Spannend! ‘Teslasubsidie’ zou kabinet kunnen opblazen

Rob Jetten met als achtergrond wat glorieuze industrie. Bron: Screenshot WNL.
Foto: Rob Jetten met als achtergrond wat glorieuze industrie. Bron: Screenshot WNL.

Het zou wel eens flink mis kunnen gaan voor het kabinet. De ‘Teslasubsidie’, zoals de maatregel om elektrische auto’s te subsidiëren ook wel wordt genoemd, kon wel eens voor flink wat spanning zorgen! Alleen D66 houdt nog voet bij stuk. Dat meldt GeenStijl.

Tom Staal interviewde diverse politici en legde ze stuk voor stuk uit wat het daadwerkelijke effect van de Teslasubsidie zal gaan zijn. Een elektrische auto met een aanschafwaarde van 45.000 euro, zou over een periode van vijf jaar voor 25.000 euro (dus 55,55 procent!) worden gesubsidieerd.

Dat geen enkele politicus, op Pieter Omtzigt na, dit door had, is al absurd genoeg. Kennelijk waren zij bijna allemaal in de veronderstelling dat je 500.000 auto’s kon subsidiëren met slechts 16 miljoen euro. Dit kwam door het rekenmodel van adviesbureau RevNext, wat als een zogenaamde black box werd beschouwd. Daarmee bedoelt men dat niets of niemand het rekenmodel in kon of mocht zien, omdat het rekenmodel eigendom is van RevNext.

Kennelijk was Omtzigt de enige waarbij alle alarmbellen afgingen en ging hij op onderzoek uit. Hij kwam er langzamerhand achter dat dit geintje niet 16 miljoen maar eerder, en dit is een voorzichtige schatting, een half miljard zou gaan kosten! Omtzigt diende Kamervragen in en daarmee was de lont aangestoken.

16 April is de hoorzitting. Het CDA en de ChristenUnie ageren al tegen het foute rekenmodel van RevNext en hier en daar beginnen er ook een paar VVD’ers en GroenLinkies tegenaan te schoppen. Dat gaat flinke consequenties hebben want het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL), Centraal Planbureau, de Ministeries van Financiën en Infrastructuur, evenals de klimaatakkoordschrijvers berustten zich op dit rekenmodel!

Daar komt ook nog bij dat D66-staatssecretaris Menno Snel, de Kamer tot twee keer toe verkeerd heeft geïnformeerd over het rekenmodel. D66 zit, mede door de mogelijk onrechtmatige wijze van aanbesteding met betrekking tot RevNext, behoorlijk klem. Zoals GeenStijl al aangeeft:

“ze willen klimaatdrammers zijn, ze vertegenwoordigen een electoraat dat Tesla’s kan betalen, ze werken met een model van een bedrijf dat Tesla als klant heeft,  ze zijn op twee ministeries verantwoordelijk voor de politieke fouten (en leugens) rond de Revnext-berekeningen én ze hebben nu al hun coalitiegenoten tegenover zich.”

Dat wordt lachen dus op 16 april!

Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

54 reacties

  1.   

    Subsidie op elektrische auto’s is onnodig. Iedereen wil een elektrische auto en gaat die kopen als het rendabel is. Dat is nu al het geval, ook zonder subsidie.

    1.   

      U bent de enige met nog een greintje gezond verstand heer Noppen.

    2.   

      @RN
      “Iedereen wil een elektrische auto”
      Praat voor jezelf,ik wil zo’n ding niet!
      Overigens de infrastructuur mbt laden en laadpunten is nog lang niet op orde,de klimaatsukkels willen de wereld omkatten in 2 jaar,idioten zijn het!

      1.   

        Er zijn altijd fast en slow adapters van nieuwe technologie.

        Dat is niet erg, de oude meuk moet ook worden afgereden.

        1.   

