Gebrokengeweertjespartij D66 wil alsnog aanschaf JSF schrappen

De aanschaf van de JSF nu stoppen? Dat is zo’n beetje het slechtst denkbare moment om de futuristische straaljager aan de wilgen te hangen.

De saga rond de Joint Strike Fighter, ookwel F35, gaat al meer dan tien jaar rond. In de verkiezingscampagne van 2002 was het al een punt, waarbij moordcomplotten waarin Martin Lockheed en het Koningshuis figureerden vanwege Fortuyns standpunt aangaande de gloednieuwe straaljager steeds hardnekkig de kop bleven opsteken. De oerwoudverhalen over het nieuwe toestel zijn sindsdien nooit ver weg geweest. De SP denkt dat je in Nederland een jaar lang zorg kan financieren als je geen JSF’s koopt (quod non, overigens), en partijen als de PvdA hebben met stoere tekenfilmpjes gepoogd de kiezer ervan te overtuigen dat de JSF een onding is.

Anno 2015 is D66 dan eindelijk ook zover om hun mening over het toestel met de wereld te delen:

D66 heeft de spanning er lang ingehouden: is de partij nu voor of tegen de Joint Strike Fighter? Maar vandaag komt het hoge woord eruit. In het debat over de aanschaf van acht nieuwe JSF-toestellen voor de vervanging van de F-16, zal de partij zich tegen de aanschaf keren. Volgens D66-Tweede Kamerlid en defensiewoordvoerder Wassila Hachchi zijn er te veel onzekerheden.

De lalaliberale naïviteit waarmee de sociaal-liberalen zich omgeven is ronduit stuitend te noemen. De F16s die Nederland hard nodig heeft voor onze defensie worden namelijk te oud om nog veel langer te gebruiken. Vervanging is dus gewenst, en de F35 is dan ook bijna zover om in onze luchtmacht opgenomen te worden.

De productie zit in een vergevorderde staat. Er vliegen momenteel al voor Nederland geoormerkte test-JSF’s rondjes boven Californië. Piloten worden al opgeleid om met deze hypertechnische en gloednieuwe Amerikaanse bakken de vrede en veiligheid van ons Koninkrijk te bewaken.

Het zou dus echt een enorme blamage zijn als we op dit moment in het project er nog uitstappen. Dan krijg je de minimale return (geen vliegtuigen), maar ben je wel de maximale inleg kwijt. Alle investeringen die de afgelopen tien jaar gedaan zijn, blijken dan voor niets te zijn geweest. Dood- en doodzonde. Belastinggeld dat je dan gewoon door de wc blijkt te hebben gespoeld.

Nee, de JSF moet er gewoon komen. En D66 moet gewoon even ophouden met dit soort levensgevaarlijke en opportunistische proefballonnetjes om nog snel even wat kiezers aan zich te binden voor 18 maart. Het leidt namelijk niet tot verstandige politieke ideeën, maar tot regelrechte onzin.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

21 reacties

  1. Jantje

    Dus al die verhalen dat het een Faaljager is, zijn niet waar?

  2. Koos_Koets

    ISIS in Europa bestrijdt je niet met een JSF. We kunnen ons geld beter besteden aan grondtroepen met robot-ondersteuning.

  3. tonzwart

    Dat de F16 vervangen mort worden staat buiten kijf. Maar dat het per sé de F35 moet worden is behoorlijk dubieus. Er zijn veel belangen in het spel en de F35 lobby van bedrijfsleven, VVD en Klu zijn ijzersterk.
    Maar, we hebben zo’n duur en geavanceerd toestel niet nodig. De zgn dogfights zijn uit de tijd. Vinden niet of nauwelijks meer plaats in de moderne oorlogsvoering. Wat wij nodig hebben is een veel goedkopere, eenvoudiger toestel wat vooral geschikt is voor steun aan grondtroepen. Er zijn alternatieven, maar die zijn nauwelijks besproken vanwege de ijzersterke F35 fanaten. De F16 NG bv, kon zo van de plank gekocht worden; en zo zijn er meer Zweedse en Europeese alternatieven. Ook de Amerikaanse “wrattenzwijn” zou een uitstekende grondtroepen steuner zijn. Daar staan er genoeg van in de mottenballen, in uitstekende staat. Maar er moet per sé 6 miljard aan gespandeerd worden. Net zo’n idiote doordrammerige VVD/PvdA hobbie als windmolens. Het zal en het moet….

  4. lic

    Jammer dat ik D66 niet zo vertrouw, anders hadden ze mijn stem.

    Weg met de JSF!

    1. loritta

      Inderdaad, dat is ook min mening.
      Waarom is dat Zweedse vliegtuig niet gekozen.
      Dat vliegtuig vliegt al een heel poosje rond zonder problemen.

  5. V.K.

    -Welk vliegtuig denkt D66 dan wel aan te schaffen nu zij niets zien in de JSF?

    -Na ja, zal wel uitdraaien, D66 kennende, op een of ander aftandse bokkenwagen uit de EU stal.

  6. nogmaals

    Onbegrijpelijk dat policor d66 tegen aanschaf is.
    Zeker verkiezingen op komst ?
    Het is immers een goede zaak voor d66 aanhang met policor-elite met veel belangenverstrengeling met industrieen die profiteren van de aanschaf.
    Ook USA profiteert geweldig van onze aanschaf: 1e Veel geld naar hun onverzadigbare, oorlogszuchtige wapenindustrie en 2e. Goede steun voor US-luchtmacht als er gevochten moet (!) worden tegen Rusland.

