De auto van de toekomst dichterbij dan ooit: Volvo mag zelfrijdende auto’s testen in Zweden

bizmac / Flickr.
Foto: bizmac / Flickr.

Rijden we over een jaar of tien allemaal in zelfrijdende auto’s?

Er zijn nogal wat automobilisten die keihard volhouden dat ze nooit in een zelfrijdende auto zullen stappen. Of ze vertrouwen ‘die dingen’ niet, of ze vinden autorijden zo leuk; dat willen ze zelf blijven doen.

Ik begrijp dat sentiment best, maar ik ben er ook van overtuigd dat we over niet al te lange tijd tóch allemaal in zo’n zelfrijdende auto zitten. Ik bedoel maar: als een betrouwbaar, sterk merk als Volvo al zo ver is dat het dit soort wagens wil testen in het echte verkeer, dan zijn we er al bijna.

De Zweedse autofabrikant Volvo mag in Zweden zelfrijdende auto’s testen in het verkeer. De verkeersautoriteiten hebben daarvoor het licht op groen gezet. De beslissing is een belangrijke stap in de richting van de autonoom rijdende auto, zo meldt een woordvoerder van Volvo in de economische krant Dagens industri.

Dat is het inderdaad, en dat is geweldig nieuws. Zelfrijdende auto’s gaan het verkeer uiteindelijk namelijk veel veiliger maken. Heel veel ongelukken gebeuren nu door menselijke fouten. Een automobilist die niet oplet, iemand die link inhaalt, een dronken bestuurder, en ga zo maar door. Als zelfrijdende, autonome auto’s eenmaal goed in elkaar zitten zullen die een fantastische verbetering zijn ten opzichte van de huidige situatie.

Oh ja: en als een merk als Volvo zo’n wagen produceert kun je ervan uitgaan dat het écht wel goed zit met de veiligheid.

Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

10 reacties

  1.   

    Zelfs bij de huidige stand van deze prille technologie zijn zelfrijdende auto’s al een stuk veiliger dan door mensen bestuurde auto’s.

    1.   

      Er zijn al zelf rijdende auto’s en dat noemt men treinen/bussen.

  2.   

    De ideale auto van de 21ste eeuw heeft ook geen passagiers meer nodig. Kun je lekker thuis je werk doen op internet, en laat dat stuk blik maar leeg rondrijden.

    1.   

      @FJ
      Ehhh, hoe moet een piloot, een steward(ess), een politieagent, een marechaussee, een timmerman, een loodgieter enz. het werk thuis doen?

  3.   

    Ik hoop dat deze auto’s niet in de fik worden gezet door de kansenparels in zweden

  4.   

    Dit soort berichten van autofabrikanten moet je met een “rotsblok zout” innemen,
    want dit soort uitspraken zijn pure luchtfietserij!

    Lees onderstaand bericht,en o ja,Ian Robertson (voormalig verkoper van BMW) nu afgevaardige van BMW in het Verenigd Koninkrijk heeft onlangs verklaart: “dat autonome voertuigen in de toekomst hooguit op bepaalde wegen zullen mogen rijden. Volgens hem wordt het een groot probleem dat zelfrijdende auto’s beslissingen zullen moeten maken die over leven en dood gaan. Mensen zullen de de koude logica van een computer in zulke gevallen niet accepteren. BMW heeft tijdens testen op een 1060 km lange route in Engeland testen gedaan met autonome voertuigen waarbij de bestuurder gemiddeld drie keer moesten ingrijpen om erger te voorkomen. Hij zegt ook dat overheden op langere termijn met restricties zullen komen m.b.t. autonome voertuigen. Volgens Robertson zullen erg grenzen gesteld gaan worden.

