Waarnemend burgermeester van Amsterdam, Jozias van Aartsen (VVD), zwijgt over antisemitisme

aartsen-bm
Foto: Jozias van Aartsen in 2016. Bron: Rijksoverheid / Valerie Kuypers / Flickr.

Het gaat in Amsterdam niet zo goed als het gaat om antisemitisme. Sinds de stad multiculturele wordt, stijgt ook het gehalte van homofobie en antisemitisme. Of het nu de universiteiten zijn, gehele wijken, of het bedrijfsleven. De moslimhaat jegens joden zit diep. Er is nu een Jodenmanifest ondertekend om antisemitisme aan te pakken, maar waarnemend burgemeester, Jozias van Aartsen, zet zichzelf in een hoek.

Het gaat hierbij om de aanvallen op het Joodse restaurant HaCarmel. Een ‘Syrische vluchteling’ heeft zich nogal misdragen en sindsdien is het niet echt duidelijk hoe en wat. Het is in elk geval zorgelijk dat er eerst een aantal ergere dingen moeten gebeuren, voordat er überhaupt actie wordt ondernomen.

Maandagavond stelden de VVD-Kamerleden Dilan Yesilgöz en Arno Rutte Kamervragen aan minister Ferdinand Grapperhaus (CDA) van Justitie en Veiligheid. Volgens de politie zou er geen bewijs zijn van een ‘anti-Joods-motief’. Maar als vandalen, die de keuze hebben uit alle Amsterdamse restaurants, ‘steeds opnieuw’ een openlijk Joods restaurant aanvallen en vernielen, menen de VVD’ers, is het ‘zeer waarschijnlijk’ dat die daders wel degelijk een antisemitisch motief hebben.

Pikant genoeg is Van Aartsen daar net als de politie niet van overtuigd; zijn woordvoerder zegt tegen Elsevier Weekblad dat er ‘geen aanwijzingen’ zijn dat het bij de meest recente aanval om antisemitisme gaat.

Aandacht vanuit de landelijke politiek is altijd goed als het gaat om dit soort kwalijke kwesties, maar uiteindelijk moet de Amsterdamse gemeenteraad er iets mee doen. Nu de gemeenteraadsverkiezingen er aan komen, wordt het dus ook een keuze tussen partijen die een zachte of een harde aanpak voorstaan. De stad moet iets doen aan de fricties tussen (etnische) groepen, anders gebeurt er dadelijk echt iets ergs. Dan zijn we weer te laat en regent het wederom verontschuldigingen.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

104 reacties

  1.   

    “Pikant genoeg is Van Aartsen daar net als de politie niet van overtuigd; zijn woordvoerder zegt tegen Elsevier Weekblad dat er ‘geen aanwijzingen’ zijn dat het bij de meest recente aanval om antisemitisme gaat.”
    —————————————————————————
    Laffe wegkijker.

    1.   

      Nederland is vanaf 1848 anti-joods, omdat ze haar protestans-christelijke wortels begon te verloochenen. Voor 1848 waren de joden deelgenoten en de meest nabije godsdienst met dezelfde God. Dat gaf hen privilege en tolerantie!

      De jodenhaat is enorm gegroeid onder het democratisch bestel!
      De hedendaagse Jodenhaat is voorkomend uit de vooruitgang!

      De jodenhaat in de middeleeuwen door Rome is niet goed geweest, Nederland en Portugal waren door alle perioden heen voor de Joden een schuilplaats.
      Dat is voorgoed voorbij zins links grote invloed heeft!

      1.   

        @B. Pascal: Wie Israël zegent zal gezegend zijn!

  2.   

    “Volgens de politie zou er geen bewijs zijn van een ‘anti-Joods-motief’”

    In dat geval lijkt me het wel lastig voor een burgemeester om dat antisemitische motief er maar bij te verzinnen.

    1.   

      @Ernst-Wim ziet wel het liefst Amsterdammers met knuppels en flessen de straat op gaan.
      Mensen die bezorgd zijn en meeleven met een joodse uitbater moet je zoveel mogelijk opstoken en opruien. Hoe doe je dat? Nou gewoon door iemand die geen begrip heeft voor de burgemeester af te zeiken en als dom in een hoekje te zetten.

      1.   

        @eRik ja maar Erik je weet toch dat ernst een zéér, zéér warme pleitbezorger is van de islam dus per definitie al anti-semiet

        1.   

          @RA: Als sambal zo warm…

      2.   

        Beste eRik het is beter om niet op onze huisantisemiet te reageren. Natuurlijk is het volgens hem geen antisemitisme. Een Joods restaurant wordt aangevallen omdat het Joods is, hoeveel aanwijzingen wil je hebben. Uit al zijn reacties blijkt keer op keer hoe zijn sentiment tegen onze Joodse medeburgers gekeerd is. Het wordt alleen steeds voorzichtiger en steeds meer verholen. Deze man is gevaarlijk!

        1.   

          @Bloem: Wim is niet alleen een zuigtrol, hij is metterdaad en inderdaad een antisemiet zonder gêne. Hij etaleert zijn afschuw voor het geliefde joodse volk zonder enige terughoudendheid. Wim is de beschaving reeds mijlen voorbij.

          Enkeltje Noorderhaaks!

          1.   

            En Wim Quisling etaleert tegelijk zijn niet aflatende liefde, bezorgdheid en mededogen met het ‘Palestijnse volk’ (dat niet bestaat). Terwijl uit alles blijkt dat hij niets van de historie van de Joodse staat weet en door de P.R.-machines van de ‘Palestijnen’ volledig is ingepakt en gehersenspoeld. De sukkel.

          2.   

            Ik hoor @Ernst-Wim ook steeds over een soort fetisj dat hij heeft. Namelijk het afsnijden van de kelen van mensen. Hij heeft het daar heel vaak over. Ik vind hem een beetje erg eng worden!

            We moeten #ontwimmen #fetisjvanwim

        2.   

          “Natuurlijk is het volgens hem geen antisemitisme. ”

          Ik heb geen grond om dat te beweren, net zo min als van Aartsen grond heeft om te roepen dat dit wel het geval is.

          1.   

            Als iets uitziet als een hond en het kwispelt als een hond en het blaft als een hond dan is er voor Ernst nog geen grond om te beweren dat het een hond is.

          2.   

            @Chris Schoneveld: Hetzelfde geldt voor ratten en de islam. Wim is een islampleitbezorger dus als het er uitziet als islam, kwispelt als islam, blaft als islam, moord als islam, verkracht als islam, dan is het voor Wim nog geen grond om te beweren dat het islam is.

