Arriva hekelt de bescherming van arrogante NS: ”Raar na de flinke boete die NS kreeg”

Een trein van de NS. Bron: Wikimedia Commons, AD Meskens
Foto: Een trein van de NS. Bron: Wikimedia Commons, AD Meskens

De NS wil regionale lijnen weer terugveroveren van bedrijven als Arriva. Volgens onderzoek presteert de NS heel goed en moet dat dus duidelijk beloond worden door het terug kapen van regionale spoorlijnen. Arriva heeft er geen goed woord voor over.

,,Als het gaat om bedrijven die in Nederland door de overheid worden beschermd dan staat NS op nummer één’’, reageert Arriva-directeur Hettinga. Hij wijst daarbij op het alleenrecht dat NS als staatsbedrijf heeft op het hoofdrailnet. Eind januari komt in de Tweede Kamer de toekomst van het spoor na 2024 aan de orde. Arriva hoopt vurig dat de Kamer eindelijk concurrentie op het hoofdspoor toelaat.

Tja, er zijn genoeg redenen om negatief te zijn over de NS en ik ben het ermee eens dat de NS niet na een jaar dat het weer wat beter gaat, moet gaan doen alsof het weer delen terug kan winnen. Er zijn veel dingen mis bij de NS, zoals de hogesnelheidslijnen en er moeten ook nog eens nieuwe treinen komen. Voor de NS lijkt het dus beter om een aantal jaar te focussen op de kerntaken, dan nu al te gaan kijken naar de regiolijnen.

De constructie bij de NS als organisatie is sowieso raar. De Staat is de enige aandeelhouder van de NS, maar er wordt gedaan alsof het een volledig geprivatiseerd bedrijf is. Daar moet sowieso verandering in komen, zodat meerdere aandeelhouders aanspraak kunnen maken op de prestaties van de organisatie. Daarnaast moet er meer concurrentie op het spoort toegelaten worden. Een machtige positie, of een monopoliepositie kan alleen maar zorgen voor misplaatste arrogantie en slecht beleid.

NS kreeg deze zomer een boete opgelegd van ruim 40 miljoen euro de Autoriteit Consument & Markt (ACM) voor het sjoemelen met de aanbesteding voor het Limburgs spoor. Om de concurrentie te dwarsbomen deed NS bewust een verlieslatend bod. Zo wilde het spoorbedrijf koste wat het kost voorkomen dat andere vervoerders de aanbesteding zou winnen. Inmiddels rijdt Arriva in Limburg.

Hettinga: ,,NS kreeg een flinke oorvijg. Het bedrijf hield zich even rustig, maar werpt die bescheidenheid alweer tamelijk snel van zich af.’’

De NS kan inderdaad beter oppassen met wat het uitstraalt, want het is nog verre van acceptabel hoe de organisatie presteert.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

15 reacties

  1.   

    De controverse bij NS.
    Er wordt een reclamecampagne gestart “NS brengt je thuis”. Het binden van de consument met het bedrijf.
    Dit gevoel zou bevestigend moeten zijn op de ervaring.

    De afgelopen drie jaar heb ik een aantal keren de trein gebruikt, of gebruik proberen te maken van….
    Helaas…. ik ben opgelucht als de NS dat doet wat zij voorspeld in haar dienstregeling.
    Traject Rotterdam, Den Haag, Schiphol, Amsterdam-Zuid, Hilversum.

    En dan de arrogantie waarmee de reiziger gewoon wordt verteld dat er werkzaamheden zijn, wat rook in de tunnel, de wissel doet het niet, er liggen blaadjes op de rails. Zonder enige gene, zo van…… de reiziger heeft toch niets in te brengen.

    Bij de NS zal dit ook nooit veranderen.

    1.   

      Vergeet niet dat de Roverheid nog steeds met een dikke vinger in de NS zit. De reizigers krijgen de middelvinger. De reclameslogan “NS brengt je thuis” klopt natuurlijk wel, maar je doet er wel veel langer over.

    2.   

      Ik ben het helemaal met je eens, maar eerlijk is eerlijk: “rook in de tunnel”, “blaadjes op de rails”, etc. is nog erg netjes voor NS’ doen. Regelmatig schrijven ze ook gewoon dingen als “logistieke verstoring” of iets in die geest. Wat houdt dat dan in? Dát is pas arrogant, omdat je dan als reiziger helemaal niet meer weet wat er aan de hand is i.t.t. tot bijv. ‘rook in de tunnel’.

  2.   

    Nee nee nee nee Code134 en Guus Geluk……. NIET aankomen nu dat de NS het eigenlijk procentueel best goed doet. Dinsdag mogen jullie weer naar jullie doodsaaie kantoorbaan waar je stiekem seksistische gedachtes hebt over die latina secretaresse van de baas.

      1.   

        Daar ben ik het niet mee eens, wat betreft dat op tijd rijden.

        Daarnaast zijn sommige dingen ook raar, zoals dat treinen veelal nieuwer zijn. Geweldig hoor! Want nieuwe treinen zijn perfect, die kunnen niet stuk of zo! [/sarcasme]
        Ik heb liever een goed onderhouden oude trein die prima rijdt, dan een nieuwe die steeds uitvalt (overigens ook andersom hoor, maar ik bedoel alleen dat het begrip “nieuw” niet per se een verbetering hoeft te betekenen).

        1.   

