Arabist Hans Jansen (1942-2015) wist altijd precies waar hij over sprak

Rust in vrede.

De meest bekende arabist van Nederland is gisteren op 72-jarige leeftijd overleden na een herseninfarct die hij zondag opliep. Hans Jansen was ook Europarlementariër namens de PVV sinds vorig jaar.

Ik heb veel van zijn boeken gelezen, en het moet gezegd worden: Jansen wist als geen ander wat in de koran stond en andere boeken met leefregels en verplichtingen uit de islamitische wereld (de hadith). Dit zegt zijn uitgever over hem:

“Zijn scope was breed: als wetenschapper publiceerde hij een standaardwerk over de ideologie van de moordenaars van de Egyptische president Sadat”, aldus zijn vriend en uitgever Van Praag. “Hij schreef prachtige boeken over de islam en andere godsdiensten. Dat hij nooit te beroerd was om bij te leren, blijkt wel uit het feit dat hij vorig jaar op 71-jarige leeftijd als lid van de PVV-fractie toetrad tot het Europees Parlement. Een nieuw leven waar hij met veel toewijding en plezier aan was begonnen.”

Je hoeft het niet met Jansen eens te zijn – velen zijn dat niet, onder andere omdat hij actief werd voor de PVV – om op z’n minst te erkennen dat hij wist waar hij over praatte. Ik kan iedereen aanraden een paar van zijn boeken te lezen om een beter beeld te krijgen van wat er allemaal valt te lezen in de islamitische teksten die worden onderwezen in de moskeeën.

PVV-leider Geert Wilders zei gisteren in reactie op het overlijden van Jansen dat hij “een bijzonder mens” was. “Hij inspireerde ons met zijn eruditie, zijn humor en zijn beminnelijkheid. Hij was een autoriteit op het gebied van islam, had een snelle geest en een scherpe pen. Met hem is een belangrijke steunpilaar van onze fracties heengegaan.”

PVV-Kamerlid Martin Bosma slingerde deze tweet de wereld in, met de tekst ‘strijd den goede strijd’ die Jansen altijd plaatste onder zijn e-mails:

Arabist Jansen is niet meer, maar zijn invloed zal niet zomaar verdwijnen. Daarvoor heeft hij te veel goede boeken geschreven over de islam. Rust zacht, Hans.

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en like onze spiksplinternieuwe Facebook-pagina!
In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

138 reacties

  1. Simon Brouwenstein

    Ik herinner me Hans Jansen nog voordat hij ontspoorde: een genuanceerde intellectueel die wist waarover hij sprak.

    https://www.youtube.com/watch?v=YKdL6QP28gg

    1. Pimsch

      Voortschrijdend inzicht pleit voor deze belangrijke professor.

    2. carthago

      Great men never die.Ga je snuit spoelen zwerfstein.

    3. JanKorneeldeWit

      De enige ontspoorde die hopelijk snel op een dood spoor zal belanden dat ben jij vervelende kwal S Brouwenstein!!!

    4. Antidotum

      Simon/GB

      Het is zo jammer dat je zelfs de doden nog een trap na moet geven.
      Te triest voor woorden.

      Je kunt het niet laten om jouw aversie in de openbaarheid te projecteren als het mensen betreft met een andere visie dan die van jou.

      Er moet tot aan het achtste levensjaar wel iets naars zijn gebeurd waardoor je een onderontwikkeld empatisch vermogen hebt opgelopen.

    5. Qdrpaul

      Geachte heer B.,

      Nu even precies uitleggen waarom de heer Jansen is ontspoord. Wel onderbouwd en met bronvermelding graag.
      Een dergelijke reactie op zo n moment vraagt daarom.
      Ga uw gang!

  2. Bromsnor

    Een zeer groot verlies.

    Een van de weinige Arabisten die niet mee waaide met de politiek correcte wind.

    Zijn artikelen op de zaterdag waren altijd informatief en een plezier om te lezen.

    Rust in vrede, Hans.

  3. cmsuijkerbuijk

    @Bromsnor
    6 mei 2015 at 15:33
    “Een van de weinige Arabisten die niet mee waaide met de politiek correcte wind.”
    Foei! Dat zeg je verkeerd, Bromsnor. Volgens Brouwenstein is dat “ontsporen”.
    Nou ik wou, dat dan álle arabisten maar eens zouden ontsporen en ook de politici niet te vergeten, want zo’n deraillering is hard nodig in dit absurd politiek correcte land!

    1. Simon Brouwenstein

      Laten we dan zeggen, heer Suijkerbuijk, dat hij het spoor dat hij decennialang volgde pardoes verliet en in tegengestelde richting begon te wandelen.

      Zullen we het dan maar een bekering noemen?

      1. cmsuijkerbuijk

        @Simon Brouwenstein
        6 mei 2015 at 15:44
        “Zullen we het dan maar een bekering noemen?”
        “We”? Denk jij voor mij te kunnen spreken? JIJ noemt het maar hoe JIJ het wil. De plank sla je sowieso tóch wel mis, mar betrek mij niet in jouw eigen waanideeën en hersenspinsels!

      2. Jasterke

        geraffineerde zieke geest, verbaal gesteund door puur venijn…Dames & Heren : Simon Brouwenstein !

        1. Pimsch

          Laat ons kalm blijven en niet met non-argumenten komen als “zieke geest” en “waanideeën”. Zulke reacties zijn onvermogen, op hetzelfde niveau als Marcel van Dam.
          Als Simon een steen in de vijver gooit komt hij precies erachter wie radicaal en irrationeel reageert.
          http://www.rijnlandmodel.nl/achtergrond/algemene_semantiek/retorica_trucs.htm

    2. Floris

      Hier laat Simon inderdaad goed zien uit welk hout hij is gesneden. Wie niet meeloopt in de politiek correcte kudde is “ontspoord”.

      Ziedaar het linkse denken in al zijn simplistische kwaadaardigheid en intolerantie.

      Collaga’s hebben geprobeerd Jansen zwart te maken en in diskrediet te brengen enkel en alleen omdat hij islamkritisch was. Ziedaar de fascistoïde mentaliteit van deze linkse grijze muizen.

      De geschiedenis zal hard over dit rode geteisem oordelen.

      1. Wachteres

        En Floris, wat denk je van: racist, fascist en nazi.

        Om maar een paar linkse scheldwoorden te noemen, die gebruikt worden bij gebrek aan tegenargumenten.

        Overal in Europa is dat hetzelfde, de gezamenlijke afspraak om landgenoten die de islam niet als een verrijking willen zien te schofferen, is evident.

        Dat dit tuig zich niet diep schaamt is mij een raadsel.

      2. Simon Brouwenstein

        Foei, wat een krasse taal weer, Floris.

        Was je vroeger ook zo’n linkse jongen die pardoes van mening veranderde?

        p.s. Ik ben niet zo links. Ik vind de rechtsstaat en de competentie van bestuurders belangrijker dan de kleur die ze aanemen. Ik vind de retoriek van links en rechts zoals dat hier vaak wordt gebruikt een beetje jaren ’60.
        Ik ben ook niet dol op de islam, laat staan de gekken die er een islamistsiche draai aan geven. Meen wel dat godsdienstvrijheid een groot goed is. Dat laatste leidt hier veelvuldig tot het misverstand dat ik een islamofiel zou zijn. Eeen wonderljke redenering: ik vind dat Geert Wilders met zijn extremistische denkbeelden ook geen stro in de weg moet worden gelegd maar daaruit volgt niet dat ik zijn denkbeelden steun.