            #islampleitbezorger

    2.   

      Kom op zeg! In zeer korte tijd is deze Joodse uitbater drie maal belaagd geweest. Kan niet zo zijn dat zijn menu opeens niet meer te vreten is of de bediening te wensen laat. Het is gewoon de lafheid om het beestje bij de naam te gaan noemen terwijl ze wel voor de buhne lopen te roepen dat zij antisemitisme willen gaan aanpakken. Het plaatsen van buitencamera,s bij deze Joodse uitbater was al een eerste stap ter bestrijding van antisemitisme geweest. Maar dat durfde van Aartsen al niet aan omdat er waarschijnlijk belangrijk stemvee hierop betrapt worden dat al half Amsterdam in zijn greep heeft.

    3.   

      Het lijkt er eerder op, dat moslims door onze knuffel politici worden beschermd en het de politiek niet past , dat dit een anti-Joods-motief heeft, ondanks het feit dat moslims dit met de paplepel krijgen ingegoten
      Elk weldenkend mens zonder deze struisvogel cultuur zal dit beamen, behalve blinde kippen die niets willen zien.
      Bewijzen hoef je zoiets niet, want iemand met een rechtse inslag was allang beschuldigd een Antisemiet te zijn.

      1.   

        Het is alsof ik een alter ego zie schrijven.

        1.   

          @Vit: Klopt, Hútten Wim = HW = Wim

          1.   

            Hij gebruikt een woord (die ik natuurlijk niet ga verklappen), die ik gewend ben van Wim.

          2.   

            @Vit & Pit = HW is noch Wim noch Hut.

    4.   

      Niets duidelijk over een motief? Wat die media dan verzwijgen is dat het om een Afghaan gaat die gaat lopen messen zwaaien in een Joodse wijk. Dan is er maar één motief mogelijk: Door de Islam ingegeven Jodenhaat en niets anders dan dat. Met dank aan de apolegeten van de Wilkommenskultur; Wir schaffen das! Wat mij betreft naar de Waalsdorpervlakte met deze apolegeten.

      Zwaargewonden bij steekpartijen in Wenen
      https://nos.nl/artikel/2221142-zwaargewonden-bij-steekpartijen-in-wenen.html

      In Wenen zijn vier mensen zwaargewond geraakt bij twee aanvallen met een mes. De slachtoffers verkeren in levensgevaar. Het is nog onduidelijk of er een verband is tussen de incidenten. De Oostenrijkse politie heeft een man opgepakt.

      De eerste steekpartij was in de Praterstrasse ter hoogte van de metrostation Nestroyplatz in de wijk Leopoldstadt, net buiten het stadscentrum. De dader stak in op een man, een vrouw en hun 17-jarige dochter en ging ervandoor.

      Ongeveer een half uur later werd iemand in dezelfde wijk neergestoken. Voor dit laatste incident werd later een Afghaanse man opgepakt. Onderzocht wordt of hij ook met de eerste aanval te maken heeft. Er is nog niets duidelijk over een motief.

      1.   

        Eyewitnesses claim to have heard the attacker shout Allahu Akbar as the attack happened.

  3.   

    Het is al zo schandalig voor Nederland en misselijk van Amsterdam dat er Joden manifest getekend moet worden om deze te beschermen
    Wat een afgang wat een treurnis.

  4.   

    De discussie rond dit onderwerp gaat de verkeerde kant op.
    Je kan van een burgemeester niet verwachten uitspraak te doen dat het gaat om antisemitisme als er geen anti-jood leuzen op de ramen gekalkt zijn of door de dader juridisch voldoende valide uitgeproken zijn.

    Dat zal echt niet wegnemen dat er zowel bij burgemeester als zijn veiligheidsapparaat de nodige alertheid is.
    Ik hoop/mag aannemen dat de uitbater van het Joods restaurant aan de Amstelveensweg de nodige steun en support krijgt van de Gemeente.

    Als van Aarsten nu zou uitspreken dat het gaat om antisemitisme……… my god……. weet je wat dat zou betekenen?

    1.   

      Je hebt volkomen gelijk eRik.

      Kan het geen vogel zijn geweest die toevallig tegen die ruit aan vloog?

      Of Wim die zo’n harde scheet liet dat er een ster ontstond.

      Je valt me vies tegen, politiek correcte VVD LUL.

      NATUURLIJK is dit gedaan door een moslim. Daar is geen twijfel over mogelijk.

      1.   

        Floris heeft geen feiten nodig om moslims van alles en nog wat te beschuldigen. Een islamofoob wordt door feiten slechts in de war gebracht en dat kan niet de bedoeling zijn.

        1.   

          Heb je er ooit over nagedacht Ernst-Wim dat mensen juist als jij de haat tegen moslims enorm aanwakkeren?

          1.   

            @ eRik2017.
            Maar dát is ook juist de bedoeling van @ Kwispel.
            ‘t Is een Jodenhater van de ergste soort, hij grenst aan ene Adolf H. te D. voor wat betreft die Jodenhaat.

      2.   

        @Floris
        Ik kan niet zeggen of het een moslim was die die ster in die ruit gooide. Op zich ben ik ook best geinteresseerd te weten wie die ene persoon was die een ster in een gooide van een Joods restaurant.
        Alleen ben ik nog vele malen meer geinteresseerd in een veel groter aantal dat zich bijvoorbeeld op (middelbare)scholen uitspreekt tegen alles waar Nederland voor staat en Oranje is.

        Ondertussen verwacht ik van de gemeente Amsterda dat er zowel zichtbaar als onzihtbare verscherpte controle is en dat de trend (3x) aanval op een Joods restaurant aandacht heeft en inzichtelijk wordt gemaakt.

        Inderdaad. Een moslim benoemen als dader ben ik fel tegen en zie ik verre van het brengen van een oplossing. Niet als ik nuchter ben en niet als ik een paar biertjes op heb.

        1.   

          @ eRik: Van het eerste incident weten we dat het een moslim was. Hoe groot schat je de kans in dat die andere twee keren het anders was? Het hedendaagse antisemitisme komt voor 98% uit de islamhoek, ondersteund door bepaalde linkse landverraders.

          En, tot jouw eigen schade en schande, ook uit de hoek van smerige VVDers als Van Aartsen die een compleet track-record heeft opgebouwd van wegkijkerij waar het islamitisch antisemitisme betreft.

          Bah, bah en nog eens bah!

          1.   

            “Hoe groot schat je de kans in dat die andere twee keren het anders was?”

