Ironisch: partijen schuiven op naar SP-standpunten maar SP staat op verlies

snapshot
Foto: Lilian Marijnissen op straat. Bron: Screenshot SP Oss.

Het zit de SP niet mee, bij de afgelopen vier verkiezingen niet en nu ook niet. Andere partijen schuiven op richting SP-standpunten maar toch staat de SP op verlies. Dat is natuurlijk flink balen voor Lilian Marijnissen.

Zaterdag blikte Lilian Marijnissen, samen met de partijraad van de SP, terug op de Algemene Politieke Beschouwingen. Met sentimenten over hogere lonen en de negatieve kanten van kapitalisme en multinationals, lijkt het alsof iedereen SP-taal is uit gaan slaan. Maar uit peilingen van I&O Research lijkt de partij daar totaal niet van te profiteren, sterker nog, ze staan op verlies.

Nog steeds is de SP namelijk aan het splijten tussen een internationalistische flank die arbeiders wil verheffen, en een nationale flank die de Nederlandse arbeiders wil beschermen tegen goedkope concurrentie op arbeidskrachten door middel van immigranten. Behoorlijk links en behoorlijk rechts (relatief dan) in één partij dus. Door dit interne probleem lijkt de partij zich niet goed te kunnen profileren en te onderscheiden van de andere partijen, die er met hun stokpaardjes vandoor gaan.

Zo langzamerhand wordt de SP uitgehold door GroenLinks en de PvdA enerzijds, en FvD of PVV anderzijds. Misschien profiteert de VVD hier zelfs van. De SP verkeert in ieder geval in zwaar weer, zonder écht positief vooruitzicht. Dat is ook de reden dat in december de nieuwe voorzitter wordt gekozen. De twee huidige kandidaten, Visscher en Van Lunteren, lijken zich niet echt van elkaar te onderscheiden. Niet zo gek ook, want beide kandidaten hebben het over optimisme, vrolijkheid en verbinding. Zo gaat de SP het natuurlijk niet redden…

Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

1.

Het gehele electoraat is naar links opgeschoven en vindt zaken belangrijk die vroeger alleen door de traditionele linkse partijen werden geagendeerd. Als de kiezer ziet dat de zaken die hij belangrijk vindt worden opgepakt en aangepakt door professionele bestuurderspartijen heb je populistische tomatengooiers niet meer nodig.

1.

Nog maar één trol-reactie? Waar blijft de rest? Geen trollen happyhour vanavond?

Jij bent nu toch hier?

2.

overschakelen van populistische tomatengooiers naar de populistische rozenknippers is geen wijziging naar een degelijke bestuurderspartij tarrel.

links is een blok aan de benen van de arbeider maar die arbeider denkt dat links er voor hem is. De arbeider moet ontwaken want het partijkartel is er enkel voor hun zelf en voor ambtenarrenland

2.

Heel het partijkartel is naar de linkerkant van het linkse segment opgeschoven. Het is dus dringen. Nivelleren en ambtenarren in een giga overheid met totale controle om het eigen falen te verbloemen. De linkerflank heeft erg veel concurrentie onderling.

3.

De partijen laten zich nu van de meest sociale kant zien. Maar dat is tot aan de verkiezingen. Daarna wordt alles weer teruggedraaid, en zijn we weer terug bij af.
    Daarom moeten meer mensen naar de stembus gaan en rechts stemmen.

1.

Ja, Heras, die sociale kant wordt over het algemeen geassocieerd met links. Die kant laten ze nu inderdaad meer zien, zelfs partijen als de VVD.

messa:
        “sociale kant wordt over het algemeen geassocieerd met links”
        Niet lang meer!
        De idiote linkse plannen mbt klimaatdoelstellingen,gigantische kosten brengende besluiten:”warmtepompen,huizenisolatie,energie/aardgas transitie,(energie)belasting verhogingen,stagnerende woningbouw ivm klimaatregels,veestapel vernietiging etc!
        De sociale kant van “links” is alléén merkbaar voor de massa’s immigranten,maar zeker niet voor autochtoon Nederland!

2.

nee hoor tarrel , je wauwelt weer wat. Links zijn dse meest asociale mensen die er zijn. Voor eigen gewin , glorie en rijkdom met oneigenlijke argumenten discussie voeren. Genieten van wachtgeld en op dubieuze wiujze een old boys netwerk in stand houden dat zijn de verdiensten van links de afgelopen 40 jaar tarrel. Ken je klassiekers tarrel

4.

Wisselvallig stemvee bestaat niet alleen in Nederland!
    Het electoraat gaat in heel Europa flinke verschuivingen meemaken in de nabije toekomst,in de Oost Europese landen en nu in Duitsland,is rechts in een flinke stijgende lijn!
    Vanuit de Duitse deelstaten Brandenburg en Saksen,schuift rechts gestaag op naar westelijk Duitsland!

tman/
      In 2021 zijn niet alleen de Tweede kamerverkiezingen,maar ook de Deutschen Bundestag verkiezingen!
      Dat wordt het moment suprême voor beide landen,want tegen die tijd is iedereen klaar met het klimaatgezeik en het geknuffel met de islamitische en verdere illegale uitvreters!

5.

@Joey
    Het is te hopen idd dat het stemvee de linkse rakkers een keertje gaan doorzien.
    Alleen maar klimaat geleuter zorg geleuter brexit bangmakerij ofwel stemmingmakerij in het algemeen .
    Het is allemaal te doen om ons nog meer uit te knijpen , alleen de kiezer moet het nog willen zien .
    Het is te hopen dat de zaak Wilders hier verandering in brengt en de mensen de ogen opent hoe links reilt en zeilt .

