Minister van Nieuwenhuizen: ‘Lelystad Airport komt er gewoon! Oh, en Schiphol blijft groeien. Wat nou klimaat!’

-JvL- / Flickr
Foto: -JvL- / Flickr

Hier kan ik nou echt van genieten.

In een redelijk uitgebreid interview met de Volkskrant laat minister van Infrastructuur Cora van Nieuwenhuizen weten dat GroenLinks nul op het rekest krijgt om a) Lelystad Airport af te zeggen en b) verdere groei van Schiphol tegen te houden. Lelystad Airport komt er gewoon, en als er economisch reden is voor Schiphol om te groeien zal dat gebeuren. Dat is namelijk alleen maar goed voor ons land.

Met een weldenkend kabinet zou je zoiets totaal niet verbazingwekkend vinden, maar in dit geval is dat anders. Ditzelfde kabinet duwt ons immers allerlei onzinnige en dure maatregelen door de strot die zogenaamd bedoeld zijn om ‘klimaatverandering’ tegen te gaan. Maar als het over deze vliegvelden gaat doet dat er opeens niet meer toe:

“Het ­tegengaan van klimaatverandering heeft geen enkele zin als praktijken zich vervolgens verplaatsen naar elders, waar het misschien alleen nog maar beroerder van wordt. Daar moet je rekening mee houden. Luchtvaart is bij uitstek internationaal, dat moet je wereldwijd aanpakken.”

Of, zoals de NOS het samenvat:

“Het klimaat is er niet mee gediend als mensen vanuit België of Duitsland vertrekken.”

Hilarischer dan dit wordt het niet.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

19 reacties

  1.   

    Het tegenhouden van de groei van onze luchthavens hou je niet tegen. Als dat wel gebeurt, dan vertrekken reizigers via België en Duitsland, dus daar schieten we niks mee op. De problematiek ligt op ook nog veel andere vlakken, die wel beheersbaar zijn. Schepen zijn bijvoorbeeld een van de grootste vervuilers.

    1.   

      De Grootste vervuilers in de wereld, zijn op dit moment:

      China met ca 10 Miljoen ton CO2.
      VS , India , Rusland samen ook ca 10 Miljoen ton CO2.

      In Nederland is de intensieve veeteelt en de landbouw een topper, samen met Tata en Shell.

      1.   

        HJ: ik ben het geheel met u eens, maar wat betreft de veeteelt heb ik zo mijn mening: hier gaat alles volgens het boekje en dat goede vlees is hoofdzakelijk voor de export en door mondiale afspraken eten wij hier voor een groot gedeelte vlees, van een niet naar onze maatstaven gefabriceerd product. Al zouden wij hier dus de vlees consumptie kapot maken, het gaat bijna allemaal de grens over en daar zal echt niks aan veranderen. Arme, arme dieren.

  2.   

    Dit gaat ook om de welzijn van een grote groep midden Nederlanders die hun leefomgeving verwoest zien worden door laagvliegende vliegtuigen. Dit gaat dus niet alleen om het klimaat maar ook over de welzijn van burgers waar je blijkbaar geen fuck om geeft. Schaam je diep !

    1.   

      Ja er zijn nu eenmaal wat veel mensen op de wereld. En dan zijn die mensen ook nog eens slecht verdeelt over de beperkte ruimte die de wereld heeft. Deze vele mensen hebben behoeftes en zijn gewend geraakt aan luxe en comfort. Aan die behoefte,luxe en comfort moet voorzien worden. Dat voorzien in die behoeftes ,luxe en comfort gaat nu eenmaal tenkoste van het klimaat,milieu en leefomgeving. Jammer dan.

    2.   

      Ik hoor liever een vliegtuig overkomen, is maar een paar seconden, dan de irritante muziek en geluidsoverlast van onze medelanders en geloof mij, ik ben er in 1984 voor gevlucht uit Amsterdam Slotervaart. 24 uur per dag Rimboe muziek met giga op volle kracht weergave van de bastonen (zoals nu ook nog uit auto’s schalt) en dat in een flatgebouw. Ik ben gevlucht en woon nu in Almere. Van buren geen last en zal ook geen last hebben van de overvliegende kisten in de toekomt (net als heden ten dage aanvliegroute Schiphol hahaha)

  3.   

    Grote woorden over klimaatbeheersing en iedereen wordt in NL op megakosten gejaagd zonder gedegen onderzoek. Kinderen demonstreren. En zie daar Economie gaat voor het millieu. Waar andere landen helemaal niets aan klimaatbeheersing doen en wij als NL maar een stipje op de wereldbol, wordt Schiphol uitgebreid en Lelystad gewoon uitgevoerd. Over heel NL een lading aan fijnstof die over de grond en in het millieu verspreid wordt. Gevolg dat het in de voedselketen komt en in de longen van mens en dier. En laat Groenlinks nu net hebben bedacht dat je niet zomaar na je 70ste geopereerd mag worden (3 jaar na je pensioen ben je dus al afgeschreven) dus geen recht meer. De kosten van de zorg rijzen al de pan uit en als je hier binnen komt krijg je alles gratis. Wat een dubbele moraal in het dichtstbevolkte gebied van EU

  4.   