            We kunnen de rechtspraak natuurlijk ook via de kansberekening gaan organiseren: als de kans groot is dat je de dader bent word je schuldig bevonden.

            Ik blijf hopen dat mensen hier nog eens gaan nadenken maar word daar elke keer weer in teleurgesteld.

  5.   

    Even off-topic.
    Zojuist een zeer interessante uitzending van Zembla gezien over de MH17. Nu al terug te kijken via:
    https://zembla.bnnvara.nl/nieuws/jacht-op-de-mh17-daders

    1.   

      Leef je nou voor DDS BonBon?
      Je kan Ernst en Guusje toch ook gewoon mailen of bellen?

    2.   

      Nee hoor, wees maar niet ongerust. Morgen ben ik weer de hele dag offline.

      1.   

        Godzijdank, ik ook, maar jij niet!
        Haha, okay, ik hoop van niet!

      2.   

        ???

        1.   

          Never mind!

    3.   

      Zembla (NPO2, 21.15) sprak voormalige topmensen van de Oekraïense geheime dienst over MH17. Op hun daderlijstje staan zeven namen.

      Jeetje dat lijkt me heel betrouwbaar maar niet heus.

      1.   

        DolleDries blijft liever geloven in z’n eigen complottheorie.

  6.   

    Omringd door drommen electoraal Kaaskopvee geleid door Salafisten-slippendragers als Jozias ‘Please don’t eat me Mr. Crocodile” van Aartsen, hoe je geen Nostradamus te zijn om een alruin in het vuur te werpen en de tekenen te lezen.
    Binnen nu en 20 jaar moeten alle Joodse winkels beschermd worden (nu zijn het ‘alleen’nog Joodse instellingen)
    Binnen nu en 50 jaar zal er geen Jood meer in NL leven, allemaal gemigreerd omdat de NLse Staat stelselmatig weigerde om op tijd maatregelen te nemen terwijl tegelijkertijd het tuig wat zich in NL journalist noemt de Drie Aapjes bleef vereren.

    De krokodillen-voerder Jozias zal gedurende die periode aan iedereen die het horen wil uitleggen dat er niks aan de hand is en iedereen -net zoals Pim Fortuyn en Theo van Gogh en al die verkrachte meisjes in Rotherham- gerust kan gaan slapen.

  7.   

    Mag ik bij deze uitleg van de burgemeester afleiden, dat ik bij de volgende onwelgevallige uitspraak van Erdogan met een gerust hart stenen door de etalage van de Turkse slager mag gooien, wordt ook gezien als een kwajongens streek.
    Hooguit een paar uur schoffelen. (denk het niet, heel Nederland staat op z’n kop)

    1.   

      Als je schoffelen leuk vindt om te doen misschien wel.

  8.   

    Alleen vuur met vuur maakt een combinatie
    van explosief materiaal, zonder water.
    De naam is Haas en ik ben nooit meer jarig.
    Een konijn wordt namelijk nog voor Kerst,
    lees: geen Kerstmis, op tijd aan het spit geregen.

    Petra Hermans

    1.   

      @Petra: Vaginamonologen, op tijd aan het spit geregen.

    2.   

      Koop wat natrium, liefst veel.
      Gooi dat blokje in het water.
      Rust.

      B.Beentje

  9.   

    Het is toch algemeen bekend dat van Aartsen een laf mannetje is.
    Hij heeft er zelf geen last van in zijn beveiligde buurt en vult zijn zakken goed aan de zieligheid. Hoog tijd dat regressief links wakker wordt.

  10.   

    Dat het om een antisemitische aanslag gaat, lijkt mij wel zeer waarschijnlijk.
    Maar ook met die ene procent kans dat het een of andere lul zou betreffen die het lollig vindt om steeds uitgerekend de ruiten van deze joodse ondernemer in te kinkelen, is het voor de gemeente zaak om een beetje krachtdadigheid te tonen richting het oplossen van deze zaak en het beschermen van andere Amsterdamse joden.
    Want het is goddomme bepaald begrijpelijk dat dit bij hen bepaalde angsten en gevoelens oproept. Ik zou zelfs zeggen: de gemeente Amsterdam heeft nog een oude rekening liggen die nooit geheel betaald zal zijn.

    1.   

      He he, eindelijk een post van Beukman die hout snijdt.

      Gefeliciteerd, jongen!

      1.   

        Dank je @Floris, misschien ga ik nog eens het licht zien. :-)

        1.   

          Daar heb ik een hard hoofd in, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit.

          Weltrusten, ouwe dwarsligger.

          1.   

            Droom dan maar fijn vannacht.

  11.   

    Antisemitisme bestaat tegenwoordig niet meer. Wat we tegenwoordig hebben is antizionisme en dat is iets hel goeds. Het zionisme is en kwaadaardige ideologie die uit is om de planeet naar de ondergang te brengen

    1.   

      @svetlenkesi is ook islamverkeerlijker

    2.   

      Zwetslana is volkomen getikt. Er zitten hier meer gekken en de vraag is of ze allemaal in hetzelfde gesticht zitten of individueel opereren.

      1.   

        @floris svetlaninka is een trol gelijk Wim/Ernst/kong/beukman/Bon dit ook zijn.

        1.   

          Kortom: iedereen die het niet met jou eens is, is een trol.

          1.   

            Bon=wim

          2.   

            Ja, de term trol is hier synoniem met andersdenkende.

          3.   

            @ernst is een islamverheerlijker gelijk guus e.c ernst=wim

          4.   

            @bon antisemitische uitspraken op een rechts forum?? wat vindt jij?

  12.   

    Als exponent en afgevaardigde van het partijkartel anno 1848 wordt van Aartsen ook niet geacht hier iets over te zeggen, wij zwijgt stemt immers toe.

  13.   

    Iemand die zoiets niet gelijk herkend als “burgemeester “hoort daar helemaal niet thuis, en zou gelijk van zijn post moeten worden ontheven,maar het zijn allemaal ” vrindjes ” houden elkaar in het zadel ,die op 5 Mei weer schijnheilig met een keppeltje de doden herdenken ,en straks net als de Duittsers roepen ,wir habe es nicht gewust .Rot op ,arrogante kwal .

  14.   

    Was het niet Annabel of misschien wel de hiddemeister? Wir zal het zeggen……..kan ook no peggol geweest zijn

  15.   

    Burgemeester is zonder “r”, burgermeester.

  16.   