        1. -Harry

          Wat een gezwam toch weer , Jacobus !

          “Ik vind de rechtsstaat en de competentie van de bestuurders belangrijker dan de kleur die ze aannemen ” , ja , ja , de competentie van de pvda-leden is bij voorbaat boven alle twijfel verheven , want je neemt ze altijd in bescherming .

          En jouw idee van een rechtsstaat , daar heb ik ook mijn zakken van vol !
          We worden overladen met islamitisch geteisem waar we nog geen eens commentaar op mogen leveren ! Waar blijft het recht op vrije meningsuiting ?

          Wat nou rechtsstaat ?
          Hebben oude mensen geen recht op een zorgeloos en verzorgd bestaan ?
          Nee , die rechten hebben alleen die zwarte krengen en de geitenneukers .
          Dat is jouw perceptie van de rechtsstaat ?

          Geen enkele PVV-er kan ooit iets goed doen .
          Maar je blijft roepen dat je zo eerlijk en objectief bent ?

          Totaal mislukte klootzakken zoals Cohen en stapelgekke Ella Vogelaar worden verdedigd .

          “Ik ben niet zo links” : helaas wel zó links dat je aller wat niet links is als extreem rechts aanduidt !

          Ben je nou écht zo achterlijk , dat je denkt dat we je demagogische gezwam geloven ?
          Vast niet , want anders zou je het niet haast 24\7 herhalen . Goebbels propaganda !

          Geloof nou maar niet dat er ook maar één opponent hier is die je kunt overreden !
          Waarom doe je het dan ?
          Oh ja , geld !

          Slechts die achterlijke aanhangwagens zoals Keffertje en die Zuid-Amerikaanse moorkop zullen op je spoor blijven zitten .
          Maar die hebben dan ook last van een negatieve leercurve .

          B.L.O. niveau .

        2. Beukman

          En let even op, cat: ik ben het vrijwel woord voor woord eens met Simon, en *toch* ben ik hem niet! Iets wat jouw verstand amper kan bevatten.

        3. carthago

          Foei,wat ben jij een lelijk haatimammetje,zweinstein!

  4. Wachteres

    Ik heb Hans Jansen twee keer mogen ontmoeten: een keer gaf hij een lezing en een keer op een partijbijeenkomst, waar hij ook het woord voerde.

    Een vriendelijke, beschouwende en toch realistische man, die inderdaad wist waar hij het over had.

    Ik ben dankbaar dat ik ook nog persoonlijk met hem heb kunnen praten.

    Zijn dood is een groot gemis voor ons.

    Hans, heel veel dank voor alles wat je voor de vrijheid van ons land en volk hebt gedaan.

  5. NvanderReuk

    Las zonet ergens over de fittie tussen Joshua Livestro en Hans Jansen die te maken had met Michael van der Galien. Heb me daarna wat ingelezen en nu begrijp ik ook waarom Michael van der Galiën nooit maar dan ook nooit reageert op een e-mail dan wel op een contact e-mail. Wel triest als je zo onbeschoft bent opgevoed, maar ach daar hebben al die rechtse websites last van. Hele grote bek maar als je ze bekritiseert laten ze niets van zich horen, geven je een ban etc. Voor Hans Jansen had ik groot respect maar Joshua Livestro en Michael van der Galiën komen nog niet eens in de buurt van 0,1% respect wat ik voor Hans Jansen had.

    1. Viertel

      Oh, ik dacht dat alleen mij dat maar overkwam. Ook ik heb nog nooit een reactie van de redactie van DDS gekregen als ik een contactenmail stuur.
      Ze weten me anders wel te vinden als het over geld gaat…

  6. Gielah

    Laat ik Hans Jansen dan wél de erkenning geven die hij mijns inziens verdient: Hans Jansen was een kanjer!

    Ik hen hem al wat langer.
    Op conferenties voor godsdienstdocenten heb ik hem bij voorbeeld ontmoet.
    De eerste keer dat ik bij een dergelijke gelegenheid een lezing van hem beluisterde, was ik niet zó verguld met hem…. om u eerlijk de waarheid te zeggen….hij deed toen ( nog ) net of christendom en islam zo’n beetje hetzelfde waren… en hijzelf geloofde nóch in de Levende God, nóch in de afgod allah….
    en hij besprak de islam dus op zijn droge, wat meesmuilende toon… en met die aparte humor van hem… zo van: ” Ach, alle gelovigen hebben zo hun afwijkingen…. maar déze club heeft wel érg veel afwijkingen!”.

    Later kreeg ik van mijn lieve man, die altijd een groot bewonderaar van Hans Jansen was, een boek met de titel: ” Het bestaan van God” en daar werd ik óók al niet blij van,
    want dat was typisch zo’n boek van iemand die, hoewel uitermate slim en belezen, nog nooit één persoonlijke ervaring met God gehad had… en daar zit je als gelovige dan toch met érg weinig interesse kennis van te nemen…
    net of de paus een boek over seksuele voorlichting zou schrijven… je herként er niets in… het is louter theorie….
    de schrijver loopt alleen nog maar om het gebouw, waarover hij meent te moeten schrijven, héén…. maar heeft nog nooit één stap binnenin het gebouw gezet!

    Bij een van onze verhuizingen heb ik dat boek toen maar voorzichtig in de vuilnisbak gelegd en mijn man, die intussen via mij al veel meer gezien had van de praktijk van het christenleven, begreep dat toen ten volle…. ik kón niets met dat boek.

    Maar Hans Jansen is niet stil blijven staan!
    Hij las ook kranten!
    Hij volgde ook wat er allemaal in het Midden-Oosten en in Noord-Afrika gebeurde.
    En hij ontdekte welk een enorm gevaar de islam voor de hele wereld aan het vormen was.
    Kwam er weer eens een links figuur melden, dat de koran zulke práchtige, menslievende soera’s bevatte… dan wist Hans Jansen meteen te melden wat er écht in het Arabisch stond… of dat die prachtige, vriendelijk klinkende zin uit de koran alleen voor moslims zélf maar gunstig was, maar juist helemaal niét voor Joden, christenen plus alle andere niét-moslims.

    Hans Jansen was – kortom – onbelazerbaar.
    Hij merkte dat de media hem alleen maar uitnodigden als hij voornamelijk lieve en leuke dingen over de islam vertelde… en als hij bereid was zijn kritiek op de islam en zijn terechte angst vóór de islam in te slikken.
    Omdat Hans Jansen echter vooral een éérlijk mens is, vertikte hij dat!
    Hij liet zich niet de mond snoeren!
    Hij wist waar hij het over had… de interviewers meestentijds niet …of veel minder… en ze moesten hem zijn zegje laten doen óf hem gewoon niet uitnodigen.

    Dat laatste is toen gebeurd.
    Hij werd niet meer gevraagd.
    De islam moest koste wat kost in de luwte blijven… mocht niet eerlijk besproken worden… en alleen arabisten, die zo’n vertékend verhaal bereid waren te vertellen, werden voortaan voor de microfoon of de camera gehaald.
    Dat werden dus vaak… zo niet altijd…. arabisten, die in dienst waren van en betaald werden door islamitische regiems!
    Van hen kon je rustig aannemen dat ze vol enthousiasme over die ontzettend vréédzame islam zouden komen vertellen!

