ISIS breidt uit. Het nieuwe doelwit: passagiersschepen in de Middellandse Zee

ISIS zou bezig zijn met het bouwen van een heuse vloot om ook op zee mensen te kunnen terroriseren. 

De bombardementen op ISIS in Syrië en Irak zorgen ervoor dat de beweging wordt verzwakt, maar helaas zit de terreurgroep zelf ook niet stil: volgens de Britse admiraal Clive Johnstone wil ISIS zijn moorddadige werkterrein verleggen naar de Middellandse Zee.

ISIS is namelijk niet alleen sterk aanwezig in Syrië en Irak, maar ook in Libië heeft de beweging een basis. Dat werpt volgens admiraal Johnstone een “ongemakkelijke schaduw” over de Middellandse Zee. In een toespraak gisteren waarschuwde de militair dat ISIS bezig is met het bouwen van een vloot om oorlog te voeren tegen Europeanen.

Volgens de admiraal bestaat de mogelijkheid dat een ‘wapensysteem van zeer hoge kwaliteit’ zou worden gebruikt om schepen in de zee onder vuur te nemen, iets wat enorme gevolgen zou kunnen hebben voor handel en toerisme vanuit Europa. Het is daarom van het grootste belang dat de Navo actief blijft in de Middellandse Zee, om de uitbreiding van ISIS te stoppen:

“De Navo moet niet denken dat de Middellandse Zee alleen belangrijk is voor immigratie. De verspreiding langs de Noord-Afrikaanse kust, de Daesh-basis in Libië en de controle van Daesh over Sirte en andere plaatsen hebben een ongemakkelijke schaduw geworpen over maritieme handel en maritieme toegang.”

De admiraal verwees naar een terroristische aanslag in 1985 om zijn punt kracht bij te zetten. Palestijnse terroristen kaapten toen een Italiaans cruiseschip, en eisten de vrijlating van 50 Palestijnse gevangenen. Uiteindelijk gooiden ze een bejaarde Joodse Amerikaan overboord, met rolstoel en al. De vrees bestaat dat zo’n nachtmerriescenario zich herhaalt, maar dan met ISIS als dader.

Er is volgens Johnstone op dit moment nog geen grote dreiging van ISIS op zee, maar de terreurgroep is de laatste maanden zo snel aan het uitbreiden in Libië dat de kans op een ISIS-aanslag op zee met de dag serieuzer wordt.

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en like onze spiksplinternieuwe Facebook-pagina!
In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

7 reacties

  1. Svetlana

    Misschien is het dan ook eenverstandige idee om niet langer op de scheepjes gaat varen in de middelandse zee. Dit lijkt mij een luxe pgrobleem voor mensen die te veel geld over houden en sws niet mijn probleem. Wat handel betreft zit ik hier ook niet over in. Ik zit sws lekker op de bank terwijl geld naar binnen stroomt. De rest van de economie en mensen in nederland mogen naar de kloten gaan wat mij betreft :)))

    1. zomaar

      en wij maar werken , voor de nutteloze , profiterende buitenlander .

      die dankzij ons , hier kan verklaren dat hij/zij er niet zo mee zit, omdat hem/haar geld binnenstroomt met niks doen .

  2. V.K.

    -Nou is het natuurlijk al een tijdje zo dat het scheepvaartverkeer in de Middellandse zee hun koersen zodanig uitzetten dat Barbarijse zoveel mogelijk wordt vermeden.

    -Maar ja, denk dat simpelweg dreigen met geweld een vrij goedkope manier is om de toeristenindustrie omzet te helpen.

  3. Pjotter

    @Svetlana.

    Hier laat het mens haar vieze wangedachten de vrije loop, we wisten al dat ze kopziek was, maar dat het zo erg is wordt nu duidelijk, walchelijk gedrocht.

    1. van Urk

      Het is niet denk ik alleen dat zij het ruime sop kiezen om alleen maar schepen aan te aanvallen, maar waarschijnlijk ook vaker dezelfde acties uit te gaan voeren zoals onlangs in Tunesie om met een bootje richting een drukke strand te varen en daar de boel op stelten te gaan zetten. Je moet je voorstellen aan al die drukke stranden rondom de middellandse zee waar men naar toe kan varen om daar zelfmoordterroristen aan wal te laten droppen.

      1. V.K.

        -@van Urk.

        -Precies, als er niet wordt ingegrepen keren barbaarse toestanden waar de V.S destijds een eind aan maakten terug in de Middellandse zee.

        https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_United_States_Navy

  4. toetssteen

    Een tweede Don Juan van Oostenrijk, of net zoals in 1816 Exmouth/vd Capellen nieuw leven inblazen. Eens zien hoeveel babbels ze dan nog hebben.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.