    Van Aartsen en Grapperhaus zouden de kristalnacht waarschijnlijk ook omschreven hebben als vandalisme. Het feit dat ze het blijven bestempelen als niet-antisemitisch zegt erg veel over deze mannen. Jaren lang werd rechts weg gezet als extreem rechts en een gevaar voor de samenleving. Echter in iedere maatschappij gaat het pas fout wanneer de politici, media en justitie wegkijken en het probleem niet aanpakken. Het groeiende antisemitisme in Nederland is steeds meer mainstream en een enorm probleem, een gevaarlijke ontwikkeling die een halt toegeroepen dient te worden. Nederland moet zich schamen dat deze “bewindslieden”, laat ik ze zo maar even noemen, het probleem niet aanpakken. Dit mag beschouwd worden als een misdaad, die zo benoemd de geschiedenis in zal gaan. Als het zo doorgaat, komt er een tijd dat dit soort figuren op de Waalsdorpervlakte een finale verantwoording af mogen leggen voor hun misdaad.

    1.   

      Bloem meent dat van Aartsen een vernieling als antisemitisch moet bestempelen zonder dat daarvoor bewijs is. Omdat hij dat niet doet suggereert hij dat de burgemeester op de Waalsdorpervlakte moet worden geëxecuteerd.

      Triest gebral van een verward persoon.

      1.   

        @ernst jij zal alles doen wat in je vermogen ligt, om antisemitisme te rechtvaardigen..

        1.   

          Beste Rechtsaf, dank voor uw bijval. Zoals ik hier op dit forum continu voor het voetlicht heb gebracht is dhr. Q een antisemiet, die geweld tegen Joden goedpraat. Het is een kwaadaardig mannetje, Hij vindt zichzelf niet antisemitisch omdat hij het hele bestaan van antisemitisme zelf ontkent. Joden beschouwt hij als de vijand, vermoedelijk niet als volwaardige mensen, net zoals de Islam dat doet. Antisemitisme is één van de kwaadaardigste vormen van racisme die er bestaat. De geschiedenisboeken puilen uit van de misdaden die jegens dit geplaagde volk gepleegd zijn (en overigens nog steeds gepleegd worden). Het wordt tijd dat de DDS deze kwaadaardige man gaat weren, wat mij betreft is er voor dit soort onmensen geen plaats op deze wereld. Gelukkig is de Nederlandse samenleving al een keer eerder tot inkeer en het besef gekomen en dat dit soort figuren rekenschap af mochten leggen. De Waalsdorpervlakte ligt er nog steeds, als symbool voor de kwaadaardigheid van dit soort collaborateurs, onmensen en verraders.

          1.   

            @bloem wat je zegt over Ernst is echt een understatement!!

          2.   

            Heb hier nog nooit antisemitisme gezien, anders dan het antisemitisch gebrul van ene Laaglandt. Een neonazi pur sang. Wel veel moslimhaat en hopelijk bent u het met me eens dat dát evenzeer kwaadaardig is.

          3.   

            @Bloem & Rechtsaf: Rugdekker Geen Geluk komt ook diréct uit de bosjes om z’n trolmaatje Wim af te dekken.

            #rugdekker

          4.   

            @Bloem: Zo, die zit!

            +++++

          5.   

            Het fenomeen Pit is geïmplodeerd. De scherven liggen over de digitale vloer.

            – Pit
            – Siemiem
            – Rechtsaf
            – Abri079

            en vermoedelijk ook…

            – eRik2017

          6.   

            En doe die zelfhaat predikende trollen er ook graag bij als de collaborateurs rekenschap hebben af te leggen bij de Waalsdorpervlakte.

          7.   

            Pit onthoudt zich wijselijk van een reactie, hij vlucht altijd met de staart tussen de poten als zijn trol-gedrag aan de orde wordt gesteld.

          8.   

            @Kodi: Geen Geluk eindigt zijn kansloze betoog met gepruttel… Zoals je kunt verwachten van prutteltrollen.

            #waalsdorpervlakte

          9.   

            – Pit
            – Siemiem
            – Rechtsaf
            – Abri079

            en vermoedelijk ook…

            – eRik2017

          10.   

            Hey @Guusje, weer een pilletje gehad?
            Jij denkt toch niet dat ik net als jij de hele dag de tijd heb om hier een beetje rond te hangen?

            “Het fenomeen Pit is geïmplodeerd” Mwoehahahhhahahah
            Ik heb nog een filmpje van jou!
            https://www.youtube.com/watch?v=mfJ3gYFbjE8

          11.   

            – Pit
            – Siemiem
            – Rechtsaf
            – Abri079

            en vermoedelijk ook

            – eRik2017

  17.   

    “De groei van het antisemitisme is dus een voorspelbaar gevolg van de massale immigratie. Door de massale immigratie is Nederland terug in de tijd geworpen. Het moet, ook wat betreft de rechten van vrouwen en homo’s, een strijd leveren die al lang gestreden leek.”

    https://www.elsevierweekblad.nl/nederland/blog/2014/07/wegkijken-heeft-geen-zin-antisemitisme-hoort-bij-de-islam-1560780W/

    1.   

      Anton Constandse verwoordde het reeds in 1983 alzo:

      “Men moet zich eens indenken, welke ghetto’s er zullen ontstaan van verouderde, en voor ons gevaarlijke, immigranten, als we niet alleen hun gruwelijke slachtgewoonten aanvaarden, maar ook hun diskriminatie van vrouwen, hun patriarchaal-autoritaire aanmatiging, hun onderwerping van kinderen, hun stamveten. Waarom van nieuwkomers aanvaarden, wat we zelf in gewoonten en wetten hebben opgeruimd?”

      https://sptransparant.wordpress.com/gastarbeid-en-kapitaal/

      Vijfendertig jaar later in de tijd kunnen we niet anders dan concluderen dat deze realistische analyse van een profetisch gehalte was.

      1.   

        @Kodi
        De anarchist en vrijdenker Anton Constandse sprak deze woorden niet in 1983 maar in 1980, zoals blijkt:

        https://sptransparant.wordpress.com/gastarbeid-en-kapitaal/7/

        Wat hij wél schreef in 1983, en waaruit valt op te maken dat hij niets op zou hebben gehad met de racistische praatjes die oa op DDS te lezen vallen, maar waarin ook FvD grossiert:

        “wil ik zeggen dat het mij zeer ongepast voorkomt, in deze brochure “racistische” elementen te signaleren. Deze term wordt te pas en te onpas gebruikt, in het algemeen echter voor conflicten ten gevolge van kleurverschillen, ten onrechte “rasverschillen” genoemd. (Er bestaan geen rassen onder mensen, zoals onder dieren). Maar in deze essay wordt zelfs niet gerept van de donkerkleurige Surinamers, aan wier Nederlanderschap ook geen moment wordt getornd. De problemen die kunnen ontstaan ten aanzien van Turken en Marokkanen, even “blank” als wij zijn, zijn sociaal en nationaal van aard.”