          Alternatieven voor fossiele brandstoffen, een goede ontwikkeling. Maar de (fossiele) brandstofmotor zal nog lang in gebruik blijven, en doorontwikkeld worden. De brandstofmotor is immers altijd direct te gebruiken en van brandstof te voorzien. In afgelegen gebieden bijvoorbeeld kun je alleen vertrouwen op de verbrandingsmotor voor reddingssituaties. De olie raakt een keer op, nieuwe technieken zijn noodzakelijk. Of dat een auto op accu’s gaat worden betwijfel ik. Te veel gewicht, dure zeldzame grondstoffen icm groeiende welvaart wereldwijd. Andere techniek zal nodig zijn. Door de subsidies op electrische auto’s, kunnen autofabrikanten wel meer auto’s afzetten, doorontwikkeling en concurreren. De early adapters rijden voor relatief weinig geld het nieuwste van het nieuwste, maar ik denk toch dat het andere techniek gaat worden dan accu’s, waterstof bijvoorbeeld of iets totaal nieuws.

          1.   

            De transitie naar elektrisch rijden zal zeker 30 jaar kosten en dat is ook prima. Het is een goede zaak dat de vervuilende auto’s worden afgereden, als we maar borgen dat over een jaar of 5 de productie van die auto’s stopt.

          2.   

            @rien, voor personenvoertuigen geldt dit misschien, maar landbouwvoertuigen, (binnenvaart)schepen, voertuigen die in afgelegen gebieden moeten kunnen werken zal de verbrandingsmotor noodzakelijk blijven, misschien eventueel als back up. Militaire voertuigen zullen ook gebruik blijven maken van eenvoudige verbrandingsmotoren.

          3.   

            @ Ziggy, Chevrolet heeft modellen die op bio brandstof(bio ethanol) en G3 gas rijden, waar je kunt kiezen tussen 4 cilinders en 8 cilinders gebruik.

        2.   

          Blablabla. Blaaskaak. De man, die zich nog geen fiets kan veroorloven en lichamelijk en geestelijk, weg zit te rotten, voor zijn kringloop computertje.

    3.   

      @ Rien Noppen

      Precies, er zijn genoeg alternatieven voor een dure Tesla of Jaguar.

      Laat iedereen die het kan, voortaan de auto niet meer pakken voor afstanden van 2 km. Ik zie mensen 500 meter naar de winkels rijden met de auto en komen terug met een pak koekjes. Doe normaal! Ga lopen of fietsen, ben je nog sneller terug ook. Je ontmoet mensen, ben in beweging en in de buitenlucht.

      Goed tegen overgewicht, goed voor aanmaak kraakbeen, goed voor hoge bloeddruk, goed voor doorbloeding, goed voor hersenen. En goed voor de portemonnee.

      Redenen genoeg, toch?

      1.   

        Baseball petjes opa’s in dikke nieuwe SUV’s gaan erop uit voor de wekelijkse rit van 600 meter naar het winkelcentrum. Die invalidenkaart hebben we niet voor niets!!

    4.   

      Rien, was jij het niet die enige tijd geleden zij dat je een nieuwe Volvo ging aanschaffen? Heb je hem aangeschaft en is de aangeschafte auto volledig electrisch aangedreven?

      1.   

        Ik doelde op de nieuwe elektrische Polestar van Volvo, Ziggy, een droomauto. Hij moet nog van de band rollen maar ik verheug me er al op.

        1.   

          …gniffel mijn Dodge Ram Van maakt jouw aankoop in één klap zinloos.

          1.   

            Die wordt gelukkig niet meer gebouwd.

            Komt goed.

          2.   

            @rien, vanochtend wilde ik kopen bij een tankstation. Pasje geweigerd. Ik dacht, misschien net als gisteren weer pinstoring. 3 tankstations geprobeerd, smiddags gepind bij ING, dat lukte wel. Blijkt het toch aan mijn pasjes! 2, te liggen. Allebei stuk, alleen nog te gebruiken bij mijn bank. Toch fijn dat er dan ook nog alternatieve oude technieken zoals contant geld zijn waar je op terug kunt vallen. Nieuwe technieken zijn interessant, maar niet onfeilbaar. Een backup is altijd verstandig, en oude schoenen niet weggooien voordat je nieuwe hebt. In een overlevingspakket wordt ook nog steeds een radio op batterijen aangeraden. Een stroomstoring in de winter, en iedereen zit in kou. Stel dat die stroomstoring bewust is veroorzaakt door een buitenlandse macht, of bijvoorbeeld een zonnevlam ( vaker voorgekomen afgelopen decennia). Met mijn houtkacheltje heb ik het dan wel warm, en voedsel bereiden kan ik ook nog steeds.