    Laten we het geld in hemelsnaam besteden aan wapentuig en personeel waarmee we straks onszelf kunnen verdedigen tegen de islam-aanvallen.

    En alsjeblieft een parlementaire enquete naar al die gasten die uit eigenbelang ons hiermee hebben opgezadeld, en die nu om het hardst roepen dat we niet meer terug kunnen.

  7. Mike V.

    @Koos_Koets
    En wie gaat die grondtroepen dan ondersteunen?
    Een leger bestaat uit verschillende delen die een samenhang hebben (cavalerie, infanterie, artillerie, logistiek, luchtmacht, marine et cetera). Dat is niet voor niet voor niets. Als een deel ontbreekt is het alsof er een orgaan uit een lichaam mist. Dus niet goed!!11!!

  8. Gerben

    De JSF is uitstekend in specifieke rollen waarbij het handig is om ‘onzichtbaar’ te zijn. Andere vliegtuigen zijn voor andere taken beter en goedkoper. Als Nederland JSFs koopt zou Nederland er goed aan doen die toestellen alleen in te zetten als daar specifiek behoefte aan is en voor onder meer reguliere patrouilles en onderschepping in het Europese luchtruim te vertrouwen op buurlanden. Zo’n aanschaf werkt dus het beste als er nauw met andere landen wordt samengewerkt. Alternatief is dat Nederland een aantal JSFs en een aantal andere toestellen koopt.

    1. TijlUilenspiegel

      @Gerben

      Helemaal eens. De JSF in eigenlijk gemiddeld in alles met wat specifieke stealth capabilities. Eigenlijk zou de Luchtmacht moeten investeren in toestellen met excellente en specifieke capabilities. Dus een mix van toestellen zoals de JSF, F22 raptor, jachtbommenwerpers, etc. De JSF is van alles een beetje en dus eigenlijk niets.

      1. Gerben

        Op zich mee eens, maar Nederland is te klein om gespecialiseerde vliegtuigen te hebben, zoals de VS heeft. Nederland zou dan duidelijke afspraken moeten maken met andere landen over wie welke taken op zich neemt en daar de bijbehorende vliegtuigen voor aanschaffen. Dat moet dan wel met trouwe bondgenoten waar je op kan rekenen.

  9. Twan 21

    Tim Je zit er volledig naast. De JSF is en dud, een lemon.

    Ik kan hier gaan uitweiden over wat er allemaal niet klopt maar dat kun je zelf ook uitzoeken. Iets minder groupie gedrag. En nee ik ben geen pacifist. Integendeel.

    Maar dit zijn gebreken zoals vermeld in een recent Amerikaans rapport. Dit staat nog los van de grote tekortkomingen van het toestel.

    The list in the orginal US DOD document:

    Description:

    This effort (MN-F3516) funds retrofits due to concurrency changes to correct deficiencies discovered after DD-250 of the last aircraft in a given Low Rate Initial Production (LRIP) lot. This includes modifications required to extend aircraft service life currently limited by low-life parts, and relieve capability limitations driven by concurrency of production with development. The concurrency funding line will procure the highest priority modifications from the Tri-Service Modification Prioritization List, as soon as they become supportable from an engineering, production, and installation standpoint. The list is vetted by the Services and Partners every 6 months to ensure the list accurately reflects existing requirements as well as emerging issues. Per-kit costs will vary for each modification being implemented, and in some cases will also vary for aircraft from different LRIP lots to implement an individual modification. For FY16, the highest priority modifications will directly support USAF IOC, Block 3i, and tactics development. The following modifications will be the highest priorities for accomplishment throughout the F-35A CTOL fleet using funds from this Budget Activity.