        Het is interessant dat Constandse in de jaren 30 en 40 fel tegen de jodenvervolgingen én discriminatie was, maar niets van hun godsdienst moest hebben. Zijn houding richting gastarbeiders vanaf 1980 was precies hetzelfde. En:

        “De mythe van de twee culturen werkt in hun nadeel, vertraagt hun integratie en is schadelijk voor de toekomst van hun kinderen. Huichelaars zijn de begeleiders, die doen alsof deze arbeiders naar hun vaderland zullen terugkeren, en die tegelijk alles doen om hen hier te houden.”

        1.   

          Ik heb de hele pagina doorgelezen, maar er staat niets van wat jij geciteerd hebt. Jouw citaten zijn slechts je eigen draai die je er aan geeft.

          1.   

            Jouw citaat

            “wil ik zeggen dat het mij zeer ongepast voorkomt, in deze brochure “racistische” elementen te signaleren. Deze term wordt te pas en te onpas gebruikt, in het algemeen echter voor conflicten ten gevolge van kleurverschillen, ten onrechte “rasverschillen” genoemd. (Er bestaan geen rassen onder mensen, zoals onder dieren). Maar in deze essay wordt zelfs niet gerept van de donkerkleurige Surinamers, aan wier Nederlanderschap ook geen moment wordt getornd. De problemen die kunnen ontstaan ten aanzien van Turken en Marokkanen, even “blank” als wij zijn, zijn sociaal en nationaal van aard.”

            staat daar niet. Ik lees ook niets over Surinamers. Ik lees niets over kleurverschillen. En ik lees ook niets over dat Turken en Marokkanen even blank als Nederlanders zijn. Dus het is een volledige eigen draai uit jouw pen.

            Hier even de volledige tekst van de pagina en je zal niets aantreffen van wat jij doet voorkomen als een citaat eruit.:

            Gastarbeid en Kapitaal – SP brochure 1983
            15 reacties

            https://sptransparant.wordpress.com/gastarbeid-en-kapitaal/7/

            GASTARBEID EN KAPITAAL

            Geloof en kultuur
            Een zeer groot deel van hun manier van leven vloeit voort uit het islamitiese geloof. Islamieten vinden dat de kultuur een onderdeel is van hun geloof. En hun geloof schrijft nu eenmaal erg veel geboden en verboden voor die het dagelijks leven raken. In de landen van herkomst is alles ingesteld op de rituelen die met hun geloof samenhangen. De kombinatie van afkomst, zeden en gewoonten, én het grote verschil in kultuur en ontwikkeling, maken dat speciaal de gastarbeiders en hun gezinnen die uit islamitiese landen afkomstig zijn, weinig of hoegenaamd geen kontakt krijgen met Nederlandse arbeiders en hun gezinnen met wie zij samen werken en wonen.
            Alle mogelijke andragogen, zoals daar zijn maatschappelijk werkers, opbouwwerkers, buurt- en klubhuiswerkers, maar ook politici, juristen, antropologen, theologen – meestal in dienst van de talloze stichtingen die voor het welzijn van gastarbeiders zeggen te werken – doen alsmaar een beroep op die Nederlanders die op wat voor manier dan ook worden gekonfronteerd met de kultuur van hun buitenlandse buren en mede-arbeiders. Die mensen moeten volgens de meeste van die zich deskundig noemende hulpverleners, zich meer aanpassen bij de situatie die nu eenmaal ontstaan is. Zij moeten meer begrip tonen en sommigen, zoals ex-burgemeester André van der Louw, zeggen dat het feit dat er zoveel gastarbeiders in een wijk wonen, een verrijking is van de kultuur. Hij heeft er nooit bij verteld waaruit die verrijking dan wel mag bestaan. Dat kon hij ook niet vertellen, hij verdiende als burgemeester 220.000 gulden per jaar en woonde in een huis en een buurt waarin men nog nooit een gastarbeider heeft gezien.

            De historikus dr. Anton Constandse heeft een heel andere kijk op het verschijnsel “buitenlandse arbeiders”. In de Nieuwe Linie van 2 april 1980 zegt hij in het artikel “Gastarbeiders zijn immigranten” onder andere het volgende:
            “Men kan nu wel hoog opgeven van hun afwijkende `kultuur’, maar waarin bestaat die dan? Goed, ze hebben als godsdienst – behalve variaties van het christendom – de islam. Dit zegt overigens weinig, want aanzienlijke groepen van moslims geloven even weinig als dusgenaamde christenen. Als ze wel hechten aan hun geloof, en vooral dan aan de gebruiken die daarmee samenhangen, vallen ze in de kategorie van onze Drentse, Veluwse en Zeeuwse gereformeerden, met taboes en bijgeloof van eeuwen geleden. Het aantal analfabeten onder hen is groot, ze laten zich manipuleren door feodale leiders en leveren mede de fascistiese overvallers op hun lotgenoten. Het is onzin, over te lopen van eerbied voor zulke vormen van `kultuur’, waar we zelf na eeuwen van strijd mee hebben afgerekend, enkele onderontwikkelde gebieden uitgezonderd, die ons zwarte zeden en beklagenswaardige gehandikapten leveren, zoals slachtoffers van polio. Men moet zich eens indenken, welke ghetto’s er zullen ontstaan van verouderde, en voor ons gevaarlijke immigranten, als we niet alleen hun gruwelijke slachtgewoonten aanvaarden, maar ook hun diskriminatie van vrouwen, hun patriarchaal-autoritaire aanmatiging, hun onderwerping van kinderen, hun stamveten. Waarom van nieuwkomers aanvaarden, wat we zelf in gewoonten en wetten hebben opgeruimd?”
            Dr. Anton Constandse geeft hier op zijn eigen manier van schrijven, een beschouwing over kultuur en godsdienst van moslims en vergelijkt een en ander met bepaalde gebieden in Nederland. Volgens zijn zeggen zijn er aanzienlijke groepen van moslims die geen of weinig waarde hechten aan hun geloof. Andere bronnen (zoals de al eerder genoemde CRM-brochure “Ver van huis en toch thuis”) zeggen dat het geloof “zelfs dieper is geworden in de vreemde”.
            Wij menen dat dit laatste het geval is, gezien het isolement waarin zij verkeren. Maar bovendien zegt Anton Constandse het ook min of meer, wanneer hij het heeft over het aantal analfabeten dat groot is en dat ze zich laten manipuleren door feodale leiders. Die feodale leiders bestaan in overgrote meerderheid uit moslims van de oude stempel. Wat de uitingsvormen van hun geloof in de praktijk betekenen, leert ons het verhaal van Nazim Ozturk.
            “Hij leeft de wetten van de Islam na. Nazim eet en drinkt niets tijdens de Ramadan (de vastenmaand waarin tussen zonsopgang en zonsondergang onthouding van spijs en drank is geboden). De laatste keer is hij daar ziek van geworden. Hij was te zeer verzwakt om zijn zware lichamelijke werk te verrichten. Nazim is havenarbeider in de Rotterdamse haven.”
            Hoewel het hierboven geciteerde boekje verder geen kommentaar geeft, is het naar onze mening onverantwoordelijk voor een zó gelovige Turk werk te verrichten in de Rotterdamse haven. Tenslotte werkt hij daar niet alleen en met een verzwakt lichaam kan het ook levensgevaarlijk worden voor zijn medearbeiders.
            Verder vermeldt het boekje nog van Nazim dat “hij nooit zal wennen aan de Nederlandse kultuur. Vooral de vrijere positie van de vrouw in de Nederlandse samenleving is een doorn in zijn ogen. Zo’n vrije positie zal hij de vrouwen en meisjes in zijn familie nooit toestaan. Hij is hier voor hen strenger dan hij in Turkije zou zijn.”