    Intussen hebben wij heel veel aan Hans Jansen te danken.
    Mijn man en ik hadden zijn boeken in de kast staan en lazen die graag.
    De laatste keer dat ik Hans Jansen in persoon zag, was tijdens de uitvaartdienst voor Jaap Mollema, voor velen beter bekend als prof. van Frikschoten… in de aula van de Oosterbegraafplaats in Amsterdam… die geleid werd door Ben Kok!

    Als ik – maar wie ben ik..? – een etiket op het leven van Hans Jansen zou moeten plakken ( maar God doet dat véél beter en véél eerlijker…)
    dan zou ik zeggen, een erudiet mens, een minzaam, bescheiden mens, een goud-eerlijk mens.. géén Jood en géén christen, maar voor 100% zeker wél: een rechtvaardige onder de volken!

    Moge hij wandelen in de landen der levenden!
    De wereld is met zijn heengaan een beetje kouder geworden.

    Shalom, Hans!

    1. Bromsnor

      @Gielah

      Mooi stukje. Dank hiervoor.

    2. Jasterke

      dank Gielah …

    3. van Urk

      Inderdaad Gielah.. Hans Jansen wist als drager het beste te zeggen waar de schoen wringt!

    4. nick

      Dank voor dit eerbetoon Gielah!
      Een bijzonder en wijs mens is te vroeg heen gegaan.
      Wij zullen hem zeker missen!

  7. Nicky

    Dank je wel Gielah voor je uiteenzetting over deze eerlijke en dappere persoon!

    De wereld is weer wat kouder geworden inderdaad.

    Er is zoveel onechtheid gekomen, zoveel imitatie en laf gewegkijk door domme muslimhuggende linksen.
    Zoveel ondankbaarheid ook in het laatste der dagen.

  8. Onder(d)(b)uiker

    Krijg opeens de beelden weer in het hoofd tussen Hans en Harry de Winter van een ander joods geluid.

    Die dacht Hans te kunnen verwijten geen oud hebreeuws te kunnen spreken…

    http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2008/03/harry_denk_even_aan_je_bloeddr.html

  9. Ariel

    Dank je wel Gielah voor je prachtige eerbetoon aan Hans Jansen. Er is ons een groot man, en voorvechter voor de vrede ontvallen. De mensen die van hem houden gaan hem missen. Er is niemand die zijn plaats in kan nemen.

    1. Jasterke

      mee eens….er zijn Geesten die niet gemist kunnen worden !

  10. Jasterke

    nietwaar….Mark Rutte en consorten ?

  11. Jasterke

    Pechtold en consorten ?

  12. Jasterke

    Samsom en consorten ?

  13. Jasterke

    heb ik nog een Landverrader vergeten ?

  14. Antidotum

    We verliezen een aimabel, deskundig en realistisch mens.
    Hij wist waar de islam voor staat en wat zij kan veroorzaken.

    Jammer dat hem de tijd niet is gegund om nog minstens twintig jaar zijn kennis en visie met ons te kunnen delen.

    R.I.P.

    In. Ytngb

    1. Niek Verheyen

      Inderdaad Antidotum, we hadden Hans nog heel hard nodig de komende jaren. Ieder woord van hem richting islam-appeasers was raak! Hij was ook een boodschapper die gaandeweg gehaat werd door alles wat de politiek-correcte gutmensch uithangt. Diep triest dat Hans ons moest ontvallen.

  15. Nicky

    Een man met echte argumenten. Ook al blijft dom links dat tegendeel papagaaien:

    Want goed nieuws: zo kan het ook, als afschrikking, zwijnen bij de zwijnen
    “Zweden willen varkensstal tegen migranten”.
    http://www.telegraaf.nl/buitenland/24009693/__Varkensstal_tegen_migranten__.html

    Het goede bericht eindigt met de zin (ik LEES die bekakte praatjesmaker Simonsteinsch, precies hetzelfde papagaai grijze toontje):

    “Tegenstanders van de actie zien het als een laatste noodgreep van mensen die

    geen

    echte

    argumenten

    tegen de komst van het centrum hebben”.

    Nou, dacht ut wel. Linkse lulhannesen.

    1. Simon Brouwenstein

      Ik zie dat Nicky weer liefdevol spreekt in de geest van haar Heiland en Zaligmaker.

      Waarom staan dit soort zelfverklaarde christenen me zo tegen?

      1. van Urk

        Wat denkt u nu zelf blinde dwaas!

      2. -Harry

        Enig idee “Simon” waarom jij als vermomde moslim ons zo tegen staat ?

        En niet alleen vanwege je schaamteloze N.S.B. inslag .

  16. Gielah

    Wegwezen, Judas!

    1. Pimsch

      Mevrouw Gielah, kom aub een keer zonder geloofsargumenten en dito veroordelingen. Misschien is God helemaal niet zo menslievend of almachtig.
      Als ik Deuteronomium lees ga ik kokhalzen. Het lijkt wel Islam. De apostelen kunnen er ook wat van. Jezus accepteren = hemel (vaag), anders de hel. Als die persoon je niet ligt, heb je mooi pech gehad. Wanneer het zaad niet in goede aarde valt, dan pech gehad. Kunt u zich voorstellen dat de zon ook voor heidenen schijnt en dat er geen dwang is in het geloof? Nee.
      Ik wil niet leven als een heilige, dat is me contre-coeur, en ik wil niet op eieren lopen uit angst. Angst voor een onzichtbare macht die Abraham en Mozes in het oor heeft gefluisterd. Als ik God was, dan was ik voor iedereen zichtbaar en bezocht wereldleiders en ziekenhuizen en verklapte wetenschappers medicijnen en verwoestte ik Mekka. En ik nam ook mijn Vrouw mee. En als de mensen me dan nog steeds ontweken, dan begreep ik dat.

      1. van Urk

        Ach geloven in een God en het begrijpen van de Bijbel is ook een moeilijk te begrijpen fenomeen voor iemand die gelooft dat hij ergens uit een oersoepje eruit gekropen is!

        1. Nog1

          Je verwart geloof met weten.

          Voor het aannemen van het bestaan van een niet zichtbare, niet meetbare en dus niet verifieerbaar entiteit is geloof nodig.

          Voor het aanvaarden van meetbare en verifieerbare feiten is die term niet gepast, dan hebben we het over weten. Vandaar het woord wetenschap.

          1. van Urk

            Maar ja wetenschap is eigenlijk iets ontdekken wat eigenlijk al bestond wat eerst niet gezien werd toch? En als er iets ontdekt of gemeten wordt door de wetenschap dan gelooft u het toch ook zonder het zelf gezien of meegemaakt te hebben waardoor u toch overtuigd bent in het gelijk van de wetenschap. Of niet soms?

        2. Beukman

          @Van Urk
          De paradox is dat gelovigen zo vaak de pretentie hebben te weten hoe het zit, terwijl taalkundig gezien geloven juist impliceert dat je het *niet* weet. Anders hadden ze gelovigen wel weters genoemd.

