Dit MOET je zien: #vrijheidslezing Maajid Nawaz in De Balie

Vandaag mocht de Britse terreurbestrijder Maajid Nawaz langskomen bij Buitenhof. Daar maakte hij grote indruk op het Nederlandse Twittervolk.

Nou vond ik het zelf wat irritant om hun tweets te zien. Dit zijn dezelfde mensen die al jaren meepraten over ‘de islam’, ‘radicalisering’ en ‘de rol die de islam in het westen speelt,’ maar blijkbaar hadden ze voor vandaag geen van allen gehoord van Maajid Nawaz, van de Quilliam Foundation.

Nawaz is al jarenlang internationaal één van de bekendste individuen (moslims!) die zich tegen de radicale islam verzetten, en er alles aan doen om het gedachtegoed, de werkwijze, en de verspreiding van die hatelijke ideologie te ontmaskeren en tegen te gaan. Als ik af moet gaan op de meeste reacties tijdens Buitenhof kwam dit als een enorme verrassing voor ons commentariaat — dat zijn de mensen die door de media altijd gevraagd worden om commentaar te geven op dit soort onderwerpen. Ze gaan langs bij Pauw, De Wereld Draait Door, worden geïnterviewd voor kranten en magazines, maar hebben blijkbaar de ballen verstand van datgene waar ze het over hebben.

Want ja, als je als zelfverklaarde ‘commentator’ of ‘journalist’ Maajid Nawaz vandaag pas ‘ontdekt hebt’ bewijs je dat eerst en vooral dat je een enorme imbeciel bent die enorm overschat wordt door zichzelf en de rest van het ‘journaille.’

Hoe dan ook, Maajid kwam vandaag dus langs bij Buitenhof. Zoals altijd deed hij het bijzonder goed en deelde hij enkele waarheden die verschillende mensen — van verschillende kanten van dit debat — liever niet willen horen. En juist dat maakt zijn visie natuurlijk zo waardevol. Als je de uitzending gemist hebt kun je het hier allemaal terugkijken. Tip, want het was natuurlijk bijzonder interessant.

Vind jij het belangrijk dat DDS ook nieuws linea recta uit Den Haag haalt? Steun onze actie dan en doneer vandaag!
Vind jij het belangrijk dat DDS ook nieuws linea recta uit Den Haag haalt? Steun onze actie dan en doneer vandaag!

Maar er is meer: Maajid komt vanavond namelijk ook langs bij De Balie. Het evenement is al uitverkocht, maar je kunt zijn Vrijheidslezing natuurlijk live volgen op de website van De Balie. Het begint om 20:00 uur.

Radicalisme is een centraal thema in het leven van Nawaz. Als zestienjarige moslim sloot hij zich aan en klom hij op binnen Hizb ut Tahrir, een islamitische organisatie die een kalifaat nastreeft. Uiteindelijk belandde hij in een Egyptische gevangenis waar hij werd gemarteld. Na een gevangenisstraf van vier jaar maakte hij een radicale ommezwaai door afstand te nemen van Hizb ut Tahrir en zich fel uit te spreken tegen islamisme. Maajid Nawaz is nu een van de belangrijkste stemmen in het huidige debat over extremisme en radicalisering. Als pleitbezorger van een seculiere islam gaat hij in zijn boeken, lezingen en op Twitter vaak de confrontatie aan met zijn criticasters, van moslimextremisten en extreem-rechts tot regressief-links, die Maajid Nawaz islam-apologeten noemt.

Maajid Nawaz geeft ons tijdens de Vrijheidslezing de soundtrack van zijn leven. Aan de hand van verschillende muziekfragmenten staat hij stil bij zijn opmerkelijke levenspad, zijn drijfveren in zijn werk en activisme en zijn visie op de betekenis van vrijheid.

Echt bijzonder interessant. Kijken dus!

Een recente video van Maajid:


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

6 reacties

  1. Ruud Steunassen

    Bedankt voor de tip. Er zijn al zeer veel intelligente moslims en moslima’s geweest met kritiek op de islam, die daarmee ook in de openbaarheid traden en het zijn echt niet alleen maar moslims die zich tot het christendom bekeerden zoals de zoon van Hamas en de twee Turkse broers die predikant werden, want dan zou het nog enigszins te begrijpen zijn vanwege de allergie van links voor de christelijke kerken.
    Ik vind het onvergeeflijk dom dat links zo halstarrig in het standpunt blijft dat je alles moet negeren, omdat je Wilders anders in de kaart speelt. Wat een slap, passief, lusteloos, principeloos en achterlijk standpunt is dat.
    Ik stem op Wilders juist omdat er met links niet te praten valt en ook uit wraak op de moord op Pim Fortuyn en de demonisering die doodleuk verder is gegaan maar dan gericht op de persoon van Wilders.
    Hopelijk komt er nu een doorbraak en kan ik mijn akelige bijna niet te vermijden standpunt dat alle Turken het land uit moeten wijzigen.
    Men moet kunnen onderhandelen over hoe je moslims bewust maakt van onze zorgen. Als dat niet kan, houdt het op en verharden de standpunten zich.
    Al die aanrandingen, verkrachtingen en zware mishandelingen door moslims in Duitsland, Oostenrijk en de scandinavische landen moeten niet verzwegen worden uit angst dat alle moslims worden aangevallen, maar men moet van moslims eisen dat zij zich uitspreken over de geweldssoera’s tegen de ongelovigen. Maar volgens links ben je dan een drammer en een nazi en een islamofoob. En daar houdt het op. Polarisering komt altijd van twee kanten.
    Linksen die sinds de oorlog hebben laten merken dat ze walgen van nationalisme en vrouwenonderdrukking maken zich volstrekt belachelijk wanneer ze die zee van Turkse vlaggen in Rotterdam van geen enkel belang achten.