6.

Dussssss tarrel .
    Jij vindt jezelf sociaal ?
    Ik zou als ik jou was toch eens jouw eigen commentaren na gaan pluizen of dat wel zo is .
    Een spiegel werkt niet met jouw gezuig , dus probeer het eens op deze manier of ga fotootjes bekijken van jouw kleinere medemens .
    Hebben wij hier rust .

1.

@debontereus: Inderdaad, een tarrel.

7.

De SP moet het hebben van bekende leninistisch marxistische kretologie. Onder die dekmantel gaat een principiële tegenstelling en daarmee gespletenheid schuil. De SP is daarom een onbetrouwbare partij. Een partij, die gezaghebbende leden telt, bijvoorbeeld als wethouder, die het belang van pas Nederland binnengekomen vreemdelingen altijd boven dat van autochtone arbeiders stellen. Niet te combineren belangen. Het communisme is blijkbaar zo diep ingevreten in de partij en de bevolking dat de SP zo kan doorgaan, niet ten gronde gaat. Kijk, de PvdA, die heeft wel gekozen, namelijk tegen de Nederlandse arbeiders. Maar dat kan de SP nu niet duidelijk maken.

8.

De SP is niet mijn partij. Juist de nationalistische eigenschappen en anti Europese koers die de partij voert schiet bij mij in de verkeerde keelgat.

Toch heb ik zeker respect voor de SP omdat ze zich als geen ander inzetten voor de burgers die weinig te besteden hebben, de kwetsbaren en ouderen. Ook zitten er een paar zeer intelligente mensen in de bestuur zoals Sadet Karabulut of Jasper van Dijk.

Jammer maar ze zijn met hun nationalistische koers verkeerd bezig en buiten dat hebben ze veel te weinig aandacht voor het milieu. Partij voor de Dieren is mijn partij en zal ik altijd steunen. De enige echte links progressieve partij in Nederland

9.

@Mezzadra

De populistische tomatengooiers kunnen andere partijen wel naar links dwingen door meer aandacht te vragen voor de zorg en een eerlijke inkomensverdeling. Op de zelfde manier kunnen de dierenvrienden van de PvdD dit ook afdwingen bij de “professionele bestuurspartijen”

Zo hebben ook deze partijen hun functie in de politiek ;)

Blabla, bladiebla en blabla

10.

En het paard van de schillenboer is ook weer aan de verbale diarree .

11.

Linkse en middenpartijen nemen bepaalde standpunten over van de SP of schuiven op richting de SP maar ondertussen wordt de SP op b.v. Joop.nl en andere links dwaze sites of media uitgemaakt voor nationalistisch en zelfs fascistisch omdat men op bepaalde punten zoals arbeidsmigratie binnen de EU zich zeer kritisch opsteld tegenover andere linkse en middenpartijenpartijen!
    Geeft goed aan hoe vals en wat voor een slangenkuil het is op de linkerzijde in de politiek…

1.

Excuus, middenpartijenpartijen moet natuurlijk zijn middenpartijen…

12.

Als de sp zich harder zou opstellen tegen de migratie en die idiote klimaatzwendel zou de partij het beter doen.

13.

Jan was al geen helder licht, maar LiliJan helemaal niet. Dat zien ZELFS de domme SP kiezers, waardoor het domste deel naar PvdAllah en GroenRaRa overstappen en die met een beetje verstand, die WEL inzien dat PVV eigenlijk een soort SP uit de jaren 80 is, stappen over naar de PVV.
    Net zoals er veel VVD kiezers naar FvD zijn overgestapt, omdat die zeggen en doen wat de VVD in de jaren 80 zei en deed.
    Alleen de aller domste mensen stemmen nog op kartelpartijen.

1.

Joop houdt van het woord DOM. Is het zelfreflectie?

Lul niet zo DOM …

2.

Joop stemt op de PVV en meent dat dit bijzonder intelligent is.

:)

14.

Onze aandoenlijke en het paard van de schillenboer hebben het over zelfreflectie en intellect.
    Ook weer zo lachwekkend .

15.

Anne SS, de zorg krijgt geld genoeg. Alleen is het een onoverzichtelijke boel voor beleidsmakers, die er zelf veelal niet de juiste instelling en de opleiding voor hebben. Eerlijke inkomensverdeling. Daar hebben ze het op links altijd over toch? Wordt asielzoekersadvocaat dan kun je met een beheerst uitgavenpatroon en ondanks de zware belasting, echt wel miljonair worden. Duizend uur werken per jaar is voldoende. Als je maar volhoudt ben je op middelbare leeftijd wel zo ver.
    Fraude in bepaald soort stichtingen, gesubsidieerd, helpt je in de bak of je bent in heel wat kortere tijd binnen. Die linkse staat is uw zaak maar zal nooit deugen. Te veel mensen worden namelijk uitgenodigd om niet te deugen.
    Die linkse politici hebben meestal geen idee van hoe ze zaken betrouwbaar kunnen maken en houden. Daar zijn ze ook te eigenwijs en te eigenzinnig voor. Die deskundigheid ligt hen niet en die laten ze ook niet toe. Dat is al zo lang een probleem.
    Links wil en kan alleen maar van anderen, die of machteloos zijn of naar hun idee genoeg verdienen, pakken Maar links waar Anne SS voor staat, kan helemaal nooit voor nieuwe, betere inkomensvorming zorgen. Ze hebben geen idee.

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!