          1. Simon Brouwenstein

            Religie is de gerichtheid op de Leegte, de non-dualistische openheid die onbenoembaar en onkenbaar is. De Bijbel wijst erop dat je van God geen gesneden beeld moet maken, God zich toont in het geruis van een zachte bries en over zichzelf niet concreter kan zijn dat zeggen dat Hij zal zijn die Hij zijn zal.

            Godsdiensten, zoals het christendom hebben vaak weinig met religie te maken omdat ze namens God denken te kunnen oordelen en veroordelen en medemensen op grond ervan mogen vervolgen en diskwalificeren. Met God heeft dat niets te maken, het zijn projecties van boze, angstige en ongelukkige mensen op Hem.

            De uitwassen van dit soort godsdienstigheid zie je op dit blog in de boze en niet zelden hysterische bijdragen van mensen als Vicky en Gielah.
            Niet erg fijn om kennis van te nemen.

          2. Beukman

            @Simon
            Hun haat is gelukkig louter virtueel, en daarom wmb in de eerste plaats informatief.
            Maar inderdaad: geen gesneden beeld maken. Jezus zou zich omdraaien in zijn lijkwade, als hij wist dat ze hem in alle uithoeken van de wereld tot beeld hebben gemaakt.
            In jouw mystieke voorstelling van God kan ik me heel wel vinden.

          3. van Urk

            Geloven betekent in het christendom overtuiging! Overtuiging betekent weten dombo!

          4. van Urk

            U noemt maar zoals u het opnoemen wilt beste Simon, maar schoenmaker blijf bij u leest zou ik zeggen! Wie zegt dat ik een gesneden beeld aanbid zoals het beeld van Jezus of Maria? Ik ben geen katholiek als u dat denkt te willen beweren wat trouwens op Urk als religie honderden jaren al niet meer bestaat! U weet totaal niks van mij en mijn geloofsleven! Ik weet wel dat ik mijn geloof in christen moet gaan verdedigen tegenover antichristenen als u en u moslimvrienden en dat is alles!

          5. Simon Brouwenstein

            Meneer van Urk, u beseft kennelijk niet dat in Ex 20 het gebod geen gesneden beeld te maken een ruimere strekking heeft dan het snijden van een poppetje. In elk geval bedoelde ik het ruimer: elke voorstelling maken van God is de beste manier om het contact met Hem te verliezen.
            Het is gênant dat ik zoiets aan zelfverklaarde christenen moet uitleggen.

          6. Beukman

            @Van Urk
            Dat je mij of Simon “dombo” noemt, zegt wat mij betreft genoeg.

          7. van Urk

            Beste Simon, sorry maar ik begrijp nu wat u steeds bedoelde over gesneden beelden! Het is alleen genanter voor een socialist om met bijbelteksten moet gaan gooien om een God te moeten verdedigen waarin ie niet in geloofd om een christen van zijn sokken te rijden! Iets wat de duivel ook graag deed! Nietwaar Simon?

          8. Theo345

            Dat is interessant, Beuk.
            Maar geloof geeft de mensen zekerheid, terwijl wetenschap toch altijd omgeven wordt door twijfel. Althans, volgens mij hoort dat zo te wezen.
            Dat maakt de zaak nog paradoxaler.

          9. Beukman

            @Theo
            Ja, het geeft de mensen zekerheid.
            Bijvoorbeeld de zekerheid dat ze zondig zijn, en daarvoor zullen gaan boeten.
            Gelukkiger bestaan er ook blijmoedigere gelovigen.
            Overigens: ikzelf ben *niet* gelovig, maar ook dat geeft me zekerheid. Over paradoxen gesproken.

        3. Pimsch

          Ik geloof niet in Darwin, meneer van Urk. Is dat uw enig mogelijke conclusie? Laatdunkend en zonder enige invoeling oordelen vanuit je eigen opvoeding. Wie weet is god wel tegen farizeers zoals jij.

          1. van Urk

            Ik vraag me dan bij mezelf af waar u meneer Pimsch dan denkt vandaan te komen? Of weet u niet of u nog van voren of van achteren leeft?

      2. Gielah

        Schrijf mij niet voor wat en hoe ik schrijf, Pimsch…. probéér dat zelfs niet eens.
        Ik ben niet bij u in diénst, potjandorie!

        Ik ben bovendien niét verantwoordelijk voor uw angst, c.q. ongeloof c.q. niet begrijpen ván.

        Hebt u problemen met uw Schepper, richt u dan rechtstreeks tot Hem.
        Hij schrikt daar vast niet van!

        Maar… nogmaals… wat u niet wilt lezen… of niet durft te lezen… sla dat gerust over.
        Wees úzelf…in vredesnaam.

        Dat doe ik namelijk ook en ik blijf dat doen.

        1. Pimsch

          Ik schrijf niets voor; ik dien slechts een verzoek in.

    2. Simon Brouwenstein

      Daar hebben we de volgende door haat bezeten christen die met droge ogen beweert in de geest van Christus te spreken.

      1. van Urk

        Die geest zit anders niet bij u antichrist.

        1. Simon Brouwenstein

          Aan de vruchten kent men de boom, van Urk. Deze zure vruchten komen niet van de boom des Levens.

          1. van Urk

            Met andere woorden moet ik dus als vrome christen dus respect tonen voor u terwijl u mij als “sprookjesgelover” voor alles kan uitmaken omdat u socialist bent? U voelt zich kennelijk wel boven iedereen verheven als ijdeltuit wat ook een respectloze gedragsstoornis is.

          2. Pimsch

            Zo is het. Ik verdedig Simon. Dit weblog trekt geloofsfascisten aan die niet zozeer geloven maar zeker weten. Snel zijn hun voeten om te oordelen. Wat deze mensen vooral missen is nederigheid. De nederigheid van Dostojevski die verklaarde dat West-Europa ongeschikt is voor het Christendom. De nederigheid van de Mexicaan die op zijn knieen de hoge trappen van de kerk beklimt.

          3. van Urk

            Dat is niet in de leer van het socialisme waar iedereen gelijk zou zijn meneer Pimsch. Als christenen dus niet in west Europa zouden moeten horen klinkt het bij mijn oren wat moslims ook vaak denken over christenen in het midden oosten en komt de clue dus naar voren waar de sympathie van moslims door de linkse kerk!

  17. Rapunzel

    Het zal een jaar of vier geleden zijn dat ik Hans Jansen voor het eerst ontmoette bij een

    gezamenlijke vriend. Voor de gelegenheid had ik zelfgebakken Duitse appeltaart en brownies meegenomen voor bij de koffie.

    Toen ik de schalen naar de keuken bracht kwam Hans me achterna

    om de laatste kruimels appeltaart van de schaal baas te maken.

    “Heerlijke taart, maar zitten er ook calorieën in?” ik: “ja, maar niet zoveel als in de brownies

    dus als u zich tegenover iemand moet verantwoorden kunt u ermee schermen dat u het minst van twee kwaden gekozen hebt”

    Nu was die appeltaart een Duitse appeltaart en zonder nadenken flapte ik eruit: “Weet u wie er ook graag Duitse appeltaart lustte?” refererend aan de stomme Hitlervergelijkingen waar het linkse geteisem in grossiert. Terwijl ik het zei had ik er al spijt van maar Hans Jansen schoot onbedaarlijk in de lach.

