Steenrijke Google-oprichter heeft geheim plan om grootste vliegtuig ter wereld te bouwen

Sergey Brin werkt aan een hi-tech luchtschip dat bijna 200 meter lang zal worden.

Volgens de Britse krant The Guardian werkt Google-oprichter en miljardair Sergey Brin in het diepste geheim aan een gigantisch vliegtuig. Het bijna 200 meter lange luchtschip zou het grootste vliegtuig ter wereld worden en kost minimaal 100 miljoen dollar. Volgens insiders in het bouwproject gaat het om een revolutionair concept: het vliegtuig wordt een soort zeppelin, die geen landingsbaan nodig heeft om op te stijgen of te landen.

Op die manier kan het luchtschip overal ter wereld landen om enorme ladingen goederen af te leveren. Met name voor humanitaire missies in afgelegen locaties zou dit een enorme uitkomst zijn: je kunt dan immers snel eten of goederen leveren, zonder dat er een vliegveld in de buurt hoeft te zijn. Overigens heeft het luchtschip niet alleen humanitaire doeleinden: Sergey Brin zou het ook willen gebruiken als “luxejacht” voor zijn familie en vrienden.

De mensen die de informatie over het project hebben gelekt aan The Guardian doen dat anoniem, omdat ze geheimhoudingsverklaringen hadden getekend. Zelf heeft Sergey Brin nooit een woord losgelaten over een dergelijk revolutionair bouwproject. Het luchtschip wordt gebouwd in een enorme hangar op een vliegveld van NASA, ver weg van nieuwsgierige journalisten of vliegtuigspotters.

Luchtschepen uit het verleden, zoals de zeppelin Hindenburg, maken gebruik van een ballon met gas om op te stijgen. Brin zou eerst de voorkeur hebben gehad voor waterstofgas, maar omdat dat een brandbaar gas is, is het vandaag de dag niet toegestaan om het te gebruiken voor een luchtschip. Het huidige project maakt gebruik van helium.

Ook is er een speciaal systeem ingebouwd om te zorgen dat het luchtschip snel lading kan afleveren. Bij traditionele luchtschepen of luchtballons moet altijd hetzelfde gewicht aan boord zijn om de stabiliteit te bewaren. Stel dat een luchtschip ergens 1000 kilo hout aflevert, moet er ook weer 1000 kilo aan ballast in om de stabiliteit te bewaren. Met het nieuwe luchtschip is dat niet nodig.

Google weigert om commentaar te leveren op het project, en ook Sergey Brin zelf zwijgt in alle talen. Het is niet bekend wanneer het veelbelovende luchtschip af zal zijn, maar één ding is zeker: wanneer het zijn eerste testvlucht maakt, zal iedereen het weten. Zo’n enorm schip is immers niet te missen.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

6 reacties

  1. Ngatimoto

    Dat is dan weer weggegooid geld. De laatste decennia zijn er steeds berichten opgedoken over grote luchtschepen voor o.a. vervoer van containers, hijsen van zware lasten enz. Is allemaal niets van terecht gekomen. Technisch werkt het wel maar de besturing en beheersing is en blijft een groot probleem. Met iets te veel wind bij landen en starten is er geen houden aan. De Goodyear blimp is het enige ding dat regelmatig wordt gebruikt en dan alleen nog maar voor reclame doeleinden.

    1. Henk-Jansen

      Wat niet is, kan altijd nog komen. Ik denk dat je met behulp van straalmotoren al een eind kunt komen. En als het er eenmaal is, kan het grote voordelen hebben!

      1. Ngatimoto

        Is allemaal al geprobeerd. Bij windkracht 4 is de druk per 40N oftewel 40 Kg/m2.
        Ik denk dat men een soort platte sigaar gaat ontwerpen. 200 m bij 20m?
        De zijdelingse oppervlakte is dan 4000 m2. Aan voor of achterkant 50×20= 1000m2
        Opzij druk van 4000×40= 160.000 kg.
        Voor of achter 1000×40=40.000kg.
        Als de massa van zo’n luchtschip eenmaal in beweging is is het net een supertanker die van koers is. Niet te houden.

  2. Adriaan

    Vooral doorgaan met innovatie. Vroeger zullen mensen ook wel gezegd hebben dat een vliegtuig nooit de lucht in zou gaan.

  3. Sniper666

    Leuk toch, de nieuwe Howard Hughes.

  4. Babaji538

    Niemand, maar dan ook nìemand
    in deze hele wereld, heeft ooit nog het recht
    om mij tijdens mijn leven, de wacht aan te zeggen.
    Begrijp dat goed.
    Petra Hermans

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.