          Jij hebt liever een goed onderhouden oude trein die prima rijdt, dan een nieuwe die steeds uitvalt, maar de investeerders en aandeelhouders denken daar anders over. Geld moet rollen en jij gaat dat betalen.

    1.   

      eRik2017 geeft ons een inkijkje in zijn seksuele gevoelswereled.
      Prettig is het niet maar wellicht lucht het voor hem best wel op.

    2.   

      Nee joh. Die heeft geen werk.

      En hij is bier drinken met zijn vrienden..

      Oh wacht daar zijn ze weer…

      Zeker geen vrienden…

      :-)

  3.   

    “of een monopoliepositie kan alleen maar zorgen voor misplaatste arrogantie en slecht beleid.”
    De NS had gewoon een volledig staatsbedrijf moeten blijven, dan zou er véél minder spoorellende zijn geweest!
    Maar de NS is door marktwerking kapot gemaakt, functioneert voor geen meter!
    Alleen al het gegeven dat je vanwege drukte ook in de eersteklas moet staan! Om het maar niet te hebben over de vertragingen en uitvallen treinen.

    Tja, marktwerking c.q. kleinere overheid maakt meer kapot dan menigeen lief is! En toch staat Rutte c.s. weer aan het roer, dankzij domme stemgerechtigden!

    1.   

      Nou Ruud, die privatisering is nooit echt tot stand gekomen. Aandelen NS is 100% in handen van de Staat der Nederlanden. Marktwerking is er vrijwel niet. Hier en daar in het Noorden en Oosten rijdt een treintje dat niet NS is, omdat de NS die lijnen niet rendabel genoeg vond.
      Ze zijn alleen gescheiden in operatie en netbeheer. In NS en ProRail.

      1.   

        Ik ben het wel met je eens dat het hoofdrailnet moet worden opengebroken, maar het is niet zo dat er maar een paar lijntjes niet van NS zijn. In heel Limburg alleen al (m.u.v. de intercity’s, die zijn wel nog van NS want hoofdrailnet) rijdt Arriva. Ook in Friesland en Groningen rijdt Arriva, m.u.v. de intercity’s, exclusief. In delen van Gelderland rijden Arriva en Connexxion onder de naam ‘Breng’ op het spoor, Zwolle-Kampen is nu van Keolis, Zwolle-Emmen is van Arriva, Amersfoort-Ede-Wageningen is van Connexxion… Dat valt dus wel mee. Maar nogmaals: ik ben het er wel mee eens dat het hoofdrailnet moet worden opengebroken.

    2.   

      Blijkbaar heb je je niet verdiept in het verleden, want al vele, vele jaren voordat de marktwerking plaatsvond ging er al van alles mis bij NS, zoals bijv. het bewust uitkleden van de dienstregeling en onderhoud op spoorlijnen om daarna te concluderen “niet genoeg reizigers, te veel onderhoud, we staken de dienst”. En zo kan ik nog wel meer voorbeelden noemen van rariteiten toentertijd.

  4.   

    Duidelijk geschreven door iemand die geen kennis heeft van details. Jammer.
    De NS word verder negatief weggezet terwijl dit niet altijd terecht is.En voorwat betreft het een staatsbedrijf zou zijn, klopt 100% aandelen is van de staat en die boert daar zo nu en dan goed bij. Verder maakt die zelfde overheid het bestaan van een bedrijf als NS soms erg moeilijk door vrijwel onmogelijke eisen te stellen. Mede door de directie. Een directie die al tot 3x toe het werkvolk als rijtuig heeft bestempeld. Maar waar de reiziger over het algemeen het meest tevreden over is. En het werken soms onmogelijk word gemaakt. Het beste voor de reiziger zou zijn als de splitsing met prorail nooit had plaats gevonden en het allemaal binnen de overheid was gebleven. Wel met een beleid dat met de markt mee moest, dat zag iedereen wel in. Maar door splitsing en door het toelaten van buitenlandse bedrijven op het Nederlandse spoor is er nooit echt winst geboekt voor de reiziger. Dat had veel beter gekund. Terug draaien in zijn geheel is niet aan te raden maar de belangen voor de reiziger zou door de overheid meer erkend moeten worden in beleid. Europees beleid heeft wat dat betreft veel kapot gemaakt. Het zou de regering sieren hun eigen beleid te voeren. En op te komen voor de Nederlandse reiziger en bedrijven als de NS.

    1.   

      @ venomieu.
      “Europees “beleid” heeft veel kapot gemaakt”, zegt u.
      Klopt helemaal.
      Hoorde gisteren iemand praten over de reeds 60 jaar durende woningnood in Nederland.
      Er werd in dat gesprek gezegd dat door EU-regelgeving de woningnood in Nederland steeds ernstiger vormen gaat aannemen; mede door die regelgeving kunnen jongeren bijna geen woonruimte vinden, onbereikbaar geworden door hun nét te hoge of nét te lage inkomen. Ouderen kunnen hun, te ruim geworden, woning niet “inruilen” voor een seniorenwoning, omdat dat soort woningen bijna niet gebouwd worden t.g.v. van de EU-regelgeving.
      De bekende slogan : “De EU maakt méér kapot dan ons lief is”, lijkt mij hier volkomen op z’n plaats.
      Een EU-regelgeving voor de woningbouw ?
      Hoe dom moet je zijn om dat te bedenken, alsof de “eisen” voor woningbouw in Nederland hetzelfde zouden moeten zijn als in bijv. Griekenland of Tsjechië.

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!