    Het was meteen witte flip-dikke mik.

    Later heb ik hem eens gevraagd naar zijn voortschrijdend inzicht voor wat betreft de islam

    want met de jaren werd zijn kritiek feller, zoals Gielah al schreef.

    De oorzaak daarvan waren de beroepsmoslims zoals imam’s die hun geld verdienen met moslim zijn.

    Die beroepsmoslims, vertelde Hans, die zouden nog niet zoveel kwaad kunnen ware het niet dat de overheid en de media de rode lopen uitlegden voor deze figuren.

    Dat is een democratie onwaardig want in een democratie heeft ieder als het goed is één stem.

    Als nu de overheid begint, en daar zijn ze al lang mee bezig, om specifiek beroepsmoslims uit te nodigen in Den Haag om te vragen hoe zij één en ander gehad willen hebben qua wetgeving is dat de zotheid gekroond.

    Moet je voorstellen hoe groot de commotie zou zijn als de SGP een delegatie griffo’s uit Ede uit zou nodigen om eens mee te komen praten over wetgeving. Het land zou te klein zijn!

    Hans Jansen had niets tegen de gewone moslim in de straat, hij heeft jaren in Egypte gewoond en er dagelijks mee geleefd. Hij sloot alleen zijn ogen niet voor het gevaar van de invloed van de beroepsmoslims.

    Hij vertelde dat hij in het openbaar vervoer en gewoon op straat vaak een schouderklopje kreeg, van Marokkanen die hem aanmoedigden om vooral zo door te gaan. Gemeend, omdat de snuggerste van de Marokkanen in Nederland helemaal niet terug willen naar een voor middeleeuws barbaars systeem.

    Hans Jansen was een bijzonder intelligente man met een enorm gevoel voor humor.

    Wars van kapsones en met een gezonde afkeer van onrecht.

    De man die er ook voor had kunnen kiezen om zijn mond te houden en tot in lengte van dagen

    dinertjes te bezoeken van het Vertigo gezelschap hield zijn mond niet.

    Hij trok die hele beerput open waarvoor hulde en dank.

    Ik zag Hans eens op een BBQ bij voornoemde vriend. Het was een warme dag en Hans zat daar in zijn korte lange broek met zijn sandalen aan te genieten van het gezelschap en het eten.

    Zo wil ik hem graag in herinnering houden.

    Qua postuur was het een kleine man maar qua karakter een hele grote.

    Hij zal gemist worden.

    1. Gielah

      Wat een prachtig verhaal, @Rapunzel!
      De enorme haat, die gisteravond over hem uitgestort werd door zo’n beetje alles wat minderwaardig is, zal hijzelf misschien beter begrepen hebben dan u en ik.
      Hij wist wel zo’n beetje wat hij van bepaalde mensen verwachten en niet verwachten kon.
      Hij kende ook de indoctrineer-spelletjes van politici en mediamedewerkers…. en wist dat enkel de sterken en de wijzen daar immuun voor zijn.

      Hoe dan ook: Hans Jansen heeft ZIJN klus geklaard.. en verdient ons respect en onze dankbaarheid.

      1. Pimsch

        Wat voor “mensen” zijn dat die deze beminnelijke man haatten.
        Haat is mij vreemd. Daarom reageer ik reeds vanaf mijn kindsheid met diepe afschuw op hatelijkheid. Zoals pesten op school, lompe afwijzing door meiden, intimidatie door binken, verachting door upperclass en beroemdheden-aanbidders, altrhapsodie van Brahms, vies aangekeken worden door oude mensen, simpel omdat ik een jongere was. Later op de universiteit geconfronteerd met victoriaanse hoogmoed en fatsoen pal tegenover IKON-achtige christenclubs. Daarna getrouwd met een vrouw die het liefst een groot portret van een blanke “american jesus” boven het echtelijke bed wilde. Begrijp je nu wat ik heb meegemaakt?
        Mijn vader was gelijkend op Hans Jansen.

    2. nick

      Jij ook dank Rapunzel, mooi verhaal en die kunnen nooit te veel verteld worden.
      Uit jouw verhaal over Hans Jansen kan je lezen waarom hij en Geert Wilders het zo eens waren. Zelfde houding en gedachtes over de Islam en moslims. Geen haat maar inzicht, wijsheid en terechte waarschuwing.

    3. Theo345

      Het is zo jammer dat we niet één persoon hebben die zijn rol kan overnemen.
      Groot verlies voor kritische denkers in ons land.

  18. Nog1

    Nog een blauwe maandag college van gehad.

    Oorspronkelijk een Arabist die hoe langer hoe meer overtuigd was dat hij overal verstand van had. Met als dieptepunt het boek over de kruistochten, dat uit bescherming voor zijn vriend door Van Praag geweigerd hadden moeten worden.

    1. toetssteen

      @Nog1
      U weet het natuurlijk véél beter dan prof.dr. Wessels……

      1. Nog1

        Ja idd.

        Want ik ben een historicus (en dan ook nog in de ME gespecialiseerd) en prof. dr. Wessels is een specialist in civiel recht…

        1. toetssteen

          @Nog1
          Uhuh, dus elke historicus heeft altijd gelijk. Elke historicus weet ook meer van economie dan een econoom…. , want ook dat heeft u in een discussie met Hannibal en mij indertijd min of meer beweerd.

          Wat u stelt is baarlijke kolder. Historie is niet meer of minder (en al helemaal op afstand van meer dan honderden jaren) dan afgaan op bronnen. U heeft geen tijdmachine, ik net zomin.
          Maar als ik kijk naar de gruwelijke bloedbaden en genocide destijds in India, dan geef ik Hans Jansen postuum gelijk.

          En dat geldt idem voor dat heerlijke Al Andalus…., dat een hellhole was.

          1. Nog1

            Een historicus heeft meer verstand van zaken (het ging hier om zijn werk over de kruistochten) dan een jurist.als Wessels of een arabist als Jansen. Dat wil niet zeggen dat een historicus per definitie gelijk heeft, ook niet als het gaat om een historisch onderwerp.

            Maar dat Hans Jansen de basis van de historisch wetenschap ontbeert, kun je halen uit het werk zelf; hij doet op geen enkele manier aan heuristiek en grasduint maar wat in de bronnen. Daarnaast gebruikt hij in het werk herhaaldelijk anachronismen; zaken die in de ME helemaal niet voorkwamen.
            …………………………………………………………..
            (De opmerking dat een historicus meer verstand zou hebben van economie dan een econoom heb ik nooit gemaakt, die verzin je ter plekke. En dat geef je in de zinsconstructie ‘min of meer’ zelf al subtiel toe. Dit soort technieken noemt men stropopredenering en is een teken dat de persoon in kwestie -jij dus- door zijn echte argumenten heen is.)

          2. cmsuijkerbuijk

            @toetssteen
            6 mei 2015 at 22:34
            Tja toets, zo is onze gewéldige MinPres Rutte, óók historicus. Die pretendeert óók alles te weten. Dat zegt denk ik genoeg over het schone vak “Historicus”. Geschiedenis wordt gemanipuleerd naar hartenlust en verbogen naar Poltiek Correcte normen. Zoals het niet meer onderwijzen in de holocaust en de bewering, dat het Nationaal SOCIALISME ultra rechts was!

