Steeds meer concurrentie voor webshops

holiday_shopping_smartphone_phone_woman_hand_modern_application_apple-1161323
Foto: Pxhere.

Waar we vroeger nog vooral in fysieke winkels producten kopen, wordt er nu enorm veel online gekocht door de consumenten. Dit komt met name door het gemak en de snelle levertijd. Bij veel webshops heb je binnen een dag al het product in huis. Aangezien er steeds meer consumenten online shoppen is er ook enorm veel aanbod. Volgens cijfers van het CBS hebben consumenten in 2018 in totaal 25 miljard uitgegeven aan online webshops.

Enorme groei in aantal webwinkels

Het aantal webwinkels in enorm gegroeid. Zo zijn het aantal webshops in Nederland in 10 jaar tijd zelfs verzesvoudigd. Op dit moment zijn er meer dan 40.000 webwinkels. Daarnaast kiezen Nederlandse consumenten er ook voor om te shoppen bij buitenlandse winkels. Dit zorgt voor nog meer concurrentie. Hoe onderscheidt jij je van je concurrentie?

Snelle en uitstekende service bieden

Nederlanders willen alles het liefst zo snel mogelijk in huis hebben. Het is daarom belangrijk dat je de producten snel kan leveren. Grote bedrijven als Bol.com en Zalando zijn hard op weg om same day delivery te implementeren en het is belangrijk om met deze ontwikkelingen van grote bedrijven mee te gaan. Voor kleinere webshops kan dit een lastige opgave zijn om zulke snelle levertijd aan te bieden. Next day delivery is met de bezorgservices van verschillende partijen in Nederland wel zeker mogelijk voor kleinere webshops.

Volgens de Nederlandse wet hebben consumenten na aankoop altijd 14 dagen bedenktijd. Als een product niet bevalt mogen ze dit terugsturen en krijgen ze hun geld terug. Veel webshops kiezen ervoor om de retourzending voor hun rekening mee te nemen. Als klein bedrijf is het belangrijk om goed af te wegen of dit interessant is. Hoewel je hier namelijk een uitstekende service kan bieden, kan het wel veel geld kosten. Maak hierin dus een verstandige en weloverwogen beslissing.

Op een slimme manier adverteren

Een andere manier om te winnen van je concurrentie is om op een slimme manier te adverteren. Zoveel mogelijk omzet draaien tegen zo laag mogelijke advertentiekosten. Een manier om dit te doen is om te adverteren via Google. Hierdoor sta je op een bepaald zoekwoord dat relevant is voor je webshop op de eerste pagina. Als kleine webshop is het vaak niet nuttig om te adverteren op zoekwoorden met enorm veel volume. Denk bijvoorbeeld aan zoekwoorden als ‘sneakers’ of ‘kapper’. Door de enorme concurrentie stijgt de prijs en kan het zo zijn dat je niet eens wordt weergegeven door Google. Het is daarom verstandiger om te adverteren op zoekwoorden met minder volume en daardoor ook minder concurrentie.

Een andere manier om te adverteren voor webshops is via social media. Het is wel belangrijk dat je een social media kanaal kiest dat past bij je doelgroep. Zo zullen ouderen mensen minder aanwezig zijn op Instagram en jonge kinderen nauwelijks op LinkedIn.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!