Horecamedewerkers klagen: we krijgen niet genoeg fooi

Betere service zou al een heleboel helpen.

Ik geef met alle plezier fooi als ik in een café of restaurant heb gezeten. Ik vind dat dat erbij hoort, maar ik geef niet altijd fooi. Als de service niet goed is, verdienen de medewerkers ook geen extra geld. Dat hebben ze dan aan zichzelf te danken. En ik ben niet de enige die er zo over denkt: er zijn steeds meer Nederlanders die minder of zelfs helemaal geen fooi geven.

Althans, daar klagen horecamedewerkers over volgens een onderzoek van vakbeurs Horecava en NOS op 3. Volgens 60 procent van de ondervraagde horecamedewerkers geven wij Nederlanders minder fooi dan voorheen. Daar zijn ze niet blij mee natuurlijk:

Horecamedewerkers willen graag fooi, natuurlijk omdat het voor meer inkomsten zorgt, maar ook omdat het volgens hen iets zegt over de service en de kwaliteit van het eten en drinken. “Fooi is een extra waardering voor een branche die uit beleving bestaat”, laat iemand weten. Op de meeste plekken wordt de fooi verdeeld onder het personeel; het keukenteam krijgt vaak ook een deel.

33 procent van de ondervraagde horecamedewerkers beweert dat we niet minder maar ook niet meer fooi geven, en 7 procent zegt dat we méér fooi geven. De trend is duidelijk: het geven van fooi wordt steeds minder populair in Nederland.

Ik begrijp dat wel, om twee redenen: de medewerkers krijgen een prima salaris voor het werk dat ze doen, en als de service tegenvalt (omdat je wordt genegeerd, omdat je niet krijgt wat je hebt besteld, etc.), dan vind ik dat je ook geen fooi hoeft te betalen.

We denken in Nederland dat de service al snel goed is en dat er daarom maar met fooi moet worden gestrooid. Ik zou zeggen: ga eens naar Amerika. Dáár is de service pas goed. De medewerkers verliezen je geen seconde uit het oog en doen alles om je tevreden te houden. Dat komt ook omdat hun inkomen (deels) afhankelijk is van fooien van klanten.

Misschien moeten we het minimumloon ook maar loslaten voor iedereen die in de horeca werkt. Als wij tenminste écht goede service willen en horecamedewerkers meer fooi willen krijgen.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

14 reacties

  1. Matthijs

    We hebben minimumloon, we betalen die gasten al veels te veel.
    Dan willen ze nog fooi ook?
    Voor wat?
    Van de keuken naar de tafel lopen? Werkelijk?
    Is dat het nivo waarvan we zo onder de indruk moeten zijn dat we meer afrekenen?
    Kijk, als je nou een speciaal truitje aan doet zodat we met onze kleine heer denken, dan hebben we een deal.

  2. RdeZwart

    In de VS is niet alleen de service VEEL beter, maar de horecaprijzen liggen er ook nog eens een stuk lager. Wat er dus voor zorgt dat je vaker buiten de deur gaat (kan gaan) eten, wat er weer voor zorgt dat er meer omzet in de horeca is, wat er weer voor zorgt dat er meer werk is, etc. Waar ik in de VS voor 70 dollar met mijn gezin uit eten kon in een steakhouse, ben ik in Nederland zomaar het dubbele kwijt. Met enige regelmaat bekruipt mij het gevoel dat “lagere prijzen = meer klandizie = meer omzet = meer banen = winwin-situatie voor klant, ondernemer en de minister van financiën” in ons land niet begrepen wordt.

    1. Matthijs

      In de VS komen ze daar onderhand ook hard van terug.
      Daar denken ze ook dat duurder, meer omzet betekent.

  3. zondaarzout

    Ik geef geen fooi, ik krijg namelijk ook geen extra geld als ik mijn werk gewoon doe. Wil je een hoger salaris, ga dan studeren en zoek een baan waar je meer centjes krijgt.

  4. Avander

    Je hoeft er niet voor naar Amerika te reizen hoor. Je kan in Duitsland van Flensburg tot Gmunden en alles wat daar tussen ligt overal goed en lekker eten prima bediening en snel, en dat geldt ook voor België.

  5. V.K.

    -Vreemd dat horecamedewerkers niet klagen over de belasting welke zij over hun verdiende fooi moeten betalen.