          3. toetssteen

            @Suijkerbuijk
            Ze hebben een tijdmachine. Een keer een discussie met Han vd Horst gehad over de slavenhandel inzake de doden die overboord gingen. Moet je bekennen dat hij bekende dat het was zoals ik zei en dat is dan zeer te waarderen. De gruwelijke realiteit was dat er meer bootslui (arme paupers die inwisselbaar waren in elke haven) overboord waren gegaan.
            V.d. Horst had de moeite genomen de logboeken uit te pluizen.

    2. Simon Brouwenstein

      Hans Jansen was, zoals uit het filmpje aan het begin van deze draad blijkt, vroeger wel een integere en bekwame wetenschapper. Hij radicaliseerde echter om redenen die met name te maken had met de stagnatie van zijn wetenschappelijke carrière en begon ineens standpunten in te nemen die volledig haaks stonden op wat hij eerder beweerde en schreef. In elk geval werd hij in wetenschappelijke kringen niet meer serieus genomen en in zijn hang naar aandacht koos hij de weg van de provocatie. Hij maakte met iedereen ruzie en het is zeer te betwijfelen of hij zelf nog geloofde in wat hij allemaal riep.
      Een tragische ontwikkeling maar je ziet het wel vaker bij wetenschappers en bijvoorbeeld ook bij journalisten als Micha Kat en Joost Niemöller. Men verliest het contact met de beroepsgroep en tracht aan het isolement te ontsnappen door op de kar van extremisten te springen.

      1. Pimsch

        Hierin kan ik je niet verdedigen, Simon.

        1. Simon Brouwenstein

          Hoeft ook niet. Ben wel nieuwsgierig waar je met mij van mening verschilt.

          1. Pimsch

            Je kunt ruzie maken of ruzie krijgen. Weinig geleerden zijn bereid van inzicht te veranderen. Professor Jansen is afgeknapt op de islam die hij vroeger licht en luchtig noemde in verhouding tot onze zwaarmoedige kerken.
            De reden dat de islam zo gemakkelijk verteerbaar is bij haar gelovigen is het behoud van de mannelijke aard. Het christendom vergt een veel zwaarder offer: verandering van hart en mentaliteit.

  19. Gielah

    Kletsika!

    1. toetssteen

      @Brouwenstein
      U zou eens een artikel van professor doctor Andrew Bostom over wijlen Hans Jansen moeten lezen.

      1. Nog1

        Alweer zo’n dillitant. De medicus Bostom nu ook kenner van alles wat met islam te maken heeft…

        Professor doctor zegt niet zoveel als je het vakgebied niet in ogenschouw neemt.

        Stel je voor dat arabisten hetzelfde zouden doen en de operaties van dhr Bostom zouden overnemen……

        1. toetssteen

          @Nog1
          U kunt uzelf nu wel op de borst trommelen, maar ook een historicus is geen arabist. Kortom, u kunt blijven schoppen tegen anderen, maar daarmee heeft u nog geen gelijk omdat u een historicus bent en en anderen ‘slechts’ professoren in een andere richting. U doen net alsof deze mensen daarom bijzonder dom zijn en echt dat lijkt mij sterk.

          Overigens u heeft wel degelijk inzake economie een paar megamiskleunen gemaakt. Jaja, ook daar omdat u het beter wist, want, u hebt een deelcertificaat economie. Uh, als een soort extraatje bij uw studie als historicus voor een deelpakket.

          1. toetssteen

            grrrr, dit ding heeft een eigen leven. Het = doet

  20. moreno

    @Simon Brouwenstein.
    U slaat de spijker op zijn kop bent het 1000 procent met uw analyse gebaseerd op feiten.
    Ik wil bij vermelden dat deze nep arabist zich bij de oorlogsbeweging de pvv aansloot was uitsluitend om opportunistische motieven en geld cashen.
    Zo is deze extreem rechtse fantast diverse malen ontmaskert als een charlatan bij Pauw en Witteman door o.a Joris luyendijk en Harry de Winter.
    Nee met het heengaan van deze aartsleugenaar is niets verloren maar van zulke figuren kan je beter vanaf zijn.
    Echte arabisten als Petra Stienen,Jan Jaap de Ruiter namen deze leugenaar ook nooit serieus.

    1. Simon Brouwenstein

      Moreno, ik stel bijval van jou met de bekende moordoproepen niet op prijs.

    2. Niek Verheyen

      Pardon Moreno, genoemde islam-appeasers Stienen en de Ruiter komen nog op geen kilometers afstand in de buurt van de schaduw van Hans Jansen. En als er een leugenaar op dit gebied bestaat dan is dit met stip toch de als een volleerd islamiet taqqiyah bedrijvende de Ruiter. Verder zou ik mij diep schamen om een pas overledene de door u gebezigde qualificaties toe te dienen. Schofterig!

    3. toetssteen

      @Moreno
      Petra Stienen die omwille van de Arabische lente een dansje deed? Heeft u iets gezien van die lente? Ik zie slecht verderf.
      Bertus Henriks danste niet, maar die wil nog steeds maar niet komen.

      http://luxetlibertasnederland.blogspot.nl/2012/12/petra-stienen-bertus-hendriks.html

    4. toetssteen

      @Moreno

      Harry de Winter zegt u, ow my, u moet me niet meer zo laten lachen!!! Grutjes knul, bleek oerdomme Hans vlekkeloos oud Hebreeuws te kunnen praten! Nou zeg joh, dat was me toch dom!! Hahahah, Zo dom hè moron!

      1. toetssteen

        https://www.youtube.com/watch?v=ypZFBi34pR8

        hahaha, wat een lol, Moreno staat in zijn hemd. Hé julius casar/ el che, genereert u niet genoeg blabla op de Joop?
        Nee zelfs daar hebben ze uw lichtgewicht zwatel door.

        Zeurgasso dan maar of stand.nl ow ja frontaal bloot.

  21. Gielah

    Er wordt weer heerlijk gelogen.

    1. Nog1

      Beschuldigen is makkelijk zeker als het zo vaag blijft als in deze reactie.

      Naam en nummer graag, en natuurlijk het belangrijkste van allemaal; het bewijs.

      1. Simon Brouwenstein

        Gielah denkt in het debat te kunnen volstaan met de opponent voor leugenaar uit te krijten. Inhoudelijke tegenargumenten of feiten presenteert ze nooit.

        1. Pimsch

          slechts antwoorden uit de Hemelen. waar die zich ook mogen bevinden. in elk geval niet de wolken of in de koude en zuurstofarme atmosferische lagen daarboven noch in de schadelijke ionosfeer.

      2. moreno

        Dat ik doodswensingen krijg vanwege mijn linkse achtergrond vind u wel oke?

        1. toetssteen

          @Moreno
          Ach gut, u heeft de Donald Duck in de bus gekregen van de buren? Nou da’s reuze eng hoor! Vooral die gruwelijke kapitalist Dagobert. Nou hup, breng die D.D. naar de buren voor u nog meer ontsteld raakt.

          Enne Moreno/ El Che/ Julius Caesar, ga weer terug naar Joop. Niet dat ze daar zo gesteld zijn op uw stalinistische gezever, maar dan wordt u door uw eigen kleur op de vingers getikt. O ja, op Powned lukt het onder nickname Zuid-Hollander ook niet echt. sooo sad.
          Misschien dat u uw eigen brouwsels niet meer moet knippen en plakken.