          3.   

            @ZiggyStardust: Je faciliteert een zuignap.

            #negeren

    5.   

      Ja Rien …en dan …iedereen aan de elektrische auto …maar die blijft lekker voor de deur staan want het elektriciteitsnet ligt nu al op apegapen….je droomt…..maar ontbeert realiteitszin

      1.   

        Willem, heeft een goed punt als het gaat om de noodzaak de infrastructuur aan te passen aan de enorme elektriciteitsstoringen die door duurzame energiebronnen als zonne-energie en windmolens straks hun weg moeten vinden.

        De elektrische auto’s zijn niet het grootste probleem op dit punt omdat de benodigde elektriciteit daarvoor in belangrijke mate lokaal zal kunnen worden opgewekt.

    6.   

      Onzin. Je geeft aan hem enkel realiteitsbesef te hebben hoe de samenleving in elkaar zit. Zonder de leasemarkt en de zakelijke rijders rijden er zelfs vrij weinig privé gekochte elektrische auto’s. Zelfs de koektrommeltjes kosten al 40k en zijn voor veel gezinnen te klein.
      Het gemiddelde bedrag wat nu (particulier) betaald wordt voor auto’s ligt zelfs nog onder de 20k.

  2.   

    Dus Rob Jetten, het ventje moet zich zo langzamerhand aan kanten gepakt voelen (muwhahaha). Pechtold zag de bui natuurlijk hangen en poetste op tijd de plaat.

    Robot mag de rotzooi opruimen met de 2 heksen (Kaag en Ollongren) in zijn nek hijgend. D66 gaat nu serieus naar de afgrond. Het werd tijd!

    1.   

      Pechtold zag de bui niet hangen, die is er gewoon uitgegooid. Te veel schandalen, zoals bouwfraude in Leiden, appartement in Scheveningen en dwingen tot abortus van een ondergeschikte partijgenoot. Jetten is er nu even neergezet als de kop van jut, maar de strijd om de macht gaat straks tussen Kaag en ollongren plaatsvinden. Ollongren zal waarschijnlijk deze strijd winnen, zij gaat immers over lijken ( spreekwoordelijk), zoals bewezen met het raadgevend referendum ( met terugwerkende kracht afgeschaft), de sleepwet, etc. Het is een dame die weet hoe de politiek werkt, gebruik maakt van haar ellebogen, en neerkijkt op de stem van het volk. Manipuleren en feiten/antwoorden verdraaien, negeren en ontwijken zit haar in het bloed. De gedoodverfde opvolger van Jetten dus.

      1.   

        “De gedoodverfde opvolger van Jetten dus.”

        Zeker! En bij de eerstvolgende verkiezingen houden ze hooguit 6 zetels over, misschien zelfs minder.

    2.   

      @Gekko,
      Hoe eerder hoe liever, weg met Dram66.
      Stem in mei Fvd of PVV.

  3.   

    Hoe eerder D’666 van het politieke toneel verdwijnt des te beter het voor Nederland en haar burgers is.
    De ons omringende landen liggen nu al in een lachkramp over de onvoorstelbare klimaat krankzinnigheid die hier is uitgebroken, voorbeeld Duitsland, waar men aardgas terecht als de brandstof van de toekomst ziet, het is schoon, goedkoop en we kunnen er nog jaren en jaren lang van profiteren, daar komt bij dat Merkel haar bevolking op dit dossier niet staat te bedonderen en te misleiden, daar kan die misleidende smeerlap Rutte nog het één en ander van leren.