  6. chris2

    Als mensen ingebed zijn in de CAO en voor hen allerlei premies worden afgedragen en hun vakantiedagen, ziektedagen etc. geregeld zijn, waardoor uiteraard de loonkosten de pan uitrijzen, die vervolgens aan de klant worden doorgerekend, dan is het volkomen misplaatst om fooien te geven.
    Er wordt al dubbel en dwars betaald voor goede service.
    Niemand haalt het in zijn hoofd om de schoenenverkoopster die o, zo haar best doet een fooi te geven. Waarom dan wel aan bedienend personeel?

  7. Nico

    Helemaal eens met Frank Verhoef. De doorsnee Nederlandse service is echt geen fooi op Amerikaans niveau waard, als het al een fooi waard is. Op een mooie middag op een terras kan het soms 10 minuten duren voordat iemand vraagt of je nog wat wilt drinken als je glas leeg is. Vervolgens duurt het nog eens 10 minuten voordat je je drankje hebt.

    Het is ook de schuld van de horeca ondernemers die pennywise en poundfoolish zijn. Liever zetten ze een paar onervaren studentjes neer die meer met elkaar dan met de klanten bezig zijn dan dat ze een paar echte vakmensen neerzetten die sneller bedienen en dus meer omzet geneneren. En die laatsten betaal ik graag wat extra’s

  8. Primo

    Waar vind men tegenwoordig nog een vakbekwame kelner of kelnerin, ja in een sterrenrestaurant, de rest van de horeca wordt bemenst door studenten die voor € 5/7,50 per uur werken op een 0 uren contract en van toeten noch blazen weten.

    Vroeger waren de prijzen exclusief 15 % bedieningsgeld, maar dit is in de vroege zeventiger jaren van de vorige eeuw afgeschaft, toen had je een tronk waaruit naar gelang je ervaring bezat punten in uitgedeeld werden die je salaris vormden.
    Wat werd aangevuld met fooi, wat overigens exclusief een pot was die het bedienend personeel beheerde, later gingen werkgevers zich daar mee bemoeien wat resulteerde dat ook het keukenpersoneel/afwassers mee gingen delen.

    Fooi/tip werd gegeven als je bijzonder gastvrij was, kom daar nu maar eens op bij wat tegenwoordig de horeca bemenst.

  9. jonathan

    Ik vind het niet nodig om fooi te geven. Doe het af en toe. In andere beroepsgroepen wordt er geen fooi gegeven. Waarom dan wel in de horeca waar ze een salaris krijgen waar geen rekening met fooi, dus niet die afhankelijkheid daarvan, wordt gehouden. Als dat wel zo zou zijn is een fooi meer vanzelfsprekend.Zoals in de VS en Duitsland.Maar dat is niet in NL van toepassing en de prijzen in de horeca zijn al hoog. Fooi, ik geef het niet vaak. Maar als de service van dien aard is dan is een fooitje snel gegeven.Maar niet vanzelfsprekend.

  10. W.H.J. Reiss

    Steeds moet ik lezen “salaris “!
    Iemand die werkt krijgt geen salaris, die krijgt loon !
    Iemand die een beetje met de handjes zwaait hoe het moet en daarvoor een goede beloning krijgt, dat is salaris !
    Het woord salaris is ingevoerd om de gewone werknemer ‘belangrijker’ te maken ! Die paar centen die men in de horeca kan verdienen noem ik dus geen salaris !
    Geef die jongens toch fooi en ben niet altijd zo kritisch.
    Gielah zou zeggen het is zaliger om te geven dan te nemen.
    Ik merk aan de reacties, dat een Limburger echt geen Hollander is !!!

    1. Primo

      Natuurlijk geef ik ook een overtip als iemand mij correct en vriendelijk behandelt in een horecabedrijf, maar heden ten dage zijn die mensen met een lantaren te zoeken.

      Het is natuurlijk wel een feit dat de lonen structureel te laag zijn in de horeca, maar daar is de klant niet debet aan.

    2. Julius

      Verhip, ik ben het een keer met je eens..

      1. W.H.J. Reiss

        @Julius
        Maar jij bent geen Limburger. Die zijn nl. extra intelligent. Die stemmen straks voor 40% PVV.

Reacties zijn gesloten.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.