    TI Number Mod CR Title
    TI-0000-1089 CR-021694 LRIP 3 Aux Air Inlet (AAI) Door Install
    TI-0000-1324 CR-022656 Structural Cracking of Aft MLG Door Drive Link U-Joint
    TI-0000-0116 CR-011738B Full Qualified Clutch Cooling Fan
    TI-0000-0367 CR-014114C Engine Trailer Adapter Kit – FS556 Interface, J27006/J27007
    TI-0000-0121 CR-014289B Lift Fan Exhaust/Inboard Weapon Bay Door Interference
    TI-0000-0396 CR-014289C WBDD Limit Life, ECU
    TI-0000-0655 CR-014819D EO DAS Center Fuselage Vibration Testing
    TI-0000-0373 CR-015026B Aux Air Inlet Lock Actuation Mechanism
    TI-0000-0423 CR-016270C Bleed Air System Ducting Design
    TI-0000-0099 CR-017502 J75503 Wrap Around Adapter Set
    TI-0000-0683 CR-017534&B Rev-HT Bearing Issues
    TI-0000-0463 CR-017913B Support-Fairing, Mid, LH/RH
    TI-0000-0058 CR-018274 Back-Up Radio Tray Clearance
    TI-0000-0968 CR-018524 Material Removal Allowance for IPP Blocker and Screen
    TI-0000-0027 CR-018524A IPP Exhaust (STOVL)
    TI-0000-0138 CR-018564B Wingtip Light Improvement For FAA Compliance
    TI-0000-0825 CR-022768D LEF Improvements
    TI-0000-0031 CR-018835 Nose Wheel Steering (NWS) Motor
    TI-0000-0015 CR-018836 Stress Failure of Hydraulic Tube Support Bracket
    TI-0000-0063 CR-018838A Bootstrap Accumulator Redesign
    TI-0000-0045 CR-019003 CTOL/STOVL MLG SDD & LRIP Part Number Rolls
    TI-0000-0056 CR-019004B IPP Controller Part Number Roll
    TI-0000-0057 CR-019005 STOVL GO3 Control Valve Part Number Roll
    TI-0000-0117 CR-019107 CTOL Trestle Inst Cotter Pin
    TI-0000-0165 CR-019135B R3 Float Valve with Mechanical Thread Locking
    TI-0000-0231 CR-019340B PTMS EHA Cooling Orifices – CTOL & STOVL
    TI-0000-0101 CR-023102A Lift Fan Inlet Door Full Qualification Part Number Roll
    TI-0000-0245 CR-019469C Antenna Switch Unit
    TI-0000-0264 CR-019516A PTMS Controller
    TI-0000-0124 CR-019533 Controller, Motor Pump Qual Failure (GMMP)
    TI-0000-0561 CR-019683E STOVL FS 496 Bulkhead Trunnion
    TI-0000-0280 CR-019841 Cockpit Panels Pushbutton Switch Simultaneity
    TI-0000-0398 CR-019930C Arresting Hook Aft Door Spring Damper Part Number Roll
    TI-0000-0375 CR-019979 STOVL IRCM Doors Bushing to Lug Interference
    TI-0000-0208 CR-020003A CTOL Arresting Gear Push Rods
    TI-0000-0424 CR-020066A Firewall Shutoff Valve Part Number Roll
    TI-0000-0477 CR-020097A CTOL EHAS Panels
    TI-0000-0875 CR-020189 CV Main Landing Gear Retract Actuator
    TI-0000-0130 CR-020289 Emergency Control Valve Qual Failure
    TI-0000-0575 CR-020289A ULF & 3BSD Emergency Control Valve
    TI-0000-0608 CR-020396D Fwd Upper Engine Mount (CTOL)
    TI-0000-0456 CR-020396D Bulkhead – FS 450
    TI-0000-0457 CR-020396D Bulkhead – FS 472
    TI-0000-0458 CR-020396D Bulkhead – FS 518 (Upper)
    TI-0000-0460 CR-020396D Bulkhead – FS 556
    TI-0000-0432 CR-020397A Short Life – CTOL Wing Forward Root Rib
    TI-0000-0602 CR-020398A Brake Control Unit (BCU)
    TI-0000-0538 CR-020593 EHA Flaperon Support Equipment Locations
    TI-0000-0363 CR-020636A TRS Component Changes from Qual Test Failures
    TI-0000-0412 CR-020680B Wing Lighting Controller Salt Fog Failure
    TI-0000-0331 CR-020725 WBDDS RGAs Limited Life – Change Request Approval
    TI-0000-0654 CR-020726A IDMS Connector Ref Des Swap
    TI-0000-0673 CR-020743B Ordnance Quick Latch System (OQLS) Clip Lock
    TI-0000-0137 CR-020793 Pump, Motor GND Maint Qual Failure
    TI-0000-0132 CR-020907B Valve, Mechanical Sequence – T Qual Failure
    TI-0000-0811 CR-021167A 2WSH54239: CV Rear Spar
    TI-0000-0810 CR-021168 2WSH64241: CV Frame
    TI-0000-0817 CR-021170 2WSH44162: CV RH Tail Hook Longeron
    TI-0000-0631 CR-021180 Countermeasures Doors & NNMSB/WSESRB Concerns
    TI-0000-0263 CR-021181 Power Panel 1, 2, 3
    TI-0000-0544 CR-021194 Limited Life STOVL Mid Fairing Longeron
    TI-0000-0558 CR-021194 Short Life Parts: Keel Beam RH
    TI-0000-0559 CR-021194 Short Life Parts: NLG Drag Brace Ftg
    TI-0000-0566 CR-021194 Short Life Parts: Support, Otbd, FS 502.65 LH/RH
    TI-0000-0617 CR-021194 Limited Life STOVL STA 3/9 Aft Rib
    TI-0000-0545 CR-021217 Limited Life STOVL Nacelle Vent Inlet
    TI-0000-0564 CR-021217 STOVL Forward Root Rib (L6/U6)
    TI-0000-0808 CR-021259 Weapons Bay Door Uplock Sealing
    TI-0000-0098 CR-022768D CTOL Nose Landing Gear