    D’666 vernietigd zichzelf, en dat is natuurlijk uitstekend,
    Rutte die zijn eigen politieke galg aan het opbouwen is,
    links wordt stukje bij beetje geheel verpletterd,
    en FvD is aan een reuze opmars bezig!

    Het gaat na lange tijd met ons land politiek een betere kant op, namelijk de rechter kant.
    Over een jaar of 10/15 zal Nederland met FvD aan de macht, en na alle vernietiging door de voorgaande kabinetten, weer gerestaureerd zijn.

    Stem tegen de zittende land en volksverraders,
    Stem in mei ook op FvD!

    1.   

      “Hoe eerder D’666 van het politieke toneel verdwijnt des te beter het voor Nederland en haar burgers is.”

      Zeker! Bij de eerstvolgende verkiezingen houden ze hooguit 6 zetels over, misschien zelfs minder.

  4.   

    Deze gehele Rutteclan.
    De demoniseringsclub,
    Het Linkse kartel.
    De leugenaarsgroep.

    Zijn een ramp voor Nederland.
    In Mei volgt de afrekening.

    1.   

      “In Mei volgt de afrekening.”

      Hopelijk valt dit verrekte Kabinet in september, kan FvD de bonus al direct in november opstrijken en gaan formeren met partijen die wel het volksbelang voorop stellen.

  5.   

    WEG MET DEZE SUBSIDIESLURPERS!

  6.   

    toevallig ben ik op 16 april jarig dus als het kabinet op die dag valt heb ik een nog een reden om te vieren. Het sjampanje ligt al klaar

  7.   

    Rob Jetten is niet goed bij z’n hoofd,hij heeft een ernstige vorm van hoogmoedswaanzin,zijn familie moet een dwangopname regelen!

  8.   

    Het is weer bijna zomer,caravan of camper controleren,want een groot gedeelte van de Nederlanders gaat weer naar Zuid-Frankrijk,Spanje of Italië!
    De trekkende auto heeft uiteraard een behoorlijk trekvermogen nodig circa 100kw,en dat is zo’n beetje het minimum aan trekkracht dat benodigd is!
    Alleen moeten deze mensen zich realiseren dat indien de plannen van de klimaatsekte doorgaan,deze vorm van vakantie niet meer kan,omdat een elektrische auto geen adequaat trekvermogen heeft,nog daargelaten dat de accu na één heuveltje begint schuiven naar NUL power!
    De Pyreneeën of de Alpen gaat sowieso niet,en amper met een electrische personenauto,deze moet na élke berg urenlang aan een laadpunt.
    De hele auto,camper,caravan industrie,tourisme inkomsten van landen etc.
    Heel Europa gaat naar de haaien als niemand de klimaatsekte stopt!

  9.   

    Daarom zouden we een zakenkabinet moeten hebben,en niet een stelleltje pubers met de finaciele kennis ,van wat een broodje haring kost ,zodra er iets komt met meerdere nullen loopt alles klem, omdat ze gewoon te stom zijn om te poepen .

  10.   

    Leuk dat rekenmodel wat het gaat kosten aan subsidies, alleen dat is nog maar een schijntje van wat het wèrkelijk gaat kosten, een landelijk energienet voor laadpalen, slopen van alle benzinestations, bijna onderhoudsvrije motoren dus verdwijnen van veel garagebedrijven en handel en productie van onderdelen voor conventionele motoren, handel in brandstof en transport daarvan, kortom er komt een tsunami van kosten en een golf van werkeloosheid op ons af, en wat met de overige 27 lidstaten, doen die hier ook aan mee, is daar ook een rekenmodel van of is daar nog niet over nagedacht ?

  11.   

    Op een rechte vlakke weg bij mooi weer van 20 graden en windstil rijdt zo’n autootje wel. Bij het soms barre Europese weer begint de ellende met pech en storingen als je veel elektrische verbruikers (licht, ruitenwissers,ventilatie verwarming, enz) dus alleen in de stad met om de 50 meter een laadpaal dan lukt het misschien nog net allemaal!

  12.   

