Deze koffiebranderij gebruikt haar winst om daklozen aan een nieuw leven te helpen

Sommige bedrijven willen alleen maar winst maken. Dit bedrijf heeft een heel ander doel.

Wie zegt dat winst maken en het verbeteren van je gemeenschap nooit hand in hand kunnen gaan? De koffiebranderij The Old Spike Roastery bewijst dat het wél kan.

Een koffiebranderij in Londen combineert het produceren van een geweldig product en het maken van winst met het helpen van de gemeenschap. Het bedrijf is één van de bedrijven die komende zaterdag extra in de aandacht zullen staan op ‘Sociale Zaterdag’: een dag waarop dit soort bedrijven in het zonnetje worden gezet.

The Old Spike Roastery doet geweldig werk. De koffiebranderij staat bekend om de geweldige kwaliteit van diens product: het is bijzonder lastig om een betere kwaliteit te vinden in Londen. En dat wil wat zeggen; we hebben het immers over een levendige miljoenenstad waar miljoenen mensen hun best doen om beter te zijn dan, nou ja, ieder ander.

Opmerkelijk genoeg combineert de koffiebranderij deze hoge kwaliteit met een enorme gemeenschapszin door daklozen niet alleen een dak boven het hoofd te geven, maar ook een loon waar ze daadwerkelijk van kunnen leven.

The Old Spike Roastery is wat een “sociaal bedrijf” wordt genoemd. Dat zijn bedrijven die hun winst herinvesteren in de lokale gemeenschap, de internationale gemeenschap en/of in de natuur. Ze ‘handelen om mensen én de planeet te helpen.’ In Londen zijn er maar liefst 70.000 van zulke bedrijven. The Old Spike Roastery is daar één van.

Zaterdag worden al deze bedrijven in het zonnetje gezet: consumenten worden uitgenodigd om juist hun producten te kopen en om kennis te maken met de eigenaren, zodat ze kunnen horen wat ze doen om de wereld een beetje beter en mooier te maken. Daarnaast kunnen mensen korte cursussen volgen om te leren hoe het allemaal werkt… Met een beetje mazzel kunnen zij dan in de voetsporen treden van bedrijven die dit soort werk al doen.

De eigenaar van The Old Spike Roastery, Cemal Ezel, hoopt dat de campagne ervoor zorgt dat mensen zich beter bewust worden van het werk dat sociale bedrijven doen. In gesprek met de Britse krant The Independent legt hij uit dat de steun voor zijn bedrijf enorm veel indruk op hem heeft gemaakt.

Nou ja, over het algemeen. Er zijn namelijk café’s, bars en restaurants die geen zaken met hem willen doen. Zij zijn namelijk bang dat klanten denken dat ze alleen maar bezig zijn met charitatieve doelstellingen en dat ze zich niet druk maken om de kwaliteit van hun producten, in dit geval koffie.

Volgens Ezel is dat echter een grote fout: hij doet er juist alles aan om een zo goed mogelijk product aan te bieden. Sterker nog, er zijn weinig koffiebranderijen die in dat opzicht met hem kunnen wedijveren:

“Het sociale element is belangrijk, maar je moet er altijd voor zorgen dat je een product van topkwaliteit aanbiedt.”

Het meest opmerkelijke van dit soort sociale bedrijven is dat hun projecten vaak veel effectiever en efficiënter zijn dan vergelijkbare projecten van de overheid. Lokale ondernemingen weten namelijk wat er precies nodig is in een bepaalde buurt of stad, en welke mensen de zaken het beste kunnen regelen. Daar komt bij dat zij een bepaald budget hebben om te spenderen, wat betekent dat het allemaal werkelijk efficiënt moet gebeuren. Indien dat niet gebeurt is het weggegooid geld en kunnen ze hun doelen niet bereiken. Een overheid kan daar mee wegkomen, maar een bedrijf dat op de vrije markt opereert niet.

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en like onze spiksplinternieuwe Facebook-pagina!
In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.