraïne op het afzetten van president Janoekovitsj volgde, is nog altijd gaande.  

Op het IDFA draaien dit jaar twee korte films die de demonstraties in Kiev belichten vanuit het perspectief van de demonstranten op het Maidanplein. De eerste film – The doctor leaves last – volgt de gepassioneerde dokter Tanja, die gewonde demonstranten verzorgt. Tanja is wanhopig, maar dapper. Aan het eind van de documentaire besluit ze zelfs om naar Oost-Oekraïne af te reizen en daar mensen te gaan helpen.

Maar het zijn de beelden uit de tweede documentaire, Euromaidan Rough Cut, die de meeste indruk maken. De docu bestaat uit allemaal losse scènes, gefilmd door jonge Oekraïense directors die zich tijdens de protesten in Kiev tussen de demonstranten mengden. De film opent met een beeld van het Maidanplein, gezien van bovenaf. De demonstranten zijn in de metalen kunst-kerstboom op het plein geklommen, en hebben vanaf daar weids uitzicht. Een onvoorstelbare mensenmassa vult het plein, zo ver het oog reikt. ‘Freedom or death!’ roepen de demonstranten, terwijl ze de kerstboom behangen met hun vlaggen.

Even later zien we hoe ’s avonds een beeld van Lenin door jongeren wordt neergehaald, en met hamers kapotgeslagen. Trots houdt een jongen een verpulverd stukje Lenin omhoog. ‘Down with the commies!’ wordt er geroepen. Eromheen staan wat oudere mensen die het schouwspel gadeslaan. Eén mevrouw gaat met de demonstranten in discussie. ‘Het is respectloos wat jullie doen! Dit beeld is een symbool, je mag daar best kritiek op hebben, maar je mag het niet stukmaken!’ Een oude meneer zit ernaast op een bankje zachtjes te huilen. ‘Maar opa, wat is er nou?’ vragen de demonstranten. ‘Het is juist goed dat dit beeld nu gesloopt wordt, de mensen zijn toe aan iets anders’ verzekert de één hem. ‘Hier had een monument voor de slachtoffers van genocide moeten staan!’ zegt een ander kwaad. Het oude meneertje komt niet uit zijn woorden. Hij begint aan een zin over zijn moeder, maar barst in huilen uit voor hij zijn verhaal kan afmaken. Het contrast tussen de nieuwe generatie die met groot genoegen het oude Leninbeeld met zijn symboliek omver haalt, en de oude generatie die met lede ogen aanziet hoe hun geschiedenis hier op straat verpulverd wordt, is enorm.

In een andere scène verzamelen de demonstranten zich ’s avonds op straat. Ze werpen barricades op, stoken vuurtjes, en zingen vrolijke strijdliedjes. De politie is er ook, maar staat op veilige afstand achter de barricade en de brandende autobanden. Tot zover lijkt het allemaal nog leuk, maar de volgende ochtend breken er rellen uit. Er worden stenen naar de politie gegooid, de politie slaat keihard terug met stokken. Een politieagent die valt wordt in elkaar getrapt, en daarna meer dood dan levend door de demonstranten over straat gesleept. De demonstranten die in handen van de politie vallen komen er ook niet ongeschonden uit. Een enkele demonstrant met een pistool schiet terug op de politie.

Het is te zien dat de cameramensen hun leven gewaagd hebben bij het filmen middenin de menigte. De van dichtbij gefilmde beelden zijn heel aangrijpend. Veel aangrijpender dan de nieuwsberichten die je zo nu en dan oppervlakkig leest, over de zoveelste demonstratie met alweer een x aantal doden. 

Als de rellen voorbij zijn liggen er plassen bloed op straat. De tanks van de politie zijn over de barricades heen gereden. Op de stoep zitten bloedende mensen met hun hoofd in hun handen, en er liggen mensen op straat die zich niet meer verroeren. De film eindigt met de begrafenis van de ‘helden van Maidan.’ Op het plein staat weer een enorme menigte. De kisten met daarin de doden worden over de hoofden van de mensen op het plein doorgegeven.   

Voor de nabespreking van de films is de in Rusland woonachtige journalist Derk Sauer aanwezig, tezamen met twee van de directors van Euromaidan Rough Cut. Sauer stelt dat de hoeveelheid aan propaganda in Rusland de bevolking daar het gevoel geeft dat ze in een staat van oorlog zijn met het agressieve Westen. Vandaar misschien ook dat de Russen zich zo als één man achter Poetin scharen, denkt hij.  

Op de vraag van moderator Laura Starink wat hij als oplossing ziet voor het conflict in Oost-Oekraïne, antwoordt Sauer dat Oekraïne een oorlog tegen het Russische leger nooit kan winnen, als het zo ver zou komen. Hij had gehoopt dat Rusland zou stoppen na annexatie van de Krim – “which i could more or less understand.” De beste oplossing is nu volgens hem om ‘een soort België’ als nieuw land tussen Rusland en Oekraïne te creëren. Director Roman Bondarchuk is het hier absoluut niet mee eens. Hij vindt dat Oekraïens grondgebied verdedigd moet worden. Op de wedervraag van Sauer wat dan wel de juiste manier is om dit nog steeds voortdurende conflict op te lossen, heeft hij helaas geen antwoord.