    Electrische auto’s:
    De invloed van de elektromagnetische velden werkt in de hersenen frequenties op die normaal veroorzaakt worden door stress.
    De hoge stress voert over de hersenen en zorgt waarschijnlijk voor een hogere spanning in de spieren. Het kan neerslachtigheid, vermoeidheid en uitputting veroorzaken. Het kan zijn dat u slechter slaapt.
    In het slechtste geval kan het door de verhoogde duurbelasting tot burn-out achtige symptomen komen.
    De proef wordt herhaald in een luxe topklasse elektrische auto.
    Van begin af aan is er een behoorlijk sterke uitslag.
    De hersens komen nooit in een rusttoestand. Zodra je instapt zie een grootschalig activering in hersenen- en hartactiviteit.
    Metingen geven sterke gepulste magnetische velden in dergelijk auto’s met waarden groter dan de WHO voor veilig houden. De Wereldgezondheidsraad WHO zegt dat magneetvelden van boven 400 nanoTesla potentieel kankerverwekkend zijn.
    De conclusie van het experiment is dat elektrische bouwdelen in de auto daadwerkelijk invloed schijnt te hebben op ons lichaam.
    Maakt me dat nu ziek of is het ongezond. Zo precies weet dat niemand.
    Ons advies is de telefoon, bluetooth en WiFi tijdens de autorit uit te schakelen en alleen dan aandoen als ik het echt nodig heb.
    De autoindustrie is zich nog maar beperkt bewust van het gezondheidseffecten van hun elektrische systemen en zal aanvullend onderzoek en verbeteringen moeten doen.

  13.   

    ik wil geen elektrische auto en wel om deze reden.
    ten eerste: de elektrische auto is enorm milieu onvriendelijk, in eerste instantie lijkt het wel een erg schone auto te zijn, totdat je gaat kijken waar de grondstoffen voor de batterijen worden gewonnen.
    ten tweede: als die batterijen op zijn zitten we met die vieze meuk in onze maag dan komen er duizenden van die vieze bakken vrij waar we nergens mee naar toe kunnen.

    ik meen dat er al eens een berekening is gedaan dat de elektrische auto pas na 8 jaar rendabel is en dat na 10 jaar de batterijen behoorlijk slechter gaan worden

    1.   

      @ Pescador

      Uw “mening” rammelt.

      A) Als de geconsumeerde energie uit groene bronnen komt is het wel redelijk schoon.

      B) Inderdaad is het accu’s maken op grote schaal ook een hele onderneming. Maar accu’s kunnen vrij goed gerecycled worden dus uw Punt is niet valide.

      C) Er worden op accu gebied best grote stappen gedaan, het eind is nog niet in zicht. I.d.d. worden na verloop van tijd accu’s minder. Maar de compressie van uit benzine-auto is na 10 jaar ook niet meer wat-ie was vers van de band.

      1.   

        @Punt50

        Voor wat een accu set kost koop je een behoorlijke occasion.

      2.   

        Vervolg:

        Standaard accupakket: Dit is het basis accupakket. Dit accupakket biedt een actieradius van ongeveer 350 kilometer. De prijs van dit accupakket is $ 35.000,00. De Tesla Model 3 met het standaard accupakket is nog niet in productie genomen. De verwachting is dat over 4 tot 6 maanden de productie wordt opgestart.

        Mid Range accupakket: Dit betreft het nieuwe accupakket. Dit accupakket biedt een actieradius van ongeveer 420 kilometer. De prijs van deze auto zal ongeveer $ 45.000,00 zijn.

        Long Range accupakket: Dit betreft het grootste accupakket met een actieradius van ongeveer 500 kilometer. Dit is op dit moment ook het enige accupakket wat in productie is bij Tesla. De startprijs van de Longe Range accupakket is in Amerika $ 49.000,00.

        1.   