        2. Simon Brouwenstein

          Nee, Moreno, dat is niet oké.

        3. -Harry

          @Moreno ,

          Het is niet vanwege je linkse achtergrond , sukkel , maar vanwege wat je heden naar ons toe uitdraagt , communisme en islam , dat is duizend keer erger en gevaarlijker .

          Weet ook niet waarom ik dit schrijf , zonde van de moeite eigenlijk , want snappen ga je het toch nooit .

      3. toetssteen

        @Nog1
        Bewijs? U bent van het paard van Karel de Grote gevallen? Grote genade wat een onzinnige vraag is dat! Bewijs over het verleden? Huh?
        Mijn leraar geschiedenis op de HBS wist wel beter dan historie te presenteren als zekerheid! Het is immers geen wiskunde en zelfs dat kan als het over goniometrie gaat tot vraagtekens leiden. Laat staan als het over stereometrie gaat.

  22. van Urk

    Inderdaad Gielah! Alsof zij die leugenachtige informatie uit het staatsbibliotheek van Noord Korea vandaan haalden en de boeken met de waarheden met duizenden in de kelder opgesloten zijn.

  23. Gielah

    Niet meer op ingaan.
    Laat maar schetteren en ´inhoudelijke reacties´ opeisen.
    Waardeloos tuig!

    1. Simon Brouwenstein

      U staat met uw mond vol tanden, mevrouw Gielah, en u weet het.

    2. Nog1

      Ach Gielah…Kent U het grootste gebod? En hoe is redeloos schelden en bewijsloos beschuldigen te rijmen met dit gebod?

      1. toetssteen

        @Nog1
        Heb uw naaste lief als uzelf en God bovenal.

        Ehm verder nog oerdomme zaken op te merken?

        1. Simon Brouwenstein

          Ja, Toetssteen, om dat gebod gaat het.

  24. moreno

    @Simon Brouwenstein
    Welke moordoproepen verklaart u zich nader a.u.b.
    Ik heb nooit moordoproep gedaan hoe komt u er bij of bent u ook al met de pvv virus besmet.

    1. toetssteen

      In een vetervest op een eiland zetten lijkt mij toch verdacht veel op: mensen moedwillig uithongeren terwijl ze geen vin kunnen verroeren om daar iets tegen te doen, lees vissen vangen oid. Nee, u wilt ze in een dwangbuis stoppen op een afgelegen plek..

      Maar dat is geen moordoproep?

  25. toetssteen

    https://www.youtube.com/watch?v=EtTYFghWLhM

    Ter nagedachtenis aan Fortuyn en Jansen. Met dank aan ‘tipo’.

  26. Gielah

    Wat een ´lolbroeken´ kom je hier nog tegen.. constateer ik hoofdschuddend!
    Stúitende figuren!

    Ze kunnen het ábsoluut niet hebben, dat mensen deuren voor hen en hun leugens dichtdoen… en BLIJVEN maar proberen en trekken en uitlokken… liefst met Bijbelteksten… de verachtelijke lullo´s.

    Werkt niet!
    Voorbij is voorbij en genoeg is genoeg en basta is basta!
    Ga maar lekker ánderen uit hun tent proberen te lokken.
    Doe jullie best, griezels!
    Er zal vást nog wel af en toe iemand intrappen.

    1. Simon Brouwenstein

      Ook deze bijdrage bevat wel diskwalificatie van opponenten maar geen enkel inhoudelijk argument.
      Dit noemen we ook wel trollen.

  27. moreno

    @toetssteen
    Wat lult u raar nick name zuidholandder op powned of joop.
    Daar kom ik nooit op althans ik heb nooit daar bijdrage verzonden .
    Ik kom wel veel op sargosso ,frontaalnaakt, indymedia en socialisme nu.
    Dit zijn blogs met kwaliteit echt links niet zo als die neppe joop.nl.

    Noemt u mijn stelling een moordoproep nou dan kunt u niet lezen im zal hem nog eend herhalen.
    Ik vind en dat zou een overheidstaak zijn, dat mensen die op de extreem rechtse en geweldadige pvv stemmem verbannen moeten worden c.q opgesloten moeten worden totdat ze tot inkeer komen en dat is ook voor hun best wil om die maniet worden ze nette burgers.
    Ziet u waar is de moordoproep opsluiten van gevaarlijke mensen is toch geen mmoordoproep onze gevangenis zit vol gevaarlijke mensen.

    1. cmsuijkerbuijk

      @moreno
      7 mei 2015 at 08:21
      Verachtelijke communist, je hebt zélf in een reactie verklaard, dat PVV’ers behandeld moeten worden als de NSB’ers na de oorlog: Het executiepeloton! Is dat een oproep tot moord, of is dat een oproep tot moord. Jij mag het zeggen!

  28. moreno

    @Simon Brouwenstein
    Ik heb nog geen antwoord gekregen van jouw op mijn vraag.
    Ik verwacht wel een antwoord van je !!!!
    Ik dacht dat je een bondgenoot van me was maar blijkbaar ben je dat niet .
    Ik heb niets met nep linksen dat zijn spionnen .
    Nou geef antwoord man kom op !!!! Waarom stel je mijn bijval niet op prijs of ben jij een spion die met 2 bekken lult geef antwoordt!!!

    1. Simon Brouwenstein

      Ik stel je bijval niet op prijs omdat je in je bijdragen pleit voor het opsluiten en erger van mensen waar je het niet mee eens bent. Dat toont op de keper beschouwd een fascistische mentaliteit waar ik afstand van neem.
      Het feit dat veel van je opponenten het op dit punt nog bonter maken doet daar niets aan af.

    2. -Harry

      Nee Murene ,

      je hebt hier geen vrienden , donder alsjeblieft op met je steenkolen Nederlands en je communistische en islamitische propaganda .

      Trouwens , in linkse kringen heb je nooit echte vrienden , het zijn allemaal backstabbers .

  29. Anna

    Hans Jansen die de islam problematiek als geen ander kon onderbouwen.Hij waarschuwde voor onze bedreigde westerse vrijheden en gevolgen van de islam. Zijn enorme kennis,inzicht en toekomstvisie wordt hier door zijn tegenstanders op zeer onkundige wijze en zonder enige weerlegging gebagatelliseerd.

    Zijn tegenstanders hier leggen hun karakter bloot en missen het fatsoen en ieder gevoel voor een klein beetje respect. Ze kunnen nog niet in de schaduw staan van hem.

  30. Nicky

    @Pimsch at 20:24, ik kan een heel eind met u meegaan! Herken ook veel als u die schooltijd e.d. noemt! Er zijn altijd lonesome cowboys die zich niet willen aanpassen. Dat doet vaak zeer, maar je wilt en kunt niet met leugens leven.

    En idd Deuteronomium is wet, net als de Islam. Vreselijke dingen staan erin.
    Daarom is het een groot kwaad in het meeste ‘Christelijk’ onderwijs, om het OT te mixen met het NT. Dat is onmogelijk, en Jezus en Paulus wijzen daar voortdurend op!

