Hardrijders hebben de tijd van hun leven door politieacties

Er worden bijna geen boetes uitgedeeld. 

Hardrijders mogen actievoerende politieagenten wel dankbaar zijn; zij hoeven zich namelijk geen zorgen te maken over mogelijke boetes. Dit komt doordat agenten pas flitsen bij 40 kilometer te hard.

Voor hardrijders is dat natuurlijk geweldig, maar het is allemaal iets minder plezant voor de staat. De Telegraaf legt uit:

Veel politiemensen flitsen pas vanaf veertig kilometer te hard. Het slepende cao-conflict heeft de staatskas al zeker 66 miljoen euro gekost.

 

Dat blijkt uit cijfers van de Nederlandse Politiebond (NPB). Politiemensen weigeren nu al vijf maanden bonnen uit te schrijven voor lichte overtredingen. Waaronder ook te hard rijden valt.

Dick Harte van de NPB zegt:

“En iedere dag dat er geen akkoord over een nieuwe politie-cao is, loopt dat bedrag verder en verder op.”

Hilarisch genoeg voegt hij daar aan toe:

“Wij blijven ook doorgaan met dit soort publieksvriendelijke acties, waardoor burgers eenzelfde bedrag niet hoeven te betalen en dus aan andere, leukere dingen kunnen uitgeven.”

De minister van Justitie en het Openbaar Ministerie zijn daar niet over te spreken, maar er is weinig wat zij kunnen doen. Agenten hebben nu eenmaal het recht om actie te voeren, net zoals andersoortige werknemers dan hebben.

Wat wel opvallend is, is dat er nu een debat kan ontstaan over de hoogte van boetes en de focus van de staat op hardrijders. Er gebeuren niet meer ongelukken, Nederland is er niet onveiliger op geworden. Waarom is de politie normaal gesproken dan zo geobsedeerd met de vraag of iedere automobilist zich wel exact aan de maximale snelheid houdt? Is dat om Nederland veiliger en sterker te maken, of om de staat snel wat extra inkomsten te bezorgen?

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en like onze spiksplinternieuwe Facebook-pagina!
In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

4 reacties

  1. Antidotum

    Prima toch. In Duitsland rijden de meeste automobilisten 160/180 km pu, audi’s, BMW’s en Mercedessen halen regelmatig ruim 200 km pu.
    Alleen in dit achterlijke trutland mag dat niet.
    Daarom staan er vaak snelheidscontroles bij de Nederlandse grens om Duitsers te kunnen pakken die deze snelheden gewend zijn.

    1. halo1

      Echt onzin hoor..de meeste rijden ook zo!n 120-130. En die secondaire wegen..constant 70 km-borden.. met geniepige cameras..geef mij maar NL.!!

      1. LantR.fant

        Dat is ook weer niet waar. Er is een grote groep die het inderdaad met 130 wel voor gezien houdt en een snellere bovenklasse die 170+ rijdt. Dan gaat het wel over autobahnen waar dat in redelijkheid mogelijk is.

        Op buitenwegen geldt 100 en bij kruisingen wordt de snelheid tot 70 teruggebracht.

        In Nederland is dat 80, voor zover het al geen 60 is en de kruisingen worden gebarricadeerd met drempels, of de voortgang verneukt met een rotonde.

        Ironisch detail is dat Nederland in de afgelopen decennia honderden miljarden heeft “geïnvesteerd” in drempels, wegversmallingen en rotondes.
        Terwijl een Duitse deelstaat als NRW, (even groot even veel inwoners en ook een randstad + groen hart) 20% (!) minder verkeersdoden heeft dan Nederland.

  2. Ruud562

    LantR.fant 7 augustus 2015 at 17:10

    “Terwijl een Duitse deelstaat als NRW, (even groot even veel inwoners en ook een randstad + groen hart) 20% (!) minder verkeersdoden heeft dan Nederland.”

    Wellicht beheersen de Duitsers het autorijden of de deelname aan het verkeer veel beter dan wij??

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.