    ‘Maar als het over deze vliegvelden gaat doet dat er opeens niet meer toe’

    Heeft natuurlijk ook geen enkele relatie met elkaar.

  5.   

    Die HendrikJan die beweerd gewoon, dat Nederland een kei verrot land is.

    RUTTUP en NEXIT.

    1.   

      Poffer die Hendrik-Jan toch ,dat zijn me nogal uitspraken die hij doet.

  6.   

    Van Nieuwenhuizen denkt hier zetels mee te winnen?
    Prettig voor ten minste 3 provincies die nu zeker geen VVD zullen stemmen.

    Na de verkiezingen is er sowieso geen werkbare meerderheid in de 1e kamer en kan Cora worden toegevoegd aan het rijtje bewindvoerders die niks hebben bereikt.

  7.   

    Nieuwe luchthaven en tweede kerncentrale in nieuwe slimline Markerwaard, tesamen met nieuwe Delta hoogte dijken ivm. stijging zeespiegel.
    Schepen kunnen prima varen op methanol, dit zit er wereldwijd aan te komen.
    Ook gevlogen kan worden op nieuwe schone brandstoffen uit aardgas.
    Verder meer onderzoek doen naar aardwarmte en kernfusie.
    Zon voorlopig vergeten tot er meer rendabele technieken voorhanden zijn binnenkort (perovskite) en windmolens al helemaal!
    Hybride electrisch rijden in combinatie met brandstofcel op methanol. EV is kwetsbaar, duur en vies!

    Er is zoals u ziet al heel veel alternatief maar je moet wel weten waar je het over hebt en niet zoals GL/Klaver en D66/Jetten lukraak wat krijsen.

    1.   

      PMG: geheel met u eens

      1.   

        @ bejaarde, aan uw suggesties hangen stevige prijskaartjes voor zover ze niet uitgesloten zijn. 》Het Japanse bedrijf Hitachi heeft besloten om geen kerncentrale van 2900 MW te bouwen in Groot-Brittannië. De kosten zouden te hoog worden. Door het afzeggen kan het land een probleem krijgen met duurzame energievoorziening. Het laat eens te meer zien dat kernenergie momenteel te duur is als duurzame stroomvoorziening.《
        》Voor kleinere vaartuigen zijn er diverse uitdagingen die overwonnen moeten worden om varen op methanol mogelijk te maken. De technologie is beschikbaar, maar het is een uitdaging om geïntegreerde technische oplossingen te ontwikkelen die voldoen aan regelgeving en die ook economisch aantrekkelijk zijn. Bovendien moet er een distributienetwerk voor methanol worden ontwikkeld worden.《
        U ziet, mogelijkheden genoeg. Linksom of rechtsom het gaat wat kosten.

        1.   

          Een kerncentrale kost een paar centen maar dan heb je ook wat! In het algemeen worden de kosten zwaar overdreven door de tegenstanders en zijn zijn in ieder geval veel lager dan de kosten voor weersafhankelijke wind- en zonne-energie! Kernenergie is op termijn veel goedkoper en direct 100% schoon! Waar een wil is is een weg en zo kan een centrale er in ongeveer 3 jaar staan!

          Methanol is volop te verkrijgen en ombouw is meerdere malen gedaan, heeft heel weinig met regelgeving te maken! We hebben het hier over zeeschepen hoewel ook succesverhalen te lezen zijn voor binnenvaart, kwestie van even opzoeken.

  8.   

    Robje Jetten net op Radio : ( U weet wel van de pro-Sharia 66)
    “Minister v Nieuwenhuijzen kan niet beslissen: ze heeft de klachten, over nachtvluchten van bewoners niet onderzocht!”
    Lachen,……….. gieren…………… brullen…………. o-la-die-jé!!!
    Lief knulletje Robje : er zijn al tientallen jaren GEEN nachtvluchten!
    PS
    Bewijs dat er wat (S66) gelogen/gezwamd/ enzovoort wordt om altijd hun gelijk te krijgen!

  9.   

    Wie durft met de hand op zijn hart te zeggen NOOIT meer te gaan vliegen?

  10.   

    Dit debat wordt vervolgd en hopelijk met een positieve uitkomst voor Schiphol/KLM. Luchtvaart is te belangrijk voor ONS LAND

  11.   

    Daar zit je dan, met je warmtepompie en stekkerauto..

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!