LOL! Boeing doet ook mee: “Alle 737 Max vliegtuigen aan de grond houden”

Beter laat dan nooit?

De afgelopen 48 uur kondigde het ene na het andere land aan niet langer akkoord te gaan met het toelaten van Boeing 737 Max-vliegtuigen op hun vliegvelden of zelfs maar in hun luchtruim. Dit nadat twee van deze grote vliegtuigen in korte tijd gecrasht zijn. De angst is dat er iets mis is met de technologie waardoor deze crashes veroorzaakt worden. Het devies is dan liever voorzichtig dan onveilig, en voila.

Hoewel Europa, Singapore, Australië, China en ga zo maar door aankondigden dat dit vliegtuig niet langer welkom was in hun luchtruim, deed Boeing niets. Sterker nog, desgevraagd liet het bedrijf weten geen reden te zien om de vliegtuigen aan de grond te houden. Tot nu:

Dit nieuws kwam enkele uren nadat de Amerikaanse regering ook al een tijdelijk verbod had aangekondigd. Met andere woorden: Boeing deed dit op het moment dat het eigenlijk geen zin meer had, aangezien weetikhoeveel landen al in hadden gegrepen.

Een aankondiging voor de bühne dus. En wij maar denken dat ze dat soort dingen alleen in de politiek doen.

Hoe dan ook, de komende weken en maanden gaan we ongetwijfeld meer horen over de mogelijke problemen met dit vliegtuig. Zoals ik het begrijp is de 737 Max een groter, moderner vliegtuig dat anders werkt dan piloten gewend zijn, wat betekent dat zij een speciale training moeten volgen om met die vliegtuig te kunnen vliegen. Het lijkt daarom niet geheel onmogelijk dat er wel degelijk menselijke fouten aan de basis stonden van de crashes.

Aan de andere kant is het, zoals gezegd, een behoorlijk nieuw vliegtuig, wat in theorie óók kan betekenen dat er wel degelijk technische mankementen zijn. In dat geval is Boeing natuurlijk het haasje.

De enige conclusie die we vooralsnog kunnen trekken is dat het verstandig is dat er even niet wordt gevlogen met de 737 Max. En dan maar wachten op de onderzoeksresultaten.

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en like onze spiksplinternieuwe Facebook-pagina!
In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

13 reacties

  1. TD

    Zo ongeveer nergens mag Boeing 737 nog vliegen!
    Jammer voor Rob Jetten de vliegfanaat,hij heeft in álle Boeings gezeten behalve de 737 max!

  2. PMG

    LOL??????? Ben je wel helemaal goed snik????? 2 vliegtuigen neergestort met honderden doden en dan schrijf je LOL?????

    1. Henk-Jansen

      De dagelijkse standaard gaat over lijken, dat is mij allang duidelijk/

    2. Satty

      Heb je het artikel ook gelezen? Dan zou je het wel begrijpen. De hypocrisie van Boeing is in deze te stom voor woorden.

      1. PMG

        Aha, Satty = MVDG

        1. Satty

          Ik vind jouw reactie alleen een onterechte insinuatie bevatten.

          Als jij daaruit deze conclusie trekt is je vermogen tot begrijpend lezen nog lager dan ik dacht.

          1. PMG

            Wist niet dat je kon denken …

          2. Satty

            Het doet ook wel pijn.

  3. Ries

    Als ik Jansen was, dan zou ik uit de buurt blijven van DDS.

    1. Henk-Jansen

      Heb je het over mij?

  4. Ries

    Nee, over die andere Jansen…

  5. Punt50

    Boeing is een groot bedrijf met veel tentakels in Washington… Zeg niet dat het zo is, maar het kan er de oorzaak van zijn dat de FAA langer twijfelt bij besluiten. Koers Boeing aandelen heeft invloed op Wall Street. Stel dat veel luchtvaart maatschappijen orders uitstellen of schrappen.. Allemaal factoren.

  6. Mar

    Michael, piloten moeten altijd een training volgen als ze overstappen naar een nieuw/ander vliegtuigtype. Ze moeten een licentie hebben voor het type vliegtuig alvorens ze er mee mogen vliegen.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.