            Met dit laatste citaat zijn wij aangeland bij de kinderen van de gastarbeiders. Die hebben het in Nederland nog zwaarder dan hun ouders. Onderwijzend personeel vertelde ons dat het zeer moeilijk is op te boksen tegen de zeden en gewoonten welke de kinderen thuis voorgeschoteld krijgen.
            Aan de ene kant vinden de ouders dat hun kinderen op school niet streng genoeg (lees hardhandig) worden behandeld, aan de andere kant trekken zij zich weinig aan van de adviezen die de leerkrachten geven, vooral met betrekking tot vervolgopleidingen na de lagere school.
            Dikwijls komt dat omdat men toch alsmaar speelt met de gedachte naar Turkije of Marokko terug te keren. En wat hun dochters aangaat, daar vinden velen van dat ze toch spoedig zullen moeten trouwen.

            Trouwen en inwonen
            Over het algemeen zullen zowel de dochters als de zonen volgens “islamitiese traditie” veelal op – naar onze normen – tamelijk jonge leeftijd huwen met een partner uit eigen kring. Deze zal vaak nog in het moederland verblijven, en komt door het huwelijk – weliswaar met enige beperkingen – in aanmerking voor een verblijfsvergunning in Nederland.
            Huwbare kinderen van de hier verblijvende buitenlanders zijn op deze wijze een gewilde partner voor potentiële migranten, hetgeen vaak tot uitdrukking komt in een extra financiële tegemoetkoming aan de ouders van de hier in Nederland verblijvende partner. Gekoppeld aan het gebruik van uithuwelijken leidt deze situatie ertoe dat de onafhankelijkheid van kinderen, van vooral islamitiese migranten hier, niet erg groot is.
            En omdat bij zo’n gezinshereniging (van de tweede generatie) net als bij hun ouders een verblijfsvergunning pas wordt verleend als men over passende woonruimte beschikt, zal men in veel gevallen bij de ouders intrekken. Wat er in de meeste gevallen op neer komt dat in een te kleine, woning te veel mensen bivakkeren.
            Maar er is nog een reden, waarom de tweede generatie, gehuwd of niet, bij hun ouders blijft inwonen. Er zijn namelijk veel buitenlanders die bij gebrek aan huurwoningen een oud huis voor veel te hoge prijs hebben gekocht.
            Ter illustratie van de situatie die dan in veel gevallen ontstaat, geven wij hier twee situaties zoals die omschreven zijn in “Jeugd en Samenleving” van december 1982.
            “Het Turkse gezin G.: Vader is 16 jaar geleden zonder verblijfsvergunning naar Nederland gekomen. Werkt sinds lange tijd bij Philips aan de lopende band. Woonde in het begin in een pension, wilde zijn gezin laten overkomen en heeft daarom een huis moeten kopen. Hij kon met zijn inkomen van f 1700,- netto de hypotheeklasten van f 1000,- per maand niet opbrengen, daarom zijn eerst zijn twee oudste zoons overgekomen om hier werk te zoeken en de aankoop van het huis mogelijk te maken. Ze verdienen nu respektievelijk f 1400,- en f 1600,- netto. Al snel kon de rest van het gezin (vrouw en nog drie kinderen) overkomen. Kort geleden zijn beide eerdergenoemde zoons in Turkije getrouwd en hebben hun bruid illegaal meegenomen naar Utrecht. Hierdoor is het huishouden uitgebreid tot negen personen. De beide jonge gezinnen kunnen geen zelfstandige woonruimte zoeken, omdat anders de financiering van het ouderlijk huis in gevaar komt. Het gebrek aan privacy en de komst van een eerste lid van de derde generatie maakt de situatie echter steeds meer onhoudbaar.”
            “Het Marokkaanse gezin L.: De heer L. is 13 jaar woonachtig in Utrecht en heeft zes jaar geleden een huisje met één slaapkamer gekocht in een oude wijk. Om ruimte te scheppen heeft hij (zonder vergunning) een schuurtje gebouwd in de tuin. Zijn gezin met zes kinderen is toen overgekomen. Vader verdient f 1600,- en kan de hypotheeklasten (f 550,- per maand) nauwelijks dragen. Inmiddels heeft hij al vier maanden zijn hypotheek niet af kunnen lossen. `Gelukkig kan mijn oudste zoon D. een. steentje bijdragen nu hij een uitkering (GSD) krijgt. Sinds hij getrouwd is en zijn vrouw naar hier heeft gehaald, wordt het huis erg klein. De toekomst is onzeker. Als ik de bijdrage van hem zal moeten missen, dan kan ik de hypotheek helemaal niet meer betalen en zal het huis geveild moeten worden,’ aldus meneer L.”
            We zien dus dat de problemen voor de eerste generatie groot zijn, maar voor de tweede generatie is het uitzicht op een betere toekomst in Nederland bijna niet aanwezig. Temeer omdat door de druk van de toenemende werkloosheid, steeds meer arbeidsplaatsen die tot voor kort door gastarbeiders werden ingenomen, nu weer door Nederlanders worden opgevuld.
            Volgens recente cijfers van het gewestelijk arbeidsburo in Utrecht blijkt dat 39 procent van de Marokkaanse en 46 procent van de Turkse werkloze mannen jonger is dan 25 jaar. Terwijl bij de vrouwen dit percentage nog hoger ligt, namelijk respektievelijk 60 en 70 procent. Bij gebrek aan bestaansmiddelen van de hierboven genoemde tweede generatie, zal de huwelijkspartner uit het land van herkomst geen toestemming krijgen om zich in ons land te vestigen. En zodoende kan gezinshereniging zich dikwijls niet anders dan in de sfeer van illegaliteit afspelen. En in de meeste gevallen leidt dat weer tot inwoning bij de (schoon)ouders. Gezien de financiële nood waarin veelal vooral de huizen-bezitters verkeren, zal dat voor die (schoon)ouders niet onwelkom zijn.
            Wat de werkgelegenheid aangaat van vooral Marokkaanse en Turkse jongeren met hun zo andere kultuur – die ook in Nederland nog wordt voortgezet en soms zelfs versterkt – kunnen wij niet anders dan heel somber zijn. Het ligt toch voor de hand dat in het tijdperk van automatisering de voorkeur voor het bezetten van arbeidsplaatsen die schaars voorhanden zijn, zal uitgaan naar de Nederlandse jongeren waarvan er velen werkloos zijn maar die in bijna alle gevallen wel een goede schoolopleiding hebben gehad. Bovendien blijkt uit recente gegevens dat ook voor het zogenaamde vuile of ongeschoolde werk vele Nederlandse werklozen zich aanbieden, ongeacht hun schoolopleiding. Het is momenteel niet ongebruikelijk mensen met enkele diploma’s op zak te zien werken bij de gemeentereiniging of als zogenaamde schillenboer goed te gebruiken huisafval te zien inzamelen.
            De uitspraak van de Turkse professor Yalcintas dat de Nederlanders hun neus op zouden halen voor zulk werk, is dan ook naar onze mening voorbarig geweest.