    TI-0000-0910 CR-021395A PCD EU Cooling Rework
    TI-0000-0607 CR-021434 Limited Life CTOL STA 3/9 Aft Rib
    TI-0000-0135 CR-021459B Engine Driven Pump Life Limit
    TI-0000-0895 CR-021557A Arm Disable Current Leakage Path Correction
    TI-0000-0848 CR-021621 2CSH20930 Splice, Fuel Floor/Root Rib, FS 402, RHS/LHS
    TI-0000-0377 CR-021694 Aux Air Inlet Door Redesign
    TI-0000-0845 CR-021891 CV VT Aft Moment Fitting Life Limited Structures Part
    TI-0000-0626 CR-021905A SMSFRIU SDD/LRIP Arm Disable Input
    TI-0000-0998 CR-021915B CTOL and CV Refuel System Mod
    TI-0000-0897 CR-022058 Roll Control Nozzle Door Redesign
    TI-0000-0495 CR-022105F OBIGGS & Pressure/Vent Changes for Lightning Protection
    TI-0000-0133 CR-022196A Filter Module, Pressure Qual Failure
    TI-0000-1011 CR-022226A L-Band Pre-Selector (LBPS) Calibration for Mode 5
    TI-0000-0802 CR-022695 CTOL Main Landing Gear
    TI-0000-0703 CR-022515A Roll Post Door Actuator Life Limitation
    TI-0000-1101 CR-022647A GMMP Controller EEE outage
    TI-0000-1092 CR-022666 Landing Taxi Light Redesign
    TI-0000-0119 CR-022736 MWARS Replacement
    TI-0000-0866 TBD Production Ejection Seat (-0023)
    TI-0000-1099 CR-022841B ATQA Mounting Bolt Interface
    TI-0000-0064 CR-022872 Counter Measures Door Control Valve on AF:6
    TI-0000-0158 CR-022877 WBDD Flexible Cable Re-design
    TI-0000-0191 CR-024623 270V BCCU
    TI-0000-0574 CR-023121B/D Electronics Units Modifications
    TI-0000-1485 CR-023282CA F1 Feed Tank Gasket
    TI-0000-1540 CR-023332A CV Rudder Hinge 2
    TI-0000-1372 CR-023355D EW Block-2 DRFM Module Firmware Issue
    TI-0000-1652 CR-023599 Rudder Slider Hinge Wear
    TI-0000-1654 CR-023712 CV Right Hand (RH) Center Fuselage Avionics Bay Floor
    TI-0000-2548 CR-023712 CV Center Fuselage FS 402 Outboard Joint Limited Life
    TI-0000-2551 CR-024031 L-Band Power Amplifier (LBPA) Update for LINK-16
    TI-0000-1709 CR-024114 Carrier Variant Marker Beacon Antenna
    TI-0000-2513 CR-024153 CV IPP Shear Web Limited Life
    TI-0000-1207 CR-024162 Vehicle Management Computer (VMC) Electrical Connection Issue
    TI-0000-0441 CR-20773A CTOL FS 594 Centre Arch Low Life
    TI-0000-1549 CR-023540A Firmware Update for AMS Cartridge Reset SPAR
    TI-0000-0405 CR-23769 EDU Random Vibration Failures
    TI-0000-0702 CR-24090 CV Fwd Arresting Gear Door Actuator Life Limitation
    TI-0000-2554 CR-24872 J84001 Fiber Optic Inspection Set Extension Handle DR?s
    TI-0000-0122 TBD 28V Battery and Charger Changes
    TI-0000-0129 TBD MLG Control Valve Part Number Roll
    TI-0000-0709 CR-022768D HT EHA Block Change for LRIP 4
    TI-0000-0282 TBD Update to Audio Control Electronics (ACE) Unit
    TI-0000-0469 TBD Composite BOS 2ZCH42000-0002 Assemblies
    TI-0000-0583 TBD CTOL/STOVL Rudder EHA Design Change
    TI-0000-0906 TBD NLG Lug Inspection and Support Stiffener
    TI-0000-1097 CR-022972 Ball Joint Salt Fog Failure
    TI-0000-0913 TBD LEFAS PDU Resolver and Rotor Shaft Seal Life
    TI-0000-1113 CR-024000 AESG Power Connector Rating (Generator)
    TI-0000-1256 TBD CV Nose Landing Gear Drag Brace Door Cracking
    TI-0000-1396 TBD HTCA with End Gland Material Issue
    TI-0000-0336 CR-024982 Panoramic Cockpit Display (PCD) Major Variances – DU
    TI-0000-0343 CR-024982 Panoramic Cockpit Display (PCD) Major Variances – EU
    TI-0000-0480 CR-025000 ICC Qual Issues
    TI-0000-2784 TBD CNI 3A & 3B Integrated Backplane Assembly (IBA) Upgrades
    TI-0000-0221 TBD DAS Refuel Lights Lenses
    TI-0000-0406 CR-025271 Ordnance Hoist System (OHS) Hoist
    TI-0000-1102 CR-022481B BH-1 Weapons Bay Doors
    TI-0000-1472 TBD Gun Port Door Threads in Bearing Issue
    TI-0000-0329 CR-021982 Refueling Bay and Nozzle Clash LRIP 1-3 Modification
    TI-0000-0781 CR-023432 3BSM NBD – Assembly Changes
    TI-0000-1446 TBD CV Fuel Dump
    TI-0000-0908 CR-023802 STOVL Fuel Dump (CCDD LRIP2-051)
    TI-0000-1000 CR-022481 Inboard Weapon Bay Door Flipper Door Design Change
    TI-0000-1060 CR-022121 Final Finishes
    TI-0000-1078 CR-025006 AF1 Nacelle Insulation
    TI-0000-0180 TBD CTOL Fuel Floor Tooling Holes – Bay 207 to Gun Bay
    TI-0000-0787 CR-024068 HMDS Path Forward
    TI-0000-1048 CR-023982 Panoramic Cockpit Display-Electronic Unit (PCD-EU)
