Staking ontwricht het regionale openbaar vervoer: is staken nog wel van deze tijd?

Er is voor vandaag en morgen een staking gepland. Het streekvervoer en het regionale openbaar vervoer wordt ontwricht door initiatief van de vakbonden, omdat ze al een tijd lang onderhandelen over onder andere het loon en de werkdruk. De werkgevers probeerden er juridisch nog een stokje voor te steken, maar uiteindelijk kunnen de stakingen toch doorgaan.

“Het is zeker niet allemaal kommer en kwel, maar er moeten zeker bepaalde dingen veranderen”, vertelt een buschauffeur in Utrecht die vandaag het werk heeft neergelegd. “Het is de werkdruk, ook voor de oudere chauffeurs natuurlijk. En er zitten heel veel diensten bij die niet te halen zijn met de huidige infrastructuur.”

En ook plaspauzes zijn een punt van zorg. “Soms houd ik het op om de bus maar niet te hoeven verlaten”, zegt de chauffeur. “Er zijn onderweg wel voorzieningen om een plas te kunnen doen, maar daar moet dan wel de tijd voor zijn.”

Veel mensen vragen zich hardop af of staken nog wel een goed middel is in deze ‘moderne tijden’. Is het niet iets voor de vorige eeuw? Is het niet gedateerd? Die mensen moeten zich afvragen wat deze werknemers dan anders zouden kunnen doen om tegen negatieve ontwikkelingen effectief in te kunnen gaan.

Men moet niet voor alles en nog wat gaan staken, maar het blijft een middel dat als uiterste noodzaak gebruikt kan worden. Juist in deze ‘moderne tijden’ waarin multinationals meer de dienst uitmaken dan vroeger. De markt is veranderd en niet specifiek ten goede in een aantal opzichten. Helaas, maar we moeten de nuance hierbij inbrengen.

Een ontwikkelingen die negatiever is dan vroeger, is dat door de massaliteit van tegenwoordig, staken een veel grotere invloed heeft op de omgeving. De schade is groter en de samenleving raakt meer ontwricht. Het is niet meer ‘vredig staken’, waarbij alleen de werkgever geraakt wordt. De samenleving raakt door de digitalisering en modernisering steeds meer verwikkeld en dan heeft staken dus een kwalijker gevolg. Daar moeten de stakers dan weer over nadenken. Houd in elk geval rekening met de stakingen als u buiten de Randstad woont!

 

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en like onze spiksplinternieuwe Facebook-pagina!
In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

5 reacties

  1. Frits Jansen

    Staken is een grondrecht, alleen moet er een uitzondering worden gemaakt voor essentiële diensten.

    En daar hoort Openbaar Vervoer ook bij. Veel mensen deden hun auto weg omdat ons OV zo goed is (of was), en het parkeren in steden vaak op een nachtmerrie uitdraait. Ook gingen veel mensen lekker buiten wonen, wat verder van hun werk, want de OV verbinding was prima.

    Maar dat betekent totale verlamming als het OV uitvalt. Desnoods moet het leger worden ingezet om voor vervoer te zorgen. Als soldaten staken heet dat desertie en daar staan hoge straffen op, meer dan alleen ontslag.

    Daarnaast verdient het systeem aanbeveling dat de Sovjets kennen. In een stad als Kiev rijden naast de gewone stadsbussen de zogenaamde marschroetki’s, minibusjes van private ondernemers die met de gemeentelijke bussen concurreren. Marktwerking! Want de passagier is de lachende derde.

  2. denk eens na

    De burgersmoeten veel meer staken , achter het toetsenbord van je laptop komt niets van de grond, daar is de overheid blij mee want het moet toch niet zo zijn dat grote groepen boze burgers bij elkaar komen op 1 plaats ,dat zou lleiden tot een opstand

  3. Original NL

    Zoals in alle gevallen waarin van “marktwerking” sprake is gaat dit ten koste van de werknemers, het laagste bod wint immers.
    Werknemers hoeven niet te accepteren dat zij als citroenen worden uitgeknepen, en ja staken is vervelend anders is het ook zinloos.
    Fritsje wil het leger inzetten…welk leger?

  4. Rex Gildo

    Vooral in een tijd, dat het (groot)kapitaal door Rutte III opzichtig wordt bevoordeeld ten koste van de arbeidersklasse, is het stakingsrecht een belangrijk wapen.
    Als het gaat om loon en andere voorwaarden ten behoeve van werknemers moeten gebruikers van het openbaar vervoer solidair zijn met hun kameraden.
    Naast het feit, dat buschauffeurs kennelijk onderbetaald worden, zijn hun diensten te nauw op elkaar afgestemd, dat er amper ruimte is voor sanitaire pauzes.

  5. Peter Loosduinen

    Staking ontwricht het regionaal openbaar vervoer ?

    Wat te denken van het volgende:
    Duizenden afgewezen immigranten gaan niet weg !
    Eigenlijk hadden bijna 20.000 mensen Nederland moeten verlaten via de departementale Dienst Terugkeer en Vertrek, maar vorig jaar vertrokken er maar 15.000.
    DUIZENDEN profiteurs van onze centen !!!!!
    DEZE lieden ontwrichten ONZE samenleving .
    Dat is nog eens andere koek.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.