          Vit, de prijs van accu’s zal de komende jaren in rap tempo dalen terwijl de capaciteit toeneemt.Kostprijs
          Het Amerikaanse Departement van Energie gaat er van uit dat de accuprijs nog vóór 2020 onder de 100 dollar per kWh komt te liggen en snel daarna daalt naar onder de 80 dollar per kWh. Gemiddeld zal de kostprijs de komende tijd met zo’n 15% per jaar dalen. Momenteel ligt de prijs per kWh nog op ongeveer 250 dollar per kWh en dat is de belangrijkste reden dat ze nog duurder zijn dan benzinemodellen. In de toekomst wordt dat verschil dus snel kleiner. Als de vraag toeneemt, kunnen de auto’s en accupakketten op grotere schaal worden gebouwd en dat drukt de kosten. Ook blijven fabrikanten de accupakketten verbeteren waardoor het minder kost om een groot accupakket te bouwen. Er wordt ook veel verwacht van nieuwe accu-technologieën die er aan zitten te komen.

          1.   

            Ook al ga je van een tiende uit kun je er nog een knappe benzine occasion voor kopen, btw de rest slijt ook.

          2.   

            @ Rien Noppen

            Uw verhaal klopt. Eens dus voor de verandering.

          3.   

            Het woord Kostprijs in de eerste zin had er niet moeten staan.

        2.   

          #negeren

        3.   

          @ Vit

          En hoe lang gaat een auto mee?

          1.   

            @Punt50

            Die van mij een Mazda 323 F met ruim 200.000 op de teller is nu bijna 24 jaar oud en brengt me nog dagelijks van A naar B.

          2.   

            Ps, Alleen doet de verwarming het nauwelijks maar een kleinigheid hou je altijd.

  14.   

    Omzigt zou zich bij FvD of de PVV moeten aansluiten. En niet bij dat CDA moeten blijven, een partij zonder ruggegraat die met alle winden meedraait.

    Ja, zonde, heel zonde, want graag zou ik op Omzigt stemmen, maar ook een stem op het CDA is er een teveel!

  15.   

    Die Pieter Omtzigt zit echt bij de verkeerde partij. Zo zonde van zo’n kerel.

  16.   

    De grootste uitstoters van CO2 zijn rijke mensen, mensen die zich een Tesla of Polarstar kunnen veroorloven. En die geven we subsidie? Om nog meer CO2 te kunnen produceren.

    BTW, CO2 is niet de veroorzaker van opwarming, danwel afkoeling. Een gelovige zou de lieve heer de schuld kunnen geven, voor mij zijn het zon, atmosfeer, bergen, woestijnen, steppen, bossen etc.
    Deze complexiteit schept een chaos, zoiets als het klimaat.
    Als je toch in de CO2 onzin gelooft: er is geen product zonder geld te verkrijgen. Hoe meer geld je uitgeeft, hoe meer CO2. Veel Groenlinksers zijn bemiddeld. Zij zijn dus de grootste vervuilers met de grootste bek, wat anderen moeten doen, zodat zij hun gang kunnen gaan.
    Mensen die geen geld uitgeven, veroorzaken weinig CO2. Jammer nog van die ademhaling.
    Conclusie: een dood mens is na enkele jaren milieuvriendelijk.

    1.   

      Een apparaat met 99,8 % van al het materiaal wat in ons Zonnestelsel draait ( die 0,2% zijn wij dus…alle planeten, manen en de rest ), onze moederster genaamd de Zon inclusief al zijn cyclussen is uiteraard de primal driver van het klimaat, maar dan ook op alle planeten. Ons klimaat is gebonden aan die van het Zonnestelsel, en zo lang deze niet meegerekend wordt in klimaattabellen kom je niet verder dan de Aardse wetenschap.

  17.   

    Stem in mei Fvd of PVV De partij D66 is een gevaar voor de inwoners van dit land men is volledig doorgeslagen Het ene naar het andere onzin voorstel komt van D66 We zien het al in Den Haag wat een miskleun D66 gemaakt heeft en dat bedekt men met de mantel der liefde Angst om weggezet te worden

  18.   

    MAAR LANG NIET IEDEREN KAN DAT BETALEN!

    Waterstof zowieso de beste optie.

    Plaspop Jette blaast zichzelf op,,,,,,,,, make my day

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!