    TI-0000-1062 TBD CV Main Landing Gear
    TI-0000-1063 TBD CV Nose Landing Gear
    TI-0000-0284 TBD STOVL Canopy frame
    TI-0000-0316 TBD CTOL FS 496 Bulkhead Trunnion
    TI-0000-0321 TBD Lift Fan Exhaust Door Aft Uplock Hook Failure
    TI-0000-0467 TBD Fuel Floor – FS496-556, LH
    TI-0000-0468 TBD Fuel Floor – FS496-556, RH
    TI-0000-0486 TBD Short Life – STOVL Inner Wing FS518 Lower Bulkhead
    TI-0000-0543 TBD Path Forward for Outboard Rib at Station 2 and 10
    TI-0000-0556 TBD STOVL Short Life Parts: Aft Mid Keel
    TI-0000-0638 TBD STOVL BL 0.0 Web Fwd Upper Engine Mount Support
    TI-0000-0813 TBD CV Life Limited Structures Part – LH/RH Pylon Sta 3 Aft Rib
    TI-0000-0815 TBD 2WSH24212 CV FWD Upper Engine Mount
    TI-0000-0816 TBD 2WSH34496 – CV FS 496 Blkhd Station 6
    TI-0000-1440 TBD STOVL Thrust Mount Shear Webs
    TI-0000-0723 TBD EOTS PBS Startup Timeline
    TI-0000-0055 CR-019070 IPP Bay Vent Fan Electrical Bond
    TI-0000-0281 CR-020226 Hoist Point Cover FIP Proposal
    TI-0000-1023 CR-022936 Roll Nozzle and Duct Bay – BALD Sensors redesign
    TI-0000-0193 CR-021921B EW Gain State Control Logic Error
    TI-0000-1365 CR-022721A Cat Launch Shock Exceeds INS PBS
    TI-0000-0448 TBD Add -0007 ASSCA/-0006 ATQA To Aircraft TVE
    TI-0000-0842 TBD 2ESH10095 CV HT Rib 5 Life Limited Structures Part
    TI-0000-0976 TBD BF6 and BF8 RCS ATP
    TI-0000-0819 TBD Liquid Cooling System Cart – Facility AC Power Interface
    TI-0000-1134 TBD Cabin Pressure Tester
    TI-0000-1198 TBD HT Heating
    TI-0000-0361 CR-023382 Vertical Tail 575 Fitting
    TI-0000-0386 CR-025191 Fuel System Major Variance for LRIP 1-Signal Amplifier
    TI-0000-0516 CR-022972 AAR Probe Weak Link Adaptor Re-design
    TI-0000-0576 CR-020289A Refuel Probe/Tailhook Emergency Control Valve
    TI-0000-0578 CR-020289A Aux Inlet Door Emergency Control Valve
    TI-0000-1082 TBD Power Panel 1 & 2 Random Vibration Failures
    TI-0000-1203 CR-021217 Life Limited 402 Frame
    TI-0000-1289 CR022737 US16E Ejection Seat/MWARS Retrofit Configuration Proposal
    TI-0000-1421 TBD STOVL Main Landing Gear
    TI-0000-1422 CR-021388A STOVL Nose Landing Gear
    TI-0000-1483 TBD Power Panel 3 Random Vibration Failures – Second Failure
    TI-0000-1486 CR-023838 STOVL FS 503 Frame/IPP Shear Web Durability Test Failure
    TI-0000-1515 CR-024000 ESG Service Life (Generator) -0003
    TI-0000-1551 TBD 28V Battery Full Qualification
    TI-0000-1589 CR-023300 Hydraulic System Single Point Failure
    TI-0000-1786 CR-023729 FS-402 Frame (TIN-075)
    TI-0000-1857 TBD 2GHH42033 Time Delay Valve – Fully Qualified Part
    TI-0000-2467 CR-025204 CTOL FS 503 Frame Limited Life
    TI-0000-2468 CR-025204 CTOL IPP Shear Web Limited Life Discovery
    TI-0000-2641 CR-024341 STOVL – Short Shank Condition, Engine Access Panel
    TI-0000-2674 CR-24794 Cracking of Bifurcation Seam Treatment
    TI-0000-2892 CR-025079 BF5 IRCM Hinge to Drive Link Clash
    TI-0000-1552 TBD 28V BCCU Lightning Compliance
    TI-0000-2682 TBD AR Probe Light
    TI-0000-0884 CR-024000 AESG – Material & Workmanship
    TI-0000-1142 TBD Missionized Gun System Jumper Panel Hoses and Drain Seal
    TI-0000-1796 CR-025271 Ordnance Hoist System (OHS) Motor
    TI-0000-2506 TBD Gun Port Blast Mislocation
    TI-0000-2546 TBD Weapon bay light departing aircraft during flight
    TI-0000-2833 TBD Gun System Muzzle and Purge Door Time Out
    TI-0000-0387 CR-016910 Fuel System Major Variance for LRIP 1 – Dive Rate Performance
    TI-0000-1161 CR-22656 STOVL Aft MLG Door Cracking
    TI-0000-1518 CR-024193 PAO Cooling Orifices In Center Fuselage Cold Liquid Loop
    TI-0000-1783 TBD Canopy Boot Cracking
    TI-0000-2633 CR-024265 Flaperon Blade Seal Buckling
    TI-0000-2672 TBD Radome Shroud Gapping/Trimming
    TI-0000-2909 CR-025167 IPP Bay High Flow Air Duct Separation
    TI-0000-2931 TBD CV NLG Drag Brace Cylinder and Steering Motor
    TI-0000-0236 CR-019412 FPS Fire and Bleed Leak Controller (FBLC) Redesign
    TI-0000-0260 CR-016633C Canopy Actuation System
    TI-0000-0738 CR-025142 Modified Fuel Dump Valve (T28a)
    TI-0000-0772 TBD PTMS Turbomachine/ACCM Cable Interface Changes
    TI-0000-0327 TBD STOVL High Sea State Fuel Stowage – Rev B to CR-016712A
    TI-0000-0737 TBD IPP Purge Issue Due to Low Fuel Shutdown
