Max Pam frontaal in de aanval op Alexander Klöpping en Blendle

0111_Klopping
Foto: E-lul Alexander Klöpping bij DWDD, screenshot via www.mediacourant.nl

Max Pam ergert zich aan Alexander Klöpping, mede-oprichter van Blendle en de bedrijfsstrategie. Die verpest volgens hem namelijk de journalistiek. Via HP/De Tijd.

Max Pam begint in eerste instantie een beetje als een oude brombeer te zeuren over het feit dat Klöpping hem in een mail tutoyeert. Maar goed, is een kwestie van fatsoen en valt ook best wat voor te zeggen.

Het centrale probleem dat Pam met Klöpping heeft is het verdienmodel van Blendle, waar de mail ook over gaat. Blendle gaat namelijk af van het betalen-per-artikel en gaat over naar een maandelijks abonnement, om álles te kunnen lezen. Pam doorziet deze rot truc en vergelijkt het met het verplicht een seizoenskaart moeten aanschaffen om een enkele voetbalwedstrijd te kunnen zien. Het feit dat Klöpping met Blendle niet voor abonnementen én losse artikelen als opties kiest, zegt ook genoeg over het verdienmodel.

Pam beschuldigt Blendle, en daarmee Klöpping, van zwendelarij. Artikelen van freelancers en zzp’ers werden via Blendle verkocht maar voor auteursrechten en compensatie werd nooit iets betaald.

Max Pam zegt zelf door diverse auteursrechten-advocaten te zijn benaderd, die hem vertelden dat hij een goede kans maakt op schadevergoeding. Dus, waarom doet hij dat dan niet? Om de simpele reden dat een enkele auteur weliswaar zijn gelijk zou kunnen halen maar dan wel een groot risico loopt op verslechterde verstandhoudingen met de werkgever(s). Hiervoor haalt hij zijn rechtszaak tegen NRC Handelsblad aan, waardoor hij nu werkt bij de Volkskrant.

Pam pleit voor abonnementen op kranten, want “Je kunt beter rechtstreeks een digitaal abonnement op een krant nemen. Daar heeft een krant echt iets aan.” En daar verschil ik met hem over van mening. Kranten leveren al jaren belabberde journalistiek. Het is grotendeels één pot nat, met een uitzonderlijke figuur die om de zoveel tijd een treffende column of onderzoek publiceert. Geef je geld via een abonnement, dan steun je die enkeling inderdaad, maar ook de Asha ten Broeke’s van vandaag. En meer van dat soort pittige, fascisme-roepende roomsoes-pollewopjes hebben we nou weer niet echt nodig.

 

Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

9 reacties

  1.   

    Ook dit is een onderdeel van het feit dat Nederland een keiverrot land is geworden.
    Wat het Rutte kartel, beschikbaar stelt is gratis en voor de eerlijke artikelen moet worden betaald.

  2.   

    Kranten hebben het doel te informeren en dat doen ze best redelijk. Ik denk dat u veelal opinie zoekt en geen nieuws. Onderzoeksjournalistiek is natuurlijk ook maar een onderdeel van een krant. In een krant lees je een snel in elkaar geflanst artikel over actuele onderwerpen. Wilt u meer informatie dan gaat u op zoek naar opinie en onderzoek. Binnen die kranten is opinie jammer genoeg een te grote rol gaan spelen. Zo is Telegraaf een propaganda blad voor FvD geworden. AD is al iets realistischer.

    1.   

      “Zo is Telegraaf een propaganda blad voor FvD geworden.”
      Nee. De Telegraaf is een VVD krant…

    2.   

      Neem Trouw, met de weekend bijlagen en dagelijkse columns, nieuws, opinie, economie een goede krant, journalistiek vakwerk.!

  3.   

    Eindelijk niemand die z’n mond open durft te trekken tegen het Blendle platform, wat beter Zwendle had kunnen heten.

    1.   

      Je lult om het lullen met je verbale diarree

      Blendle heeft nog nooit winst gemaakt en met abonnementen verkoop proberen ze dat binnen een jaar wel te doen.
      Niks geen zwendel.

      1.   

        Blablablabla, ouweho*r en stoker, vrindje van de pisvlek.

        1.   

          Ah voorheen fan van Janmaat de jodenhater.
          Lekkere rechts extremistje van mij..

      2.   

        Hé ‘leuk’, weer een totaal nutteloze bijdrage van het zwaar geestelijk gehandicapte Watchertje. Hebben we echt iets aan en DDS weer een extra click binnengehaald, waardoor de inkomsten stijgen.
        Dank je weer heel vriendelijk voor jouw totaal nutteloze gezwets.