Reager jij regelmatig met de Facebook-gezichtjes? Dit is waarom je dat wellicht beter niet kan doen

Eén organisatie waarschuwt nadrukkelijk tegen het gebruik van de Facebook-gezichtjes. En daar hebben ze naar eigen zeggen een hele goede reden voor.

Zit jij op Facebook? Ja? Grote kans dat je de bovenstaande gezichtjes dan gebruikt; vroeger kon je alleen berichten ‘liken’ als je wilde blijken er wat van te vinden. Tegenwoordig kan je kiezen uit een breed scala aan mogelijkheden; je kan aangeven dat een bepaald bericht je droevig of boos maakt, of dat je ervan over de vloer rolt van het lachen. Je kan zelfs je liefde betuigen of je verbazing uitdrukken in één simpel gezichtje.

Handig? Allicht. Maar er zit ook een keerzijde aan, aldus de Belgische politie. Die waarschuwt gebruikers tegen het inzetten van deze zogeheten ‘Facebook reacties’. De reden? Privacy. Door te reageren met deze gezichtjes geef je wel héél veel prijs over jezelf:

“Facebook is ook een marketingkampioen. Voortaan kan het onze reacties op de posts van onze vrienden of gevolgde pagina’s meten.

De icoontjes helpen niet alleen uw gevoelens uit te drukken, ze helpen Facebook ook de doeltreffendheid van de advertenties op uw profiel na te gaan.”

_87975929_6a30aace-33cb-4424-94cb-32c89c4b9a28

Het opmerkelijke verzoek gaat verder:

“Door het aantal icoontjes tot zes te beperken, rekent Facebook erop dat u uw gedachten gemakkelijker zult uitdrukken waardoor de algoritmes die op de achtergrond draaien, doeltreffender worden. Door uw muiskliks laat u weten wat u blij maakt.

Dit zal Facebook dus helpen de ideale plaats op uw profiel en ook het moment te bepalen om een inhoud weer te geven die uw interesse kan opwekken.”

De Belgische federale politie legt uit dat het Amerikaanse bedrijf zo kan nagaan wanneer je in een ‘goede’ bui bent, en zo heel precies te weten komt wanneer de goede tijd is om je te bombarderen met reclames en advertenties. De hoeders van de wet bij onze zuiderburen hebben dus één groot verzoek voor de gemiddelde Facebook-gebruiker: “Een reden te meer dus om niet te snel te klikken als u uw privacy wilt beschermen.”

Die zit.

 

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en like onze spiksplinternieuwe Facebook-pagina!
In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

2 reacties

  1. Ni28

    Ik weet heel goed waarom ik nog steeds geen Facebook heb en niet zal hebben. Het is een organisatie die werkelijk alles voor het grove geld doet en gaat slecht om met je eigendommen zoals foto’s. Tegen het criminele aan.

  2. Spacely_Space

    Je zal je maar druk maken over zoiets. Straks ga je geen tv meer kijken omdat ze binnenkort snappen dat je rond 11 uur avonds zin in snacks hebt en dan chips reclames laten zien. Poe poe wat nieuw.
    Enige plek waar ik reclame zie van facebook is op mobiel, en dat is zo schaars. Op pc kan je dat gewoon uitzetten.

    Als reactie op Ni28, WTF: crimele organisatie… Het is gewoon een website. Enige inkomsten is via reclame en statistieken. Als je iets op internet upload, is er een kans dat iemand dat gebruikt. Facebook heeft zichzelf beschermd met wat regels omdat ze anders elke dag 200 miljard rechtzaken krijgen van mierencopuleerders die het delen van iemands foto als een misdaad zien van Facebook, terwijl je zelf aangeeft wie het mag zien. Openbaar betekent dat iedereen het kan zien he. Goed opletten waar je op klikt.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.