    TI-0000-1650 CR-022737 MWARS for Production Seat
    TI-0000-1653 CR-23490 Ground Maintainance Valve Deletion to Prevent PAO in Cockpit
    TI-0000-2416 TBD CV Drag Strut – Alt Gear Extension
    TI-0000-2450 CR-023901 Bleed Air Sensor Fitting Galling
    TI-0000-2635 TBD CV NLG Interference Problems – OBOGs routing
    TI-0000-2725 CR-024162 Vehicle Management Computer (VMC)
    TI-0000-2834 CR-024904 Boarding Ladder Cracks
    TI-0000-2889 TBD WBDDS Supplier Disclosure on Lower Breakaway Torque
    TI-0000-0771 CR-16464B Install Battery into CNI Rack 3A and 3B
    TI-0000-0945 TBD CTOL Audio Control Electronics (ACE) In-Flight Refueling
    TI-0000-1056 CR-016660C RADAR 1A & 1B Racks -0002 Cut-in
    TI-0000-2818 CR-025046 EOTS LoS Pointing Angle
    TI-0000-1093 CR-023616 CV Arresting Gear
    TI-0000-0358 TBD Production Ejection Seat (-0021)
    TI-0000-0514 TBD Lift Fan Inlet Maintenance Fix
    TI-0000-0579 TBD Auto Pilot
    TI-0000-1520 TBD CV Nose Landing Gear Aircraft Integration
    TI-0000-1761 TBD HT EHA Solenoid Valve (SOV) Qual Test Failure
    TI-9999-0655 TBD EO DAS Center Fuselage Vibration Testing
    TI-0000-0730 TBD CV Rudder EHA
    TI-0000-0833 CR-021053 Short Shank Condition on Engine Inspection Panels
    TI-0000-1122 TBD LEFAS Foldbox Lug Cracking
    TI-0000-1192 TBD CTOL Thrust Mount Shear Web
    TI-0000-1494 TBD PTMS Turbomachine Configuration to Correct Qualification Failures
    TI-0000-1499 TBD FS 472 Bulkhead Crack BH-1
    TI-0000-1541 TBD CV HT LOWER SKIN BOLTS SD-2013-010
    TI-0000-1649 TBD CV LEFAS Asymmetry Brake Lug Cracking
    TI-0000-1655 CR-024025 STOVL RH and LH Rear Spar Lower Flange Fatigue Cracks
    TI-0000-2423 TBD CV Lower FS 518 Design Change
    TI-0000-2448 CR-023966A CV Thrust Mount Shear Web – Service Life
    TI-0000-2670 TBD Durability Findings 2013 – Bulkhead FS 496
    TI-0000-2813 TBD Durability Findings – FS 450, 472, 556, 518 Lower and IRCM Fitting
    TI-0000-2814 TBD Durability Findings 2013 – FS 575 Center Arch Frame
    TI-0000-1104 TBD CTOL Ventilation Leakage from Bay 207L
    TI-0000-0992 CR-013553 Outboard Vertical Tail Seal Redesign
    TI-0000-0904 CR-021759 Backup Radio Guide Pin Misalignment
    TI-0000-1053 CR-022138 Fire Suppression Bottle Low Clearance
    TI-0000-2675 TBD Roll Nozzle Bay – BALD Sensors – Supplier Disclosure
    TI-0000-2921 CR-025116 Gun Vent Door Unpainted Brackets
    TI-0000-0485 TBD J12003 Ejection Seat Stand Design Issues
    TI-0000-0660 TBD J26007 LF Driveshaft
    TI-0000-0799 TBD Canopy Sling
    TI-0000-1337 TBD DR 1-2076141 Tool Boxes not within weight standards
    TI-0000-1338 TBD DR 1-2565051 Tool Set Shipboard FOD Hazard
    TI-0000-1629 TBD Deployable Mission Rehearsal Trainer #1
    TI-0000-1658 TBD Changes to Support Turning on AMC’s Algorithms in ALIS
    TI-0000-2440 TBD J26035 Adapter, Drive Shaft Compression Galling issue
    TI-0000-2699 CR-023093C Fibre Channel Switch Design Issues -0005
    TI-0000-2797 TBD SE Weight Label and Forklift Provisions
    TI-0000-2954 TBD STOVL NLG EEE Failure
    TI-0000-1408 TBD AEL, Aft Sector
    TI-0000-2865 TBD TR2 – SP-SPIO Issue
    TI-7777-0004 CR-013644D MLG Strut Redesign
    TI-7777-0007 CR-015718A OBOGS Plenum HEPA Filter Provisioning
    TI-7777-0010 CR-016660B Radar Harness Redesign
    TI-7777-0024 CR-018697 Gun Gas Purge & Gun Port Door Actuators
    TI-7777-0031 CR-018544 Brake Control Electronic Unit Update
    TI-7777-0042 CR-018487A Return Fuel Cooler HX Coating
    TI-7777-0057 CR-018378 Nacelle Fan – Full Qualified Configuration
    TI-7777-0077 CR-009382B Small Diameter Bomb (SDB) Rack Strut
    TI-7777-0081 CR-014768E 270V BCCU Change
    TI-7777-0083 TBD EHAS/LEFAS -0011 EU & Rack Config Update
    TI-7777-0084 CR-016708A ACCM Filter Pin
    TI-7777-0085 CR-016758A Replacement of Door Actuator Lock Assemblies
    TI-7777-0087 CR-016909A Flaperon EHA Pump Design Change
    TI-7777-0089 CR-017095 Avionics Bay Environmental Seal Change
    TI-7777-0093 CR-017505 Flow Sensor EMI/Vibration
    TI-7777-0095 CR-017773 Manual Drive Unit
    TI-7777-0097 CR-017937A IEU Lightning Compliance
    TI-7777-0098 TBD CTOL Structure Redesign for Updated Gun Loads
    TI-7777-0101 CR-15956A NLG Down Lock Actuator
    TI-7777-0102 CR-016633C Canopy Actuation System
    TI-7777-0106 CR-016912 WBD Fwd Uplock Roller Bracket