            Konklusies
            De huidige stand van de techniese ontwikkeling, de grote bevolkingsdichtheid van ons land en het feit dat de tijd van mechanisatie (die veel arbeidskracht behoefde) welhaast definitief voorbij is, gekoppeld aan de uitzichtloze en onduidelijke situatie waarin vooral de Turkse en Marokkaanse arbeiders in ons land verkeren, maakt het nodig om eindelijk eens duidelijke stappen te ondernemen. Het wanbeleid van de zijde der opeenvolgende regeringen met betrekking tot het immigratiebeleid – of juist het niet voeren van dat beleid – maakt het nog dringender orde op zaken te stellen. Want het zijn de opeenvolgende regeringen geweest die het kapitaal geen strobreed in de weg hebben gelegd bij hun manipulaties met gastarbeiders. Zowel de huisvesting van buitenlanders, de omstandigheden waaronder zij moesten werken, als de vraag of een Nederlandse samenleving dat wel kan opvangen, is nooit stelselmatig aangepakt.
            Men heeft alles en iedereen maar wat laten aanrommelen en daar waar het mis dreigde te lopen, stuurden ze er wat betaalde zogenaamde hulpverleners op af, om hun wanbeleid toch nog een beetje bij te schaven.
            De regering, gemeentebesturen en professionele hulpverleners hadden uiteindelijk maar één boodschap aan de Nederlandse samenleving: begrip, aanpassing aan de nieuwkomers en bij enig verweer van de autochtone bevolking gebruikten of schermden zij al heel snel met “diskriminatie”. “Diskriminatie” is waarschijnlijk ook wel het enige Nederlandse woord dat bijna iedere buitenlander geleerd is. Of zij de betekenis ervan kennen, is voor ons onduidelijk gebleven. In ieder geval hebben zij dat woord zo dikwijls van alle mogelijke, misschien wel goedwillende, hulpverleners gehoord dat zij het te pas en te onpas zijn gaan gebruiken in alle voorkomende situaties.
            Het is dan ook vrijwel zeker dat veel Nederlanders zich zijn gaan afvragen wat zij dan wel fout deden, als zij bijvoorbeeld een poging deden buitenlanders iets te leren. Wat natuurlijk in bijna alle gevallen neerkomt op aanpassing aan de Nederlandse situatie, zoals bijvoorbeeld de woon-, werk- en leefgewoonten. Bovendien komt het dikwijls voor dat wanneer buitenlanders exakt zo behandeld word[en] als een Nederlander, of dat nu positief of negatief is, zij niet de behandeling op zichzelf be- of veroordelen, maar uitsluitend volstaan met de ander diskriminatie in de schoenen te schuiven.
            Verschillende Nederlanders in o.a. de aan buitenlanders hulp verlenende sektor schermen trouwens ook snel met woorden of begrippen als “racisme” en “fascisme”. Ook volgens Anton Constandse heeft de term “diskriminatie” als wortel het Latijnse “discrimen” (en het werkwoord “discriminare”) met de betekenis: “Het maken van ongeoorloofd onderscheid, afscheiden, afzonderen, vervreemden”.
            Het maken van ongeoorloofd onderscheid, het afscheiden of afzonderen en het vervreemden is niet gedaan door de Nederlandse arbeiders, maar door de onverantwoordelijke manier van handelen van het naar geld hongerende kapitaal in Nederland (en ook in andere hoog-ontwikkelde westerse landen), met volledige medewerking en toestemming van de achtereenvolgende regeringen. Van de situatie die zodoende is ontstaan, kan men niet de nieuwkomers, maar ook niet de Nederlandse bevolking als geheel, de schuld geven.
            Het afscheiden, afzonderen en vervreemden vloeit voort uit het feit dat de buitenlanders die naar Nederland kwamen, geen duidelijke status hadden. Zo is er bijvoorbeeld noot vastgelegd dat zij slechts tijdelijk hier zouden verblijven. Tot aan dit moment toe worstelen zowel Nederlanders als de buitenlanders nog steeds met de status die men aan “gastarbeiders” toekent, of liever gezegd niet heeft toegekend.

