Gelukkig: geen maximumsnelheid op fietspaden in Den Haag

Politici bedenken altijd weer nieuwe regeltjes om de burger te pesten. 

Hier word ik zo ongelofelijk moe van. Als niemand protesteert, komen politici steeds weer met de meest bizarre regeltjes op de proppen. Het CDA in mijn stad, Den Haag, wil een maximumsnelheid van 25 kilometer per uur voor fietsers. Ja, dat leest u goed. Een maximumsnelheid voor fietsers.

Fietsers die harder dan 25 kilometer per uur zouden willen fietsen – en dat is zo’n beetje iedereen die een beetje doorfietst met een gezond lichaam – zouden dan net als bromfietsers op de weg moeten rijden, voor, achter en naast de auto’s die er met minstens 50 kilometer per uur rijden. Godzijdank wordt het domme en gevaarlijke CDA-plannetje niet uitgevoerd door het Haagse college:

(…) het college ziet praktische bezwaren tegen het handhaven van een maximumsnelheid. ‘Fietsers hebben geen (betrouwbare) snelheidsmeters en zijn zich daardoor niet bewust van hun snelheidsovertredingen’, schrijft het college aan de gemeenteraad.

Ik begrijp niet wat het CDA dacht toen ze met het voorstel kwamen. Zouden ze op elk fietspad een politie-agent willen neerzetten met een lasergun om de snelheid van de fietsers te meten, zodat iedereen die een paar kilometer per uur te hard rijdt een boete krijgt thuisgestuurd? Of zouden er flitspalen moeten komen te staan op ieder fietspad in Den Haag? De domheid van het voorstel is stuitend.

Ik stel voor dat we domme voorstellen van naïeve politici voortaan extra belasten. Dat levert ongetwijfeld een heleboel geld op voor de schatkist.

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en like onze spiksplinternieuwe Facebook-pagina!
In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

6 reacties

  1. John_Kenner

    Tja, ik begrijp enigzins waar de aandrang tot snelheidsbeperking op het fietspad mogelijk vandaan komt. Af en toe is het tegenwoordig nl. een drukke toestand op het fietspad. Niet alleen is er het snelheidsverschil tussen omafiets-ers en wielrenners/electrobikes, maar ook rijden er snorbromscooters en blokkeren joggers de doorgang.. Kortom, een grote diversiteit (deels oneigenlijke) gebruikers waartussen aanvaringen onvermijdbaar zijn.
    Dit te trachten te beheersen d.m.v. snelheidscontroles is natuurlijk onzinnig. Wellicht nog meer dan verkeer op de autorijbaan betreft, moet gevaarlijk gedrag bestraft worden, niet snelheid an sich. Dus de rij-kwaliteit moet worden beoordeld, niet de kwantiteit.

  2. JanvanEechoud

    Oh…, wat fijn.
    Even geen gezeik over Jacobus en Beukman. …

  3. Frits B

    Ha, Frank is nog niet op de hoogte van electrische fietsen (waarvoor overigens wel een snelheidsbeperking geldt die massaal wordt overtreden) en van snorscooters die eveneens aan een maximumsnelheid gebonden zijn waar ze zich evenmin massaal niet aan houden. Bromscooters met een toegestane maximum snelheid van 45 km/h mogen overigens binnen de bebouwde kom niet eens op het fietspad, maar dat willen ze geen van alle weten. Het voorstel betrof dan ook niet een maximum snelheid voor fietsers maar op fietspaden. Het struikelblok is de onmogelijkheid van handhaving. Maar eerlijk, mag niet ook van freelance journalisten verwacht worden dat ze enigszins verantwoorde teksten afscheiden?

  4. Beukman

    Tja, de Amsterdamse fietspaden zijn inmiddels vergeven van de opgevoerde brommertjes. De elektrisch aangedreven fiets wordt ook populairder. In Den Haag zal het niet anders zijn. Daar komt bij dat de traditionele fiets steeds beter wordt, en er steeds harder op gereden wordt. Al met al gaat de gemiddelde snelheid op het fietspad vooruit.
    Laten we eerst vaststellen dat dit een probleem is, en dat de huidige fietspaden aangelegd zijn in en tijd dat deze problemen nog niet bestonden. Vertel maar wat we er maar aan moeten doen.

  5. Moose

    Jaa.. nog meer regels. De Nederlander kan en wil niet zonder.. Dan hoeft hij z’n hersens niet te gebruiken en kan hij zich verschuilen en zijn verantwoordelijkheid ontduiken.

  6. Joop Klepzijkert

    Ze bedenken die regeltjes natuurlijk niet om geld te generen vanwege al die bekeuringen die uitgeschreven kunnen worden. Nee die snelheid beperking voor fietsers willen politici voor de veiligheid, want die staat voor op. Nou beukman kom er maar weer in. Let wel met geïndoctrineerde/hersenspoelde (links of islam) ga ik niet in discussie, dus je hoeft niet te reageren op mij.

Reacties zijn gesloten.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.