  10. LantR.fant

    Toegegeven. De belangen van allerhande lobbys om de JSF aan te schaffen kennen we. Maar het toestel heeft nu al een dubieuze reputatie.

    We zouden ook kunnen besluiten om 3 van die JSF’s af te nemen om te zien of ze wel voldoen.
    Verder zijn er dus verschillende types straaljagers voor verschillende doelen. Zo lees ik hierboven. Dan zal je dus ook meerdere typen straaljagers moeten hebben.

    Een timmerman die alleen een hamer heeft kan ook niets beginnen.

    Ik ken de motivatie van D66 niet en ik vind het 1 grote kwallenpoel. Maar misschien hebben ze in dit geval toch wel een punt.

  11. Twan 21

    @LantR.fant
    Er zijn sowieso 3 versies van de JSF. NL koopt de F-35A. Dit is de basisversie. De mariniers krijgen de F-35B. Deze versie heeft een extra motor en kan verticaal opstijgen. Minder spectaculair dan het lijkt want het toestel heeft nog steeds een vliegveldje van landingpads nodig om op te stijgen. Zouden die er niet liggen dan beschadigd het toestel zichzelf met opstuivend zand en stenen. Dat verticaal opstijgen wordt trouwens zwaar overschat. Het is sinds het begin van de oorlog in Irak (1991) nog nooit gebeurd dat Amerikaanse Harriers zo hebben geopereerd. Zo’n Foreward airbase dicht bij het front en de eigen troepen heeft namelijk zeer veel logistiek nodig om te functioneren. Zo veel, dat de Marinecorps AL haar V-22 Ospreys nodig zou hebben om deze basis te installeren en operationeel te houden. Ze zouden dan al hun andere taken, zoals het bevoorraden van de grondtroepen, niet meer kunnen uitvoeren.

    Dat reden dat de Mariniers toch de F-35B hebben geëist is dat dit een speciale versie is die de Navy niet heeft. Dit rechtvaardigt het bestaan van een speciale luchtmacht voor de Marines die ze al hebben sinds de tweede wereldoorlog. Bezuinigingen hebben de Amerikanen kritisch gemaakt en de luchtmacht van de Marines staat onder druk. Zonder F-35B zou er geen luchtmacht meer zijn voor hen in de toekomst en zouden ze vliegtuigsteun moeten aanvragen bij de Navy.

    Deze eis om een tweede motor te kunnen huizen is ook de reden waarom het toestel aerodynamisch zo slecht is. Men heeft enorme concessies moeten doen om de motor te kunnen huizen. Hierdoor is het zwaar, niet wendbaar en is bijvoorbeeld de rug achter de cockpit extra hoog. De motor moet er verticaal in kunnen staan. Als gevolg hiervan heeft de F-35 geen druppelcockpit met uitstekend uitzicht naar achteren zoals bij de F-16 en F-22. De F-35 vlieger heeft maar beperkt zicht naar achteren. Dat uitzicht naar alle richtingen is uitermate belangrijk in een luchtgevecht. Die zijn nog lang niet uit de tijd. Vooral voor een F-35 kan het vrij vaak op een luchtgevecht aankomen omdat het toestel maar TWEE middellange afstandsraketten kan meenemen. Lange afstandsraketten als de nieuwe Europese Meteor die wel onder de Gripen, Rafale en de Typhoon passen kunnen niet meegenomen worden door de F-35. Na twee lanceringen van de AIM-120 AMRAAM met een “proven” trefzekerheid van onder de 50% staat de F-35 met lege handen. Hij zal moeten vertrouwen op boordkanon. Korte afstandsraketten zoals de sidewinder kan de F-35 wel meenemen maar dan moeten die onder de vleugels worden gehangen wat het beetje stealth dat de F-35 heeft ongedaan zou maken.

