Christine betaalde 5247,- teveel boete en kon vervolgens naar haar geld fluiten

Een Belgische dame uit Kortrijk maakte onlangs een dure fout. Ze wilde een boete betalen en overschreef 5300.- euro naar de Belgische staat. Dat had eigenlijk een veel lager bedrag moeten zijn, maar mevrouw Christine Tygat is ook maar een mens en maakte dus een domme fout. 53,- euro had het moeten zijn. Ze stond bij de betaling van haar boete op het punt om op reis te gaan. ‘Nog even snel die boete betalen’ dacht de dame. Gehaast deed ze een overschrijving. Die bleek dus niet goed.

Christine zegt zelf dat ze ‘gehaast’ was en hoopt dat het probleem snel wordt opgelost. Al direct na de foutieve overschrijving nam ze contact op met haar bank. Die vertelden haar dat de fout binnen twintig dagen zou worden rechtgezet: “De medewerker beloofde dat ik het geld snel terug zou krijgen: binnen twintig dagen“. Maar vervolgens gebeurde er helemaal niets en bleef mevrouw Tygat bellen. In de meeste gevallen worden foutieve overschrijvingen gecorrigeerd. U kent het wel, wanneer de Belastingdienst een fout maakt in uw voordeel, dan kunt u zeker brieven verwachten. Maar nu het voordeel uitvalt richting de Belgische fiscus  blijft het dus muisstil. Mevrouw Tygat heeft ondanks haar goede intenties de deksel op de neus gekregen van de Belgische autoriteiten. Maar daar komt nu wellicht verandering in.

Na een half jaar lang telefoneren om de fout te laten corrigeren is er niets gebeurd. Daarom nam mevrouw Tygat contact op met haar burgemeester Vincent Van Quickenborne, die liet weten dat dergelijke foutieve bijschrijvingen gewoon moeten kunnen rekenen op een solide afhandeling: “Voor een goedwerkende overheid is dit niet normaal” Voor een Belgische overheid dus wel, maar laten we niet verzanden in scheve grappen in de vroege ochtend. Hoe het ook zij, mevrouw Tygat heeft de mensen wel op haar hand ondertussen. Zo liet een woordvoerder van de FOD Justitie-dienst al weten dat de foutieve storting moet worden rechtgezet: Het is niet de bedoeling dat deze vrouw al zo lang op haar geld wacht. We gaan zo snel mogelijk uitzoeken wat er is misgegaan en zorgen dat ze haar geld terugkrijgt.

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en like onze spiksplinternieuwe Facebook-pagina!
In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

5 reacties

  1. Onno

    Teunis, dit artikel las ik eerder deze week al in het AD. Kan er ook heet van de naald nieuws gebracht worden. De meeste ochtendbladen liggen al voor 7 uur op de mat. Hoe actueel is DDS?

    1. Baaz

      @O__O: Je moet hier niet reageren, en lezen is ook niet verplicht.

    2. sjun

      Heb je je al vrijwilliger voor de nieuwsvoorziening aangemeld?

      1. Onno

        @sjun, een abonnee hoeft de krant toch niet te schrijven? Elk uur een nieuw bericht ! Alle online kranten berichten over het getekende Brexit akkoord deze ochtend. Inclusief NOS
        Er zal eerst op gekauwd moeten worden door DDS vermoed ik. AD brengt meer.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.