Welke rechten heb je bij vliegtuigvertraging

Screen Shot 2018-03-26 at 08.25.57
Foto:

Daar sta je dan. Bepakt en bezakt klaar voor de geplande reis, blijkt het vliegtuig vertraging te hebben. Schiphol wordt steeds drukker en de kansen op een vertraging lijken steeds groter te worden. Nou hoeft dit natuurlijk geen probleem te zijn als dit je enige vlucht is. Maar als je een aantal aaneengesloten vluchten geboekt hebt om op je eindbestemming aan te komen, wordt het ineens een ander verhaal. Of misschien heb je wel een belangrijke afspraak gepland staan die je nu ineens mis lijkt te gaan lopen. Een schadevergoeding is vaak de enige te behalen troost.

Wat voor vlucht
De gevlogen vliegmaatschappij en de uiteindelijke eindbestemming zijn bepalende factoren wanneer je aanspraak wilt doen op je rechten. Als je vlucht aankomt in de EU maar wordt uitgevoerd door een maatschappij van buiten de EU, kun je bijvoorbeeld al snel geen beroep meer doen op je rechten. Vlieg je binnen de EU dan is dat geen probleem. Heb je in een land buiten de EU al een tegemoetkoming gekregen? Dan krijg verlies je de rechten om het binnen de EU nog een keer te doen. Gelukkig worden heen- en terugvluchten wel beschouwd als twee aparte vluchten, ook als ze tegelijkertijd geboekt zijn. Mocht je dus vertraging oplopen tijdens je vlucht van China naar Nederland, maar een tussenstop hebben in Duitsland, dan kun je altijd nog beroep doen op je rechten voor de vlucht van Duitsland naar Nederland.

Langdurig proces
Dit neemt niet weg dat het verhalen van een schadevergoeding bij vliegtuigvertraging lastig blijft. Desalniettemin is er vanaf 3 uur vertraging vaak recht op een vergoeding via de luchtvaartmaatschappij. Doet de luchtvaartmaatschappij niets voor je? Dan is het handig om een goede reisverzekering te hebben. Neem bijvoorbeeld een reisverzekering bij Centraal Beheer. Ze staan voor je klaar om je te helpen bij dit lastige en soms langdurige proces. Kun jij alsnog van je vakantie genieten.

Screen Shot 2018-03-26 at 08.26.51

Bedragen vergoedingen
De vergoedingen zijn afhankelijk van de lengte van de vlucht. Zo zal je voor je vlucht van China naar Duitsland meer (Chinese) vergoeding kunnen krijgen dan de sprint van Duitsland naar Nederland. Zo krijg je 250 euro voor vluchten tot en met 1.500 kilometer en wel 600 euro voor alle vluchten langer dan 3.500 kilometer. Twijfel je of jij wel recht hebt op een schadevergoeding? Bel dan je verzekeraar even of check de website van de Consumentenbond. Probeer hoe dan ook zoveel mogelijk vluchtinformatie te bewaren. Je zou dit in de toekomst nodig kunnen hebben als bewijslast.

Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

2 reacties

  1.   

    Kijk uit met welke maatschappij je vliegt! Laatst had ik 27 uur vertraging op een vlucht vanuit Bangkok, maar omdat ik vanuit een niet-Europees land vloog met een niet-Europese maatschappij (Royal Jordanian) liep ik honderden euro’s mis. Niet dat ik zoveel schade had maar na die vermoeiende reis had ik enige compensatie toch wel op prijs gesteld.

    Het begon er mee dat de vlucht vijf uur te laat vertrok uit Bangkok, niet om middernacht maar om vijf uur ‘s ochtends. Dat was me wel gemaild, maar het betekende toch langdurig rondhangen op het vliegveld. Ter “compensatie” kreeg ik 250 baht, ca. 6 euro, nauwelijks voldoende om een pizza te laten opwarmen. Toen kon het vliegtuig vanwege mist niet landen in Amman (met moderne apparatuur kunnen ze toch ook landen bij slecht zicht?) en moesten we uitwijken naar Tel Aviv. Daar mochten wer het vliegtuig niet uit (behalve de Israëliërs, die heel blij waren met deze omweg). Toen makt iemand amok vanwege een medische toestand. Toen we eindelijk weg konden had de bemanning de maximale werktijd overschreden, wat ze niet hadden zien aankomen, want toen nog moest een verse bemanning worden ingevlogen. Toen we uiteindelijk in Amman waren was de aansluitende vlucht naar huis al lang weg, en moesten we daar overnachten, om de volgende dag via een omweg met een andere maatschappij terug te keren.

    Ik heb Royal Jordanian nog gemaild of ze me niet toch op de een of andere manier konden compenseren, maar nee, helemaal nix.

    Die EU regelingen zijn ervoor om te voorkomen dat de passagier een sluitpost vormt, dat ze die rustig urenlang kunnen laten wachten als ze daarmee kunnen besparen op de bedrijfsvoering. Als er voldoende navraag is plegen ze vliegtuigen voor meer dan 100% vol te boeken, omdat er altijd een bepaald percentage “no show” is. Hoeveel is echter een gok. Om “perverse prikkels” te voorkomen is het dan goed dat een maatschappij passagiers niet straffeloos naar een latere vlucht kunnen verwijzen.
    Feit is wel dat je er uiteindelijk toch zelf voor betaalt. Ryanair berekent een toeslag voor de “verzekeringspremie” voor het geval ze moeten dokken. het zou beter zijn als de passagier een korting krijgt als hij/zij afziet van het recht op vergoeding. Voor een toerist hoeft het geen probleem te zijn als die wat later aankomt, voor een zakelijke passagier kan vertraging betekenen dat hij bij aankomst meteen rechtsomkeert kan maken.

  2.   

    Alle rechten.
    Petra Hermans

Dagelijksestandaard.nl gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën (cookies) onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Cookies van onszelf en van derden kunnen worden gebruikt om advertenties te tonen en artikelen aan te bevelen op dagelijksestandaard.nl die aansluiten op uw interesses. Ook derden kunnen uw internetgedrag volgen. Cookies kunnen gebruikt worden om op sites van derden relevante advertenties te tonen. Cookies van derde partijen maken daarnaast mogelijk dat u informatie kunt delen via social media zoals Twitter en Facebook.

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!