    Dat boordkanon trouwens, kan nog niet vuren. De software die nodig is om te richten zal pas in 2019 af zijn. Er is een enorme software achterstand en men concentreert zich momenteel op het verkrijgen van volledige luchtwaardigheid voor de F-35.
    Wat? ja, de F-35 vliegt al sinds 2001 maar mag nog steeds alleen maar ongevaarlijke manoeuvres uitvoeren. Daar boven op mag het nog steeds niet in de buurt van wolken komen omdat men een groot deel van de brandbestrijdingssystemen heeft verwijderd om gewicht te beschadigen. Blikseminslag is einde oefening voor de JSF.
    Men heeft deze verwijderd om andere systemen te kunnen plaatsen en onder het maximale gewicht te blijven. Men had gehoopt dat gaandeweg in het programma men gewicht zou kunnen besparen waarna de brandblussystemen teruggeplaatst zouden kunnen worden. Dat is nog niet gebeurd.

    Het afvuren van wapens is sowieso een probleem voor de F-35. Uiteraard kan hij er in stealthmode maar een paar meenemen maar de software voor het helmvizier is dermate traag dat er een “lag” optreedt (als een zwaar computer spel spelen op een oude computer) en het maakt de piloten ook nog eens misselijk.

    Doordat het toestel te zwaar is, zijn ook te weinig systemen meervoudig uitgevoerd. Hierdoor is het toestel erg kwetsbaar voor licht vuur zoals dat optreedt bij ondersteuning van grondtroepen waarbij het beschoten wordt door geweren vanaf de grond. een kogeltje zal vaak het einde betekenen van de F-35 of in ieder geval de missie.

    De F-35C is trouwens de uitvoering voor de Navy. Dit toestel heeft maar één motor net als de A-versie maar heeft grotere vleugels om landen op vliegdekschepen mogelijk te maken.

    De Navy ziet de F-35C al helemaal niet zitten maar durft dat niet openlijk uit te spreken. Ze zijn echter bezig om steeds meer F/A-18 E/F Super Hornets en F/A-18G Growlers te kopen. Dit beperkt het resterende budget voor de F-35C omdat het geld al uitgegeven is en alle toestellen die al vervangen zijn door de nieuwe Hornet varianten weer 30-40 jaar zullen vliegen waarna ze in aanmerking komen om vervangen te worden door een mogelijke opvolger van de F-35C.

    Een ander groot nadeel van de F-35 is dat het al zijn sensoren intern meevoert en niet onder de romp of vleugel draagt zoals de de huidige jagers. Dit is gedaan omdat extra externe pods stealth ongedaan zouden maken. Het nadeel is dat wanneer nieuwe techniek beschikbaar komt deze niet in een nieuwe pods geplaatst kan worden onder de toestellen. Als gevolg hiervan heeft de F-35 15 jaar oude sensoren die minder presteren dan de nieuwste sensoren die momenteel onder de F-15E Strike Eagle en F/A-18 E/F/G. Zo kan momenteel een vlieger informatie vanaf de grond ontvangen (dit kan de F-35 ook) EN zelf doelen aanwijzen voor troepen op de grond om aan te wijzen of te vragen om bevestiging. Dit kan de F-35 niet. De laatste mogelijkheid wordt zo gewaardeerd dat de Amerikanen alleen maar toestellen grondondersteuning aan Amerikaanse troepen laten leveren die dit kunnen. Dit beperkt doden door friendly fire en colateral damage.

    Vreemd dus dat de F-35 dit niet kan maar aanpassing van het systeem zou de aanpassing van een groot deel van de bedrading van de F-35 betekenen wat weer extra (jaren?) vertraging zou opleveren.
    Dit belooft weinig goeds voor de toekomst.

    Oh ja nog een nabrander. De AIM-120 middellange afstandsraketten die de F-35 meeneemt hebben wanneer door de F-35 gelanceerd een veel korter bereik en lagere snelheid dan wanneer ze door een F-22 of F-15 worden gelanceerd. Deze toestellen hebben een veel hogere snelheid dan de F-35 en deze snelheid wordt overgedragen op de raket bij lancering. En de AIM-120 heeft toch al een korter bereik dan z’n Russische tegenhangers.

    Zelfs de Gripen vliegt sneller en vuurt zijn raketten af met hogere snelheid. En de nieuwste Gripen heeft trouwens optische sensoren die de F-35 in stealthmode kunnen opsporen (aangetoond in simulaties) en raketten kunnen geleiden. Rafale en Typhoon werken hieraan.

  12. Twan 21

    Oh ja. Voordat er straks iemand gaat roepen dat de F-35C wel degelijk een luchtverdedigingsjager is omdat de Amerikaanse vloot nu eenmaal luchtverdedigingsjagers nodig heeft om te kunnen opereren; bekijk eerst deze filmpjes eens.

    Marineschepen zullen onaantastbaar worden voor conventionele aanvalswapens zoals andere vliegtuigen en geleide raketten. De railgun heeft enorm veel potentie en zal de oorlogsvoering veranderen voor het eerst sinds WOII.

    Dit is geen science fiction maar binnen afzienbare tijd klaar.

    http://www.youtube.com/watch?v=lFCTzIGYeMk

    http://www.youtube.com/watch?v=9hqm-9Cdkk0

  13. Twan 21

    Nog een “leuke” anekdote trouwens.

    Het DAS systeem van de JSF, een optische sensor die aanvallen moet waarnemen en de flares in werking zet verward zichzelf met die flares. Het ziet z’n eigen flares als nog meer aanvallen waardoor nog meer flares worden uitgestoten wat weer resulteert in meer fictieve aanvallen met uiteindelijk het gevolg dat alle flares achter elkaar worden uitgestoten…..

  14. CJD

    De JSF is een bodemloze put. Weg ermee!

Reacties zijn gesloten.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.