            Kiezen
            De Socialistiese Partij heeft dan ook na veel onderzoek en studie gemeend met de volgende oplossing te moeten komen, in het belang van zowel de betreffende buitenlanders als de Nederlandse bevolking.
            Zowel voor de buitenlanders, als voor de met hen wonende en werkende Nederlanders, is het van het grootste belang de “vlees-noch-vis-situatie” om te zetten in een toestand waarvan iedereen weet wie en wat hij is. En waarvan iedereen weet wat hem te wachten staat. En wel als volgt: óf na verloop van een aantal jaren – wij denken aan twee jaar – de Nederlandse nationaliteit aannemen, óf na verloop van de bovengenoemde tijd terugkeren naar het vaderland. Voor de mensen die op vrijwillige basis terugkeren, moet een dusdanige regeling worden getroffen dat het mogelijk wordt om in eigen land weer een bestaan op te bouwen. Wij denken aan f 75.000,- voor iedereen die hier een arbeidsplaats achterlaat, aangevuld met een redelijk percentage aan sociale premies, welke hij of zij hier in Nederland betaald heeft. Voor werklozen ook f 75.000,- plus eventueel (al naar gelang de sociale uitkering die hij of zij al heeft gehad) ook een percentage van de sociale premies die hij of zij betaald heeft. Bovendien moet al het mogelijke gedaan worden om die mensen weer voor te bereiden op hun terugkeer. Wij denken aan speciale kursussen, zowel voor de ouders als voor de kinderen, zoals daar zijn taal, geschiedenis en godsdienst, kortom een heel kultureel pakket. Eventueel met leerkrachten uit hun eigen land.
            Die buitenlanders welke Nederlander willen worden, zullen ook speciale kursussen moeten krijgen, waarbij voorrang zal moeten hebben de Nederlandse taal en vervolgens Nederlandse zeden en gewoonten. In ieder geval zullen zij, zoals een gemiddelde Nederlander ook, op de hoogte moeten zijn met wat hun rechten en plichten zijn.
            Wanneer deze voorstellen in diskussie worden gebracht, zullen ongetwijfeld bedragen en voorwaarden kunnen wijzigen.
            In ieder geval is met de uitvoering van onze voorstellen te voorkomen dat het kapitaal een soort tweederangsburgers zal laten ontstaan om daarmee tegenstellingen onder de arbeiders op te roepen. Tegenstellingen die het kapitaal zal gebruiken om, via het bekende verdeel-en-heers-principe, arbeiders af te houden van de strijd die zij werkelijk moeten voeren.

          2.   

            Kodi weet nergens van, de door Beukman geciteerde tekst is wel degelijk van Anton Constandse: http://www.inflandersfields.eu/2011/04/leidt-rechts-de-dans.html

          3.   

  18.   

    Zo blind waren ze ook eind jaren DERTIG.Maar voor Jozias is ZELFS SPECSAVERS GEEN OPLOSSING.Poppetje aan een touwtje,flexibele tuinslang enz.enz.Naar een gesloten inrichting kan hij geen kwaad meer aanrichten!

  19.   

    Jozias is typisch zo’n regent vanuit het z.g. old-boys-network.
    Hij is totaal niet in staat om iets zinnigs uit te voeren; wat dit soort verwaande kwastjes alleen maar doen is : zéér geleerd om zich heen loeren en álle problemen uit de weg gaan.
    Met dit soort arrogante niksnutten zit de VVD helemaal vol.
    Ze zijn alom aanwezig maar ze presteren niks.

    1.   

      Corfo, helemaal mee eens. Ik vind hem de grootste ijdeltuit die er is in de politiek. Meer is hij dan ook niet.

    2.   

      Hartgrondig mee eens. Van Aartsen kijkt altijd weg.

      https://twitter.com/YoeriAlbrecht/status/971667053571661824

      Is waarnemer in Amsterdam dankzij zijn vriendje Remkes (ook VVD).

  20.   

    Van Aartsen is de definitieve belichaming van een LAFAARD. Een blinde kan zien dat het hier om antisemitisme gaat, maar toch gewoon ijskoud beweren dat daar geen aanwijzingen voor zijn… De hoogmoed en brutaliteit van dit soort lieden kent geen grenzen.

    1.   

      Hoe zat het ook weer met de onrust in de Schilderswijk, toen van A. daar burgemeester was? Hij was op vakantie en was niet van plan daarvoor terug te keren. Olie op het vuur, destijds.

    2.   

      Dat beweert de politie. Van Aartsen is kennelijk afgegaan op de informatie die zijn politiedienst hem toe deed.

      1.   

        @ Guus G.
        Je liegt, en in deze situatie kom je lachwekkend over, Guus.
        Jij “neemt aan” dat e.e.a. gebeurde op de manier zoals jij omschrijft, en die aanname is onjuist. Dit is nu weer typisch zo’n gedachtegang van een linksdenkende figuur. Je doet aannames en verkondigt het als waarheid.
        Jozias is een nietsnut van de ergste soort, een lafaard bovendien, die z’n politiemensen in de steek liet toen hij daar had moeten zijn, in de Schilderswijk.
        Het zijn smerige insinuaties van jouw kant Guus, ónder de maat.

  21.   

    Dit is overigens exact waar de VVD tegenwoordig voor staat: Wegkijken en heulen met links met als enig doel het consolideren van macht.

    1.   

      Juiste analyse. En daarom op 21 maart geen VVD.

      1.   

        @ Kodi.
        De enige “mensen” die op 21 maart tóch VVD stemmen zijn ordinaire, laaghartige Jodenhaters (bijv. @Kwispel, @Gekke Guus enz.) en/of personen met een NSB-sympathie.

  22.   

    Van Aartsen houdt zijn mond, kan hij ook niks verkeerds zeggen.
    Toch hoort deze man zichzelf graag praten, wat een oude zemelaar is dat.

  23.   

  24.   

    Onder die Van Aartsen is de Schilderswijk in Den Haag uitgegroeid tot één groot broeinest van salafisten! Van Aartsen was toen al blind, doof en dom. Dus zit hij helemaal op zijn plek in die baggerstad Amsterdam!

    1.   

      @Ruud ssssst niet te hard zeggen..

  25.   

    Over deze Jozias van A. hoeven in feite niet veel woorden vuil gemaakt te worden (is die man overigens ook niet waard).
    ‘t Is een omhooggevallen nietsnut, een lafaard van de ergste soort, die als een pauw loopt te paraderen maar géén ei kan leggen.

  26.   

    Burgemeester van het “Kartel!”
    Nederland heeft jarenlang goed gevonden dat woestijnvolk, Nederland-haters, top uitkeringen trekkers, top criminelen hun gang konden gaan!
    En……………….. de lafaard,v Aartsen, EERSTE KLAS, “salafisme is geen gevaar!”
    Doet mij iets denken aan Asscher, voor en in de 2′ WO???
    En het erge : hij is VVD’er!
    Nou , nee,……..landverrader!
    En de 70% allochtone bewoners van Amsterdam: zwijgen maar stemmen toe!!!
    En Den-Haag? “Correct, wegkijken, enzovoort,.!”

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!