5 tips van afval-experts om gezond en fit te worden

Nee, de adviseurs zijn geen diëtisten, dokters, of professionele coaches. Ze zijn ervaringsdeskundigen

Niets is beter dan dat. Ja, zogenaamde experts kunnen je van alles en nog wat vertellen, maar op de één of andere manier blijft al het afval-advies veel beter hangen als degene die het met je deelt een ervaringsdeskundige is. Vandaar dat ik zo onder de indruk ben van deze mensen die stuk voor stuk tientallen kilo’s afvielen en andere mensen nu tips geven over hoe zij hetzelfde kunnen doen.

Screen Shot 2015-05-30 at 18.52.21

1. Signe Heffernan: “Ontwikkel één gezonde gewoonte per keer en bouw daarop voort” (-55 kilo in 2 jaar)

“Ik begon met een wandeling van 5,6 kilometer van en naar huis. Ik hield dit zes maanden vol; daarna begon ik mijn eetgewoonten aan te passen. Geen suiker meer en alleen nog maar vers voedsel. Toen ik dit op orde had huurde ik een personal trainer en begon ik te fitnessen.

“Doet het in het begin rustig aan. Ontwikkel een systeem – een plan – waar je je aan kunt houden. Als je eenmaal een nieuwe manier van leven ontwikkeld hebt kun je meer dingen veranderen.”

Screen Shot 2015-05-30 at 18.56.41

2. Hunter Montgomery: “Luister naar advies van anderen maar neem zelf beslissingen over wat je wel en niet doet” (-47 kilo in 1 jaar)

Er zijn zoveel fitness- en gezondheidsexperts, zeker op het Internet. Het is van het grootste belang dat je experimenteert; probeer verschillende diëten en workouts. Wat ik heb geleerd is dat ieder persoon anders is en anders reageert op diëten en sporten. Onthoud daarom dat niemand je lichaam beter kent dan jijzelf. Luister naar je lichaam.

Screen Shot 2015-05-30 at 18.59.13

3. Olivia Sullivan: “Als je cardio niets aan vindt, zoek dan iets anders dat wel bij je past” (-45 kilo in 1 jaar)

“De belangrijkste openbaring die ik heb gehad is dat cardio echt vreselijk is. En het is nog erger dan vreselijk als je 130 kilo weegt; het zorgt ervoor dat je je heel slecht voelt over jezelf. Een vriend vertelde me dat ik moest gaan gewichtheffen en ik vond het meteen geweldig. Toen ik erg zwaar was, was het meteen al te doen; ik merkte dat ik behoorlijk sterk was. Natuurlijk deed ik af en toe cardio, maar het was het gewichtheffen waardoor ik steeds weer terug naar het fitnesscentrum ging. Later ontdekte ik boksen; ik had toen genoeg basisconditie opgebouwd om daar plezier in te hebben.

Screen Shot 2015-05-30 at 19.03.07

4. Jackie Kankam: “Als je net begint met sporten kun je weleens in huilen uitbarsten. Het belangrijkste is dat je gewoon doorgaat” (-32 kilo in 2 jaar)

“Ik zal de eerste keer in het fitnesscentrum nooit vergeten. Ik huilde; ik zou graag willen zeggen dat ik een traan in mijn ogen had, maar het was echt huilen – en nog hard ook. Het was in het fitnesscentrum van mijn werk, dus mijn collega’s zagen me huilen en probeerden oogcontact te vermijden. Op een gegeven moment ging ik zitten en toen bedacht ik me, ik kan nu opgeven… maar ik kan ook hard voor mezelf zijn en doorgaan omdat het de volgende keer dat ik train minder zwaar zal zijn als ik niet opgeef. Toen besloot ik om door te gaan; opgeven was te makkelijk.

“Mijn favoriete citaat is: ‘Het verschil tussen vallen en falen is de beslissing die je al dan niet neemt om weer overeind te komen.’ Ik begreep dat als ik gewoon overeind kwam en doorging het elke dag een beetje makkelijker zou worden.”

Screen Shot 2015-05-30 at 19.08.34

5. Gurinder Pabla: “Ga niet op dieet. Ga het avontuur aan om je hele levensstijl te veranderen” (-32 kilo in 3 jaar)

“De grootste uitdaging voor mij is om mijn hele levensstijl te veranderen. Het is geen dieet, het is geen sportgewoonte, het is zeker geen pil; het is een complete verandering van levensstijl. Het is zo vaak gebeurd dat ik wilde dat ik gewoon weer lui op de bank kon hangen, een hele pizza in mijn eentje opetend, maar ik doe dat nooit omdat ik weet wat mijn doel is. Ik wil niet voor de tweede keer de persoon worden die ik eens was.”

Ben jij aan het afvallen – of ben je eerder al kilo’s kwijtgeraakt? Zo ja, heb jij nog tips voor anderen die graag gezonder en fitter willen worden?


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

2 reacties

  1. Daniel

    Signe Heffernen heeft een goed verhaal!
    Stap voor stap en niet op korte termijn resultaat willen zien.

    Deze manier is een degelijke en gezonde manier van afvallen.

    Mooi artikel Michael.

  2. Michael van der Galien

    Dank Daniel. Het is wat persoonlijk voor me: ik ben sinds een maand ook bezig met afvallen. Doe het vrij langzaam aan (4 kilo in vier weken), maar ik hoop dat die aanpak daardoor des te degelijker is. Mijn grootste ‘change’ is dat ik ben gaan fitnessen: vier keer per week gewichtheffen, drie keer per week alleen cardio.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.