Het IDFA is het grootste documentairefestival ter wereld, waar documentaires over talloze uiteenlopende onderwerpen worden vertoond. Het festival vindt jaarlijks plaats in Amsterdam, en wordt dit jaar gehouden van 19-30 november. Bekijk hier het programma. 

Volg Marie op Twitter: @MarieHemelrijk.

 


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

11 reacties

  1. Realist

    Nou, ik vind het wel treffend wat ik lees. Rellen ontstaan door stenengooiende demonstranten, politie treedt op met wapenstokken, er wordt met scherp geschoten vanuit de demonstranten, en politie breekt barricades door met zware voertuigen en charges. De meerderheid van de demonstranten was vredelievend, en wilde niet met geweld het regime omver werpen. En er was onenigheid tussen de bevolking over de te volgen koers, geen unanimiteit. Wat ik nog mis zijn de molotov-cocktails, de scherpschutters en de bestorming van de regeringsgebouwen nadat er een ‘vredesakkoord’ was gesloten. Maar misschien komt dat ook nog in de documentaire voor. 

     

     

  2. ikwoudatiedereennadacht

    Zijn er ook opnames van USA/CIA snipers die onschuldige burgers neerschieten ter veroorzaking van de gewenste false flag commotie. En zoja, zijn die opnames ook verwerkt in deze docu?

  3. Johanna

    Overal in de wereld  wordt een  bevolking met hetzelfde  VS/NAVO systeem opgejaagd en klaargestoomd om  de VS/NAVO te dienen. Genada-Panama-Afghanistan-Iran-Irak-Libanon-Libië-  China-Rusland -Oekraïne-EU.

    Paul Craig Roberts  ” Washington heeft in de 21ste eeuw  zeven landen geheel of gedeeltelijk  vernietigt”. “Het kwaad dat Washington vertegenwoordigt zal de  wereld  naar de vernietiging leiden”.Zo is het. Nu is Oekraïne en De Krim aan de beurt en intussen Rusland  economisch en financieel kapot maken. Zien  de leiders binnen de EU en nationale politici dat niet in? VS de voordelen en alle Europese landen de nadelen.

  4. hoevenap

    Wederom een nogal eenzijdige propaganda film waarin de werkelijke gang van zaken totaal niet wordt belicht.

    Leuk voor de hersenspoeling bij de elite voorzover die nog nodig is.

  5. Marcel Buurman

    Tja, de voorgaande reacties van de aanhangers van de Poetin-dictatuur zijn weer eens van het gebruikelijke leugenachtige en walgelijke niveau. Triest dat zij de dappere mensen op Maidan zo de grond in trappen. Maar ja, zo waren de NSB-ers vroeger, en zo zijn de nieuwe NSB-ers nu.

  6. chris2

    In dit verband is deze link pas interessant. Vooral de video. Duurt even, maar vooral de overeenkomsten tussen de demo’s in KIev en Hong Kong is schokkend…

    http://www.gewoon-nieuws.nl/2014/11/12-stappen-van-vrede-naar-burgeroorlog/#.VHRtEWdOzcc

  7. toetssteen

  8. Bes Tolen

    Marcel Buurman. Bent u op de vernietiging van Europa uit? Zo niet dan moet u nodig studie maken van hoe de Oekraïne bij elkaar is geraapt, hoe de communistische dictatuur is ontstaan. Hoe die is vergaan en welke bevolkingsgroepen, etniciteiten het meeste van de communisten deel uit maakten en er van geprofiteerd hebben en ons nu manipuleren terwijl ze hun enorme bezit veilig proberen te stellen ten koste van ieder. Wat er allemaal aan misdaden zijn gepleegd door die groepen. En wat de Verenigde Staten in dit gebied doet, hoeveel lieden ze daar al gestationeerd hebben, enzovoort. Wie ze werkelijk steunen. Ga ook terug naar de oorlogen in Joego Slavië met de rampzalige ontwikkelingen, die juist de multicult uit de Verenigde Staten daar in gang hebben gezet. [Ook gesteund door de multicult in Nederland.]. Met als tweede Engeland..Ga na wie Djinjic was, hoeveel CIA agenten in Servië actief waren, enzovoort. Hoeveel moslims van buiten Joego Slavië in Bosnië vochten en wat dat heden ten dage nog voor kwalijke gevolgen heeft, hoe gematigd Milosevic was in de beginperiode wat blijkt uit direct door de BBC opgenomen TV- beelden en gesprekken, enzoovoort. Enzovoort. We laten onze wereld toch niet zo maar kapot maken?

Reacties zijn gesloten.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.