  2. Wachteres

    https://en.wikipedia.org/wiki/Quilliam_(think_tank)

    Ik volg de Quilliam denk-tank ook al een aantal jaren, hoewel niet intensief, en ik weet dat Tommy Robinson and Kevin Carroll [ex-EDL] [afgedwongen] ontmoetingen met de denk-tank hebben gehad.

    Eerlijk gezegd weet ik niet wat ik van deze groepering moet denken. In hun opvattingen zijn ze glibberig glad [fundamentalistisch en toch proberen ‘modern’ te zijn]. Wat dat betreft hebben ze veel overeenkomst met de stichting CAIR in Amerika en hun gedrag doet me ook denken aan het gedrag van Tariq Ramadan de zogenaamde ‘bruggenbouwer’, die in het Midden-Oosten een heel andere boodschap bracht dan in het Westen. Zijn grootvader van moederszijde is Hassan al-Banna, was de stichter van de Moslimbroederschap in Egypte. Tariqs vader, Saïd Ramadan, één van Hassans volgelingen, verliet Egypte na het verbod op die organisatie en vestigde zich in Zwitserland. Tariq Ramadan en zijn broers beheren er de lokale islamitische Stichting.

    Een kritisch artikel over hen van een moslimsite.

    http://5pillarsuk.com/2013/10/09/quilliam-foundation-never-has-a-british-muslim-organisation-been-more-reviled/

  3. Ruud Steunassen

    Wachteres, U gaat duidelijk niet over 1 nacht ijs.
    Petje af!

  4. Jantje

    Iemand die geen afstand neemt van de islam is en blijft een moslim. Er is maar 1 islam.
    Als je je in de koran verdiept en dit boek zet naast westerse maatstaven dan ben je genoodzaakt om er een Donald Duck formaat (Wilders et al.) van te maken om dat boek te kunnen accepteren.
    Een Moslim die vrijheid predikt, boer pas op je ganzen.

  5. Anna

    Maajid Narwaz,” In de moslim cultuur zijn ook veel elementen die universele mensenrechten ondersteunen.” Hij zou al de islam elementen die de mensenrechten niet ondersteunen moeten benoemen. Hij verdedigt slechts de islam.Vraagtekens bij die man. Tweede Tariq Ramadan.
    Geen enkele kritiek op wrede, racistische, intolerante islam/koran. “Dood Joden en alle ongelovigen waar gij ze kunt vinden.” Zijn democratie, vrijheid en vrijheid van meningsuiting is niet de onze.

    1. zvi

      ik was bij de lezing en kan deze post alleen maar bevestigen, Anna.
      Tekenend was het volgende stukje: hij liet een van de leden van zijn moslimpanel, een dame die ook voor De Nieuwe Maan werkt, het koranvers 5:32 citeren. Uiteraard, zoals ik dat zoveel vaker zie doen, citeert ze het als volgt: wie ook maar een mens doodt, het is alsof hij de hele mensheid heeft gedood.

      Het publiek slikt het als zoete koek, want ja wie kent de Koran nou uit zijn hoofd en kan hier kritiek op leveren. Het publiek denkt weer: ohhhh die ‘extremisten’, hoe verzinnen ze het, hier staat toch duidelijk dat je geen mensen mag doden?

      Wat ze er niet bij zegt, is dat het volledige vers luidt: wie ook maar een mens doodt, BEHALVE als reactie op een moord, of als bestraffing voor het verspreiden van corruptie in het land, het is alsof hij de hele mensheid heeft gedood. De hele loophole van ‘corruptie verspreiden’ laat ze al weg. Wat is dat dan? Nou, op verschillende andere plaatsen in de Koran wordt het tegengaan van de islam al bestempeld als zodanig. Het vers daarna, 5:33, is nog erger: al wie Mohammed bevecht, hak kruislings zijn handen en voeten af.

      Dat deze dame het niet weet, ok dat kan, maar Maajid weet het heel goed. En hij zegt welgeteld NIKS, waarheidsvinding staat dus niet op de eerste plaats bij hem. Ik vind dat buitengewoon vreemd. In plaats daarvan bestond de lezing vooral uit 3/4 zeer dramatisch verhaal van hoe hij zelf werd gediscrimineerd en drama drama in een Egyptische gevangenis bijna werd gemarteld – tja duh ehhhh misschien had dat iets te maken met het feit dat jij met geweld de Egyptische regering omver wou werpen? Maar daarover geen woord.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.