    De wet/performance based religion/ ‘verdienste’ religie is precies NIET wat Jezus bedoelde.
    En zijn grootste vijand – net als bij mij – RELIGIE werd. De ‘kerk’, de Joden wilden Hem dood!
    Jezus accepteerde iedereen zoals hij of zij IS… en dan hoef je niet eens te zijn natuurlijk. WARE liefde gaat heel ver; het is onvoorwaardelijk!

    “Wanneer het zaad (het Woord) niet in goede aarde valt”…(Mark4; gaat over 4 soorten instellingen, mindsets; de aarde is dan het hart!) valt, dan NIET ‘pech gehad’, maar de gelijkenis gaat over keuzes!

    “God laat de zon schijne n over goeden en dwazen”, volgens Prediker, ook daar heb je gelijk in!

    “Geen dwang is in het geloof?” Totaal mee eens!
    Alleen religie doet dit. Jezus en Paulus never.

    RELIGIE wil de mens veranderen from the outside in.
    Dat wil ik zelf nooit, ik kan dat ook niet eens, bovendien is het een eigen keus, en ook nog eens from the inside out!

    “Op eieren lopen uit angst”… Angst is altijd uit de hel, nooit van God. Eens!
    RELIGIE heeft de demonische geesten losgelaten, vooral via verkeerd onderwijs en onwetendheid, van
    angst, schuldgevoelens, veroordelen, minderwaardigheidsgevoelens. Nooit uit God!

    “Als ik God was…”
    Thank God I am not God!
    Maar God is een God van geloof, en zijn beeltenissen, creaties zouden mensen van geloof zijn. Niet ‘slechts wat voor ogen is’! Daarom kwam Jezus niet als politieke held, in een paleis… Hij zocht de mensen met geloof… en een… hart!

    “…. en verwoestte ik Mekka”. Eens, maar niet nu.

    Laten we de Bijbel (NT!!!) weer lezen, zonder vooroordelen, ‘undo’ de hele troep en religie waar we mee vergiftigd zijn, en laten we verlangen naar…

    innige relatie met Hem. Het kan, en dat is waar het eigenlijk allemaal om draait!

    Als je van je moeder houdt, sla je immers haar ook niet. Je steelt niet van haar. Omdat je motivatie anders is! Liefde is de kern van alles!
    Hetzelfde met Jezus, Hij wil in ons hart wonen en ‘zie, alles wordt nieuw..”, 2Kor5:17-21

    1. Pimsch

      Dankjewel Nicky, jij hebt het begrepen.

  31. moreno

    @CMsuijkerbuijk
    Nu loopt u weer te jokken.
    Ik verdedigde de Nederlandse handelingen na W.O 2 om de zusterpartij van de PVV dat waren de NSB leden te executeren middels executie peloton wegens verraad.
    Thans pleegt de PVV ook verraad aan de Nederlandse staat met al die spionnen van de PVV in de 2e kamer.
    U weet als ex militair wat voor straf op spionage staat toch dan is het rechtvaardig toch dat de spionnen van de PVV deze straf ook krijgen.
    Ik vind ook dat iemand die bewust op een extreem rechtse en oorlogszuchtige beweging als de PVV of van mijn part een moslimpartij met een sharia opvatting deze moeten preventiev opgepakt worden vanwege staatsondermijnde activiteiten.
    Vervolgens dienen deze lieden opgesloten worden totdat ze in inkeer komen en als ze gezond zijn verklaard door een deskundige dienen ze vrijgelaten te worden
    Dit kunt u toch NIET moordoproep noemen u bent degene die mensen dood wenst ,
    U wenst dat bijzonder moedige meid als Tanja Meijer dood ,(waren er maar meer Tanja’s)
    u beledigt alle verzetshelden en u geniet van hun dood.
    U bent degene die fout zit ik heb het gelijk aan mijn zijde de geschiedenis heeft mij gelijk gegeven u niet.

    1. JanvanEechoud

      “een extreem rechtse en oorlogszuchtige beweging als de PVV”.

      Dan ben je toch nét zo van het padje als de idioot in het volgende filmpje…..:

      https://www.youtube.com/watch?v=wYhttps://www.youtube.com/watch?v=wYCfP4Eg1B4CfP4Eg1B4

    2. nick

      M = een verachtelijke persoon!

  32. Gielah

    Bladibla.
    Tralala.
    Kletsika.

    1. Simon Brouwenstein

      … argumenteerde Gielah.

  33. Ruud562

    Gielah 6 mei 2015 at 16:00: Dit stukje is zonder meer een mooi respectvol en waardig afscheid van Hans!

  34. D. G. Neree

    Zelfs dit topic weten Brouwenstein en consorten te verzieken en om te buigen naar persoonlijk gekibbel.

    Hebben jullie dan nergens respect voor?

  35. Nicky

    Amen Neree, schandalig….
    maar met gekibbel moet je twee personen hebben.
    Een tegenstander zoekt die geile landverrader altijd.

    Daarom ben ik ook geen tegenstander meer.
    Lees ook niets meer van die smeerlap.
    En ik vind het een stuk prettiger hier, ENNE…
    ik heb veel meer (nuttige) tijd over!

    ‘De duivel heeft aan mijn niets’.

    1. Simon Brouwenstein

      “geile landverrader”

      Waar het hart vol van is loopt de mond van over, zullen we maar zeggen.

      1. Beukman

        @Simon
        “Een tegenstander zoekt die geile landverrader altijd.”

        Ik dacht eerst: misschien is het wel Vondel of zo? Maar nee.
        Wat bedoelt Nicky hier in vredesnaam?

  36. Nicky

    Ik mis die beste Hans.

  37. ikweetwatikwil

    Ik zal zijn artikelen ook missen. Heb er veel van geleerd. Rust in vrede Hans.

    En Hans keek naar beneden en zei, daar is nog veel werk te doen Heer.

  38. Simon Brouwenstein

    Ik zag nog een fraai genuanceerd in memoriam van Jan Jaap de Ruiter:

    http://cult.thepostonline.nl/2015/05/07/i-m-hans-jansen-een-mens-is-dood/

    1. Terzo

      Het siert TPO dat zij desondanks die charlatan toch een podium bieden.

  39. Gerard Boerma

    Een “Hansje Jansen plegen” is een in de advocatuur ingebeurgerd synoniem voor liegen onder ede. Niet veel aan verloren zo dunkt mij.

  40. Gerard Boerma

    In casu bovenvermeld moet natuurlijk ingeburgerd zijn.

  41. W.H.J. Reiss

    Redactionele stukken van Hans Janssen waren betrekkelijk eenvoudig te lezen. En dan moet je goede kwaliteiten hebben als schrijver, want hetgeen eruit kwam was raak, maar bovenal educatief.
    Dat educatief heeft niet eenieder begrepen alhier dat is wel duidelijk. De islam adepten kruipen weer als altijd. En dan moet ik lezen dat Linksknechten elkander moeten afdekken. Vele reacties lieten de werkelijke aard van de persoon zien. Het Linkse Krapuul ze lopen over lijken, ze steken elkaar in de Rug en ook hier gingen ze weer tekeer door hun ‘ hoerengedrag’ te tonen.
    Het is van groot belang om de gedachtegang van Hans Janssen te koesteren. Het zou fijn zijn als er een imitator van zijn geest herboren zou worden !!!

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.