Amerikaanse satelliet registreerde ‘lichtflits’ bij neergestort Russisch vliegtuig

Kort nadat een Russisch vliegtuig neerstortte boven Egypte claimde ISIS dat zij het vliegtuig hadden neergehaald. Dit zouden de terroristen gedaan hebben met luchtdoelraketten – wat ook de enige manier is om een vliegtuig dat op bijna 10 kilometer hoogte vliegt te raken vanaf de grond.

Veel mensen vroegen zich daarna af of ISIS daartoe in staat is. Oekraïense rebellen die gesteund woorden door Rusland haalden eerder een vliegtuig neer in Oost-Oekraïne, maar zij hebben wapenmateriaal gekregen van Rusland. Voor zover bekend heeft ISIS – zeker in de Sinaï – niet dat soort wapens in handen, om nog maar te zwijgen over de know-how die nodig is om het materiaal vervolgens effectief te gebruiken.

Nu is dus bekend geworden dat er een lichtflits is waargenomen door een Amerikaanse satelliet. Die lichtflits was zichtbaar op het moment dat het Russische vliegtuig neerstortte. Volgens de Amerikaanse zender NBC duidt dat op een explosie. Je zou zeggen dat dit kan inhouden dat het vliegtuig inderdaad is neergehaald door ISIS, maar dat is niet persé zo: volgens experts ging het om een explosie aan boord van het vliegtuig. Dat duidt op een ontplofte brandstoftank… of een bom. In het laatste geval kan ISIS de verantwoordelijkheid natuurlijk nog steeds claimen. In het eerste geval absoluut niet.

Wat de oorzaak van de crash ook moge zijn, het is in ieder geval opvallend dat ISIS de crash zo snel claimt. Zelfs als de terroristen het vliegtuig niet hebben neergehaald betekent het immers dat ze dat wél graag zouden doen. Dit is een duidelijk teken dat de aanvallen van Rusland op ISIS-doelwitten in Syrië de organisatie nerveus en zelfs boos maken.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

5 reacties

  1. toetssteen

    Ik wacht het resultaat van het internationale team van onderzoekers af. Maar 1 ding valt wel op, de VS zijn nu ineens binnen 24 uur paraat met satellietbeelden.
    Daarmee wil ik niet zeggen dat ik die beelden niet vertrouw, maar….., waar zijn de beelden van de MH317 die de VS ook beweren te hebben? (en die beelden hebben ze volgens mij, want het was de laatste dag van de oefening in de Zwarte Zee.)

    1. nick

      Absoluut waar @Toets, nu hebben ze wel beelden van een flist ( wat me heel waarschijnlijk lijkt) maar die hebben ze zeker ook van de MH17. Alleen die mogen we niet zien!!! De onderste steen ligt nog altijd helemaal onder alle andere vuil.

  2. Wim Vreeswijk

    Het lijkt mij verstandig dat deze vliegmaatschappij, net zoals bij de neergeschoten MH17 in de Oekraïne, ook dit oorlogsgebied gaat mijden. Kost wat meer kerosine, maar mensenlevens zijn belangrijker, lijkt mij!

    1. toetssteen

      @Wim Vreeswijk
      Dat beweert men, maar de praktijk is van veel meer zaken afhankelijk. Turbulentie, windrichting, het weer. Ik heb erg veel gevlogen, als passagier, maar ik vermoed dat ik zo alle routes ken. De route over Moskou en Berlijn, soms Kopenhagen om naar Amsterdam te komen. Over de Straat van Hormuz, over Oekraïne, maar vaker over de Zwarte Zee. Qua vluchttijd meestal binnen het schema.
      Wat wel het geval is, is dat een aantal kritische maatschappijen niet meer over grote watermassa’s vliegen als dat vermeden kan worden omdat is gebleken dat de transponders uit konden worden gezet door een partij en niemand wist wie. Blijf je boven land of zoveel mogelijk, is er altijd contact.
      Over dit probleem zijn er in het Duitse parlement vragen gesteld, en toen werd het oorverdovend stil.

  3. Aa

    Iemand moet het lef hebben de brandhaarden van IS volledig van de kaart te vegen. Een neutronenbom zou hiervoor een perfect middel zijn.
    Voor iedereen boe gaat roepen….wat is uw oplossing? Praten? Met een mes op uw keel zeker! Grote groepen mensen moet een stevige les worden geleerd en dat het tijdstip van ….tot hier en niet verder… is bereikt.
    Doet het westen dit niet dan graven we ons eigen graf. Een graf dat trouwens al op halve diepte is. Tijd voor echte actie dus.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.