    Ook Seigo Kuzumaki (chef veiligheidstechnologie van Toyota) spreekt geruststellende woorden: “De autonome auto is geen bedreiging voor het rijplezier. Als je bij onze auto’s (dus Toyota’s) niet wilt dat de computer de besturing geheel overneemt,zal dat ook niet gebeuren.” Met technologische hulpjes kunnen we het autorijden veiliger maken,óók als mensen zelf achter het stuur blijven zitten,en dat is ons doel! Bij Toyota kun je de autopilot dus geheel uitschakelen als je zelf wilt rijden. En Gill Pratt (directeur van het onderzoeksinstituut van Toyota in de VS) ziet hoe andere autofabrikanten geheel doorslaan met het ontwikkelen van een geheel zelfrijdende auto. Ze slaan hier dus helemaal in door. Zij maken de auto tot chauffeur en de mens rest slechts de rol als passagier. Op die manier is het gedaan met de lol van zelf rijden,waar veel mensen nog steeds plezier aan beleven. Ik zie prototypes bij de concurrent waarin de mens alleen nog maar meerijdt. Alsof je de trein pakt. Wij van Toyota geloven daar niet in. Je kunt die nieuwe technologie ook inzetten om het zelf rijden superveilig te maken,zodat het helemaal niet erg is als de mens de baas over de auto blijft. En mensen zullen tijdens het rijden altijd dingen kunnen zien,waar een computer niet op kan reageren. Want inzicht heeft een computer niet.

    En zoals eerder vermeld het artikel waar in het over had

    Groetjes,Dutchoutlaw

    Zelfrijdende auto: verre toekomstmuziek

    Het duurt mogelijk nog tientallen jaren voordat auto’s in alle omstandigheden volledig automatisch rijden. Dat blijkt uit de publicatie Veiligonderwegmetdeauto.nl van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) in samenwerking met RAI Vereniging. De introductie van volledig zelfrijdende auto’s is gecompliceerd door onder meer onvoorspelbaar menselijk gedrag. Dat vraagt meer ontwikkelingstijd en ruimte om veilig te testen.

    Als je de berichten van de techneuten van auto- en truckfabrikanten maf geloven, zal de introductie van de volledig autonoom rijdende auto of truck niet meer lang op zich laten wachten. Maar de SWOV is veel voorzichtiger: het duurt mogelijk nog tientallen jaren voordat auto’s in alle omstandigheden volledig zelfstandig kunnen rijden. Uit de publicatie van SWOV en RAI Vereniging blijkt dat vooral de complexiteit van menselijk gedrag de overgang naar volledige autonomie bemoeilijkt.

    Nog verre stip aan de horizon

    De SWOV wijst erop dat er in de verschillende overgangs- en ontwikkelingsfasen naar volledig geautomatiseerde auto’s nieuwe problemen ontstaan. Denk aan de interactie met het ‘traditionele verkeer’ en de huidige infrastructuur, privacy, wetgeving, cyber security en beperkingen van het systeem onder bepaalde (weers)condities.
    Het valt te verwachten dat de komende jaren tal van nieuwe geavanceerde deelsystemen worden ontwikkeld die de bestuurder ondersteunen en de veiligheid van autorijden verder verhogen. Maar de volledig zelfstandig rijdende auto is volgens SWOV en RAI nog een verre stip aan de horizon.

    1.   

      Klopt DutchOutlaw. Stel je eens voor dat je het volgende in een computer moet programmeren: Een auto moet uitwijken naar links of rechts om een aanrijding te voorkomen. Wanneer de auto voor links kiest dan rijdt hij een 30-jarige man dood, wijkt de auto naar rechts uit, dan rijdt de auto een kind van 15 jaar dood. Wie bepaalt of de computer links of rechts uitwijkt, of wellicht alsnog een frontale botsing moet maken….. Dat kun je niet programmeren, is gewoon onethisch….

  5.   

    Schiet op ik neem aan dat een rijbewijs niet meer nodig is, ik heb mijn kleinkinderen belooft dat ik hun rijbewijs halen gaat betalen.

  6.   

    Ze zullen best wel een keer komen maar de eerste 50 jaar zal het niks voorstellen daarvoor zijn de computers nog lang niet slim en snel genoeg. Dus volvo dream on.

  7.   

    Ja in Zweden mag alles, vandaar…..

    Hier wel eens aan gedacht ?

    https://www.ad.nl/auto/zelfrijdende-auto-s-zijn-potentiele-massavernietigingswapens~ad3f83cf/

    Als je als automobilist nou te lui bent om te sturen,remmen,gas te geven en vooral nadenken, ga dan lekker met het OV .

Dagelijksestandaard.nl gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën (cookies) onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Cookies van onszelf en van derden kunnen worden gebruikt om advertenties te tonen en artikelen aan te bevelen op dagelijksestandaard.nl die aansluiten op uw interesses. Ook derden kunnen uw internetgedrag volgen. Cookies kunnen gebruikt worden om op sites van derden relevante advertenties te tonen. Cookies van derde partijen maken daarnaast mogelijk dat u informatie kunt delen via social media zoals Twitter en Facebook.

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!